Pagina 1 van 1

Ben ik verplicht een kopie rekeningafschrift te sturen?

Geplaatst: 12 jan 2007 10:33
door evelinevh
Hallo allemaal,

Ik zit met een probleempje. Heb een tijdje terug iets besteld bij een gerenomeerd bedrijf, netjes op tijd de acceptgiro betaald. Na een paar weken kreeg ik een herinnering. M'n afschrift erbij gezocht, het was echt afgeschreven. Gebeld, mij werd verzocht een kopie van m'n afschrift op te sturen. Ik heb dit geweigerd, wordt een beetje gek van bedrijven die willen beweren dat ik niet betaald heb terwijl dit wel het geval is. Altijd is er sprake van een fout aan hun kant en ik moet altijd maar een kopie maken en opsturen. Had er dit keer dus geen zin meer in. Ik heb vriendelijk uitgelegd dat ik telefonisch bereid was alle gegevens (zoals rekeningnummer en datum van afschrijving) door te geven, maar dat ik niet van plan was de moeite te nemen om ergens een kopie te gaan maken terwijl de fout absoluut niet bij mij ligt. Ik werd op een zeer onvriendelijke manier gewaarschuwd dat de rekening open zou blijven staan...
Paar weken later weer een herinnering, dit keer met een emailadres erbij. Ik heb netjes alle gegevens gemaild, kreeg nog een automatisch berichtje terug dat mijn mail was ontvangen en dat ik spoedig een reactie zou krijgen, nooit gehad.
En uiteindelijk krijg ik van de week weer een herinnering, dit keer met verhoging van de kosten en de dreiging dat een betalingsinspecteur ingeschakeld zal worden als ik niet snel betaal.
Tja, laat maar komen denk ik, als ik aan de deur alsnog mijn afschrift laat zien kunnen ze me toch niks maken? Of was ik wettelijk verplicht toch een kopie van mijn afschrift te sturen? En kan het dan dus zijn dat de incasso-kosten op mij verhaald kunnen worden?

Ik kan me voorstellen dat u allen denkt "Doe niet zo moeilijk en stuur gewoon een kopie", maar dit is inmiddels echt een principekwestie geworden. Ik hoop dat hier iemand is die weet wat mijn rechten en plichten zijn.
Alvast bedankt!
Eveline.

Re: Ben ik verplicht een kopie rekeningafschrift te sturen?

Geplaatst: 12 jan 2007 10:51
door Fiore
Wel naar het goede rekeningnummer overgemaakt? Als je het (correcte) bewijs van betaling hebt kunnen ze je niets maken en ook zeker niet verplichten om dat bewijs te overleggen. Het bedrijf moet gewoon zorgen dat het de administratie op orde heeft.

door helemaal niet meer te reageren kun je jezelf trouwens wel een hoop ellende op je hals halen, ook al heb je nog zo gelijk.

Re: Ben ik verplicht een kopie rekeningafschrift te sturen?

Geplaatst: 12 jan 2007 10:53
door MAXIEM
Dag eveline,

Je schrijft:
Ik hoop dat hier iemand is die weet wat mijn rechten en plichten zijn.
Je bent nergens toe verplicht. Het bedrijf moet bewijzen dat je niet betaald hebt. T.z.t. kun jij (als ze een incassobureau inschakelen) bewijzen dat je wél betaald hebt en alle kosten die jij gemaakt hebt of nog moet maken, op hen verhalen.

Vriendelijke groet, Read.

Re: Ben ik verplicht een kopie rekeningafschrift te sturen?

Geplaatst: 12 jan 2007 11:32
door Obijn
Het is bijna te gek voor woorden,dus toch maar even dit;

ING boekt door een fout van de balie "gewoon" 1500.00 euro af!!

Ik krijg te horen als de fout niet bij ons ligt kost het U geld.
Ik moet met afdrukken komen, en dan zijn "ze" er achter dat het van de verkeerde naam en rekening is afgeboekt sorry mijnheer en u kunt weer gaan, de vraag; stel dat ik daarvan iets over het hoofd zie ? en dan > antw: tja dan weet niemand het. (u bent nu gewaarschuwd)

T-Mobile reageert niet op verzoeken te porteren na drie maanden afgesloten !! zomaar! daarna een reactie sorry door drukte ?? kunnen wij niet eerder reageren. en dan met je kop tegen de muur geen telefoon, je inlogcode afgesloten. Deze telefoon :twisted: machts terreur gaat nog verder want je nummer kan niet worden over gedragen als je niet bent aangesloten (het stelletje :evil: ...weet dit )
uiteindelijk weer aangesloten en overgezet!! en krijg ik na maanden dreigbriefen en rekeningen :lol:

