LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
willemsch
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jan 2007 17:11

Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Ongelezen bericht door willemsch »

Mijn klacht gaat over de reparatie van m'n laptop, welke ik heb afgegeven bij de mediamarkt waar ik 'm heb aangeschaft (in Arnhem, vestigingsdirecteuren: Dhr. J. Mertens en Dhr. E. Dijkman). Het toetsenbord, een onderdeel van ongeveer 50 euro, dient vervangen te worden.

Mediamarkt beloofde de laptop binnen ongeveer 4 weken te repareren en rekent iets meer dan 80 euro voor deze dienst, waarvan ik 40 euro reeds heb aanbetaald.

Inmiddels zijn we ruim 2 maanden verder en heb ik m'n laptop nog steeds niet terug.

En dat terwijl ik niet zonder m'n laptop kan omdat ik 'n informatica-opleiding volg. Daarnaast moet ik m'n laptop (liever gezegd de informatie op de harde schijf) ten alle koste *voor* 8 januari terug moet hebben in verband met een belangrijk beoordelingsmoment.

Wanneer je de klantenservice belt wordt je te woord gestaan te worden door een telefonist die je geen enkele steek verder helpt en je vergast op voorspelbare smoesjes en lip-service.
Uitleggen waarom je je laptop niet langer kunt missen is volkomen nutteloos. Sterker nog, mediamarkt belooft dat de reparatie van m'n laptop nog* langer zal duren.

Het ligt natuurlijk in de lijn der verwachting dat mediamarkt een gedupeerde klant uiteindelijk het volle pond wil laten betalen voor een reparatie die belachelijk lang duurt: op z'n minst een maand langer dan was beloofd. Tevens valt te voorspellen dat de reparatie van m'n laptop uiteindelijk nog langer dan dat zal duren.

Enfin, het feit dat mediamarkt beloftes niet nakomt en beroerde service biedt zal niet choqueren, getuige de vele negatieve reacties van klanten op internetforums. Ik zou buitengewoon verrast zijn wanneer mediamarkt met een stijlvolle tegemoetkoming zou komen, maar weet dat ik hier niet op hoef te rekenen.

Mediamarkt heeft mijn laptop maanden in het bezit terwijl ik 'm meerdere malen teruggeeist heb. Mediamarkt's manier van handelen valt bijna crimineel te noemen.

ikbenik

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Jij hebt het helemaal mis!

Het probleem is niet dat MM het probleem niet wil oplossen, maar dat de onderdelen (losse toetsenbord) een hele lange levertijd hebben.

Soms kan dat wel 2 tot 3 maanden duren voordat het bestelde onderdeel binnen is.

Jij beticht MM als criminele organisatie, terwijl je helemaal niet weet wat er precies aan de hand is.

Ja, lekker makkelijk om te zeggen: niets mee te maken!
Ik eis dat MM binnen ... het probleem oplost!


Als detaillist heb je totaal geen invloed op de levertijd van sommige onderdelen!

Ik weet waar ik over praat, omdat ik ook soms onderdelen moet bestellen en de levertijd is dan onbekend.

Het kan soms 2 weken duren of 4 maanden.
Als detaillist kan ik net als de klant wachten.

Als je dit niet begrijpt of niet wilt begrijpen, dan is het zeer zielig met je gestelt!

willemsch
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jan 2007 17:11

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Ongelezen bericht door willemsch »

Het is dus de normale gang van zaken dat een groot electronica-bedrijf de onmisbare laptop van een betalende klant maandenlang in gijzeling neemt wanneer deze langsgebracht wordt ter reparatie?

Vermeld dan, als detaillist zijnde, van tevoren dat de reparatie zo onbenullig lang zal duren, of bied een tijdelijke laptop aan ter vervanging.

Bied desnoods een korting op (of kwijtschelding van) de reparatiekosten aan, maar laat de klant niet zomaar stikken en kom niet met loze beloftes. Kom de klant hoe dan ook tegemoet.

Op dergelijke klantvriendelijkheid hoef je bij mediamarkt in ieder geval niet te rekenen; Mediamarkt laat NIET blijken het te betreuren dat een reparatie beschamend lang duurt.

ikbenik

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Bied desnoods een korting op (of kwijtschelding van) de reparatiekosten aan, maar laat de klant niet zomaar stikken en kom niet met loze beloftes. Kom de klant hoe dan ook tegemoet.


Als iemand met jouw probleem komt, dan geef ik aan dat de levertijd lang kan duren.
Als je de notebook niet voor onderweg nodig hebt, dan is een externe toetsenbord ook een optie.

Dat de klant lang moet wachten heeft helemaal niets te maken dat ik de klant laat stikken.
En korting of kwijtschelding van de reparatiekosten is niet aan de orde.

Zelf heb ik ook geen leennotebook, dus wat dat betreft kan ik de klanten geen leennotebook meegeven.

In zo'n geval zit er voor de klant en voor mij niets anders op dan te wachten totdat het onderdeel binnen is.
Het is dus de normale gang van zaken dat een groot electronica-bedrijf de onmisbare laptop van een betalende klant maandenlang in gijzeling neemt wanneer deze langsgebracht wordt ter reparatie?
Nogmaals: je ziet het verkeerd.

En als je eist dat een reparatie binnen 7 tot 14 dagen altijd gedaan moet worden, moet ik je toch teleurstellen!

Soms kan dat niet.

En als je niet kunt of wilt begrijpen dat sommige onderdelen een onbetrouwbare levertijd hebben, dan moet je daar niet de winkelier op aankijken, maar de fabrikant.

Want zo'n toetsenbord moet apart bij de fabrikant besteld worden en dan is het wachten totdat het toetsenbord geleverd wordt.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Ongelezen bericht door jor »

Jammer dat de reactie's van ikbenik zo voorspelbaar en arrogant is. Volgens ikbenik is hijzelf ondernemer maar op dit forum lijkt het steeds meer op een zuur persoon die koste wat kost de garantieaanspraken van anderen frusteert. Lees zijn antwoorden gewoon eens terug en je zal zien dat jij jezelf niet al te druk moet maken om zijn antwoorden. Ga naar de mediamarkt en maak gebruik van je recht op een werkend produkt en beloofde afspraken dienen ook zij na te komen.Een bedrijf als mediamarkt met duizenden artikelen heeft waarschijnlijk wel een vervanger ter beschikking.Zoniet vraag om ontbinding van het koopcontract, Niet geschoten is altijd mis.
Jor.

willemsch
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jan 2007 17:11

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Ongelezen bericht door willemsch »

Ik begrijp dat mediamarkt het benodigde onderdeel niet tevoorschijn kan toveren, en dat een reparatie lang uit kan vallen.

Maar jij schrijft ook:
En korting of kwijtschelding van de reparatiekosten is niet aan de orde.
Waarom niet?
Zelf heb ik ook geen leennotebook, dus wat dat betreft kan ik de klanten geen leennotebook meegeven.


Bij mediamarkt staan er enorm veel laptops in de winkel en in het magazijn die uitgeleend kunnen worden. Waarschijnlijk staan er zelfs tientalle modellen die identiek zijn aan de mijne.

Mediamarkt staat natuurlijk niet te popelen om een laptop uit te lenen, omdat die daarna niet makkelijk valt verkopen. Maar de mogelijkheid om een leenlaptop mee te geven, of om mij op een andere manier tegemoet te komen heeft mediamarkt wel degelijk.

ikbenik

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Jammer dat de reactie's van ikbenik zo voorspelbaar en arrogant is. Volgens ikbenik is hijzelf ondernemer maar op dit forum lijkt het steeds meer op een zuur persoon die koste wat kost de garantieaanspraken van anderen frusteert. Lees zijn antwoorden gewoon eens terug en je zal zien dat jij jezelf niet al te druk moet maken om zijn antwoorden. Ga naar de mediamarkt en maak gebruik van je recht op een werkend produkt en beloofde afspraken dienen ook zij na te komen.Een bedrijf als mediamarkt met duizenden artikelen heeft waarschijnlijk wel een vervanger ter beschikking.Zoniet vraag om ontbinding van het koopcontract, Niet geschoten is altijd mis.
Jor.
Jammer dat je mijn boodschap niet goed begrepen hebt.

