LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Nog geen kenteken.....wat nu.
Nog geen kenteken.....wat nu.
Hallo,
Ik heb sinds kort een spartamet gekocht van een particulier, maar daar zit nog geen kentekenplaat op. Ik kan hem niet meer naar de fietsenzaak brengen om een kenteken aan te vragen. Hoe moet ik dat nu aanpakken en wat gaat me dat kosten?
Alvast bedankt!
Groetjes van mij
Ik heb sinds kort een spartamet gekocht van een particulier, maar daar zit nog geen kentekenplaat op. Ik kan hem niet meer naar de fietsenzaak brengen om een kenteken aan te vragen. Hoe moet ik dat nu aanpakken en wat gaat me dat kosten?
Alvast bedankt!
Groetjes van mij
Re: Nog geen kenteken.....wat nu.
au! Die particulier is een beetje een boef! nu moet u de fiets laten keuren bij de RDW ,kosten minimaal 130 euro. Het betreft hier een echte keuring, als er iets niet goed blijkt moet u weer terugkomen. Kosten hiervan 25 euro. Zie ook www.rdw.nl
Re: Nog geen kenteken.....wat nu.
En die keuring kan niet overal in Nederland, kan maar in een paar plaatsen. Er zijn 16 keuringsstations in Nederland en dan heb je ook nog een wachttijd. Niet echt slim om er eentje zonder kenteken te kopen. Je hebt zelfs nog de kans dat deze gestolen is.
Re: Nog geen kenteken.....wat nu.
Jullie heben gelijk, niet echt slim van mij, maar goed, de fiets ziet er goed uit en werkt nog prima en was niet duur en zal een aanwinst zijn als vervoermiddel in het gezin, dus.......vandaar mijn vraag.
Groetjes van mij
Groetjes van mij
-
- Berichten: 3040
- Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26
Re: Nog geen kenteken.....wat nu.
Vraag bij de rdw aan waar het dichtstbijzijnde keuringsstation is.
Houd er rekening mee, dat je hem niet mag gebruiken op weg naar dat keuringsstation, want het kan je 140 euro boete opleveren. Staat ook op de site van de RDW
Houd er ook rekening mee, dat het nu een echte keuring is, en geen schouw, die de fietsenmakers mochten uitvoeren. Banden, remmen, en verlichting moeten dan in orde zijn, het voertuig krijgt een meting op (roet-)uitstoot. Kortom: je Spartamet krijgt een soort eenmalige APK-keuring.
Oh ja. Een vraag: heeft de Spartamet een elektro-deel (elektro-start)? In dat geval hoor je bij de spartamet ook een oplader voor de accu te krijgen. Als er onder de bagagedrager voor het tankje een klein kastje zit, dan is het een elektronische start.
Houd er rekening mee, dat je hem niet mag gebruiken op weg naar dat keuringsstation, want het kan je 140 euro boete opleveren. Staat ook op de site van de RDW
Houd er ook rekening mee, dat het nu een echte keuring is, en geen schouw, die de fietsenmakers mochten uitvoeren. Banden, remmen, en verlichting moeten dan in orde zijn, het voertuig krijgt een meting op (roet-)uitstoot. Kortom: je Spartamet krijgt een soort eenmalige APK-keuring.
Oh ja. Een vraag: heeft de Spartamet een elektro-deel (elektro-start)? In dat geval hoor je bij de spartamet ook een oplader voor de accu te krijgen. Als er onder de bagagedrager voor het tankje een klein kastje zit, dan is het een elektronische start.
-
- Berichten: 3040
- Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26
Re: Nog geen kenteken.....wat nu.
Hoveling, heb je je spartamet intussen door de keuring kunnen krijgen?
Re: Nog geen kenteken.....wat nu.
Ik heb nog geen tijd gehad om hem weg te brengen, maar ik laat hier wel weten hoe of wat je moet doen en wat de kosten waren, oke? Je hoort van me!
-
- Berichten: 3040
- Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26
Re: Nog geen kenteken.....wat nu.
Ik hoop dat het al met al meevalt. Hier in de buurt mocht pas iemand zijn weg lopend vervolgen, omdat de brommer waarop ie reed niet verzekerd was, er zat nota bene nog een verzekeringsplaatje van 2005 op (dat geel met zwarte letters en cijfers).
Dat grapje kostte hem sowieso 90 euro plus 140 euro.
En om hem alsnog op de weg te mogen laten rijden, komt er dus bovendien ruim 130 euro bovenop. Toch wel een beetje jammer geld, lijkt me.
Dat grapje kostte hem sowieso 90 euro plus 140 euro.
En om hem alsnog op de weg te mogen laten rijden, komt er dus bovendien ruim 130 euro bovenop. Toch wel een beetje jammer geld, lijkt me.
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 28 feb 2007 00:10
Re: Nog geen kenteken.....wat nu.
@marnix: hoezo ga je er meteen van uit dat die verkoper een boef (-je)is ?? Dat verbaast me zeer.
Ik heb ook een Spartamet te koop, in nieuwstaat, nauwelijks gebruikt, omdat ik weliswaar reuma heb en niet zo ver kan fietsen, maar uiteindelijk was het vasthouden van het gas een struikelblok. Ik heb hem dus lang niet gebruikt maar wel onderhouden, hij is zelfs helemaal nagekeken door een motor- en brommerspecialist en ziet er prachtig uit. Lopen doet ie heel goed, alleen de accu-cellen moeten vervangen (ongeveer 35 euro), het trekkoord functioneert uitstekend. Omdat ik 'm vrijwel niet gebruikt heb is het verhaal van de keuring cq schouwing geheel langs me heen gegaan. Er zit dus ook geen kenteken op. Ik heb dat allemaal eerlijk vermeld in mijn advertentie, en toch krijg ik daar reacties op. Ik had uit de site van de RDW begrepen dat je hooguit 50 euro kwijt mag zijn voor keuring+kenteken. Ik ben dan ook hoogst verbaasd een bedrag van 130 te lezen hier. Ik weet zeker dat mijn Spartamet door die keuring komt dus dat is het probleem niet. Ik vind 150 voor een mooie en goeie spartamet (mijn is een saxonette van 1999) heel redelijk. Een gelijkwaardige gekeurde met kenteken kost meer en dat is dan zo ongeveer het bedrag wat je kwijt bent voor de keuring en het kenteken. Die verkoper hoeft dus helemaal geen "boefje" te zijn. Ik wist ook niet beter en heb met mijn advertentie ook geen kwade bedoelingen. Nikki
Ik heb ook een Spartamet te koop, in nieuwstaat, nauwelijks gebruikt, omdat ik weliswaar reuma heb en niet zo ver kan fietsen, maar uiteindelijk was het vasthouden van het gas een struikelblok. Ik heb hem dus lang niet gebruikt maar wel onderhouden, hij is zelfs helemaal nagekeken door een motor- en brommerspecialist en ziet er prachtig uit. Lopen doet ie heel goed, alleen de accu-cellen moeten vervangen (ongeveer 35 euro), het trekkoord functioneert uitstekend. Omdat ik 'm vrijwel niet gebruikt heb is het verhaal van de keuring cq schouwing geheel langs me heen gegaan. Er zit dus ook geen kenteken op. Ik heb dat allemaal eerlijk vermeld in mijn advertentie, en toch krijg ik daar reacties op. Ik had uit de site van de RDW begrepen dat je hooguit 50 euro kwijt mag zijn voor keuring+kenteken. Ik ben dan ook hoogst verbaasd een bedrag van 130 te lezen hier. Ik weet zeker dat mijn Spartamet door die keuring komt dus dat is het probleem niet. Ik vind 150 voor een mooie en goeie spartamet (mijn is een saxonette van 1999) heel redelijk. Een gelijkwaardige gekeurde met kenteken kost meer en dat is dan zo ongeveer het bedrag wat je kwijt bent voor de keuring en het kenteken. Die verkoper hoeft dus helemaal geen "boefje" te zijn. Ik wist ook niet beter en heb met mijn advertentie ook geen kwade bedoelingen. Nikki
Re: Nog geen kenteken.....wat nu.
Hooguit 50 euro kostte het als je je brommer zou laten keuren voor 1 november. Na die datum kost het veel meer. Daarbij kan het maar op enkele plaatsen in Nederland, dus je moet ook nog vervoer hebben. Ook het kentekenbewijs zelf kost veel meer.
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 28 feb 2007 00:10
Re: Nog geen kenteken.....wat nu.
