We hebben ons chalet nu een jaar te koop bij een makelaar, maar zijn niet tevreden (maar 1 bezichtiging gehad, makelaar is ons huis binnengaan met de sleutel om folders neer te leggen, zonder dat wij het wisten enz.)
Kortom; we willen bij hem weg. Nu staat in ons contract dat we 800 euro moeten betalen als we bij hem weg willen. Nu is mijn vraag; zijn wij verplicht dit te betalen?
En heeft iemand een brief voor ons of tips hoe we bezwaar kunnen maken op het betalen van deze 800 euro?
Bedankt voor uw hulp.
Vriendelijke groeten,
Jezzica
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Boete betalen bij weggaan makelaar?
-
Boete betalen bij weggaan makelaar?
Laatst gewijzigd door jessicasatink op 10 jan 2007 19:08, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Re: Boete betalen bij weggaan makelaar?
bij ontbinding van een overeenkomst zijn in principe kosten verschuldigd. In ieder geval voor gemaakte kosten (bv advertenties, plaatsen bord etc).
Indien de makelaar aantoonbaar in gebreke is gebleven zijn er verder geen kosten verschuldigd lijkt mij, maar dat moet u wel aan kunnen tonen. Oftewel is het de makelaar verwijtbaar dat het pand nog niet verkocht is, en welke factoren spelen daarbij een rol.Is er te weinig geadverteerd bv, enwat heeft de makelaar gedaan of juist nagelaten om het pand onder de aandacht te brengen.
Zijn wel lastige discussies hoor, als er niets aantoonbaar is.
Indien de makelaar aantoonbaar in gebreke is gebleven zijn er verder geen kosten verschuldigd lijkt mij, maar dat moet u wel aan kunnen tonen. Oftewel is het de makelaar verwijtbaar dat het pand nog niet verkocht is, en welke factoren spelen daarbij een rol.Is er te weinig geadverteerd bv, enwat heeft de makelaar gedaan of juist nagelaten om het pand onder de aandacht te brengen.
Zijn wel lastige discussies hoor, als er niets aantoonbaar is.
Als dit contractueel is vastgelegd, zal het moeilijk zijn om hier aan te ontkomen.Nu staat in ons contract dat we 800 euro moeten betalen als we bij hem weg willen
Je bent immers accoord gegaan.
Ik zou de makelaar op z'n minst schriftelijk in gebreke stellen want 1 bezichtiging in een jaar is niet echt blijk van hard werken lijkt me.
Kosten heb je altijd maar ik zou er wel proberen wat af te krijgen.
Kosten heb je altijd maar ik zou er wel proberen wat af te krijgen.
Om te beginnen zou ik alle klachten schriftelijk (FAX) mededelen aan de makelaar. Mondeling stelt niet veel voor in de praktijk.
Begin eerst met een aanvraag tot een gesprek met de makelaar op kantoor. Bespreek een strategie en actieplan oid, dus niet alleen maar te klagen, maar ook positief benaderen. Uiteraard wel klachten kenbaar maken.
Geef hem de kans om actie te ondernemen. Zeg daarbij dat je op de hoogte gehouden wilt worden van gedane acties.
Notuleer dit en fax dit als gespreksverslag naar de makelaar toe. Bouw een dossier op. Alle tips, aanwijzingen en besproken zaken... faxen!
Mocht hij na een aantal maanden nog steeds geen acties ondernemen... dan heb je in ieder geval aantoonbaar kunnen maken dat jij er wel alles aan gedaan hebt en de makelaar een wanprestatie geleverd heeft.
Dan kun je zondermeer onder de kosten uitkomen.
Even uitgaande van het positieve. De makelaar heeft zelf ook wel door dat er een dossier opgebouwd wordt en zal daarom waarschijnlijk zelf al harder gaan lopen.
Sta overigens ook open voor zijn suggesties, zoals adverteren of prijsverlaging. Maar goed, daar zul je zelf goed van op de hoogte zijn wat nodig kan zijn van verkopers kant.
Begin eerst met een aanvraag tot een gesprek met de makelaar op kantoor. Bespreek een strategie en actieplan oid, dus niet alleen maar te klagen, maar ook positief benaderen. Uiteraard wel klachten kenbaar maken.
Geef hem de kans om actie te ondernemen. Zeg daarbij dat je op de hoogte gehouden wilt worden van gedane acties.
Notuleer dit en fax dit als gespreksverslag naar de makelaar toe. Bouw een dossier op. Alle tips, aanwijzingen en besproken zaken... faxen!
Mocht hij na een aantal maanden nog steeds geen acties ondernemen... dan heb je in ieder geval aantoonbaar kunnen maken dat jij er wel alles aan gedaan hebt en de makelaar een wanprestatie geleverd heeft.
Dan kun je zondermeer onder de kosten uitkomen.
Even uitgaande van het positieve. De makelaar heeft zelf ook wel door dat er een dossier opgebouwd wordt en zal daarom waarschijnlijk zelf al harder gaan lopen.
Sta overigens ook open voor zijn suggesties, zoals adverteren of prijsverlaging. Maar goed, daar zul je zelf goed van op de hoogte zijn wat nodig kan zijn van verkopers kant.