Pagina 1 van 1
Eneco, Nuon en ik
Geplaatst: 01 jan 2007 14:41
door Fence
Wie kan mij van advies dienen, wie geeft er goede raad?
Rond half november krijg ik een colporteur aan de deur die mij tracht te interesseren voor een vaste prijs voor gas en electr. van Nuon.
Nu zijn wij al jaren trouwe Eneco-klanten, dus ik bekijk terloops zijn prijzen en zeg: Geen belangstelling!
25 nov. een brief van Nuon in de bus: "Hartelijk bedankt voor uw keuze voor NuonVastePrijsEnergie"!
In een uitbundig pak informatie lees ik: "....Bij uw oude energiebedrijf is inmiddels een verzoek tot beëindiging van het contract ingediend....."
En ook: "....U heeft tot 7 dagen na dagtekening van deze brief de mogelijkheid om de overeenkomst zonder opgaaf van redenen te ontbinden...."
Dus diezelfde dag, 25/11, schrijf ik de heren van Nuon: ".....Ik wens met u geen contract te sluiten. Ik verzoek u vriendelijk maar zéér dringend uw actie bij mijn energieleverancier onmiddellijk ongedaan te maken...."
Voor de veiligheid schrijf ik diezelfde dag ook nog maar even aan Eneco over de pogingen van Nuon. Maar Eneco laat weten: Wanneer u onbewust bent aangemeld door Nuon en deze leverancier een bericht heeft geplaatst in het berichtenverkeer, dan dienen wij dat zonder meer te verwerken en wordt het contract beëindigd.
Nuon antwoord mij op 11/12: "Het contract wordt met terugwerkende kracht ontbonden!" (Ik denk nog even wélk contract??....)
Op 13/12 schrijft Nuon: Per 8/12 zijn uw gegevens in onze administratie gewijzigd. Uw termijn bedrag bedraagt € 0,00."
Op 15/12 weer een envelop van Nuon: een nota voor € 198,- eerste termijn!
Ik stuur de rekening terug en herhaal in een nieuwe brief wat ik al eerder schreef met copieën van de correspondentie daar bijgevoegd en zeg: "Dames en Heren u voert een chaotische administratie! Ik heb geen contract met u, ik heb niets getekend en ik heb u niets toegezegd"
Ik dacht: probleem opgelost.
Maar dan komt op zaterdag 30 december een "Eindnota" van Eneco in de bus met daarin een specificatie van juni t/m december. (Een eindnota voor het jaargebruik krijg ik altijd in mei/juni)
Als nieuw termijnbedrag voor de komende maanden wordt opgegeven € 24,-, voor levering van water alleen!!
Met andere woorden: Eneco houdt op om mij gas en elektriek te leveren per eind december!
Zat., zon. en maandag tijdens de jaarwisseling is natuurlijk niemand bereikbaar. Natuurlijk zal ik dinsdagmorgen bij Eneco aan de telefoon hangen, maar ik verwacht dat ze naar Nuon zullen verwijzen.
Mijn vrouw en ik zijn 70-ers. Ik heb altijd trouw mijn rekeningen betaald. Geen electriciteit wil zeggen: geen verwarming, licht, telefoon, TV, warm water en ook bedervend voedsel in de koel/vrieskast.
Kan dit zomaar? Heeft Eneco eigenlijk geen leveringsplicht?
Kan ik van de roofridders van Nuon in een kort geding een dwangsom vorderen voor elk uur dat ik afgesloten ben om hen te bewegen hun illegale actie zelf dan maar bij Eneco recht te zetten?
Wie geeft raad?[/i]
Re: Eneco, Nuon en ik
Geplaatst: 01 jan 2007 16:16
door wicher
Bij telefonische verkoop heeft men aan een opname van uw akkoord gaan genoeg om u te laten switchen bij Eneco. Bij colportage (dus aan de deur) heeft men echter een handtekening nodig. Omdat u die kennelijk niet heeft gegeven hebben ze sowieso geen poot (excuseer: been) om op te staan.
Het switchen gebeurt in dit geval inderdaad op verzoek van Nuon; krom maar het schijnt zo geregeld te zijn tussen de bedrijven, en men vraagt niet om verdere bewijzen (en claimt dat dat ook niet noodzakelijk is).
Feitelijk heeft u twee manieren om dit terug te laten draaien.
1) Nuon verzoeken om bij Eneco te melden dat uw switch onterecht is/ was.
U heeft namelijk opgezegd binnen de daarvoor geldende termijn (ook al was er feitelijk niets op te zeggen!).
