LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] meterijking Nuon

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
bianca67
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jan 2007 12:48

meterijking Nuon

Ongelezen bericht door bianca67 »

Betreft defecte meter Nuon
Aangezien de energiekosten de laatste tijd de pan uitrijzen heb ik de laatste 2 jaar extra zuinig gedaan. Dit was in iedergeval te merken aan mijn gasstanden. Alleen het electra ging steeds iets omhoog.
Eind oktober 2006 zijn bij mij de meterstanden van het electra door nuon opgenomen. Eind november kwam de afrekening. Daarbij viel op dat het electraverbruik erg hoog was. Ik ben op dat moment weer naar mijn standen gaan kijken en zag dat ik na 1,5 maand ongeveer het gemiddelde van een jaar had verbruikt. Ik ben gaan bellen met nuon, die beaamde dat het hoge standen waren. Ik vroeg om een meterijking. Mij werd duidelijk gemaakt dat het bijna nooit de meter betreft. En dat als blijkt dat de meter goed is ik 400 euro moet betalen voor de ijkingskosten. Ik moest maar een electricien laten komen. Dit zeiden ze volgens hun voor mijn eigen bestwil. Waarschijnlijk had ik een lek of werd ik afgetapt of verouderde apparatuur in huis.....Dat moest ik zelf maar bekijken hun zijn verantwoordelijk tot de voordeur. Ik ben naar de woningbouw (Parteon) gestapt en heb daar mijn verhaal gedaan en gevraagd of hun een electricien wilden sturen. De woningbouw vond het ook een vreemd verhaal maar wilde op mijn verzoek toch iemand langs laten komen.
Iemand van Dalsem electrotechniek is langsgeweest. Hij kon geen lek vinden en voor de rest wist hij het ook niet.Begon ook het verhaal over oude apparatuur en meneer vertrok zonder dat ik iets wijzer was geworden. Heb daarna via via weer een electricien laten komen. Hij heeft alles doorgemeten in huis en zei daarna tegen mij "ik verwed mijn jaarsalaris erop dat jouw meter stuk is". Pas toen dorst ik een meterijkingsformulier aan te vragen. (Ik leef van de bijstand dus voor mij is 400 euro een enorm bedrag) Ik kon kiezen uit 3 mogelijkheden a. een meterijking aan huis met een transportabele meter, b een meterijking door nuon en een nieuwe meter of c een meterijking door derden en een nieuwe meter.
Ik koos voor het eerste omdat mijn meter steeds sneller ging draaien en ik meteen uitsluitsel wilden hebben. Meneer Vitalis kwam langs deed een paar metingen en zei u krijgt een nieuwe meter. Die heeft hij meteen dezelfde dag opgehangen , ik zei hem hij gaat wel heeeel snel he? Hij bleef onduidelijk en vroeg hoelang dit al zo was. Ik zei dat weet ik niet precies maar wat ik wel weet is dat hij met de dag sneller gaat. Ik moest een formulier tekenen met daarop nde standen van de oude meter. Ik was blij en opgelucht en wachtte op een correctie van nuon. Ik heb nl mijn electriciteit van eneco en die moesten mij nog een eindafrekening sturen en die zou te hoog zijn.
Tot ik het ijkingsrapport van nuon onder ogen kreeg. Daarin wordt vermeld dat de meter stuk is en vermoedelijk extern beinvloed door een sterk magnetisch veld. In datzelfde rapport wordt vermeld dat de meter uit 1956 komt en zijn revisiejaar 1979 is! En dan blijf je volhouden dat hij stuk gemaakt is terwijl je er een kwart eeuw niet naar om hebt gekeken.
Vreemd is trouwens ook dat mijn omliggende buren (ik heb het aan 3 gevraagd) allemaal een meter hebben van ongeveer 10 jaar oud. Zij wonen in precies hetzelfde huis als ik. Ook hier kan nuon geen antwoord opgeven
Ik heb nuon meerdere malen gebeld met de vraag wat er precies met sterke externe magnetisch veld wordt bedoeld. Ik heb nog steeds geen antwoord. Inmiddels heeft eneco een eindafrekening gestuurd van 2249 euro. Berekend aan de hand van de laatste standen van mijn oude meter. De standen die de meter had toen hij werd weggehaald, terwijl ze al in oktober 2006 de standen van de jaarafrekening aan eneco hebben doorgegeven Ik heb nuon gevraagd om eneco te verwittigen over de defecte meter. dat weigeren ze. Dus ze kunnen wel standen doorgeven van een meter waarvan ze weten dat hij stuk is maar dat vertellen ze er niet bij aan eneco.
Ik heb vorige week een Floris aan de telefoon gehad van de ijkingafdeling van Nuon, hij zei dat ik binnen 2 weken een correctieafrekening zou krijgen. Vrijdag weer gebeld met nuon nav de afrekening van eneco toen werd mij verteld dat er eind maart weer de standen worden opgenomen en er dan een gemiddelde wordt berekend. Dit terwijl nuon aan de hand van 2003 2004 en 2005 heel goed een gemiddelde kan berekenen.
Ik woon sinds mei 2000 op dit adres met mijn zoontje. De omstandigheden zijn nooit veranderd sinds die tijd. Als ik kontakt zoek met nuon dan leest zo een telefoniste op uit het scherm dat de meter ws extern beinvloed is...Ik krijg hier een heel nare smaak van. Ik heb een schoon geweten, voel mezelf in de maling genomen en machteloos tegen dit enorme bedrijf. Als hun vermoeden dat er sabotage is gepleegt dan moeten ze aangifte doen en onderzoek plegen. Dan kan de waarheid aan het licht komen . Nu staat er iets vermeld op mijn naam en mijn adres wat helemaal onterecht is. Hun hebben verzuimd de meter te onderhouden en hebben mij het risico laten lopen om een meterijking uit te laten voeren. En als dan uiteindelijk blijkt dat hij stuk is word ik behandeld alsof ik fraude heb gepleegd. Ik eis van nuon dat ze eneco op de hoogte stellen van de defecte meter en dat ze een correctie maken aan de hand van voorgaande jaren. Eneco heeft mij een maand uitstel gegeven maar dat zal zeker niet genoeg zijn aangezien ze pas eind maart weer de standen komen opnemen. En ik zie mijzelf nu ten onder gaan aan een afrekening buiten mijn schuld om. Ik heb mezelf al jaren kunnen redden op het minimumniveau, en zal dan nu geheel buiten mijn schuld enorm in de problemen komen. Ik ben inmiddels naar een advokaat gestapt.
Zijn er mensen met soortgelijke ervaringen? Dan hoor ik dit graag.
Groet, Bianca

