LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] klachten Yarden

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Rakers
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 apr 2007 17:29

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door Rakers »

Maxiem,

Het adres is:

Transistorstraat 10
1322CE Almere
Tel: 0800-1292

Gr

MAXIEM

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag Rakers,

Met dank,

Maxiem.

tonhesselman
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 mar 2007 21:12

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door tonhesselman »

Geachte heer Glas van Rakers,

U heeft mij ongevraagd als eerste een email bericht gestuurd met een ongevraagde uitleg over soorten uitvaartverzekeringen. Ik houd mij bij de feiten en probeer de medegedupeerden duidelijk te maken zich niet te laten beïnvloeden door mededelingen van zogenaamde onafhankelijke adviseurs. Ik refereer aan uw bericht: Geplaatst op 04 Apr 2007 20:42 door Rakers.

Ik zal inderdaad, zoals Klaas_ aangeeft, het over de door Yarden onbehoorlijke polisaanpassing hebben en wil met de medegedupeerden in dit forum hier de ervaringen en mogelijke tegenmaatregelen kenbaar maken. Wilt u zich, als niet gedupeerde, zich niet in dit forum mengen,
meneer Glas van Rakers. Ik reageer niet meer op uw berichten.




Aangezien Yarden in haar schrijven aangeeft dat er feitelijk niets veranderd is in de diensten en goederen zoals toenmalig is overeengekomen en contractueel is vastgelegd zal ik een opsomming van de diensten en goederen opstellen en Yarden vragen om een bevestiging dat deze diensten en goederen geleverd zullen worden bij mijn overlijden. Hetgeen feitelijk overeenkomt met de toen, in mijn geval, afgesloten koopsompolis.
Mijn verzekeringpolis is afgesloten op 01-05-2003. Hierbij zit een polisblad met bijzondere voorwaarden. Per novermber 2004 heeft Yarden het poliblad met bijzondere voorwaarden gewijzigd en in artikel 12 (voorheen artikel 11) grote wijzigingen aangebracht.

Dus als u een polisblad heeft met bijzondere voorwaarden van vóór november 2004 is de kans zeer groot dat de rechter op basis van de inhoud van artikel 11 Yarden van onrechtmatig handelen zal betichten. Zie ook het eerdere bericht van mij waarin de inhoud van artikel 11 is weergegeven. Ook ik vraag mij af, zoals vermeld is door Klaas_ in: Geplaatst op 06 Apr 2007 17:33 door Klaas_ of Artikel 12 in het polisblad met bijzondere voorwaarden van november 2004 wel juridisch correct is gezien de maatschappelijke verantwoordelijkheid van verzekeringsmaatschappijen.

Ik wacht af of Tros Radar verder zal ingaan op deze Yarden materie, zij zijn ook misleid door de reactie van Yarden. Wellicht kunnen de juridische adviseurs bij Tros Radar ons hierbij terzijde staan.

andreassen
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 apr 2007 10:24

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door andreassen »

Al sinds jaar en dag is mijn schoonfamilie in zijn geheel verzekerd bij Yarden (AVVL-Naturapakket). Voorheen een goed pakket, waarin men de bedragen van verzekerde diensten waar men geen gebruik van maakte, kon gebruiken voor andere diensten (OOK buiten pakket vallend). Ik spreek nu over 2002. 7 overlijdens binnen de familie later (we spreken over begin 2007) is de premie flink verhoogd en kunnen we constateren dat het gehele Natura-pakket stelselmatig per jaar eerst is uitgehold en nu dan afgeschaft. Wat hadden we in 2002: voor ALLE genodigden 2 x koffie/thee plus 1 plak cake/koek. In 2007: max. 60 koffie/thee plus 60 cake/koek.
In 2002: alle diensten konden ingeruild voor andere, ook buiten pakket vallende diensten. 2007: diensten kunnen alleen nog ingeruild worden voor diensten binnen pakket vallend. Vanaf januari 2007 zijn de restitutiebedragen voor de nietgeleverde diensten bijna gehalveerd. De toeslag voor extra kilometers is met 50% verhoogd, zo werd ons medegedeeld tijdens het regelen van de uitvaart van een tante. Dit alles vlak voordat de brief in de bus viel. Waarschijnlijk zijn er NOG oplettender klanten die de duidelijke verschillen zijn opgemerkt?? Met verbazing heb ik deze inkrimpingen de laatste jaren waargenomen wanneer ik bij de regelgesprekken met de (schoon)familie en uitvaartleider aanwezig was. Yarden moet zich daadwerkelijk diep schamen in plaats van te beweren dat de laatste wijzigingen (omzetting pakket) op verzoek zouden zijn van....
En dan die 10% korting wanneer u kiest voor een bij Yarden aangesloten ondernemer. Bij een plaatselijke (onafhankelijke) begrafenisondernemer die ik hierover benaderd heb, hoorde ik dat die 10% NIET door Yarden wordt gegarandeerd, maar door de aan hen verbonden ondernemer, die u op zijn beurt EERST de particuliere tarieven voorschotelt alsof u totaal geen verzekering zou hebben.

