Pagina 1 van 1

Electriciteitsmeter kapot, wat doet Eneco?

Geplaatst: 08 jan 2007 23:21
door CoinCoin
Hallo!

Ik zit met een probleempje. Ik ben onlangs in een studentenhuis komen wonen. Ergens in 2003 is hier de elektriciteitsmeter kapotgegaan. Deze is in 2005 vervangen door wéér een kapot exemplaar. Begin 2006 is er wél een werkende meter geïnstalleerd, maar de meter heeft dus bij elkaar 2,5 jaar stilgestaan.

Toen Eneco begin 2006 een werkende electriciteitsmeter installeerde, hebben ze gezegd dat ze binnen een paar maanden een nota zouden sturen van de gebruikte elektriciteit in de periode dat de meter heeft stilgestaan, op basis van een schatting van ons elektriciteitsgebruik. Dit hebben ze vervolgens niet gedaan. Nu verwacht ik binnenkort de jaarnota, en hoewel ik hoop dat Eneco de nota voor die 2,5 jaar elektriciteit permanent is 'vergeten', vrees ik dat ze deze bij onze jaarnota zullen voegen.

Nu heb ik elders op dit forum gelezen dat het gewoonte is dat wanneer een elektriciteitsmeter heeft stilgegstaan, dit met een schatting op basis van eerder verbruik verrekend wordt. In ons geval zal dit dus waarschijnlijk berekend worden aan de hand van het verbruik over 2001, het laatste jaar dat de meter nog goed functioneerde. Er woonden toen echter 6 mensen in ons huis, terwijl dit er nu nog slechts 4 zijn, en het verbruik inmiddels veel lager ligt. Kan Eneco ons dan tóch dwingen de rekening op basis van hun schatting te betalen? Kan iemand mij aanraden wat ik het beste kan doen in dit geval?

Ik hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk is; alvast bedankt!

Re: Electriciteitsmeter kapot, wat doet Eneco?

Geplaatst: 08 jan 2007 23:27
door wicher
@MuntjeMuntje:

Wacht nu eerst eens rustig die jaarnota af, dan praten we verder :wink:

Re: Electriciteitsmeter kapot, wat doet Eneco?

Geplaatst: 08 jan 2007 23:41
door CoinCoin
Doe ik ook, maar probeer me in de tussentijd toch een beetje voor te bereiden... Bedankt voor de tip in ieder geval! :wink:

Re: Electriciteitsmeter kapot, wat doet Eneco?

Geplaatst: 09 jan 2007 21:45
door Ron 2
Zorg er zo mogelijk ook voor dat jouw naam niet bij Eneco bekend wordt, ik heb in het verleden wel eens gehoord dat er in studentenhuizen doodleuk 1 (willekeurige) bewoner de rekening krijgt en dat die maar moet zien dat hij van de anderen hun deel terugkrijgt.
Dit scheen toen volgens de wet te mogen.

Re: Electriciteitsmeter kapot, wat doet Eneco?

Geplaatst: 10 jan 2007 14:43
door CoinCoin
@ Polderboy: goed idee inderdaad om die meterstand ele maand op te nemen. En inderdaad, als ik er eerder had gewoond had ik het nooit zover laten komen. :wink: Er staat op de eindnota's van de afgelopen 2 jaar duidelijk dat er 0,0 electriciteit is verbruikt, dan had er bij iemand toch een lampje moeten gaan branden, zou je denken... :) Anderzijds had Eneco dat natuurlijk ook moeten opmerken. Bedankt voor de tip in ieder geval!

@ Ron 2: bij ons staat de electriciteit inderdaad ook op naam van één van de bewoners. Is inderdaad wel een risico, zeker in dit soort gevallen. Gelukkig zijn de onderlinge verhoudingen goed :) Ook bedankt voor de tip in ieder geval!

Re: Electriciteitsmeter kapot, wat doet Eneco?

Geplaatst: 10 jan 2007 16:10
door Ron 2
en een stuk of vier foute versies van alweer FOUTIEF "gecorrigeerde" nota's voordat je daar doorheen bent.
Dat is vaak de basis van veel drama's, ze snappen zelf hemaal niets meer van het geklungel van hun collega's en roepen dan maar: "het klopt,want het staat hier, dus u moet maar betalen!! :cry: