meterijking Nuon
Geplaatst: 22 jan 2007 12:53
Betreft defecte meter Nuon
Aangezien de energiekosten de laatste tijd de pan uitrijzen heb ik de laatste 2 jaar extra zuinig gedaan. Dit was in iedergeval te merken aan mijn gasstanden. Alleen het electra ging steeds iets omhoog.
Eind oktober 2006 zijn bij mij de meterstanden van het electra door nuon opgenomen. Eind november kwam de afrekening. Daarbij viel op dat het electraverbruik erg hoog was. Ik ben op dat moment weer naar mijn standen gaan kijken en zag dat ik na 1,5 maand ongeveer het gemiddelde van een jaar had verbruikt. Ik ben gaan bellen met nuon, die beaamde dat het hoge standen waren. Ik vroeg om een meterijking. Mij werd duidelijk gemaakt dat het bijna nooit de meter betreft. En dat als blijkt dat de meter goed is ik 400 euro moet betalen voor de ijkingskosten. Ik moest maar een electricien laten komen. Dit zeiden ze volgens hun voor mijn eigen bestwil. Waarschijnlijk had ik een lek of werd ik afgetapt of verouderde apparatuur in huis.....Dat moest ik zelf maar bekijken hun zijn verantwoordelijk tot de voordeur. Ik ben naar de woningbouw (Parteon) gestapt en heb daar mijn verhaal gedaan en gevraagd of hun een electricien wilden sturen. De woningbouw vond het ook een vreemd verhaal maar wilde op mijn verzoek toch iemand langs laten komen.
Iemand van Dalsem electrotechniek is langsgeweest. Hij kon geen lek vinden en voor de rest wist hij het ook niet.Begon ook het verhaal over oude apparatuur en meneer vertrok zonder dat ik iets wijzer was geworden. Heb daarna via via weer een electricien laten komen. Hij heeft alles doorgemeten in huis en zei daarna tegen mij "ik verwed mijn jaarsalaris erop dat jouw meter stuk is". Pas toen dorst ik een meterijkingsformulier aan te vragen. (Ik leef van de bijstand dus voor mij is 400 euro een enorm bedrag) Ik kon kiezen uit 3 mogelijkheden a. een meterijking aan huis met een transportabele meter, b een meterijking door nuon en een nieuwe meter of c een meterijking door derden en een nieuwe meter.
Ik koos voor het eerste omdat mijn meter steeds sneller ging draaien en ik meteen uitsluitsel wilden hebben. Meneer Vitalis kwam langs deed een paar metingen en zei u krijgt een nieuwe meter. Die heeft hij meteen dezelfde dag opgehangen , ik zei hem hij gaat wel heeeel snel he? Hij bleef onduidelijk en vroeg hoelang dit al zo was. Ik zei dat weet ik niet precies maar wat ik wel weet is dat hij met de dag sneller gaat. Ik moest een formulier tekenen met daarop nde standen van de oude meter. Ik was blij en opgelucht en wachtte op een correctie van nuon. Ik heb nl mijn electriciteit van eneco en die moesten mij nog een eindafrekening sturen en die zou te hoog zijn.
Tot ik het ijkingsrapport van nuon onder ogen kreeg. Daarin wordt vermeld dat de meter stuk is en vermoedelijk extern beinvloed door een sterk magnetisch veld. In datzelfde rapport wordt vermeld dat de meter uit 1956 komt en zijn revisiejaar 1979 is! En dan blijf je volhouden dat hij stuk gemaakt is terwijl je er een kwart eeuw niet naar om hebt gekeken.
Vreemd is trouwens ook dat mijn omliggende buren (ik heb het aan 3 gevraagd) allemaal een meter hebben van ongeveer 10 jaar oud. Zij wonen in precies hetzelfde huis als ik. Ook hier kan nuon geen antwoord opgeven
Ik heb nuon meerdere malen gebeld met de vraag wat er precies met sterke externe magnetisch veld wordt bedoeld. Ik heb nog steeds geen antwoord. Inmiddels heeft eneco een eindafrekening gestuurd van 2249 euro. Berekend aan de hand van de laatste standen van mijn oude meter. De standen die de meter had toen hij werd weggehaald, terwijl ze al in oktober 2006 de standen van de jaarafrekening aan eneco hebben doorgegeven Ik heb nuon gevraagd om eneco te verwittigen over de defecte meter. dat weigeren ze. Dus ze kunnen wel standen doorgeven van een meter waarvan ze weten dat hij stuk is maar dat vertellen ze er niet bij aan eneco.