Okee, dat begrijp ik nu ook dat je nu erg duur uit bent voor die nieuwe keuring, afgezien van alle toestanden die je moet aanhalen om m naar een keuringsstation te brengen. Mijn Spartamet is desondanks vandaag toch weggegaan voor 175 euro. Die meneer wist alles van de Spartamet en vanwege de keuringstoestanden wilde hij er 175 voor geven. Dus 150 is dan blijkbaar nog steeds een redelijke prijs voor een goede oudere spartamet.
Eigenlijk wel een enorme geldklopperij zeg met die kentekenplaten....maar dat is een andere discussie.
Nikki
Eigenlijk wel een enorme geldklopperij zeg met die kentekenplaten....maar dat is een andere discussie.
Nikki
-
- Berichten: 3040
- Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26
Re: Nog geen kenteken.....wat nu.
Is niet waar. Ik was er bijna 70 euro voor kwijt, voor alle onderdelen, zoals de keuring, aanvraag bij het postkantoor en de plaat zelf.Hooguit 50 euro kostte het als je je brommer zou laten keuren voor 1 november.
Ligt maar net eraan waar je ging. Met een aanbieding van Halfords kon je in de buurt van die 50 euro uitkomen, maar de beschikbare keuringsplekken daarvoor waren in mijn omgeving zeer snel volgepland.
Heb jij bij je spartamet ook een oplader gekregen, waarmee je je accucellen kunt opladen? Mogelijk hoeven die cellen niet te worden vervangen, alleen opgeladen. Heb ik gehad met mijn Sparta, ik wist helemaal niet dat die acculader erbij geleverd moest worden (dacht namelijk dat de cellen door het gebruiken ''bijgeladen'' werden.
Wat ook nagekeken moet worden, de set die onder meer bestaat uit de CDI (het blauwe blokje met de drie contactpunten dat onderin het motortje zit, vlak boven de uitlaat. Als 1 van de drie onderdelen daarvan (twee blokjes, en de printplaat naast de accucellen) kapot is, kun je beter het hele elektrodeel vervangen. Tenzij je meteen weet waar de storing zit, natuurlijk.
Gelukkig weet de koper wat er eventueel met de sparta mis kan zijn, dus je hebt er een alleszins redelijke prijs voor gekregen.
Tot op de dag van vandaag zie ik in mijn omgeving nog relatief veel Spartamet-rijders met een oud (en dus pertinent ongeldig) verzekeringsplaatje rondrijden.
Dat kost ze bij aanhouding dus sowieso 140 euro, plus de hele proedure van het aanvragen en aan laten brengen van de blauwe kentekenplaat. Dus wanneer iemand hier nog altijd geen nieuwe plaat heeft: zorg ervoor dat je de aanvraag alsnog zo snel mogelijk doet.
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 28 feb 2007 00:10
Re: Nog geen kenteken.....wat nu.
@bodejosm43
Hallo,
ja het waren toch de accucellen, mijn buurman (motor- en brommerspecialist) heeft voor de verkoop de Spartamet helemaal nagekeken en ook de accu opgeladen (niet met de oplader die ik erbij had gekregen) en toen deed die fiets het net 100 meter. Dat was overkwam mij ook als ik 'm oplaadde met de oplader die erbij hoort. De koper was al helemaal voorbereid en had de accucellen uit zijn oude Sparta mee, die pasten in het boxje van mijn Spartamet. Toen we die dus verwisselden startte de Spartamet zonder problemen. Hij is ermee naar huis gereden (25 km) en kwam daarna terug om zijn auto op te halen. Hij zei dat de Spartamet onderweg zelfs steeds harder ging rijden (kan best, hij had een tijdje stil gestaan dus ik denk dat ie lekker schoon werd van dat stuk). Iedereen tevreden dus. Hij had zelfs het kenteken van zijn andere Spartamet mee, die heeft ie even op de mijne geschroefd om ermee naar huis te kunnen rijden en het risico aangehouden te worden te verkleinen. Alles goed verlopen en iederee tevreden. Ik moet ook echt zeggen dat ik de Spartamet heel weinig gebruikt heb, hij is echt in nieuwstaat! Die cellen zijn misschien slecht geworden door het weinige gebruik?
