Pagina 1 van 1

Orange telefonie problemen zijn mijn eigen schuld?

Geplaatst: 27 jan 2007 10:48
door roland48
Het moet niet gekker worden bij Orange. Ik bel al 2 jaar via de livebox, veel problemen gehad, maar ook tijden dat het gewoon werkte. En nu ik met de vraag kom om de technische redenen waarom de telefoon vaak onbereikbaar is, krijg ik de volgende reactie:
95% van de problemen met Orange telefonie blijken in de praktijk te
maken te hebben met de een te lange telefoonkabel tussen het isra punt
en de livebox of een verkeerd aangesloten livebox.

Heeft u wellicht een isra-punt in de meterkast? Als u hiervan niet zeker
bent raadpleeg dan de handleiding op blz. 17. Daar worden de 4 typen
isra punt weergegeven die kpn hanteert. U wordt vriendelijk verzocht dit
te vergelijken en te controleren. Heeft u een inderdaad 1 van die
isra-punten in de meterkast, dan dient u voor een optimale verbinding de
livebox daar neer te zetten en aan te sluiten. Hoe lang is de
telefoonkabel van het hoofdaansluitpunt van kpn naar de livebox? Het
beste kunt u de livebox aansluiten met het meegeleverde kabeltje van
circa 30 cm.
Ofwel: het is mijn eigen schuld. Schuif de problemen maar gewoon terug naar de klant, zijn wij ervan af. Is dit een standaard reactie van Orange, zijn er meer die betutteld worden door deze niet-geoliede organisatie?

Re: Orange telefonie problemen zijn mijn eigen schuld?

Geplaatst: 27 jan 2007 11:03
door Anastasia
Als je weet dat er zowel gevlochten dunne kabels, als te dunne harde kabels zijn, dus bij goede kabel, liefst beldraad, masief koper van 0,6 mm want dit is rond dus bijna 2x de normale 0,5mm en die 4x hoeft niet bij deze box. U heeft er maar 2 nodig en die 2 beldraden bij bouwmarkt kosten nog minder dan die 4 dunne!

Als U te lui is kunt U ze ook 2x2 monteren, dus Rood+geel en Groen+wit, en dan heb je dus goede dikke kabels, en die monteer je als Rood en Groen, en heb je geen nieuwe nodig!

Een beetje slim en zo verdubbel je de kabel kwaliteit gratis, want tussen die ISRA en Box zijn er maar 2 nodig!

Geld voor alle Voip en ADSL modems, soms eerste 2 weken 4 draden en later mag het met 2!

Re: Orange telefonie problemen zijn mijn eigen schuld?

Geplaatst: 27 jan 2007 11:52
door roland48
Vanaf het ISRA punt zou het voldoende moeten zijn om hun bijgeleverde kabeltje van 30cm te gebruiken. Om vanaf het ISRA punt met koper te gaan werken, voor die paar cm, en dan laat het zich ook nog eens erg lastig aansluiten (ik ben geen kpn-er met zo'n handige tang om een plug aan de draden aan te sluiten, vind ik iets te ver gaan.

Maar zoals ik al zei: lange tijd heeft de livebox het goed gedaan, dus aan de kwaliteit van de bekabeling zal het niet liggen.

Re: Orange telefonie problemen zijn mijn eigen schuld?

Geplaatst: 27 jan 2007 12:42
door queenfan
@ Anastascia, weet jij wel waar ji het over heb??? ik niet.

Het is simpel...

IS/RA => Standaardkabeltje die bij je Livebox geleverd wordt => Livebox => UTP kabel minimaal cat 5 => Computer.

En sluit je telefoon aan op de livebox d.m.v. een flatkabel dat zijn de bekende platte (zwarte) kabel die aan je telefoon zit, bij de doe hetzelf centra's en de Primafoon of welke telecom gerelateerde winkels hebben vast wel de benodigde middelen om u daar mee verder te helpen.

Maar goed de Livebox heeft het lange ijd goed gewerkt dus denk niet dat er bij u iets fout zit maar kijk dan wel even voor de zekerheid.
Als je alles volgens het boekje gedaan hebt (waar ik niet aan twijvel) dan ligt de fout bij Orange/Wanadoo

Succes er mee

Re: Orange telefonie problemen zijn mijn eigen schuld?

Geplaatst: 28 jan 2007 10:51
door ??
Dit is gewoon een standaardantwoord van Orange, eentje waar ze overigens ook gewoon gelijk in hebben. ADSL2+ kan niet goed overweg met lange (en minder goede) telefoonkabels tussen ISRA en modem, vandaar dat ze er eentje meeleveren van een centimeter of 15. Stelregel: hoe langer de kabel, hoe instabieler de internetverbinding (en daarmee dus ook de telefoonverbinding). Aangezien aardig wat mensen hun modem niet in bijvoorbeeld de meterkast neerzetten, veroorzaakt dit problemen.

Mocht het dus niet volgens de handleiding zijn geïnstalleerd, is het handig om het alsnog goed te installeren. Verder: reset de livebox af en toe eens, soms lopen ze vast.

Re: Orange telefonie problemen zijn mijn eigen schuld?

Geplaatst: 03 feb 2007 12:41
door len_tour
De kabellengte tussen het IS/RA punt en het modem (livebox of kpn-experiabox) is geen fabeltje. De KPN zegt bij internetplusbellen hetzelfde. Maarrr een te lange kabel zou resulteren in meerdere storingen op de lijn wanneer het wel werkt. De geluidskwaliteit loopt dan terug en het gesprek zal haperen. Wanneer de kwaliteit goed is zal het onbereikbaar zijn niet aan de lange kabel liggen. Dat betekend niet dat Wannadoo er iets aan kan doen totdat de zaak volgens specificaties is aangesloten anders wordt het een opeenstapeling van mogelijke oorzaken van een slechte verbinding.

Re: Orange telefonie problemen zijn mijn eigen schuld?

Geplaatst: 03 feb 2007 14:47
door roland48
Even voor de duidelijkheid, afgezien van de discussie over een (on)juist aangesloten livebox:

Voor 5 januari: dagelijks uitval van telefonie, niet kunnen bellen, de lijn is ook van buitenaf onbereikbaar.

6 januari: update van de software

Vanaf 7 januari: Nog 1-maal is de lijn uitgevallen en sindsdien al 4 weken zonder storingen.

En dan krijg ik op 10 januari een schriftelijke REACTIE OP MIJN KLACHT DAT IK HET PROBLEEM BEN. Lef, pure lef.

Orange kan van mij een IJSdouche krijgen. Ik heb een reactie teruggemaild die nog net door de beugel kon. Als ze me zo gaan behandelen kunnen ze de T**** krijgen.

@Len tour
Ik heb het hier nu dus niet over de techniek, maar over de hondse behandeling.

Ik heb nog telefoonbekabeling liggen. Morgen staat mijn livebox naast mijn pc, nou wil ik wel eens weten wat de consequentie is van 5 meter tussen livebox en ISRA-punt.

Re: Orange telefonie problemen zijn mijn eigen schuld?

Geplaatst: 04 feb 2007 16:10
door ??
Goh, dus omdat Orange hulpvaardig probeert te zijn door aan te geven dat het overgrote deel van de problemen bij de klant zelf ligt voel je je honds behandeld?

Joh, wat moet jij een rotleven hebben zeg.

Re: Orange telefonie problemen zijn mijn eigen schuld?

Geplaatst: 04 feb 2007 22:14
door ehltech
beste topicstarter ,een vriend van mij is monteur bij een interaanbieder en geloof me een groot deel van de klachten komen door onkunde van de mensen zelf, dit kan varieren van verkeerd of slordig aangelegde kabels,kabelbreuken,een wirwar van inelkaar gevlochten kabels.installatieproblemen,pc's die niet goed zijn of virussen hebben etc.

Re: Orange telefonie problemen zijn mijn eigen schuld?

Geplaatst: 05 feb 2007 00:00
door ikbenik
De kabellengte tussen het IS/RA punt en het modem (livebox of kpn-experiabox) is geen fabeltje. De KPN zegt bij internetplusbellen hetzelfde. Maarrr een te lange kabel zou resulteren in meerdere storingen op de lijn wanneer het wel werkt. De geluidskwaliteit loopt dan terug en het gesprek zal haperen. Wanneer de kwaliteit goed is zal het onbereikbaar zijn niet aan de lange kabel liggen. Dat betekend niet dat Wannadoo er iets aan kan doen totdat de zaak volgens specificaties is aangesloten anders wordt het een opeenstapeling van mogelijke oorzaken van een slechte verbinding.
Dit probleem heb ik bij een klant ook meegemaakt.
Die hadden verschillende telefoonkabels met koppeldoosjes verlengt.

Het heeft al jaren gewerkt en opeens geen verbinding meer.
Ik had toen de KPN gebeld en zij kwamen met de volgende mededeling:

KPN heeft de signaalsterkte verzwakt om energie te besparen.
Dus de brakke verbindingen werken opeens niet meer.
De oplossing is om de kabels te vernieuwen en de verbindingen te verbeteren.
De kwaliteit van de kabels spelen ook een sterke rol.

Mijn advies:

Gooi de goedkope draden weg en leg er goede kwaliteitkabels voor terug.
Voor de verbindingen precies hetzelfde.
Weg met die oude troep.

De kabel moet uit 1 stuk bestaan, dan heb je het minste last van storingen.
beste topicstarter ,een vriend van mij is monteur bij een interaanbieder en geloof me een groot deel van de klachten komen door onkunde van de mensen zelf, dit kan varieren van verkeerd of slordig aangelegde kabels,kabelbreuken,een wirwar van inelkaar gevlochten kabels
Zelf leg ik ook kabels door het huis, installeer voor de klanten internetverbindingen (kabel, telefoon, ADSL, IPB) en ik kom deze zaken ook tegen.
installatieproblemen,pc's die niet goed zijn of virussen hebben etc.
Netwerkkaarten die niet goed zijn of niet goed geïnstalleerd.

En jouw opmerking over virussen is inderdaad correct.

Soms heb je alle kabels goed geïnstalleerd, de modem werkt correct, de kabels zijn in orde, je krijgt van de modem netjes een IP-adres, maar op internet gaan lukt niet.

De fout ligt dan niet bij de provider maar aan de computer zelf.
Spyware en virussen voorkomen dan dat er verbinding met internet gemaakt kunnen worden.

Vaak is na het opschonen van de computer weer verbinding met internet mogelijk.
In een enkele keer (ik heb dit al diverse keren meegemaakt) is de enige oplossing om de harde schijf te formateren en alles opnieuw te installeren.