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: meterijking Nuon

Ongelezen bericht door wicher »

Zelf niet iets soortgelijks meegemaakt, maar dit soort problemen lees je wel vaker.
Heeft u met Nuon contacten gehad of met ContiNuon?
Voor zover ik uw verhaal begrijp zou nl. Continuon uw netbeheerder zijn, en dus ook verantwoordelijk voor de meters.
Consumenten en Midden- en kleinbedrijf: 0900-2632630 (Helpdesk ContiNuon).
In ieder geval niet te veel zorgen maken: een goede advokaat maakt gehakt van (Conti)Nuon; zij houden zich hier naar mijn smaak nl. totaal niet aan de spelregels.

De medewerker
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 feb 2006 12:38

Re: meterijking Nuon

Ongelezen bericht door De medewerker »

Beste Bianca67,

Uit uw vraag op dit forum maak ik op dat er onduidelijkheid is ontstaan na de constatering van een defecte elektriciteitsmeter.

Als u er geen bezwaar tegen heeft, zou ik graag op korte termijn telefonisch contact met u op willen nemen. Zou u mij hiertoe uw contractrekeningnummer kunnen geven zodat ik op basis van deze gegevens uw telefoonnummer kan achterhalen? Alvast bedankt voor de te nemen moeite.

Met vriendelijke groet,

De medewerker

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: meterijking Nuon

Ongelezen bericht door wicher »

Zo, dat is snel! :wink:
@Bianca67:
U kunt gerust uw contractrekeningnummer hier neerzetten (dus niet het klantnummer!!!!!); op dit forum hebben we vrij goede ervaringen met "de medewerker" die vele problemen met Nuon pleegt op te lossen (is waarschijnlijk zelf in dienst van Nuon).

bianca67
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jan 2007 12:48

Re: meterijking Nuon

Ongelezen bericht door bianca67 »

Hallo medewerker,

mijn contractrekeningnr is 300066455
hopende u hiermee van dienst te zijn
mvg Bianca

clay
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mar 2007 18:36

Re: meterijking Nuon

Ongelezen bericht door clay »

hallo,
wij hebben ook een kapotte meter, wij hebben zelf een tussenmeter later plaatsen en daaruit blijkt dat de meter van nuon veel te hard loopt.
Wij moeten de meter nog laten ijken door de nuon maar ga niet accoord met de maar 24 mnd terugbetaling terwijl wij vermoeden dat het al veel langer aan de gang is! al veel met nuon in contact hierover geweest maar nooit serieus genomen!ook werd een ijking afgeraden omdat het bijna nooit aan de meter ligt!als ik hier op het forum kijkt komt het dus wel degelijk vaker voor!
ik hoop er samen met nuon uit te gaan komen, ben anders ook van plan er een zaak van te maken, het is tenslotte ons eigen geld die we al die tijd te veel betaald hebben.
ben eigenlijk wel benieuwd hoe het bij jou er nu voor staat....