Ik heb vorige week een Floris aan de telefoon gehad van de ijkingafdeling van Nuon, hij zei dat ik binnen 2 weken een correctieafrekening zou krijgen. Vrijdag weer gebeld met nuon nav de afrekening van eneco toen werd mij verteld dat er eind maart weer de standen worden opgenomen en er dan een gemiddelde wordt berekend. Dit terwijl nuon aan de hand van 2003 2004 en 2005 heel goed een gemiddelde kan berekenen.
Ik woon sinds mei 2000 op dit adres met mijn zoontje. De omstandigheden zijn nooit veranderd sinds die tijd. Als ik kontakt zoek met nuon dan leest zo een telefoniste op uit het scherm dat de meter ws extern beinvloed is...Ik krijg hier een heel nare smaak van. Ik heb een schoon geweten, voel mezelf in de maling genomen en machteloos tegen dit enorme bedrijf. Als hun vermoeden dat er sabotage is gepleegt dan moeten ze aangifte doen en onderzoek plegen. Dan kan de waarheid aan het licht komen . Nu staat er iets vermeld op mijn naam en mijn adres wat helemaal onterecht is. Hun hebben verzuimd de meter te onderhouden en hebben mij het risico laten lopen om een meterijking uit te laten voeren. En als dan uiteindelijk blijkt dat hij stuk is word ik behandeld alsof ik fraude heb gepleegd. Ik eis van nuon dat ze eneco op de hoogte stellen van de defecte meter en dat ze een correctie maken aan de hand van voorgaande jaren. Eneco heeft mij een maand uitstel gegeven maar dat zal zeker niet genoeg zijn aangezien ze pas eind maart weer de standen komen opnemen. En ik zie mijzelf nu ten onder gaan aan een afrekening buiten mijn schuld om. Ik heb mezelf al jaren kunnen redden op het minimumniveau, en zal dan nu geheel buiten mijn schuld enorm in de problemen komen. Ik ben inmiddels naar een advokaat gestapt.
Zijn er mensen met soortgelijke ervaringen? Dan hoor ik dit graag.
Groet, Bianca
Aangezien de energiekosten de laatste tijd de pan uitrijzen heb ik de laatste 2 jaar extra zuinig gedaan. Dit was in iedergeval te merken aan mijn gasstanden. Alleen het electra ging steeds iets omhoog.
Eind oktober 2006 zijn bij mij de meterstanden van het electra door nuon opgenomen. Eind november kwam de afrekening. Daarbij viel op dat het electraverbruik erg hoog was. Ik ben op dat moment weer naar mijn standen gaan kijken en zag dat ik na 1,5 maand ongeveer het gemiddelde van een jaar had verbruikt. Ik ben gaan bellen met nuon, die beaamde dat het hoge standen waren. Ik vroeg om een meterijking. Mij werd duidelijk gemaakt dat het bijna nooit de meter betreft. En dat als blijkt dat de meter goed is ik 400 euro moet betalen voor de ijkingskosten. Ik moest maar een electricien laten komen. Dit zeiden ze volgens hun voor mijn eigen bestwil. Waarschijnlijk had ik een lek of werd ik afgetapt of verouderde apparatuur in huis.....Dat moest ik zelf maar bekijken hun zijn verantwoordelijk tot de voordeur. Ik ben naar de woningbouw (Parteon) gestapt en heb daar mijn verhaal gedaan en gevraagd of hun een electricien wilden sturen. De woningbouw vond het ook een vreemd verhaal maar wilde op mijn verzoek toch iemand langs laten komen.
Iemand van Dalsem electrotechniek is langsgeweest. Hij kon geen lek vinden en voor de rest wist hij het ook niet.Begon ook het verhaal over oude apparatuur en meneer vertrok zonder dat ik iets wijzer was geworden. Heb daarna via via weer een electricien laten komen. Hij heeft alles doorgemeten in huis en zei daarna tegen mij "ik verwed mijn jaarsalaris erop dat jouw meter stuk is". Pas toen dorst ik een meterijkingsformulier aan te vragen. (Ik leef van de bijstand dus voor mij is 400 euro een enorm bedrag) Ik kon kiezen uit 3 mogelijkheden a. een meterijking aan huis met een transportabele meter, b een meterijking door nuon en een nieuwe meter of c een meterijking door derden en een nieuwe meter.
Ik koos voor het eerste omdat mijn meter steeds sneller ging draaien en ik meteen uitsluitsel wilden hebben. Meneer Vitalis kwam langs deed een paar metingen en zei u krijgt een nieuwe meter. Die heeft hij meteen dezelfde dag opgehangen , ik zei hem hij gaat wel heeeel snel he? Hij bleef onduidelijk en vroeg hoelang dit al zo was. Ik zei dat weet ik niet precies maar wat ik wel weet is dat hij met de dag sneller gaat. Ik moest een formulier tekenen met daarop nde standen van de oude meter. Ik was blij en opgelucht en wachtte op een correctie van nuon. Ik heb nl mijn electriciteit van eneco en die moesten mij nog een eindafrekening sturen en die zou te hoog zijn.
Tot ik het ijkingsrapport van nuon onder ogen kreeg. Daarin wordt vermeld dat de meter stuk is en vermoedelijk extern beinvloed door een sterk magnetisch veld. In datzelfde rapport wordt vermeld dat de meter uit 1956 komt en zijn revisiejaar 1979 is! En dan blijf je volhouden dat hij stuk gemaakt is terwijl je er een kwart eeuw niet naar om hebt gekeken.
Vreemd is trouwens ook dat mijn omliggende buren (ik heb het aan 3 gevraagd) allemaal een meter hebben van ongeveer 10 jaar oud. Zij wonen in precies hetzelfde huis als ik. Ook hier kan nuon geen antwoord opgeven
Ik heb nuon meerdere malen gebeld met de vraag wat er precies met sterke externe magnetisch veld wordt bedoeld. Ik heb nog steeds geen antwoord. Inmiddels heeft eneco een eindafrekening gestuurd van 2249 euro. Berekend aan de hand van de laatste standen van mijn oude meter. De standen die de meter had toen hij werd weggehaald, terwijl ze al in oktober 2006 de standen van de jaarafrekening aan eneco hebben doorgegeven Ik heb nuon gevraagd om eneco te verwittigen over de defecte meter. dat weigeren ze. Dus ze kunnen wel standen doorgeven van een meter waarvan ze weten dat hij stuk is maar dat vertellen ze er niet bij aan eneco.
Ik heb vorige week een Floris aan de telefoon gehad van de ijkingafdeling van Nuon, hij zei dat ik binnen 2 weken een correctieafrekening zou krijgen. Vrijdag weer gebeld met nuon nav de afrekening van eneco toen werd mij verteld dat er eind maart weer de standen worden opgenomen en er dan een gemiddelde wordt berekend. Dit terwijl nuon aan de hand van 2003 2004 en 2005 heel goed een gemiddelde kan berekenen.
Ik woon sinds mei 2000 op dit adres met mijn zoontje. De omstandigheden zijn nooit veranderd sinds die tijd. Als ik kontakt zoek met nuon dan leest zo een telefoniste op uit het scherm dat de meter ws extern beinvloed is...Ik krijg hier een heel nare smaak van. Ik heb een schoon geweten, voel mezelf in de maling genomen en machteloos tegen dit enorme bedrijf. Als hun vermoeden dat er sabotage is gepleegt dan moeten ze aangifte doen en onderzoek plegen. Dan kan de waarheid aan het licht komen . Nu staat er iets vermeld op mijn naam en mijn adres wat helemaal onterecht is. Hun hebben verzuimd de meter te onderhouden en hebben mij het risico laten lopen om een meterijking uit te laten voeren. En als dan uiteindelijk blijkt dat hij stuk is word ik behandeld alsof ik fraude heb gepleegd. Ik eis van nuon dat ze eneco op de hoogte stellen van de defecte meter en dat ze een correctie maken aan de hand van voorgaande jaren. Eneco heeft mij een maand uitstel gegeven maar dat zal zeker niet genoeg zijn aangezien ze pas eind maart weer de standen komen opnemen. En ik zie mijzelf nu ten onder gaan aan een afrekening buiten mijn schuld om. Ik heb mezelf al jaren kunnen redden op het minimumniveau, en zal dan nu geheel buiten mijn schuld enorm in de problemen komen. Ik ben inmiddels naar een advokaat gestapt.
Zijn er mensen met soortgelijke ervaringen? Dan hoor ik dit graag.
Groet, Bianca