Hallo,
ja het waren toch de accucellen, mijn buurman (motor- en brommerspecialist) heeft voor de verkoop de Spartamet helemaal nagekeken en ook de accu opgeladen (niet met de oplader die ik erbij had gekregen) en toen deed die fiets het net 100 meter. Dat was overkwam mij ook als ik 'm oplaadde met de oplader die erbij hoort. De koper was al helemaal voorbereid en had de accucellen uit zijn oude Sparta mee, die pasten in het boxje van mijn Spartamet. Toen we die dus verwisselden startte de Spartamet zonder problemen. Hij is ermee naar huis gereden (25 km) en kwam daarna terug om zijn auto op te halen. Hij zei dat de Spartamet onderweg zelfs steeds harder ging rijden (kan best, hij had een tijdje stil gestaan dus ik denk dat ie lekker schoon werd van dat stuk). Iedereen tevreden dus. Hij had zelfs het kenteken van zijn andere Spartamet mee, die heeft ie even op de mijne geschroefd om ermee naar huis te kunnen rijden en het risico aangehouden te worden te verkleinen. Alles goed verlopen en iederee tevreden. Ik moet ook echt zeggen dat ik de Spartamet heel weinig gebruikt heb, hij is echt in nieuwstaat! Die cellen zijn misschien slecht geworden door het weinige gebruik?
-
- Berichten: 3040
- Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26
Re: Nog geen kenteken.....wat nu.
Bij mijn spartamet was het ook heel lang onzeker wat nou de oorzaak kon zijn van het slechte starten. Het hele elektro-deel werd onder handen genomen.
Het gekke is: op ''verkeerde'' benzine rijdt ie prima, maar op de juiste mengsmering valt ie na 400 meter gemiddeld uit. Ik kan dan wel probleemloos opnieuw starten, maar dat kan niet de bedoeling zijn.
De mengsmering hoort voor een spartamet 1:100 te zijn, staat ook op de tank-dop.
Maar die van mij had steeds problemen met die mengverhouding, en loopt probleemloos op de brommerbenzine (mengverhouding 1:50)
Het gekke is: op ''verkeerde'' benzine rijdt ie prima, maar op de juiste mengsmering valt ie na 400 meter gemiddeld uit. Ik kan dan wel probleemloos opnieuw starten, maar dat kan niet de bedoeling zijn.
De mengsmering hoort voor een spartamet 1:100 te zijn, staat ook op de tank-dop.
Maar die van mij had steeds problemen met die mengverhouding, en loopt probleemloos op de brommerbenzine (mengverhouding 1:50)
Re: Nog geen kenteken.....wat nu.
De Spartamet kan met 1:100 mengsmering rijden,
De 1:50 mengsmering doet de Spartamet ook niet moeilijk mee, en rijdt er probleemloos mee,
Wees er echter op bedacht dat het extra restant olie op den duur de uitlaat kan doen verstoppen!, de Spartamet motor is een motor die erg begrenst is in vermogen,
De temperatuur in de motor die bij voluit rijden tegen de wind in, is dermate laag dat de temperatuur niet voldoende hoog is om de olie schoon te doen verbranden!,
Nu is de moderne 2-takt olie dermate "schoon" dat deze al bij vrij lage temperaturen asloos verbrand, die temperaturen worden vaak bij de Spartamet niet gehaald, wanner je bij de uitlaat van de motor kijkt, zie je altijd wel een beetje olie aan de uitlaat zitten!, wanneer een 2-takt motor niet begrenst is, zal de uitlaat kurkdroog zijn,
Een 2-takt motor die niet begrenst is, hoeft vrijwel nooit ontkoold worden, een laag belaste motor zoals de Spartamet zal op den duur de uitlaat dichtkolen, en dan zal de uitlaat vervangen moeten worden,
De 1:50 mengsmering doet de Spartamet ook niet moeilijk mee, en rijdt er probleemloos mee,
Wees er echter op bedacht dat het extra restant olie op den duur de uitlaat kan doen verstoppen!, de Spartamet motor is een motor die erg begrenst is in vermogen,
De temperatuur in de motor die bij voluit rijden tegen de wind in, is dermate laag dat de temperatuur niet voldoende hoog is om de olie schoon te doen verbranden!,
Nu is de moderne 2-takt olie dermate "schoon" dat deze al bij vrij lage temperaturen asloos verbrand, die temperaturen worden vaak bij de Spartamet niet gehaald, wanner je bij de uitlaat van de motor kijkt, zie je altijd wel een beetje olie aan de uitlaat zitten!, wanneer een 2-takt motor niet begrenst is, zal de uitlaat kurkdroog zijn,
Een 2-takt motor die niet begrenst is, hoeft vrijwel nooit ontkoold worden, een laag belaste motor zoals de Spartamet zal op den duur de uitlaat dichtkolen, en dan zal de uitlaat vervangen moeten worden,
-
- Berichten: 3040
- Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26
Re: Nog geen kenteken.....wat nu.
Mijn eerste spartamet moest om de 4 maanden ontkoold worden. Met mijn huidige heb ik dat nog geen enkele keer gehad. Die heb ik inmiddels 2 jaar.
Wel is er een voorziening op aangebracht, zodat ik zelf kan beoordelen of dat ontkolen nodig is. Er is een bout aangebracht, die ik eruit kan draaien, wanneer ik de indruk heb dat de uitlaat aan ontkolen toe is.
Kun jij verklaren, waarom de 1.50 wel probleemloos getankt kan worden, en waarom ik steeds maar weer problemen heb met 1.100?
Wel is er een voorziening op aangebracht, zodat ik zelf kan beoordelen of dat ontkolen nodig is. Er is een bout aangebracht, die ik eruit kan draaien, wanneer ik de indruk heb dat de uitlaat aan ontkolen toe is.
Kun jij verklaren, waarom de 1.50 wel probleemloos getankt kan worden, en waarom ik steeds maar weer problemen heb met 1.100?
Re: Nog geen kenteken.....wat nu.
Geen idee waar dit in ligt,
De Saxonette die mijn moeder had, reed probleemloos op 1:100 mengsmering,
Wél had ze het vervelende probleem dat na lange tijd niet gebruiken ( > 1 maand ) de olie uitzakte in de tank, en direct de benzineslang inliep, en daarmee ook de carburateur verstopte!, daar de benzinekraan zich in de carburateur bevindt!,
Dus zoonlief kon de boel dan weer uitelkaar halen, en de carburateur schoonmaken, zodat de motor weer probleemloos liep,
De Saxonette die mijn moeder had, reed probleemloos op 1:100 mengsmering,
Wél had ze het vervelende probleem dat na lange tijd niet gebruiken ( > 1 maand ) de olie uitzakte in de tank, en direct de benzineslang inliep, en daarmee ook de carburateur verstopte!, daar de benzinekraan zich in de carburateur bevindt!,
Dus zoonlief kon de boel dan weer uitelkaar halen, en de carburateur schoonmaken, zodat de motor weer probleemloos liep,
-
- Berichten: 3040
- Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26
Re: Nog geen kenteken.....wat nu.
Helaas heb ik wat techniek betreft twee linkerhanden. Is wel handig met remmen, maar niet met gas geven.......
Een voorband plakken lukt me nog wel, maar omdat het achter een sterwiel is, heb ik daar speciale spullen voor nodig. Bovendien ontbreekt mij de ruimte om te plakken.
Een voorband plakken lukt me nog wel, maar omdat het achter een sterwiel is, heb ik daar speciale spullen voor nodig. Bovendien ontbreekt mij de ruimte om te plakken.
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 02 mar 2007 22:17
Re: Nog geen kenteken.....wat nu.
Je heb kans dat de instellingen niet helemaal correct waren. De verbranding was niet helemaal goed.Waarschijnlijk te weinig brandstof of te veel lucht. Je kan dit ook vaak constateren door de bougie er uit te draaien. Deze is dan vaak ook verkoold. Bij te veel benzine is je bougie vochtig.
Re: Nog geen kenteken.....wat nu.
Een collega van mij kwam er bij het schouwen achter dat haar spartamet van diefstal afkomstig was.
Ze kon hem inleveren en het kwam voor het gerecht.
De rechter zag dat ze hem ter goede trouw had gekocht en de regeling werd getroffen als ze vrijwillig afstand er van deed werd de zaak geseponeerd.
Ze had hem van een hele vriendlijke meneer op Marktplaats gekocht en die had hem dezelfde avond nog even op zijn kar langs bracht.
Maar ja toen wist ze alleen nog maar zijn 06 nummer die niet meer werd beantwoord.
Ze kon hem inleveren en het kwam voor het gerecht.
De rechter zag dat ze hem ter goede trouw had gekocht en de regeling werd getroffen als ze vrijwillig afstand er van deed werd de zaak geseponeerd.
Ze had hem van een hele vriendlijke meneer op Marktplaats gekocht en die had hem dezelfde avond nog even op zijn kar langs bracht.
Maar ja toen wist ze alleen nog maar zijn 06 nummer die niet meer werd beantwoord.