bianca67
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jan 2007 12:48

Re: meterijking Nuon

Ongelezen bericht door bianca67 »

@Clay: Ik zit er nog middenin. Nuon is eind januari langs geweest voor een meteropname. Dus toen hadden ze een maand meterstanden want 18 dec is de nieuwe meter geplaatst. En wilden ze een correctieafrekening maken aan de hand van die ene maand! Daar ben ik natuurlijk niet mee accoord gegaan. De duurste maand van het jaar.....terwijl mijn standen vanaf 2000 t/m 2005 heel stabiel waren en ze daar makkelijk een voorbeeld aan kunnen nemen.
Dus komt nuon eind maart weer eens langs om de standen op te nemen. Mijn advocaat heeft een brief aan eneco geschreven met het verzoek de jaarrekening gebaseerd op foutieve standen in te trekken. Eneco heeft nu uitstel verleend tot eind april.
Ondertussen stuurt eneco geen termijnrekeningen meer, ook niet na telefonische verzoeken. Ik ben er nu een half jaar mee bezig en word er zo langzamerhand doodziek van.
Het feit dat je een advocaat moet inschakelen om een valse jaarrekening is toch diep triest. Pas nadat hij kontakt legde heeft eneco kontakt gezocht met nuon.
Dus ik wacht af op. dit moment meer kan ik niet doen. Maar heb wel al mijn vertrouwen verloren zowel in nuon als in eneco. Durf op dit moment ook niet over te stappen. Bang voor alle ellende die daarna weer komen gaat.
Wens jou ook sterkte en blijf op je hoede, want als je niet oplet wordt je genaaid waar je bijstaat om het maar ff grof te zeggen.

clay
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mar 2007 18:36

Re: meterijking Nuon

Ongelezen bericht door clay »

hai,
bedankt voor je snellere reactie!
hou je via hier wel op de hoogte hoe het bij ons verder verloopt!
wij zijn trouwens twee maanden geleden ook overgestapt naar oxxio,ben benieuwd hoe die er mee omgaan
groetjes kris

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: meterijking Nuon

Ongelezen bericht door D1RK »

Nuon is helaas betrouwbaarder clay....

Oxxio staat bekend om de foute of geen afrekening, en altijd te hoog!

Tik Oxxio eens in bij Zoeken hierboven, en ook bij Kassa zal je hetzelfde resultaat vinden,
niet alles lezen, alleen de links tellen, want anders ben je volgende week nog bezig!

Die tip van een losse meter monteren, niet geheel betrouwbaar, het is geen geijkte.... dus niet 100% betrouwbaar....
Wel een methode die je ook bij de buren kunt doen, en als daar ook een verschil is , jammer dan is jou losse meter onbetrouwbaar,
maar als daar geen verschil is, weet je dat die losse betrouwbaar is.

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: meterijking Nuon

Ongelezen bericht door Ron58 »

(is waarschijnlijk zelf in dienst van Nuon).
Dat is wel zeker, en hij/zij/hen handelt ook gewoon in opdracht van Nuon.
Maakt niet uit, als je probleem maar opgelost wordt.
Ondertussen stuurt eneco geen termijnrekeningen meer, ook niet na telefonische verzoeken.
Probeer ze wel te reserveren (op een spaarrekening of zo) want als ze ineens wel geld willen voordat je een verrekening/teruggave hebt, dan heb je een probleem.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: meterijking Nuon

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Beste Ron, hierin heb je volkomen gelijk. Ik kom veel cliënten tegen die soortgelijke situaties mee maken en als ik dan vraag: "Dan heb je natuurlijk de centjes netjes achter gehouden?" weet jij wat daarop het antwoord is! :(

De medewerker
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 feb 2006 12:38

Re: meterijking Nuon

Ongelezen bericht door De medewerker »

Beste Clay,

Uit uw opmerkingen op dit forum maak ik op dat er onduidelijkheid bestaat omtrent een mogelijk defecte elektriciteitsmeter.

Als u er geen bezwaar tegen heeft, zou ik graag op korte termijn telefonisch contact met u op willen nemen. Zou u mij hiertoe uw contractrekeningnummer kunnen geven zodat ik op basis van deze gegevens uw telefoonnummer kan achterhalen? Alvast bedankt voor de te nemen moeite.