Het Zilveren kruis weet dat je weg gaat en zegt deze rekening betalen wij niet want met deze specialist hebben wij wel! een overeenkomst maar niet :?: met de plaats waar hij deze rekening heeft uitgeschreven!!!!!!! uh? na 21 maanden zeuren en schrijven en vier verschillende behandelaars met evenzoveel keren "dit wordt opnieuw bekenen en afgewezen" :shock: is dit toch uitgekeerd :roll: . ik word er zo moe van als ik denk aan al die mensen waar dit bovenstaande "gewoon" passeerd.
Sorry ik moest dit even kwijt.
VRAAGje :(
Rechtsbijstand verzekering vind de uitkereing wel genoeg en gaat niet naar de rechter wat is nu daarvan je recht als slachtoffer

Het vertrouwen neemt steeds verder af (Dexia :evil: -levensloop / verzekeringen :twisted: bah!

En dan "zij" weten allemaal wel :twisted: waar ze aan beginnen.

Dan mogen "wij" soms toch bang zijn.

Re: Ben ik verplicht een kopie rekeningafschrift te sturen?

Geplaatst: 12 jan 2007 21:46
door Guusje
@evelienvh

volgens art 6:114 is de betaling pas voltooid als het bedrag is bijgeschreven bij de te ontvangen rekeninghouder.

stuur nogmaals een emailbericht naar het bedrijf, zet daarin de datum dat het bij jou is afgeschreven, het bedrag, naar welk rekeningnummer en met welke omschrijving.

vraag ook bij jouw bank na wat er met deze betaling is gebeurd omdat het bedrijf claimt het bedrag niet te hebben ontvangen. het bedrijf mag deze informatie niet opvragen. de bank kan het bedrag volgen en precies nazien waar het naartoe gegaan is.
Het gebeurd dat banken betalingen niet of niet juist verwerkt en dan 'zweeft' het ergens totdat iemand er om vraagt

Guusje

Re: Ben ik verplicht een kopie rekeningafschrift te sturen?

Geplaatst: 12 jan 2007 22:30
door Sometimes
Ik werk bij een afdeling van een bedrijf waar regelmatig grote hoeveelheden betalingen verwerkt worden. Hier komen situaties zoals in de openingspost omschreven worden soms ook voor (paar keer per jaar). Gelukkig komt het bij ons nooit zover als hier omschreven.

Dat het bedrag overgemaakt is, wil niet zeggen dat het aan de andere kant goed geboekt is. Natuurlijk worden er fouten gemaakt op administraties, maar ook de mensen die overmaken zijn niet altijd even handig.
Hele volksstammen maken een bedrag over, liefst van een rekening met een andere tenaamstelling en zonder omschrijving of factuurnummer. Dat is lastig zoeken. Wil ik natuurlijk niet mee zeggen dat dat hier ook het geval is, maar probeer alleen een beetje begrip te kweken.

Zoals mijn vrouw - die voorheen ook nooit iets vermeldde bij betalingen - nog steeds stug volhoudt: "zij sturen me toch een rekening, dan weten ze toch ook dat ik betaal".

Re: Ben ik verplicht een kopie rekeningafschrift te sturen?

Geplaatst: 13 jan 2007 11:02
door seagoing racer2
Beste Eveline,

Ik vind dat je best de moeite mag nemen om een ( deels geradeerde )kopie van het bankafschrift op te sturen.

Dit heeft niks met principes te maken maar alles met redelijkheid.

Welk principe wordt nu geschaad ? Is jouw principe ieder voor zich en god voor ons allen?

Denk ajb in oplossingen, en niet in problemen.

Re: Ben ik verplicht een kopie rekeningafschrift te sturen?

Geplaatst: 13 jan 2007 11:25
door Elisabeth39
Wat ook kan: Kopie maken en alle overige bedragen/afschriivingen met stift zwart maken. En dan daar weer een kopie van maken en die opsturen.
Het gaat tenslotte enkel om het bedrag aan het betreffende bedrijf.
Het gaat ze niets aan wat er op je rekening staat of wie je nog meer hebt betaald.

Re: Ben ik verplicht een kopie rekeningafschrift te sturen?

Geplaatst: 14 jan 2007 13:21
door bodejosm43
Wel naar het goede rekeningnummer overgemaakt? Als je het (correcte) bewijs van betaling hebt kunnen ze je niets maken en ook zeker niet verplichten om dat bewijs te overleggen.
Als het een acceptgiro is, en het is aan het verkeerde nummer overgemaakt, dan is het niet de klant, maar de leverancier die de fout heeft gemaakt.

Re: Ben ik verplicht een kopie rekeningafschrift te sturen?

