Pagina 1 van 1

Remboursbedrag gestort op verkeerde rekening

Geplaatst: 06 jan 2007 01:26
door marsja74
Hallo,

Door een stom iets is een (fors) remboursbedrag gestort op een verkeerde rekening. Kort uitgelegd:

In oktober een pakket verstuurd onder rembours. Formulier ingevuld, met bankrekeningnummer, én adres.
Na luttele weken nog steeds geen bedrag ontvangen van TNT en dus een navraagformulier ingevuld en opgestuurd.

Vandaag heb ik de uitslag gekregen. Het remboursbedrag is betaald door de ontvanger en betaald door TNT. Alleen.. naar een verkeerd rekeningnummer! Het is mijn eigen STOMME schuld dat er een verkeerd rekeningnummer is ingevuld (2 cijfers vergeten..) maar TNT heeft blijkbaar verzuimd een adrescheck uit te voeren anders waren ze er achter gekomen dat adres en rekening NIET met elkaar matchen.

Nu mijn vraag: HOE KRIJG IK MIJN GELD :?:

Heeft iemand hierop een antwoord?? Bij voorbaat heel hartelijk dank!

met vriendelijke groet,
Marsja.

Re: Remboursbedrag gestort op verkeerde rekening

Geplaatst: 06 jan 2007 02:23
door resp00112469
Dat is heel simpel, NIET! TNT heeft gehandeld conform de vrachtbrief en de verzender is verantwoordelijk voor het verstrekken van de juiste gegevens. Nummers en adressen worden alleen door banken gecontroleerd. Adres gegevens behorende bij een rekeningnummer worden NIET verstrekt, dus helaas.

Vr. Gr. Hans

Re: Remboursbedrag gestort op verkeerde rekening

Geplaatst: 06 jan 2007 09:07
door jor
Je zou misschien kunnen proberen naam en adres te krijgen die bij dat foute rekeningnummer horen. Daar kan je dan een beroep doen op hun eerlijkheid omdat zij natuurlijk geld hebben ontvangen dat niet van deze mensen is. Maar of dat lukt? Niet geschoten is echter altijd mis en je kan een eerlijk persoon treffen die bereid is het over te maken naar het juiste nummer.Voor de rest heb je geen schijn van kans omdat men helemaal geen adrescheck doet of hoeft te doen.

Re: Remboursbedrag gestort op verkeerde rekening

Geplaatst: 06 jan 2007 12:39
door eliane
Heeft TPG en TNT niet ook het recht om binnen een bepaald termijn geld terug te boeken van een rekening.
Willen ze het niet uit coulance proberen terug te halen.

Of wat iemand ook schrijft proberen het uit te leggen bij de bank, ga na bij welke bank het rekening nummer hoort en dat die willen bemiddelen in het eventuele terug geven van het geld.

Het lijkt mij zelf een onbegonnen zaak om er zelf achter te komen wie de ontvangers zijn ivm de wet op de privacy.
Bedrijven en banken kunnen dat wel!
hoop ook dat zij een beetje meelevend zijn en er even wat tijd en energie in te steken

ELiane

Re: Remboursbedrag gestort op verkeerde rekening

Geplaatst: 06 jan 2007 13:06
door alfatrion
Alleen bij een automatische incasso kan geld worden terug gestord. De mensen die het geld onterecht ontvangen hebben hebben geen recht om dit in hun bezit te houden. Na somatie moeten zij het geld over boeken aan de rechtmatige eigenaar of TNT welke het dan aan u moet over boeken.

Re: Remboursbedrag gestort op verkeerde rekening

Geplaatst: 06 jan 2007 18:01
door roro25
post hem hier nogmaals eens... Iemand er wanhopig om twee topics te starten

Je kan degene die het geld ontvangen heeft (dus niet de goede persoon) aanspreken op grond van onverschuldigde betaling op grond van art. 6:203 lid 2 BW. Hij/zij heeft een betaling ontvangen waar degene geen recht op heeft. Alleen wordt het lastige in dit geval hoe kom je achter de adresgegevens van deze persoon zodat hij aangesproken kan worden.....?
Als ik het goed begrepen heb, zijn er in et rekeningnummer 2 cijfers wegggevallen. Dan is mijn conclusie dat dit bij een rekening bij de postbank gestort is. Postbank werkt namelijk met rekeninnummers tot maximaal 7 cijfers en de rest van de banken met rekeningnummers van minimaal 9 cijfers.
Je kan via Equens (het oude interpay) opvragen dat je gegevens van een rekeningnummer nodig hebt. Zij zullen dan contact opnemen met de postbank om die gegevens op te vragen. Of de postbank manen de rekeninghouder een brief te sturen met het verzoek om het betreffende bedrag terug te storten naar de rekening waar het vandaan kwam (ic TNT)

En dan kan jij met TNT weer nieuwe afspraak maken om het geld terug te krijgen.
Makkelijk is het niet maar onmogelijk ook niet.... (leuke slogan trouwens.... bij deze (c))

Een bank doet alleen naam-nummercontrole en geen adreverificatie.

Succes ermee....

Re: Remboursbedrag gestort op verkeerde rekening

Geplaatst: 26 mar 2007 11:44
door marsja74
Dankzij de tip over Equens ben ik een stuk verder gekomen, en uiteindelijk de GOEDE afdeling bij TNT te pakken gekregen, dat scheelt ook al een stuk. Gewoon een échte medewerker ipv een callcentermiep :lol:

Deze mevrouw zei mij hetzelfde als de medewerker van Equens, dit gebeurt dus da-ge-lijks! TNT geeft Postbank de opdracht het geld terug te vragen, en mensen zijn dit wettelijk verplicht terug te storten. Of ze het doen is en blijft een 2e natuurlijk maar in 99% van de gevallen doen mensen dit gewoon.

Lang verhaal, kort maken: ik heb 2 weken geleden het remboursbedrag dan toch op mijn rekening gestort gekregen!!!

Vond ik wel zo netjes om nog even te vermelden. Bedankt voor de hulp! Marsja