2) Als dit niet lukt of op onoverkomelijke moeilijkheden stuit bij Nuon, kunt u in het uiterste geval ook Eneco weer verzoeken om u met onmiddelijke ingang weer terug te switchen. Daar moeten ze mee akkoord gaan, maar er blijft dan misschien(?) een korte termijn open staan waarin u zogenaamd door Nuon stroom geleverd heeft gekregen (dat hangt af van wat Eneco als off. eindatum levering heeft gezet in uw eindafrekening). Als dit laatste het geval is kunt u Nuon weigeren te betalen en terecht claimen dat u in feite nooit bij Eneco bent weggegaan.
Mocht u er niet uit komen dan kunnen we via een mail verder praten; ik heb nl. precies hetzelfde bij de hand gehad............
Ook lijkt het mij raadzaam dat "De Medewerker" (iemand van de Nuon die regelmatig dit forum bekijkt en probeert dit soort problemen uit de wereld te helpen) ook even op deze posting reageert.
Re: Eneco, Nuon en ik
Geplaatst: 01 jan 2007 18:17
door tjoektjoek
Ik sluit me aan bij Wicher en wil meteen een zorg weghalen. U wordt echt niet zo snel afgesloten hoor. Zeker niet wanneer u, zoals u zei, een goede geschiedenis heeft wat betreft betalen.
En wat betreft dit soort colporteurs: die mogen van mij aan de (spreekwoordelijke) hoogste boom!
Als de medewerker u vraagt om uw contractrekeningnummer, dan kunt u dat ergens in de correspondentie van Nuon vinden. Het begint met 300 en dan nog een reeks cijfers.
Succes in ieder geval!
Re: Eneco, Nuon en ik
Geplaatst: 02 jan 2007 11:32
door De medewerker
Beste Fence,
Uit uw vraag op dit forum maak ik op dat er onduidelijkheid is ontstaan over de onterecht overstap.
Als u er geen bezwaar tegen heeft, zou ik graag op korte termijn telefonisch contact met u op willen nemen om u deze toelichting te geven. Zou u mij hiertoe uw contractrekeningnummer kunnen geven, zodat ik op basis daarvan uw telefoonnummer kan achterhalen? Alvast bedankt voor de te nemen moeite.
Met vriendelijke groet,
De medewerker
Re: Eneco, Nuon en ik
Geplaatst: 02 jan 2007 13:52
door Fence
Probleem (gelukkig) opgelost! Zucht van verlichting.
Eneco gebeld ‘first thing in the morning’. Een zeer vriendelijke en behulpzame mevr. *** verklaarde dat Nuon op 27/12 een terug ‘switch’ heeft gemaakt. Ik ben dus kennelijk weer liefdevol opgenomen in de armen van Eneco!
Het toont: a) hoe agressief men tekeer gaat om klantjes (of zieltjes) te winnen en
b) hoe klakkeloos het concurrerend energiebedrijf aanneemt dat men dat zieltje kennelijk verloren heeft met volstrekt negeren van de signalen van dat zelfde zieltje!
Op basis van een simpel bericht van Nuon had Eneco de Eindnota al opgemaakt en verzonden en stond men in de startblokken om tot afsluiting over te gaan.
Je zou verwachten dat een dergelijk energiebedrijf enige moeite doet een normaal betalende klant te behouden, om maar te zwijgen over zoiets als klantgerichtheid.
Enerzijds is energie voor gezinnen met kleine kinderen, zieken en bejaarden haast van levensbelang, anderzijds kunnen onze leveranciers van die energie daar kennelijk op een administratief chaotische manier mee rondklooien!
Beide inzenders van de reacties ben ik dankbaar voor hun poging tot helpen en voor hun geruststelling!
Ook "De Medewerker" mijn dank dat hij bereid was zich in dit probleem te verdiepen!
Re: Eneco, Nuon en ik
Geplaatst: 02 jan 2007 18:45
door tjoektjoek
Fijn om te horen dat het toch nog opgelost is. Kunt u 2007 gelukkig goed beginnen
Re: Eneco, Nuon en ik
Geplaatst: 03 jan 2007 18:19
door gerland
Je zou verwachten dat een dergelijk energiebedrijf enige moeite doet een normaal betalende klant te behouden
Een klant die al is overgestapt valt niet meer te behouden!
Re: Eneco, Nuon en ik
Geplaatst: 03 jan 2007 18:35
door wicher
Een klant die al is overgestapt valt niet meer te behouden!
Als de klant zelf wil overstappen, niet nee.......