Als een winkelier een toetsenbord besteld en het is niet binnen 2 weken binnen dan zeg jij dat de winkelier de notebook gegijzeld heeft, dat we arrogant zijn, enz. enz.
Ga naar de mediamarkt en maak gebruik van je recht op een werkend produkt en beloofde afspraken dienen ook zij na te komen.
Je kunt niet altijd een vervangend product eisen!

De beloofde afspraken worden heus wel nagekomen, alleen niet volgens jouw eisen. Dit heeft niets te maken met de ontwillendheid van de winkelier maar heeft te maken dat de levering van de toetsenbord naar de winkelier vertraging heeft opgelopen.

Nogmaals, dit heeft helemaal niets met arrogantie e.d. te maken!

ikbenik

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Maar jij schrijft ook:

Quote:
En korting of kwijtschelding van de reparatiekosten is niet aan de orde.

Waarom niet?

Kwijtschelding is niet aan de orde, om de simpele reden dat ik dan bijvoorbeeld €50,- uit mijn zak kan betalen.

Dat een reparatie wat langer duurt is géén reden om korting of kwijtschelding te eisen.

ikbenik

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Zoniet vraag om ontbinding van het koopcontract, Niet geschoten is altijd mis.
Toetsenborden gaan voornamelijk kapot door het vele gebruik.
Dit valt onder normale slijtage.
En normale slijtage is géén reden om het koopcontract te ontbinden.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Ongelezen bericht door jor »

Topic-starter heeft nog niet vertelt hoe oud of jong de laptop is. Je mag toch hoop ik wel normaal minimaal een jaar gebruik maken van het tstb. zonder dat dit door teveel gebruik stuk gaat? Laat eens weten wat de leeftijd van het produkt is.

Jor.

ikbenik

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Als binnen een jaar het toetsenbord kapot gaat, dan valt dit onder garantie.

Dan zijn er 2 mogelijkheden:
Of de notebook wordt opgestuurd of het toetsenbord wordt los besteld.

In beide gevallen moet je wachten totdat het toetsenbord binnen is.

Als het toetsenbord kapot is en de notebook voor de rest in orde is, is dit géén reden om de koop te ontbinden.


Voor de degene die niet begrijpen waarom dat de levertijd soms heel lang is:

De onderdelen worden rechtstreeks bij de fabrikant besteld.
Heeft de fabrikant het onderdeel op voorraad liggen, dan wordt deze gelijk opgestuurd.
Heeft de fabrikant het onderdeel niet op voorraad liggen, dan wachten ze totdat ze een flinke bestelling hebben en gaan dan het gevraagde onderdeel fabriceren.
Een fabrikant gaat echt niet de gehele productielijn opstarten om 1 tot 10 onderdelen te maken.

Dit is de werkelijke reden waarom dat de levering van sommige onderdelen zo lang duurt.

Als consument zijnde is het wel prettig om te weten waarom dat het zo lang duurt.

Maarja, sommige mensen willen dit niet begrijpen en eisen op een zeer korte termijn dat het onderdeel in hun product gezet wordt.

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Ongelezen bericht door Moppentappers »

normaal wel, maar het gaat stuk of niet stuk kan toeval zijn
misschien is er wel meer dan alleen zomaar het toetsenbord stuk iets in het systeem kan mogelijk zijn
4 maanden wachten is wel erg lang, aangezien de fabrikant wel elke dag honderd stuks laptops kan ontwikkelen
misschien moet het verscheept worden, dit is dus ook waarom sony je een andere playstation terug geeft als de jouwe stuk is
Helaas zou het voorstel om gegevens over te plaatsen naar een nieuwe laptop niet meer kunnen omdat de laptop nu waarschijnlijk heel ergens anders is

ikbenik

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Helaas zou het voorstel om gegevens over te plaatsen naar een nieuwe laptop niet meer kunnen omdat de laptop nu waarschijnlijk heel ergens anders is
Mocht een notebook verstuurd moeten worden, dan maak ik altijd een backup van de persoonlijke gegevens.
4 maanden wachten is wel erg lang, aangezien de fabrikant wel elke dag honderd stuks laptops kan ontwikkelen
Ik begrijp wat je bedoelt, echter gaat jouw verhaal niet op.

