Pagina 1 van 1

Essent

Geplaatst: 08 feb 2007 11:23
door naomi
Ik en mijn 2 huisgenootjes hebben in december een eindafrekening van Essent gehad van €85,-. Daar hebben we thuis netjes een rekening van gehad en die is betaald. Wij betalen een voorschot van €134,- per maand. Een paar weken later is er 'zomaar' een bedrag van €195,- afgehaald zonder dat ik een factuur thuis gehad heb. Natuurlijk heb ik met Essent gebeld en gevraagd van wat dat nu precies was, ik heb gevraagd of dat ze me een specificatie van die €195,- wilde thuissturen. Wij willen natuurlijk weten waarvoor wij betalen. Aan de telefoon konden ze het me niet precies uitleggen dus zou ik het op papier krijgen. Dat zou aan het eind vd week binnen zijn. 1,5 week later was er nog niets binnen, weer heb ik gebeld, het zou onderweg zijn werd me verteld. Een week later is er nog niets binnen en heb ik de bank gebeld om die €195,- terug te storten aangezien we niet weten van wat het is en ik al 2x gebeld heb om een specificatie. IK krijg 2 weken later een herinneringsbrief van Essent dat ik zo spoedig mogelijk de rekening van €195,- moet betalen anders zou er een boete bovenop komen. Ik heb voor de 3e keer gebeld om de situatie nog een keer uit te leggen en gevraagd om een specificatie. De rekening was al onderweg zeiden ze. De rekening hebben we betaald.Weer een week later, nog niets ontvangen, ik natuurlijk weer gebeld, WEER werd me verteld, mevrouw hij is onderweg, meer als een maand!!!!! Niemand die me aan de telefoon kan vertellen van wat die €195,- is, de factuur is nog steeds niet binnen, hoe vaak ik ook bel, ik word niet geholpen, WAT moet ik doen???

Re: Essent

Geplaatst: 08 feb 2007 11:36
door wicher
Essent even schriftelijk (aangetekend!) bevestigen dat deze € 195,00 gestorneerd is en dus ook niet betaald wordt zolang de telefonisch meerdere malen beloofde rekening/ specificatie niet ontvangen is.

Re: Essent

Geplaatst: 08 feb 2007 11:44
door tjoektjoek
Te laat (helaas):
De rekening was al onderweg zeiden ze. De rekening hebben we betaald.Weer een week later, nog niets ontvangen, ik natuurlijk weer gebeld, WEER werd me verteld, mevrouw hij is onderweg, meer als een maand!!!!!
Hij is al betaald, omdat Naomi dacht dat de rekening onderweg was.

Ik vermoed dat het een bijstelling is van het termijnbedrag omdat ook de prijzen variëren, maar dat zouden ze aan de telefoon moeten kunnen bevestigen.
Ik zou nog eens bellen en niet vragen waarom je 195 Euro moest betalen, maar vragen om een uitsplitsing van het termijnbedrag. Je hebt dan met 2 weken een brief van Essent (zolang duurde het bij mij) waarin precies staat wat je betaald. Zoveel voor elektra levering, zoveel voor elektra netbeheer, zoveel voor gas levering en zoveel voor gas netbeheer. Ik gok dat de som daarvan 195 Euro is.

Mocht dit teveel zijn (ik ben ook student geweest), dan bel je daarna en kun je je termijnbedrag met 10% verlagen. Scheelt weer 19,50. Ook kun je vragen om een herberekening. Je geeft dan de huidige standen door en over 3 maanden bel je weer met de standen van die dag. Dan berekenen zij een nieuw termijnbedrag.

Succes!

Re: Essent

Geplaatst: 09 feb 2007 10:28
door gref207
Met Essent heb ik een soortgelijke probleem gehad v.w.b. de eindafrekeing. Ik moest € 41,00 bijbetalen en was door Essent mijn voorschotbedrag met maar liefst 85% verhoogd van € 56 naar € 103,00. Ondanks dat mijn gemiddeld jaarlijkse energieverbruik nauwelijks is gestegen (gelet het "bijbetaalbedrag") t.o.v. voorgaande jaren.

Na een aantal telefoontjes (à € 0,10 per minuut) werd uiteindelijk mijn voorschotbedrag met "maar" 22% verhoogd. Volgens mij is het bepalen natte vinger werk. Klantenservice (?) kon mij geen steekhoudende argumenten geven betreffende de extreme verhoging van het maandelijkse voorschotbedrag

Bij klachten over energieberdijven kan men bij de DTe (Dienst Toezicht energieberdijven) van de NMa terecht. Zie www.consuwijzer.nl

Re: Essent

Geplaatst: 13 feb 2007 13:51
door Rob144
Ik las over de extravagante voorschotverhoging bij Essent in een ingezonden bericht, waarop ik zou willen reageren.
Ook ik heb een extravagante verhoging van mijn voorschot (55%) van 68 naar 106 euro per maand gekregen. Dit terwijl het energieverbruik in mijn eenpersoons huishouden rond de 25 euro per maand ligt en op mijn jaarafrekening over 2006 is gebleken dat ik zelfs ruim 70% teveel aan voorschot heb betaald. Ik ben bewust bijzonder zuinig in mijn energieverbruik, maar zou dus volgens de schatting van Essent maandelijks ineens meer dan 300% van mijn huidige verbruik aan kosten gaan maken. Terwijl mijn situatie (geen extra apparaten en wat dies meer zij) niet is veranderd, komt men bij Essent toch tot deze schatting. Sterker nog, indien ik besluit om terwijl mijn conflict met Essent loopt niet het gehele maandelijkse voorschot van 106 euro te betalen, dreigt Essent mij met incassokosten.
Ondanks herhaalde pogingen om op basis van mijn tegen-argumenten van Essent een realistische reden voor de verhoging van mijn voorschot te krijgen en zodoende een drastische verlaging tot een in mijn ogen redelijk bedrag te bewerkstelligen, word ik steeds weer met 'regeltjes' en 'dooddoeners' door de klantenservice (?) afgescheept. Men vertelde me bijvoorbeeld, dat het voorschot in tegenstelling tot mijn vermoeden wel op basis van individuele gegevens wordt bepaald. Nou, als ik mijn werkelijke verbruik met de schatting van Essent vergelijk, blijkt de juistheid van deze bewering nergens uit. Mijn verzet tegen de verhoging van mijn voorschot heeft echter tot absoluut niets geleid. Het tegenovergestelde is eerder het geval. Essent lijkt zich in niets iets van mij als klant aan te willen trekken. Essent lijkt te berusten in de machtspositie die men ten opzichte van de klant heeft en dit steekt mij zeer. Ik kan m.a.w. wel zuinig zijn, maar Essent heeft dan eerst het voordeel van het een jaar in beheer hebben van mijn teveel betaalde geld.
Ik zou graag willen weten of er een mogelijkheid bestaat om Essent op dit punt aan te pakken. Want zoals het er nu naar uitziet, misbruikt Essent haar machtspositie om vrij eenzijdig een voorschot te kunnen bepalen ten nadele van de klant. Ook zou ik graag willen weten of er nog meer mensen zijn, die in hun relatie met Essent met eenzelfde probleem te kampen hebben. Alvast hartelijk dank voor uw reactie.

Re: Essent

Geplaatst: 13 feb 2007 13:59
door Lomax
Tja, overstappen naar een andere leverancier zou ik zeggen.

Wij zijn sinds november over naar Elektran (ik noem de naam omdat ik daar dus ervaring mee heb, niets als reclame) en heb ondertussen 2x mijn voorschot bedrag veranderd, gewoon telefonisch.
Geen enkel probleem.

Bij overstappen wordt wel gebruik gemaakt van een geschatte meterstand en die zal wel flink te hoog zijn. Noteer daarom regelmatig je meterstanden en vraag achteraf bij Elektran een aanpassing van je begin stand aan op basis van de meterstanden die jij genoteerd heb. Met die nieuwe meterstanden kun je weer contact opnemen met Essent en om een nieuwe eindafrekening vragen.

Dat zou ik doen, zo'n log apparaat als Essent verander je toch niet :oops: