LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen school wil mijn dochter hebben

Bespreek hier ervaringen over basis- en middelbare scholen
alsuweza
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jan 2007 21:54

Geen school wil mijn dochter hebben

Ongelezen bericht door alsuweza »

Mijn dochter is 13 jaar, bijna 14, ze zit nu al 5 weken thuis.
In het verleden (11 jaar geleden) is er bij haar een diagnose gesteld dat ze autistisch (zwaar) zou zijn. Echter verleden jaar hebben we een nieuwe diagnose laten doen en toen bleek dat ze PDD-NOS had, en dan een lichte vorm. Tevens is er toen door de psychiater die het onderzoek heeft gedaan ook op papier gezet dat ze naar een gewone school kon ipv speciaal onderwijs.
Geen enkele reguliere school wil haar plaatsen. We zijn hier al ruim 1 jaar mee bezig en je wordt er moedeloos van!
Van ellende hebben we haar maar naar een speciale school gedaan met als voorwaarde dat ze leerjaar 2 naar een VMBO zou kunnen. Hier stonden ze achter, maar wat bleek nu. Op speciaal onderwijs leer je dus niets, er zijn geen boeken en er wordt 4 x per week tv gekeken in de klas en daarna geknipt en geplakt! Daarna worden ze om half 1 naar huis gestuurd. Echt het was om te huilen.
Hele discussies hebben we gevoerd en er is ons van alles beloofd, alleen er is niets nagekomen.
Uiteindelijk is ze na een discussie met de juf waarbij mijn dochter zei dat ze het er niet mee eens was naar huis gestuurd, ze mocht niet meer terug komen.
Na nog een gesprek op school wilde de juf niet eens met ons praten! Ze kon dat niet aan!
Ze mag nu niet meer op school komen, maar we hebben ook geen brief hierover ontvangen. We hebben net een hoorzitting gehad bij de klachtencommissie van de school. Het is, naar mijn gevoel, wel positief verlopen, maar de uitspraak duurt 30 tot 60 dagen.
En voorlopig zit ze dus thuis, want nog steeds wil geen enkele school haar hebben.
Het onderwijs in Nederland is echt triest voor kinderen met een stempel. Je komt hier dus nooit meer van af.
Mijn dochter wil echt heel graag leren, maar krijgt hier dus de kans niet voor. Ze heeft nu elke dag 1 uur priveles, maar zo ga je natuurlijk geen diploma halen!!
We willen haar nu maar laten studeren via het LOI, dan kan ze toch nog een diploma gaan halen.
Weet er iemand nog een andere oplossing?????

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Geen school wil mijn dochter hebben

Ongelezen bericht door eeliane »

Maar is ze uberhaupt voor een nivo getest?
Mijn neefje heeft een aan autisme verwante contactstoornis maar die heeft wel nivo VMBO -T waardoor hij nu op een speciale school met extra leerwegondersteuning zit.

Dennis--SP
Berichten: 119
Lid geworden op: 10 jun 2006 20:21

Re: Geen school wil mijn dochter hebben

Ongelezen bericht door Dennis--SP »

Kristallis scholengroep in Nijmegen biedt misschien uitkomst?

http://www.kristallis.nl/neerbosch/neerbosch.htm

Is speciaal onderwijs voor uw dochter met autisme.

alsuweza
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jan 2007 21:54

Re: Geen school wil mijn dochter hebben

Ongelezen bericht door alsuweza »

De uitslag die ze gekregen heeft is VMBO Basis met leerwegondersteuning.
Wij wonen in de regio Rotterdam, dus Nijmegen valt helaas af, alhoewel het een leuke positieve site is van die school.
Het is jammer dat er niet zoiets is in deze regio.
We w88 verder maar af op de uitslag.
Verder horen we ook niets meer van de leerplichtambtenaar. Het is nl nogal simpel, ze staat ingeschreven op een school (waar ze niet meer mag komen) dus verder is alles goed!?
Ze gaat nu wel weer opnieuw getest worden en dat onderzoek gaat 3 maanden duren. Ik ben benieuwd wat daar uit gaat komen, want als er hetzelfde uitkomt als vorig jaar juni, dan zijn we nog niets verder, er is dan namelijk nog steeds geen school die haar wil hebben (angst voor het onbekende).
We doen wel mee en werken mee, maar eigenlijk begrijp ik niet echt het nut van een nieuw onderzoek.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Geen school wil mijn dochter hebben

Ongelezen bericht door kiz »

@alsuweza
Op wat voor school is je dochter momenteel ingeschreven?

De meeste VMBO scholen hebben een aparte LWO afdeling, meestal op BBL niveau. Bij inschrijving voor een VMBO school moet het LWO advies wel specifiek vermeld worden, de school van je keuze zal dan zelf een aantal tests (laten) uitvoeren om een LWO plaatsing te "rechtvaardigen".
Onze zoon heeft destijds ook een LWO advies gekregen, en de school van onze keuze heeft dit traject met ons doorgenomen en afgehandeld, we moesten echter wel vroeg inschrijven (in december/januari) omdat het aantal LWO plaatsen meestal beperkt is (vandaar ook de aanvullende tests).
Is het een idee om zélf contact op te nemen met de leerplichtambtenaar en te vragen om bemiddeling bij het inschrijven van je dochter voor LWO?
Het lijkt me duidelijk dat ze op de huidige school niet verder gaat komen.

mar100
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 feb 2007 16:57

Re: Geen school wil mijn dochter hebben

Ongelezen bericht door mar100 »

Heeft u al eens geinformeerd bij het Wellantcollege? Dit is een VMBO school en hebben LWOO (Leerweg ondersteunend onderwijs, dus voor moeilijk leerende kinderen etc)

Er wordt veel in praktijk gedaan dus niet alleen maar uit boeken leren. Een erg leuke combinatie in iedergeval!

Deze school zit volgens mij ook in Rotterdam.

www.welly.nl

Succes ermee!

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Geen school wil mijn dochter hebben

Ongelezen bericht door NAK »

Geen enkele reguliere school wil haar plaatsen. We zijn hier al ruim 1 jaar mee bezig en je wordt er moedeloos van!
Elke gemeente heeft een leerplicht ambtenaar.
Maak bij hem/haar melding van jullie situatie en laat hem/haar voor een oplossing zorgen.
Succes

alsuweza
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jan 2007 21:54

Re: Geen school wil mijn dochter hebben

Ongelezen bericht door alsuweza »

Leerplichtambtenaar?? Laat me ajb niet lachen, die doet werkelijk niets voor je. Als ik bel schrikt die zich een rotje en verschuilt die zich achter allerlei zaken waarop die dan wacht, en dat hij toch echt niets kan doen voor je!?
Gisteren gingen we inschrijvingsformulieren halen bij De school De Eilanden in Spijkenisse. Zodra ze hoorden dat het om mijn dochter ging kreeg ik ze niet eens mee! Nee, die willen we niet! werd er ons verteld. En de inschrijvingsformulieren werden gelijk uit onze handen getrokken!
Het lijkt er nu dus zeer sterk op dat ze dus nooit meer naar school kan gaan. Gelukkig kan je via het LOI studeren voor een VMBO diploma en ik ga daar dan nu maar naar informeren.
En ik moet nog een week of 4 wachten, dan krijg ik de uitslag van de hoorzitting van de klachtenkommissie. Als die positief is dan kunnen we eindelijk verdere stappen ondernemen.
De CCE wil ook geen onderzoek doen, want alle recente onderzoeken zijn nog geen jaar oud en het is onzin om dit over te doen. Trouwens, er wordt een advies in gegeven om haar naar een reguliere VMBO school te doen, dus waarom zouden wij haar dan opnieuw moeten testen? Wel een logische reactie vond ik eigenlijk wel.
Alleen...de scholen kijken daar niet naar, die kijken alleen naar een rapport van toen ze 3 jr oud was.
En dat allemaal omdat ik niet wilde dat ze op school 4x per week tv keken en verder geen onderwijs gaven! Pffff.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Geen school wil mijn dochter hebben

Ongelezen bericht door eeliane »

Maar voor welk nivo van het VMBO is ze dan getest??
Er zijn scholen voor kinderen die extra begeleiding nodig hebben maar die zitten niet overal, dat wordt wel even zoeken dan.
Het ligt er ook aan welk VMBO nivo, niet alle scholen heben elk nivo met leerwegtraject of extra begeleiding.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Geen school wil mijn dochter hebben

Ongelezen bericht door NAK »

Leerplichtambtenaar?? Laat me ajb niet lachen, die doet werkelijk niets voor je.
En dat laat je dan zo maar gebeuren?

sandra555
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 jan 2006 14:46

Re: Geen school wil mijn dochter hebben

Ongelezen bericht door sandra555 »

Ik leef met je mee. Niks is zo erg als zoooooo achter de zaken aan moeten lopen. Reacties als die van NAK getuigen van onbegrip ook al zijn ze goed bedoeld. Daar ga ik onmiddelijk vanuit.
Mijn jongste zoon heeft ook PDD-NOS het enige wat je nog kunt doen op dit moment is de directeur van de school van jou keuze dwingen je kind op te nemen. Ik neem aan dat je al een aardig dossier hebt met alle papieren en toetsen etc.
Sleep het de directeur voor de geschillen com. dat wordt voor gezeten door een kanton rechter. Het is even uitzoeken bij welke St de school hoort en onder welk bestuur de school valt. Dan zijn ze ook meestal aangesloten bij een Arbitraire rechtspraak en daar ga je naar toe.
Niet naar het overkoepelende bestuur gewoon boem naar de rechter!
Je bent lang genoeg aardig geweest. Het werk echt. Ik heb het met mijn zoon ook gedaan en die heeft het eindelijk leuk en naar zijn zin en de directeur weet nu dat ik niet bang voor hem ben.

Ik heb geen respect voor deze sector die zo makkelijk met kinderen omgaan waar wat mee is. Alsof het weggooi kinderen zijn zonder gevoelens op de wereld gezet om hun leven lastiger te maken.
Ik voel je verdriet, je moeheid en je boosheid probeer het los te laten.
Blijf vooral ook genieten van je kind,

Ze heeft vast ook heel veel lieve dingen.

Sterkte Sandra

alsuweza
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jan 2007 21:54

Re: Geen school wil mijn dochter hebben

Ongelezen bericht door alsuweza »

Sandra,

Kan je mij prive mailen? Ik wil je graag bellen om te vragen wat je precies hebt gedaan namelijk.

Groetjes Annemieke

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Geen school wil mijn dochter hebben

Ongelezen bericht door NAK »

sandra555,
Reacties als die van NAK getuigen van onbegrip ook al zijn ze goed bedoeld. Daar ga ik onmiddelijk vanuit.
Als je er vanuit gaat dat mijn reactie goed bedoeld is, waarom reageer
je dan zo wazig?

sandra555
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 jan 2006 14:46

Re: Geen school wil mijn dochter hebben

Ongelezen bericht door sandra555 »

Beste NAK,

Wat jij wazig noemt is duidelijk voor de ander.
Hieruit blijkt al dat je misschien gewoon je mond dicht moet houden als grote mensen praten :wink:

Anastasia
Berichten: 474
Lid geworden op: 20 jan 2007 15:51

Re: Geen school wil mijn dochter hebben

Ongelezen bericht door Anastasia »

Hoewel ik zelf als 7 jarig kind geen echt advies kan geven,
de bovenstaande leverde dus ook niets op!

Wel een tip, 7 Maart staten verkiezingen, en ga dus naar avonden van diverse partijen, en laat die politici eens de handen uit de mouwen steken, vooral de SP wil wel eens goede resultaten boeken, en dat vinden andere weer niet leuk, dus zoek plaatselijk diverse avonden, dus elke avond ergens anders, en kijk bij alle partijen, link door naar plaatselijk en je vind meer dan je denkt, zelf kan ik hier vanuit Hoorn niets regelen, maar in Rotterdam zijn er genoeg politieke avonden, maar weet niet of het voor leden of iedereen is, maar mijn broertje van 10 die toen 6 was, heeft tijdens het Europesche Grondwet, ook dingen geregeld, en iedereen was verbaast dat mijn toen 6 jarige broertje de wethouder vast kon praten, en deze vragen stelde, en geen genoegen nam met een we zullen er naar kijken...



Anastasia.

roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Re: Geen school wil mijn dochter hebben

Ongelezen bericht door roland48 »

Beste Anastasia, je wordt steeds vager.

OF je hebt een iq van 140

OF je loopt hier de boel te verzieken.

In het eerste geval zal je rond je 12e jaar op een universiteit kunnen zitten. Maar goed, ik kan geen hoogte van je krijgen, want ondertussen post je in de verkeerde draad.