Het kromme van de nu gehanteerde switch-procedure is natuurlijk dat de kans groot is dat de klant het dus juist NIET wil, en men dus nergens op checkt en kennelijk uitgaat van de "blauwe ogen" van de con-collega's.
Even afgezien van alle ellende die dit vaak oplevert voor de klant; beide bedrijven maken ook onnodige kosten, en wie denk je dat dat gaat betalen gerland?
Re: Eneco, Nuon en ik
Geplaatst: 04 jan 2007 07:54
door tjoektjoek
Het kromme van de nu gehanteerde switch-procedure is natuurlijk dat de kans groot is dat de klant het dus juist NIET wil, en men dus nergens op checkt en kennelijk uitgaat van de "blauwe ogen" van de con-collega's.
Ik vind dit niet krom. Er worden zoveel switchen uitgevoerd en ik denk dat de meeste gewoon terecht zijn. Sterker nog, als in dit geval Nuon een papiertje terug krijgt met daarop een handtekening dat meneer wil overstappen naar Nuon, dan gaan zij er vanuit dat de colporteur zijn werk goed heeft gedaan. In dit geval heeft de colporteur de boel lopen flessen en reken maar dat ie zijn bonus voor de verkoop weer mag inleveren (ik zou er zelfs de kosten die je maakt als bedrijf om alles ongedaan te maken er bij op tellen).
Om lage streken van laag volk zoals deze colporteur te voorkomen kun je nog onder je contract uit door binnen 7 dagen na ontvangst te reageren dat je het niet wilt. Het neemt alleen even tijd om dit ook daadwerkelijk allemaal op gang te zetten. Fence heeft in dit geval perfect gehandeld door een brief te schrijven naar Nuon. Nuon heeft er alleen een maand over gedaan om de hele switch ongedaan te maken, maar vergeet niet dat er een enorm berichtenverkeer nodig is om dat allemaal door te voeren.
Wij, consumenten, verwachten dat het allemaal in drie dagen is geregeld (niet naar Fence bedoeld hoor, ik spreek even in het algemeen) en er geen enkele post meer komt. Maar terwijl een medewerker bezig is om alles ongedaan te maken kan het heel goed zijn dat er aan de andere kant toch nog een brief of rekening uit {het systeem} rolt. Het is natuurlijk vervelend, want je weet dan als consument niet waar je aan toe bent, maar het is gewoon een ongelukkige kruising in {het systeem}.
En dan kunnen we wel zeggen dat het systeem ons niet mag leiden etc etc, maar als alle brieven enzo met de hand zouden worden getypt en verstuurd, want denk je dan dat de kosten zouden worden en wie daarvoor zouden gaan betalen
Re: Eneco, Nuon en ik
Geplaatst: 04 jan 2007 09:57
door wicher
@tjoektjoek:
Het kromme van de procedure vind ik dat er geswitcht wordt zonder een akkoord van de klant. Een simpel briefje van 1 van beide leveranciers aan de klant met de vraag om te tekenen voor akkoord zou al voldoende zijn.
En als jij gelijk zou hebben en het in verreweg de meeste gevallen goed zou gaan, dan kan ik mij nog enigzins voorstellen dat men dit achterwege laat, MAAR............de bestaande procedure biedt een open deur aan alle cowboys op deze markt, en reken maar dat ze daar gretig gebruik van maken. Als jij gelooft dat het wel meevalt: bel eens met de switch-afdeling van Nuon (wat ik enige tijd geleden heb gedaan) en vraag eens hoe de zaken ervoor staan......Nog even los van het feit dat we dit probleem met de regelmaat van de klok hier op dit forum zien verschijnen.
En dan hebben we het nog niet over die groep mensen die hier het slachtoffer van geworden is, en absoluut haar weg niet weet te vinden in deze warwinkel van burocratie en gebrekkig opererende callcenters.
Ik zal wel weer als ouderwets versleten worden, maar wat mij betreft gaan we terug naar het oude principe van een handtekening zetten onder documenten van enig belang. Het is toch van de zotten dat de meeste leveranciers voor andere zaken wel een (aangetekend) schrijven eisen, maar niet voor een switch!?
Tot slot: alle kosten van een ongewenste switch terughalen bij de colporteur? Ik geloof er niets van! Er zitten met een zekere regelmaat mensen op dit forum die voor een dergelijke toko werken; laten zij hun licht hier maar eens over laten schijnen.
Re: Eneco, Nuon en ik
Geplaatst: 04 jan 2007 18:41
door tjoektjoek
@ Wicher
Nee, je bent zeker niet ouderwets! Ik vind wel degelijk dat het belang van de klant voorop staat en dat je daarvoor een controle in moet bouwen.