Jan9
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:32

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door Jan9 »

Beste Andreassen, Yarden klanten,
De situatie die U schetst is nog somberder dan ik mij voorstelde.
Mijn Oma heeft een polis van 600 gulden, dat was toen voldoende voor een uitvaart, nu kan je daar niet eens een advertentie van betalen.
Om dat te voorkomen heb ik een paar jaar geleden voor de naturapolis gekozen van AVVL.
Toen was er sprake van bijverzekeren voor luxe zaken, niet voor het basispakket zoals die werd verkocht bij het aangaan van de verzekering.
Helaas lijkt het er nu op dat het risico voor onderverzekering bij de klant gelegd wordt en dat de polis elk jaar in waarde daalt.
Meer keuze vrijheid is mooi want tijden veranderen maar de waarde van het naturapakket is pas van belang op het einde van de polis aangezien die gegarandeerd werd door AVVL, een jaarlijkse opgave van de waarde door Yarden lijkt een manier te zijn om de klanten regelmatig bij te laten betalen of voor een goedkopere crematie te kiezen.

Klaas_
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 apr 2007 18:23

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door Klaas_ »

Ik heb inmiddels ook een eerste brief van Yarden mogen ontvangen waarin wordt gezegd dat er een intern onderzoek is gestart en dat ik over maximaal 2 weken op de hoogte wordt gebracht van de bevindingen van het onderzoek en het standpunt van Yarden in deze. Gelet op andere reacties weet ik echter de uitkomst al.. (dat Yarden bij de huidige polisverandering blijft). Het wordt met de tijd wel steeds dringender dat een grote consumentenorganisatie zich hier ook echt mee gaat bemoeien (want Yarden heeft Radar de vorige keer op zijn minst niet vollledig voorgelicht; sterker, ik zou zeggen vals voorgelicht want er zijn wel degelijk nadelen voor de consument aan deze polisverandering).

andreassen
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 apr 2007 10:24

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door andreassen »

@ Klaas: Een grote consumentenorganisatie. Waar denk je dan aan? En hoe? Er zullen intussen genoeg gedupeerden aan deel willen nemen, denk ik.
Zojuist heb ik uitgerekend (m.b.v. wat telefoontjes) wat een standaard Yarden Natura (oud-AVVL-pakket) kost met particuliere tarieven. Een en ander afhankelijk van de verschillende tarieven van mortuaria, ondernemers of crematoria kom ik op 4200-4500 euro.
Wat voor verzekerd bedrag staat er bij U allen op de nieuwe polis?
:?: Graag reacties.

FMC
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 apr 2007 15:24

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door FMC »

Op de yarden site wordt antwoord gegeven op veel vragen en ook op de mijne.
Maar zijn die antwoorden niet tegenstrijdig?
Bijvoorbeeld:Gaat het wel goed met Yarden?
Wij kunnen u garanderen dat Yarden een gezond bedrijf is. In de loop der jaren heeft Yarden een assortiment van zeer veel verschillende producten opgebouwd. De hoge beheer- en administratiekosten die dit met zich meebrengt, maken deze aanpassing noodzakelijk. Op deze wijze kunnen wij u tegen lage premies hoogwaardige producten en diensten blijven bieden.

Als yarden zo gezond is waarom was de aanpassing dan NOODZAKELIJK?

En tegen welke prijs kan ik dan tegen de tijd van overlijden de producten afnemen?
Deze kosten stijgen toch? Mijn nieuwe polis niet!

Ik ben niet blij..., kan ik weer eens in de zoveel tijd de waarde van mijn polis verhogen.

Zijn er mensen die dit ook denken, of antwoorden hebben?

jimny01
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 mar 2007 10:33

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door jimny01 »

Waar blijft radar zelf om deze valse voorlichting etc eens goed aan de kaak te stellen en die brief waar radar over bericht heeft in het programma is gewoon lariekoek van yarden.

dus redactie radar als u dit leest doe er a.u.b. wat aan in uw programma, want er zijn heel veel yarden klanten de dupe en die weten het niet eens, omdat men niet goed op de hoogte is.

Karing
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 mar 2007 18:10

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door Karing »

Op de nieuwe polis staat nu een verzekerd bedrag van EUR 2.304,78.
Dit komt dus niet eens in de buurt van de door dhr/mw Andreassen vermelde bedragen.

Ik heb drie weken geleden bericht gehad van Yarden dat ik binnen twee weken een reactie zou krijgen op mijn ingediende klacht (nu dus al 1 week te laat). Vandaag kreeg ik de nieuwe polis voor mijn andere dochter binnen. De begeleidende brief is gedateerd op 8 maart!!! De wijziging gaat in per 1-1-2007.

Alleen al het feit dat ik een brief een maand na datum ontvang zegt al genoeg over Yarden. Of zijn ze overgestapt op bezorging van post per postduif? Gezien de vooroorlogse bedragen waarvoor wij nu verzekerd zijn lijkt het erop dat ze terug gaan in de tijd.

Tevens blijkt na een rondje bellen in de familie dat ook daar nog geen wijzigingen zijn ontvangen. Deze reacties zijn dus nog maar het topje van de ijsberg omdat een groot gedeelte van de verzekerden de nieuwe polis nog niet heeft ontvangen.

Ik heb de heer Croes directeur van Yarden op dit forum gewezen. Ongetwijfeld zal dus iemand van Yarden dit forum volgen. Zwak dat er geen reactie van de kant van Yarden komt.

andreassen
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 apr 2007 10:24

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door andreassen »

Even voor de goede orde: ook mijn echtgenote, verzekerd bij Yarden (ook AVVL-Naturapolis) heeft nog geen brief ontvangen. Zij zit hier, begrijpelijk, erg mee omhoog. Dus zelf heb ik maar links en rechts nog wat meer telefoontjes gepleegd, ook naar o.a. een uitvaartverzorger van Yarden. Deze laatste wist mij te vertellen dat alle oud-AVVL-ers binnen nu en een maand ook een dergelijk schrijven zullen ontvangen. Wij zijn benieuwd... Wellicht speelt je woongebied hierin ook een rol? Wijzelf wonen in het oosten van het land.

Rakers
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 apr 2007 17:29

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door Rakers »

Beste Andreassen,

Inderdaad 'oud' AVVL polissen worden ook omgezet naar een naturaverzekering in geld. Wat mij verteld is door Yarden is dat ze ongeveer 106 verschillende soorten uitvaartverzekeringen hadden en dat ze mede daarom de verzekeringen hebben omgezet. Nogmaals dat is mij verteld...
Dat betekent dat er straks een waarde wordt toegekend aan de AVVL verzekering.

GR Rakers
http://www.uitvaartkosten.info

andreassen
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 apr 2007 10:24

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door andreassen »

Dank u. Kunt u ook uitleggen, als adviseur, het enorme verschil tussen het bedrag op de polis en het bedrag op de bijgesloten brief, waarnaar dhr. Vandenburg verwijst? Mij komt het voor dat het bedrag op de polis ook daadwerkelijk he enige juiste verzekerd bedrag is en dat mettertijd alle bijkomende kosten verhaald gaan worden op de nabestaanden.

Rakers
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 apr 2007 17:29

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door Rakers »

Beste Andreassen,

Ik ken uw polis niet en kan ook moeilijk een uitspraak daarover doen.
Indien er een geldbedrag op de polis vermeld stond, wat mij overigens vreemd lijkt, want u had het over een naturaverzekering van AVVL? Indien daar toch een geldbedrag op vermeld stond kan ik u geen uitleg geven waarom nu het bedrag lager zou zijn. Dat zou u even moeten navragen bij Yarden Tel: 0800-1292.

Indien er geen bedrag vermeld stond, dus alleen een pakket aan diensten, dan is de waarde in de polis, dus de waarde van de diensten omgezet naar een naturaverzekering in geld.
Maar nogmaals ik ken uw polis niet en ben wat huiverig om daar een uitspraak over te doen.

Rakers
http://www.uitvaartkosten.info

andreassen
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 apr 2007 10:24

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door andreassen »

Geachte hr. Rakers, mijn vraag was meer gestoeld op het bericht van dhr. Vandenburg op de andere discussiesite van Radar. Op de polis een verzekerd bedrag van plm. 2300,00 euro en in de bijgesloten brief een verzekerd bedrag van plm. 3700,00, voor diezelfde polis. Dit schept toch enige verwarring en onduidelijkheid. Mijn echtgenote heeft een gewoon ouderwets AVVL-Natura dienstenpakket en wij wachten de brief en de nieuwe polis maar af.

Rakers
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 apr 2007 17:29

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door Rakers »

Beste Andreassen,

Mijn ervaring met de omzetting van de verzekeringen is dat wanneer Yarden de uitvaart verzorgt het verzekerde bedrag hoger is dan wanneer Yarden de uitvaart niet zal verzorgen. Ik begrijp dat dit enige verwarring met zich meebrengt. Mijn advies is dan ook om de nieuwe polis even af te wachten en dan contact te zoeken met Yarden zelf. Ik kan hier verder geen antwoorden op geven omdat ik uw situatie niet ken. Ik hoop u hiermee iets meer duidelijkheid te hebben gegeven.

Rakers
http://www.uitvaartkosten.info

Klaas_
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 apr 2007 18:23

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door Klaas_ »

Ook bij mij staat op de polis een ander bedrag dan op de begeleidende brief. Het bedrag genoemd op de begeleidende brief geldt als je de uitvaart door Yarden laat verzorgen (dan krijg je een hogere vergoeding dan als je de uitvaart door een andere organisatie laat verrichten).

Neemt niet weg dat ook bij dat hogere bedrag nog steeds de hier geuite kritiek van toepassing is:
* in de meeste gevallen lang niet dekkend voor het dienstenpakket waarvoor we eerst wel in zijn geheel voor verzekerd waren.
* geen jaarlijkse correctie voor inflatie.

Bijvoorbeeld, of je nu 2000 of 3000 euro dekking hebt, de vergoeding is (in elk geval op langere termijn) lang niet dekkend.

siempie33
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 apr 2007 17:53

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door siempie33 »

Ik weet dat er een advocaat, mr. H.A. van Beilen te Leeuwarden (www.vanbeilenrauwera.nl), op dit moment bezig is om deze zaak juridisch tegen het licht te houden en dat hij inmiddels een groot aantal gedupeerden heeft verzameld.

jaarco
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 apr 2007 18:02

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door jaarco »

Beste lotgenoten,

In het jaarverslag 2005 van Yarden vinden jullie het antwoord op de door hun ingeslagen koers.
Het staat in het hoofdstuk risicobeheersing van dit verslag.
Ik citeer:
"Voor het jaar 2006 is de verzekerde waarde nog gekoppeld aan de waarde van het pakket diensten. Met ingang van 2007 wordt de stijging van de verzekerde waarde middels in de voorwaarde vastgelegde methodiek verhoogd. Hiermee is de risicobeheersing van de balans sterk verhoogd."

Met andere woorden Yarden stapt af van het pakket van diensten en zullen een andere methodiek aan de verzekerden opleggen, te weten een verzekerde waarde.

Dit levert meer voor de aandeelhouders op ten koste van de verzekerden.

Ik verzoek Trosradar met deze gegevens Yarden te confronteren.

Wij moeten in ieder geval nooit genoegen te nemen met deze eenzijdige besluitvorming!!!!!!

Groetjes jaarco

Osinga
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 mar 2007 19:25

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door Osinga »

siempie 33 verwijst naar de website van een advocatenkantoor. Er zit helaas een foutje in de naam.

De juiste naam is: www.vanbeilenrauwerda.nl

Gesloten