Wat jij zegt is:
Waarom moet je zolang op het toetsenbord wachten, terwijl de fabrikant dagelijks veel van die dingen produceert?
Simpel, omdat eigenlijk voor iedere nieuwe type notebook ook een nieuwe type toetsenbord gemaakt wordt.
Dus het toetsenbord van de nieuwe type notebook past niet in de oude type.

alfatrion
Berichten: 22042
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Ongelezen bericht door alfatrion »

@willemsch:

Ik raad je aan het volgende artikel te lezen: Garantie bij consumentenkoop
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2279

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Ongelezen bericht door magel725 »

Mijn klacht gaat over de reparatie van m'n laptop, welke ik heb afgegeven bij de mediamarkt waar ik 'm heb aangeschaft (in Arnhem, vestigingsdirecteuren: Dhr. J. Mertens en Dhr. E. Dijkman). Het toetsenbord, een onderdeel van ongeveer 50 euro, dient vervangen te worden.

Mediamarkt beloofde de laptop binnen ongeveer 4 weken te repareren en rekent iets meer dan 80 euro voor deze dienst, waarvan ik 40 euro reeds heb aanbetaald.

Inmiddels zijn we ruim 2 maanden verder en heb ik m'n laptop nog steeds niet terug.

En dat terwijl ik niet zonder m'n laptop kan omdat ik 'n informatica-opleiding volg. Daarnaast moet ik m'n laptop (liever gezegd de informatie op de harde schijf) ten alle koste *voor* 8 januari terug moet hebben in verband met een belangrijk beoordelingsmoment.

Wanneer je de klantenservice belt wordt je te woord gestaan te worden door een telefonist die je geen enkele steek verder helpt en je vergast op voorspelbare smoesjes en lip-service.
Uitleggen waarom je je laptop niet langer kunt missen is volkomen nutteloos. Sterker nog, mediamarkt belooft dat de reparatie van m'n laptop nog* langer zal duren.

Het ligt natuurlijk in de lijn der verwachting dat mediamarkt een gedupeerde klant uiteindelijk het volle pond wil laten betalen voor een reparatie die belachelijk lang duurt: op z'n minst een maand langer dan was beloofd. Tevens valt te voorspellen dat de reparatie van m'n laptop uiteindelijk nog langer dan dat zal duren.

Enfin, het feit dat mediamarkt beloftes niet nakomt en beroerde service biedt zal niet choqueren, getuige de vele negatieve reacties van klanten op internetforums. Ik zou buitengewoon verrast zijn wanneer mediamarkt met een stijlvolle tegemoetkoming zou komen, maar weet dat ik hier niet op hoef te rekenen.

Mediamarkt heeft mijn laptop maanden in het bezit terwijl ik 'm meerdere malen teruggeeist heb. Mediamarkt's manier van handelen valt bijna crimineel te noemen.
Op heel internet zul je over consumentenelektronica veel vaker negatieve reakties zien i.p.v. positieve. Zowel over de produkten als over de zaken die ze verkopen. Media Markt is groot, dus veel meer negatieve reakties. Mensen praten nu eenmaal (veel) meer over negatieve ervaringen dan over de positieve. Als je weet dat Media Markt Nederland per dag zo'n 100.000 tot 200.000 klanten heeft dan zeggen de 10 negatieve reakties op radar.nl niet zo erg veel en staan deze niet in verhouding met het overgrote deel positieve ervaringen.