Geplaatst: 14 jan 2007 13:51
door evelinevh
Even voor iedereen die het zich afvraagd; ik heb naar het juiste rekeningnummer overgemaakt, mijn girorekening staat op mijn naam (dezelfde naam als waar ik bij het bedrijf bekend ben), ik heb het onder vermelding van het juiste factuurnummer gedaan, zelfs nog mijn klantnummer erbij vermeldt. Dus? Of ze hebben bij het bedrijf een fout gemaakt of het is inderdaad nooit aangekomen, foutje bij de bank.

Natuurlijk heb ik alle begrip voor fouten, die kan iedereen maken. En om even te reageren op de vraag of het ieder voor zich is (van seagoing racer2), nee, dat is het zeker niet. Wat mij betreft mag van beide kanten moeite gedaan worden om problemen op te lossen, waar het ook over gaat. Telefonisch werd ten eerste al erg onbeschoft tegen me gedaan, wat me eerlijk gezegd al een beetje tegen de haren in strijkt. Vervolgens krijg ik een herinnering met de mogelijkheid te mailen, ik heb een zeer vriendelijke mail gestuurd met alle gegevens en dat wordt compleet genegeerd (welke absoluut is aangekomen aangezien ik een ontvangstbevestiging heb gehad). Jullie moeten toch met me eens zijn dat dat geen fatsoenlijke manier is om met vaste (en altijd op tijd betalende) klanten om te gaan?
Stel nou dat ik een mail of telefoontje terug had gehad dat ze moeite hebben gedaan maar het echt niet terug kunnen vinden, dan was het nog een ander verhaal geweest. Dan was ik de laatste om dwars te liggen. Maar nu, ik heb echt het gevoel dat ze mij dwars zitten, en alleen maar om regeltjes. Ik begrijp dat er vaste regels in een groot bedrijf moeten zijn, maar soms mogen situaties ook wel los van de regels bekeken worden. En niet alleen voor mij, maar ook voor hen zelf. Wat als er daarwerkelijk een incassobedrijf aan te pas komt? Dure rekening... Of in het gekke geval dat ik de publiciteit op zoek? Zou een beetje belachelijk zijn in deze, maar toch. Beetje klantvriendelijkheid valt een hoop mee te winnen, maar dit bedrijf lijkt dat niet te begrijpen. En dat frustreerd me misschien nog het meest.

Maar goed, ik ben blij om alle reacties, maar denk dat ik toch maar dat copie stuur. Stel dat ik een paar keer niet thuis ben als er een incassobureau voor de deur staat... Toch vervelend als het compleet uit de hand gaat lopen, voor beide partijen. En daar zit ik ook weer niet op te wachten.

Ik ieder geval, iedereen bedankt voor de reacties!
Eveline.

Re: Ben ik verplicht een kopie rekeningafschrift te sturen?

Geplaatst: 14 jan 2007 16:07
door lucrecia
Stel dat ik een paar keer niet thuis ben als er een incassobureau voor de deur staat...
Die sturen je alleen brieven, deurwaarders komen je een bezoekje brengen :wink:

Kan je inderdaad beter een kopie sturen, ben je van ze af.

Re: Ben ik verplicht een kopie rekeningafschrift te sturen?

Geplaatst: 14 jan 2007 18:14
door Cesar
@Eveline,
Als je probleem zo simpel is op te lossen doe dan wat Guusje zegt: snel een kopie opsturen. Ben je mooi van een berg gez**k af en lig je in ieder geval s'nachts niet meer wakker. Ik wilde dat al dit soort zaken zo snel de wereld uit waren.
Ik heb echter een "gezonde" achterdocht.
Ik ga er van uit dat je IQ wel op een gemiddeld niveau ligt.
Dan begrijp ik niet dat je hier zo'n drama van maakt.
Indien de problematiek ligt in het afplakken van persoonlijke gegevens dan is er geen probleem, dit is simpel. Indien het probleem zit in de communicatie dan scan je je afschrift en stuur het per e-mail nar hun toe.
Vervolgens hou ik trouwens wel van principiële dingen doch in dit geval: Overboord deze keer.......

Re: Ben ik verplicht een kopie rekeningafschrift te sturen?

Geplaatst: 14 jan 2007 21:16
door roro25
Ik kan mij best voorstellen dat je geen zin hebt om een kopie te sturen.
In de Nederlandse Wetgeving (art. 150 Rv) is opgenomen dat degene die stelt ook moet bewijzen.
Het bedrijf stelt dat zij geen betaling hebben ontvangen en zij zullen jou eerst moeten laten zien dat de betaling niet is ontvangen. In een eventuele procedure kan je dan tegenbewijs leveren (kopie afschrift). Maar dat hoef je nu nog niet te doen. Je kan ze wel vertellen dat het om een bepaalde datum is afgeschreven.

Re: Ben ik verplicht een kopie rekeningafschrift te sturen?

