LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waar bij aan sluiten?

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
Adeline

Waar bij aan sluiten?

Ongelezen bericht door Adeline »

ook wij hebben zo'n polis, een lijfrenteverzekering. Het gaat om een zgn Bijspijkerpensioen bij Delta Lloyd. Ik weet nu echt niet wat we moeten doen. Onze rechtsbijstandverzekering dekt deze zaak niet en zelf weet ik ook niet waar te beginnen.

Er zijn inderdaad belangenorganisaties opgericht, maar daarvoor geldt ook weer: waar kan je je het beste bij aansluiten? Er zijn er ook weer die gericht zijn op speficieke verzekeringsmaatschappijen of produkten. Ons produkt heb ik niet gevonden.

Kan iemand een advies geven waar te beginnen?

anne_

Re: Waar bij aan sluiten?

Ongelezen bericht door anne_ »

Ik ga me bij geen één organisatie aansluiten, heb mijn buik vol van Dexia, dit wil ik er niet bij hebben, maar wil wel mijn ervaring hier plaatsen.

Op advies van een adviseur van de ING bank, hebben wij na verkoop van ons huis een lijfrente-polis afgesloten bij Nationale Nederlanden om een pensioen gat op te vangen. Achteraf is dat een heel slecht advies geweest, gezien de leeftijd van mijn man. Een lijfrente polis heeft een lange aanloop nodig om rendement op te leveren. Mijn echtgenoot was bij het afsluiten 55 jaar.

Mijn man heeft 25.000 gulden in die lijfrente gestoken.
De eerste kosten waren € 1.070,92. Het belangrijkste deel ging naar de adviseur als afsluitprovisie.
Doorlopende kosten zijn administratiekosten € 34,03 per jaar.
Beheerkosten is gemiddeld per maand € 3.88.
De premie voor het risico om te overlijden is gemiddeld € 3,54 per maand.

De polis is in het jaar 2000 afgesloten, sinds een paar dagen weten we hoe het in elkaar steekt. Dankzij de voorbeeldbrief van Radar met allerlei vragen die we aan verzekering maatschappij Nationale Nederlanden gezonden hebben weten we dit nu pas. Wij zijn werkelijk perplex en hebben nooit geweten van deze kosten. Een familielid ( die verstand van geldzaken heeft ) hoorde dit en noemde het bijna misdadig om als adviseur zo'n advies te geven.

Gepakt door Dexia en nog 'n keer door een verzekerings maatschappij. Bah bah.

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Mensen ik vraag me af of de zorgen welke u zich maakt wel gegrond zijn. Het is natuurlijk een hard gelach wanneer uw inleg niet rendeert maar dat gebeurt nu een maal bij dit soort polissen of beter gezegd bij beleggingen. De tendens is een grafiek met bergen en dalen. Uw inleg moet hoe dan ook renderen al zal dat niet veel zijn op dit moment maar op lange termijn zal de economie zich stabiliseren en een groei laten zijn met als gevolg dat uw inleg beter rendeeert dan ooit eerder.
Daarom vraag ik mij af of u zich wel terecht zorgen maakt.

Adeline

Prima, natuurlijk weet ik dat beleggingen minder waard kunnen worden, dat is het risico dat je aangaat. We hebben ook een beleggingsrekening en inderdaad, die is een tijdje ook minder waard geweest, maar, daar worden wel de volle 100% inleg belegt en niet slechts 40%, zoals bij onze lijfrenteverzekering het geval is.

Adeline

Anne, ga je nu helemaal niets doen verder? Ik weet namelijk ook niet of je moet afwachten, premievrij maken enz. Als het moet, stuur ik zelf een brief, maar ik snap ook wel dat dat vechten tegen de bierkaai is.

Het lastige is gewoon dat er van allerlei verhalen te vinden zijn, maar er staat nu eigenlijk nergens wat je concreet kan doen.

En inderdaad, ook ik heb nooit geweten dat we zo'n flessentrekkerij-polis hebben afgesloten.....

peewee

Ongelezen bericht door peewee »

Adeline en Anne,

Het beste advies lijkt mij om inderdaad op dit moment even 'de kat uit de boom te kijken''. Momenteel is door Zalm onder druk van de Tweede Kamer een tweemanscommissie benoemd van de heren Wabeke en Du Perron, die moet kijken of een buitengerechtelijke oplossing voor de gedupeerden van beleggingspolissen haalbaar is.
Die Commissie zal zeker enkele weken, zo niet enkele maanden nodig hebben om met een mogelijke oplossing te komen. Is die oplossing -wanneer die er komt- onvoldoende dan pas zullen er door belangenorganisaties rechtszaken gevoerd moeten worden. Van belang wordt dan om je aan te sluiten bij die organisatie die een rechtszaak voert tegen JOUW verzekeraar. Het principe dat je dan lid zult moeten worden van zo'n organisatie is ook vrij logisch. De desbetreffende organisaties worden niet gesubsideerd door de overheid en het voeren van (collectieve) rechtszaken kosten vele tienduizenden, zo niet vele honderdduizenden euro.

Adeline

Peewee, oke bedankt. Ik wacht gewoon even af, hou berichtgeving in de gaten en als het nodig is, kan ik me dan ook nog aansluiten bij zo'n organisatie.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

(Toch wel handig dat sommige berichten door spam weer omhoog komen.)

Anne, ik ga er vanuit dat de polis 10 jaar loopt (55 tot 65 jaar). Als je kijkt naar hoeveel je overhoudt, dan moet je ook kijken naar welke 'kosten' je anders had gehad. Dat is eenvoudig in een excel-sheetje te bekijken.

Zonder verzekering zou je waarschijnlijk 1,2% vermogensrendementheffing moeten betalen over het bedrag. Neem je dit mee in de berekening, dan houd je (bij het zelfde productrendement) na 10 jaar ongeveer het zelfde bedrag over. Je hebt door de kosten dus niet een veel lager saldo dan wat je andes had gehad.

Maar een tweede voordeel is dat je de premie van de belastingen kunt aftrekken. Over de uitkering moet je wel belastingen betalen, maar dat is een lager tarief dan voor je pensioen. Als je bv. op je 55ste 42% belastingen moet betalen en na je pensioen bv. 20%, dan is het netto bedrag dat je van de lijfrentepolissen overhoudt ongeveer de helft hoger dan wat je van gewoon gespaard geld had overgehouden.

Dus, hoe slecht was dat advies nou eigenlijk...?

Piet

Ongelezen bericht door Piet »

’Woekerpolis dreigt te verjaren’

• door THEO BESTEMAN

De Telegraaf 23 januari 2008

AMSTERDAM – Duizenden zogenoemde woekerpolissen zijn nog niet ontdekt. Daarmee dreigt verjaring van een schadeclaim tegen verzekeraars. Ruim anderhalf jaar nadat toezichthouder AFM deze beleggingsverzekeringen met aandelen ’duur’ en ’ondoorzichtig’ noemde, ontdekken nog elke dag eigenaren dat hun polis veel minder opbrengt dan was voorgespiegeld. Dat constateren financieel adviseurs en consumentenorganisaties.

„Bij een scheiding, aankoop van een huis of pensionering duiken deze oude polissen opeens op”, zegt Walter van Tiel, woordvoerder van advieskantoor Finance4Life. „Mensen weten dan niet wat ze moeten doen; je loopt niet makkelijk binnen bij de adviseur die jou ooit zo’n woekerpolis heeft verkocht.” Veel beleggingsverzekeringen leveren geen of nauwelijks rendement, omdat voor kosten, provisies en verzekeringen van elke euro eerst 40% opgaat aan kosten.
„We krijgen nog elke dag meldingen binnen”, zegt ook de woordvoerder van stichting Verliespolis, die namens 80.000 gedupeerden compensatie van verzekeraars vraagt. „Hun namen geven ook niet de indruk dat het om beleggingen gaat. Het lijkt vaak alsof het spaarproducten zijn.”
Vandaag beginnen Patrick Diks en Dennis Sporre van het onafhankelijk advieskantoor Finance4Life de website www.woekerpoliswatnu.nl. Het kantoor biedt via een vragenlijstje kosteloos een eerste controle of de eigenaren een woekerpolis in huis hebben.
In Nederland zijn er 6,5 miljoen van in omloop, opgedeeld in ruim duizend soorten polissen. Bijvoorbeeld ook koopsompolissen, een studieverzekering, spaarplan of pensioenverzekering. Van Tiel over het initiatief: „Het woord woekerpolis kennen consumenten, maar het blijkt in de praktijk toch moeilijk om erachter te komen wat ze precies in huis hebben gehaald. En vervolgens gebeurt er niets.” Daarmee dreigt, naast een lage opbrengst, verjaring van een schadeclaim. Daarvoor staat drie tot vijf jaar nadat een klant had kunnen weten dat hij een woekerpolis bezit.

Als na de check een woekerpolis komt bovendrijven, helpt het kantoor klanten voor €7,45 aan een brief richting verzekeraar om meer gedetailleerde informatie op te vragen. Ze krijgen ook een zogeheten sluitingsbrief, waarmee de polisbezitters alvast een claim neerleggen bij een verzekeraar, zodat een schadevergoeding voor geleden verliezen niet kan verjaren.
De klant krijgt vervolgens een advies over wat te doen met zijn beleggingspolis. Wie de polis stopt, moet altijdhoge afkoopkosten betalen. Mocht de klant, inclusief afkoop van de polis, elders beter af zijn, dan is hij vrij om met het advies naar elk ander kantoor te gaan, stelt Finance4Life.

© 1996-2008 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.

meijerhj

Ongelezen bericht door meijerhj »

Hierbij wil ik waarschuwen voor het verhaal in voorgaande post. Ik heb namelijk geprobeerd om via www.woekerpoliswatnu.nl informatie in te winnen met als enig resultaat dat ik nu €7,45 lichter ben. Er is helemaal geen check of je een woekerpolis bezit en ook geen brief richting verzekeraar.

Wees dus gewaarschuwd voor www.woekerpoliswatnu.nl !!!!

Gesloten