Met vriendelijke groet,

De medewerker

clay
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mar 2007 18:36

Re: meterijking Nuon

Ongelezen bericht door clay »

@medewerker
contractrekeningnummer is 3000216276
Laatst gewijzigd door clay op 15 mar 2007 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.

klaskie
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 mar 2007 22:10
Locatie: noardburgum

Re: meterijking Nuon

Ongelezen bericht door klaskie »

ik heb een vraagje
wij wonen sinds 2 jaar in deze woning en sinds anderhalf jaar een nieuwe dubbeltariefmeter van nuon.
we kregen nu de afrekening van 382 dagen en hebben in totaal 6100 kw verbuikt .
we hebben een klein huisje en 2 slaapkamers en een kamer keuken en natuurlijk een douche en toillet.
we hadden een vijverpomp maar ik vind dit wel erg veel
heeft iemsnd nog meer ervaringen met deze nieuwe digitale meters?
de nuon vertelde ons dat er waarschijnlijk een buurman aan het plantjes kweken is en we moesten dat maar uizoeken.
tevens vroeg ik om een ijking en dat kost 400 eruo
we moeten nu 241 euro per maand gaan betalen terwijl het op maximaal 175 was berekend bij de koop van het huis.

wie heeft advies??

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: meterijking Nuon

Ongelezen bericht door Chanmaster »

U zou 7 KW per uur moeten verbruiken. Ik zou de installateur laten komen en de installatie laten nazien op heimelijk en ondeugdelijke praktijken. Als u in de buurt woont kunt u ook mij mailen dan kost u die check helemaal niets.

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: meterijking Nuon

Ongelezen bericht door Ron58 »

de nuon vertelde ons dat er waarschijnlijk een buurman aan het plantjes kweken is en we moesten dat maar uizoeken.
Wat een ...verhaal, alsof een buurman even bij jou de meterkast induikt om er iets af te tappen of je voortuintje opengraaft of zo.

Wat berekend wordt bij de koop van een huis is natuurlijk een schatting, niemand kan uitrekenen hoe veel lampen jullie aanhebben en hoe lang.
Halogeenlampen zijn enorme stroomvreters, ook al dim je ze.
Een waterbed, vaatwasser, wasdroger, plasmascherm, ook zaken die veel stroom verbruiken. Als je een grote vijver met Koi karpers heb moet je een pomp hebben met extreem grote capaciteit, die vreet ook stroom en dat 24 uur per dag, 365 dagen lang.

Misschien hebben jullie al die zaken niet, het zijn maar suggesties om eens te overwegen.
Als ik met mijn suggesties wel in de buurt kom is het verbruik weliswaar aan de ruime kant, maar wel verklaarbaar.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: meterijking Nuon

Ongelezen bericht door puma73 »

Ik zou dat laatste advies van chanmaster niet opvolgen, u weet niet aan wie u uw privegegevens vrijgeeft.

klaskie
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 mar 2007 22:10
Locatie: noardburgum

Re: meterijking Nuon

Ongelezen bericht door klaskie »

bedankt voor het aanbod we wonen in drachten ,ik hoop dat het in de buurt is.

mijn man wil een digitale meter aanschaffen om er naast te plaatsen en dan het verschil te zien .

groet klaske

klaskie
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 mar 2007 22:10
Locatie: noardburgum

Re: meterijking Nuon

Ongelezen bericht door klaskie »

mijn prive gegevens ben ik inderdaad zuinig op dus dat moet ik even bekijken als de persoon reageert

we hadden inderdaad een grote vijver maar verder geen grote apparatuur,5 halogeen spotjes en de rest spaarlampen

vanuit betrouwbare bron weet ik dat een buurman toegang heeft gehad tot het huis in de tijd van de vorige bewoners.
mogelijkheid genoeg om iets te doen.
maar hoeft natuurlijk niet zo te zijn.

ik denk dat de meter gewoon niet klopt.

hopenlijk,
groet klaske

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: meterijking Nuon

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Welnu, persoonsgegevens nooit over deze middelen en media uitwisselen, laat dat helder zijn. Daar vraag ik ook niet om!
Ik kom niet bij u in de buurt dus wat dat betreft geen ramp.
Maar ik ben wel eens naar een locatie in uw omgeving of zelfs nog verder geroepen om een shuntmeting te doen. Daarbij zijn heel wat onzuiverheden aangetroffen en arestaties verricht. Daar had de buurman doodleuk een gat wat er al zat in de kruipruimte wat groter gemaakt een diens hennipplantage rijkerlijk voorzien van stroom.
Dit deed hij niet via de klager maar had opgelast onder de meter.
Aan de installatie waar het om ging werden verder geen afwijkingen vastgesteld. De shuntmeter werd vervolgens verwijderd en begon de electronische meter ineens weer als een gek te lopen. Ik sluit de shuntmeter weer aan en terstond werd de electronische meter rustig.
Vervolgens sloot ik de oscilloscope aan en wat schetst mijn grote verbazing? Tegenover het betreffende huis stond een GSM-mast.
Die veroorzaakte een sterk magnetisch veld waarop de zeer gevoelige electroica begon te razen. Hoe dit verder is afgelopen weet ik niet omdat daar mijn taak ophoud maar je ziet dat er tal van opties zijn die je het leven zuur kunnen maken.

CM

Gesloten