Over de reparatie:

Is er ook echt beloofd dat de reparatie precies een xx aantal weken zou duren, of is er gezegd dat het waarschijnlijk een xx aantal weken zou duren? De meeste klanten verstaan wat ze willen horen en als winkel kun je nooit iets beloven wanneer je van andere leveranciers afhankelijk bent. Woorden als "waarschijnlijk" en "misschien" zitten meestal niet in het vocabulair van de klant; zeker niet wanneer ze daarna een datum horen. Ze hebben "beloofd" de laptop "ongeveer" binnen 4 weken te repareren. Ongeveer zegt dus al dat er geen datum is genoemd en ongeveer is ook voor uitleg vatbaar. Dat het dan langer duurt kan gebeuren, hoe vervelend ook.

Dat je niet zonder laptop kunt is niet het probleem van Media Markt. Iedereen heeft wel een persoonlijke reden waarom zijn of haar reparatie prioriteit heeft. Als ze het produkt makkelijk konden missen hadden ze het immers vaak niet eens gekocht. Omdat iedereen als eerste wil, gaat iedereen gewoon op volgorde. Het is bovendien de zaak van de klant om te zorgen voor een backup. Zowel in software als in hardware. Dat is je verantwoordelijkheid als klant. Sommige zaken bieden een leenservice, maar dit zijn bijna altijd zaken die op de zakelijke markt mikken en niet de consumenten elektronica zaken (op een enkele uitzondering na). Denk aan een Office Center voor pc's. Wil je zo'n service dan zul je daar moeten winkelen, of betalen voor een uitgebreide garantie/verzekering. Dan ben je ertegen gedekt.

Als laatste wil ik nog zeggen dat je ook kunt verwachten (hoeft niet) dat je laptop leeg terugkomt. Reparatiecentra's hebben geen tijd om naar software te kijken en gooien er vaak een recovery overheen als ze zulke hardware installeren. Dan ben je dus alsnog je programma's kwijt. Het hebben van een backup is gewoon noodzakelijk als je onmisbare gegevens hebt.

ikbenik

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Sommige zaken bieden een leenservice, maar dit zijn bijna altijd zaken die op de zakelijke markt mikken en niet de consumenten elektronica zaken (op een enkele uitzondering na).

Nu komt ie weer!

In de zakelijke wereld worden winstmarges van over de 40% berekend en dat is daar heel normaal.
Zodat er ook in de leenapparatuur geïnvesteerd kan worden.

In de consumentenelectronica zijn de winstmarges heel laag, zodat de diverse diensten die in de zakelijke wereld normaal zijn voor de consumentenwereld totaal onbereikbaar blijven.

Want bij de zeer lage winstmarges kun je de investeringen nooit terugverdienen.

Dat is ook de reden waarom ik geen leen-notebook heb.

Wat jammer is dat veel consumenten dit niet begrijpen.
Die zeggen:
Wat kan me die winstmarges nu schelen? Als ik de diensten en de producten maar zo goedkoop mogelijk krijg.

Is hun goedrecht om zo te denken, alleen daardoor zijn sommige diensten voor de detaillist onbetaalbaar en dus leveren ze die extra diensten niet.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Ongelezen bericht door magel725 »

Oftewel: voor niets gaat de zon op.

alfatrion
Berichten: 22042
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Ongelezen bericht door alfatrion »

Wanneer winkels geen leen toestellen hebben dan mogen hun klanten een toestel huren en de kosten verhalen op de winkel.

ikbenik

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Tuurlijk niet.

Want als bedrijf zijnde moet ik ervoor zorgen dat de inkomsten groter zijn als de uitgave.

Veel mensen willen overal een uitzondering op hebben.

Maar ik heb ook mijn kosten en die moeten betaald worden.

En in het geval van de TS betekent dat een nieuwe toetsenbord ook de winkelier geld kost.

Dus daarom worden deze kosten doorberekent.

Ik heb ook eens voor iemand een toetsenbord moeten bestellen.
Later wilde ze het niet meer hebben, maar ze moest het afnemen.

alfatrion
Berichten: 22042
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dit recht wordt aan de consument geven in het Burgerlijk Wetboek 7 artikel 24 en hier mag niet ten nadelen van de consument worden afgeweken. In de rechtzaak tussen HCC en Dell is dit nog eens bevestigd.

Gesloten