Geplaatst: 15 jan 2007 10:51
door Bor Komorovski
In de Nederlandse Wetgeving (art. 150 Rv) is opgenomen dat degene die stelt ook moet bewijzen.
Sorry, maar dit is niet geheel correct. Degene die zich op een rechtsgevolg van een feit beroept zal dit feit moeten stellen en bewijzen. Dus wie als verweer voert "ik heb al betaald", zegt eigenlijk "ja, er is een overeenkomst, dat ben ik met u eens, maar ik heb al aan mijn verbintenis voldaan". Dan beroep je je op het rechtsgevolg van het al betaald hebben en dan moet je het achterliggende feit (de betaling) dus bewijzen. Je wederpartij hoeft niets te bewijzen omdat jij door je verweer zijn stelling hebt bevestigd.

Daarentegen zal iemand die als verweer voert "ik heb geen contract met jou" of "ik heb geen zaken gedaan met jou" of "ik weet van niets" de discussie op het punt toespitsen of er wel of geen overeenkomst was. En dan is het het bedrijf dat zich op een rechtsgevolg van een feit beroept en dus zal moeten aantonen dat de handelingen voor het totstandkomen van een overeenkomst zijn verricht. Goed nieuws dus voor de slachtoffers van de onderbroekenzwendel van Front International.

Conclusie is dus wel dat zij bij een eventuele rechtzaak waarbij deze discussie speelt vrijwel geen bewijslast krijgen en jij wel (hoewel in praktijk dit natuurlijk iets genuanceerder ligt). Dus het is altijd beter je bankafschriften e.d. wel te bewaren en, desnoods als pdf, op te sturen. Je zal dus ook ontzettend moeten uitkijken met wat je stelt, anders krijg je zo de bewijslast toebedeeld.

Re: Ben ik verplicht een kopie rekeningafschrift te sturen?

Geplaatst: 15 jan 2007 16:16
door Cesar
@Bor,
Zo zit dat, einde discussie.
Nou even het bewijs verzenden en Evelientje is van een hoop gezeur af.

Re: Ben ik verplicht een kopie rekeningafschrift te sturen?

Geplaatst: 16 jan 2007 22:53
door roro25
@ Bor mag ik nog een college BPR van je.........
heb de post niet goed gelezen. Je hebt helemaal gelijk.

Re: Ben ik verplicht een kopie rekeningafschrift te sturen?

Geplaatst: 17 jan 2007 09:42
door evelinevh
Voor de nieuwsgierigen onder jullie, het probleem is opgelost! Om inderdaad van het gezeur af te zijn heb ik een kopie gemaakt, maar voor het versturen wilde net toch nog even een laatste telefonische poging doen. Heb gebeld, vroeg naar degene wiens naam onder de brief stond wat uitnodigde tot emailen, ik werd doorverbonden, maar helaas kon ik die persoon niet aan de lijn krijgen. Deze mevrouw vroeg me wel of zij mij misschien kon helpen, ik heb voor de zoveelste keer m'n verhaal gedaan, en zij deed moeite!!! Enkel door in hun systeem te zoeken naar mijn rekeningnummer had ze mijn betaling zó te pakken, het was vreemd genoeg afgeboekt onder mijn naam maar met mijn oude adres (dus ik stond twee keer in de computer?). Zij maakt het in orde dat het van mijn klantnummer afgeboekt wordt, ik krijg zelfs nog een briefje thuis, probleem dus opgelost. Met een telefoontje van twee minuten... Ik kon het toch niet laten te vragen waarom dat nou niet eerder kon, de meest zinnige reactie die ze kon geven was "Tja, soms is het een kwestie van verder kijken dan je neus lang is". Niets meer over regeltjes of wat dan ook, zij beaamde letterlijk dat de andere medewerkers dat ook hadden kunnen doen. Dan breekt toch je klomp?
Ach, ik ben er nu weer vanaf, en stiekem toch een klein beetje genoegdoening dat ik toch gelijk had wat betreft de mogelijkheden voor hen om te zoeken zonder een kopie van mij te moeten hebben. Gheh gheh...

Iedereen nogmaals bedankt voor de reacties!
Eveline.

Re: Ben ik verplicht een kopie rekeningafschrift te sturen?

Geplaatst: 18 jan 2007 13:10
door bodejosm43
En weer hebben degenen die hier het advies geven om gewoon te betalen, omdat dit zogenaamd het zoveelste smoesje is om onder betalen uit te komen, het nakijken.

Ik heb deze forummers overigens al heel lang niet meer gesignaleerd, zouden ze er toch achter zijn dat hun manier van denken niet klopt?

In ieder geval ben ik blij dat het zo opgelost is. Blijken er toch hier en daar eerlijke mensen te zijn.