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Geen school wil mijn dochter hebben

Ongelezen bericht door caruso »

Anastasia: klets niet uit je nek!
Nu ben je weer 7 terwijl je in een van je eerste bijdrages een leeftijd van 12 jaar noemde!
Het is inmiddels wel duidelijk dat jij en je vader ( sorry, jullie zijn eén) de boel overduidelijk in de maling nemen! Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat bij de overige forumleden een lampje gaat branden dat jij alleen maar lariekoek en apekool verkoopt!
En roepen dat je een bovengemiddeld IQ hebt is ook niet geloofwaardig, dan nog is jouw taalgebruik niet passend bij een 7 (of 12-) jarige!
P.S. Groetjes aan je vader Gozik....maar die was toch dood.....?

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Geen school wil mijn dochter hebben

Ongelezen bericht door NAK »

Anastasia: klets niet uit je nek!
Nu ben je weer 7 terwijl je in een van je eerste bijdrages een leeftijd van 12 jaar noemde!
Vreemd want het volgende kwam ik tegen oever Anastasia:

Geplaatst op 20 Jan 2007 18:03 door Anastasia
Gezien Uw verhaal heb ik vandaag bij de proefritten ook de banden gemeten, de Kia Sportage met Hankook, de voorbanden vergeleken met reserve, de demo had na nog geen 4000 km al duidelijk minder op voorbanden dan reserve!

Geplaatst op 20 Jan 2007 17:01 door Anastasia
Zonder goede omschrijving kunnen we niets, ik kan met meer info over welk merk en type en hoe oud kijken of het een bekend probleem is.

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Geen school wil mijn dochter hebben

Ongelezen bericht door caruso »

En hierbij is wederom en overduidelijk aangetoond dat Anastasia een hersenspinsel is van onze goede vriend D1RK, die voorheen door het leven ging als "de vader van Anastasia".
Hierbij wil ik ook even onbescheiden roepen dat ik dus toch gelijk heb, en verzoek de redactie van Radar de drie personen die zich uitgeven voor Anastasia, D1RK en/of Gozik van dit forum te verwijderen vanwege het meerdere malen overtreden van de regels!

En ik wil de heer/mevrouw NAK bedanken voor zijn/haar prima speurwerk!

tinne
Berichten: 650
Lid geworden op: 18 jan 2007 19:06

Re: Geen school wil mijn dochter hebben

Ongelezen bericht door tinne »

(Mijn) Ons zoontje bleek niets te hebben, alleen hebben ze hem wel na een rapportage van de EDUX met zijn 8e verjaardag afgeschreven. Eind 2005 viel het oordeel, kind moest naar neuroloog, EDUX wilde niet opnieuw testen, WANT: hij was toch niet beter gaan lezen????? Hij moest door neuroloog getest worden, er zat echt iets helemaal fout. Volgens school.. Vorig jaar, (2006 dus) net voor de carnavalsvakantie, kregen wij het advies, speciaal onderwijs, na de carnavalsvakantie ging hij daar naar toe, EN ook naar de neuroloog geweest, hoewel ik dat verspilling van tijd vond. Ik ken mijn zoontje, gesprek gehad met neuroloog, die al meteen zei dat het gewoon een normaal, goed gezond en intelligent kind was, maar wel de dingen op ZIJN manier/tempo gaat doen, ook nog : toch een EEG laten maken, om alles uit te sluiten, conclusie, zoontje is normaal, toen ik dat de juf van de normale basisschool vertelde keek ze me vol ongeloof aan.... Een kind leert niet altijd volgens het bepaalde stramien, ze doen het af en toe wat anders, onze zoon weet dingen van vrachtauto's en trailers die een volwassene niet weet, 't is maar net waar de interesses liggen. Inmiddels (na 1 jaar speciaal onderwijs)is hij 5 AVI niveau's gestegen, en met rekenen ligt hij 2 niveau's hoger als wat hij zou doen op de reguliere basisschool. Geef zeker de moed niet op met je dochter, die is waarschijnlijk een stuk slimmer als dat de vervolgopleidingen/basisscholen denken, het is alleen jammer dat er naar oude rapportjes gekeken wordt. Oh ja, nog even dit. Weet u wat de neuroloog zei toen die erachter kwamen dat zoontje, zonder opnieuw getest te worden naar haar gestuurd werd? SCHANDE, HIJ HAD NOG EEN KEER GETEST MOETEN WORDEN, NIET ALLEEN PROGRESSIE MET LEZEN IS BELANGRIJK, ER ZIJN NOG VEEL MEER DINGEN WAARNAAR GEKEKEN MOET WORDEN. MET DANK AAN DE EDUX Die het af en toe ook niet echt begrijpen.

Mvrgr. Tinne

Gesloten