Dat het te makkelijk gaat ben ik zeker met je eens. Als je de verhalen hoort (en die hoor je en lees je genoeg) over colporteurs die l*lverhalen ophangen aan klanten om ze maar te laten tekenen of zelf een handtekening zetten, dan gaan bij mij de haren overeind staan. En hoewel een energiebedrijf blij is met elke klant, kan ik me niet voorstellen dat ze blij zijn met een bedrogen en dus woeste klant.
Ik denk zeker niet dat Nuon de colporteur van Fence een pluim geeft. De kosten worden natuurlijk niet verhaald op de colporteur (wat mij betreft zou dat wel mogen, daar niet van), maar zijn aantal verkopen wordt wel met één verminderd. Dus minder provisie, zou ik denken. Of zit ik hier helemaal mis?
Ik denk nog steeds dat de meeste switchen wel goed gebeuren, maar dat het zo makkelijk gaat vind ik ook opmerkelijk. Je zou op zijn minst mogen verwachten dat in dit geval, van Fence, Eneco een exemplaar van het ondertekende stuk krijgt (het papiertje van de colporteur) om in hun systeem te checken of de handtekening wel overeenkomt. Zo niet, dan geen switch. Telefonisch switchen blijf ik een rare zaak vinden tenzij alles wordt opgenomen, van het begin van het gesprek tot het einde, zodat je het knippen en plakken verhaal van een zeker energiebedrijf voorkomt.
Re: Eneco, Nuon en ik
Geplaatst: 04 jan 2007 20:48
door wicher
& tjoektjoek:
Dan zijn we het in grote lijnen eens
Jij bent misschien iets optimistischer wat betreft het percentage terechte switches. Ik erger me verschrikkelijk aan het feit dat de slachtoffers van de onterechte switches vaak zitten in de hoek waar toch al de meeste klappen vallen, als je begrijpt wat ik bedoel.
Maar feitelijk geldt dat laatste voor heel veel kromme en maffia-achtige praktijken van onze energie-vrienden. Eerlijk gezegd is dat ook de belangrijkste reden waarom ik op dit forum regelmatig terugkom.
Re: Eneco, Nuon en ik
Geplaatst: 07 jan 2007 12:09
door wicher
Overigens zou ik het wel op prijs stellen als Fence even laat weten hoe het nu af gaat lopen, na de interventie van de medewerker!
Re: Eneco, Nuon en ik
Geplaatst: 07 jan 2007 13:26
door MAXIEM
@wicher
Lees het
hele draadje!!!
Groeten, Maxiem.
Re: Eneco, Nuon en ik
Geplaatst: 07 jan 2007 14:39
door wicher
ja, sorry, mijn fout!!!!
Re: Eneco, Nuon en ik
Geplaatst: 08 jan 2007 16:03
door Fence
Ik laat toch nog maar even iets van me horen...
Zoals gezegd: ik ben uiteindelijk niet afgesloten vanwege die illegale switch van Nuon. En dat is mooi natuurlijk! Daar ben ik ook diep dankbaar voor....
Maar wel een "Eindnota" van Eneco NetBeheer BV in de bus voor "transport van energie" in de periode van 2/12 tot 27/12, de periode dus, waarin ik verondersteld werd om, tegen mijn wil en zonder mijn medeweten, energie af te nemen van Nuon.
Ondanks het "....u kunt binnen 7 dagen weer van het contract af...." van Nuon bij het welkom en mijn brief per kerende post
op dezelfde dag "Nuon, ik heb er niet om gevraagd en wil het niet!"
Ik geef toe, ik zal geen honger lijden van een nota van negen euro en twee cent. Maar wat me steekt is het
onrecht!
Ik zal de nota naar Nuon sturen maar ik denk dat ik nu al hun antwoord weet (zo ze al antwoord geven!) Tussen Nuon en mij is nog steeds geen hartelijke en joviale vriendschap opgebloeid....
Nogmaals wil ik alle hierboven getoonde inzenders bedanken voor hun bemoediging, hun troost en hun medeleven!! Weet dat jullie een goed werk gedaan hebben...
Re: Eneco, Nuon en ik
Geplaatst: 08 jan 2007 17:20
door wicher
Als de nota inderdaad van Eneco Netbeheer afkomstig is, zou u per saldo over heel 2006 dus niets méér hoeven betalen dan normaal.
Of zie ik het nu even verkeerd?
In ieder geval wens ik u verder een relaxed en gezond 2007!