Pagina 1 van 9

De snelheidsbeperking van een brommer.

Geplaatst: 10 feb 2007 18:35
door LuCianO
Zoals iedereen weet mag een brommer binnen de bebouwde kom 30 en daar buiten 40.
Dit werkt dus DUIDELIJK NIET. Er zijn al onderzoeken geweest naar de veiligheid van de snelheid van brommers en dit heeft uitgewezen dat het veiliger is als brommers gewoon dezelfde snelheid rijden als auto's!
Justitie negeert dit en verhoogt de boetes elk jaar weer, dit heeft geen tot nauwelijks geen effect, het heeft alleen als gevolg dat er meer ongelukken gebeuren omdat je moet wegrijden voor de politie omdat je anders je brommer kwijt bent of een boete hebt die bijna 1/4 van de waarde van je brommer is...

Het optrekken van een brommer die 45 gaat is ook erg slecht en levert soms ook gevaarlijke situaties op, als er b.v. een auto op je af komt ofzo dan kom je echt niet weg 1 2 3. De meeste mensen die een brommer hebben geven met hun voeten bij het wegrijden nog even een duwtje om op gang te komen...

De meeste mensen zullen dit wel een onzin verhaal vinden van iemand die gewoon 120 wilt rijden met zen scootertje maar test het is uit in een gemeente en je zult zien dat er minder overtredingen en ongelukken gebeuren!

Ik hoop dat ik een aantal serieuze reacties krijg hier op. Mogenlijk nog meer punten wat justitie in dit geval fout doet of beter kan doen.

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Geplaatst: 10 feb 2007 20:27
door Toolboy
Wat mij betreft:
Mag de snelheid aangepast worden .
Maar ik ben ook van mening dat er een opstap moet komen tussen de brommert en motorfiets, 80cc waar je wel een rijbewijs voor moet hebben.
Naar mijn idee kom je daar voor in aanmerking vanaf je 16de.

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Geplaatst: 10 feb 2007 20:54
door jeroentje271
55 tot 60 max is een mooie snelheid. Kan de brommer goed meekomen met het verkeer binnen de bebouwde kom.

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Geplaatst: 11 feb 2007 09:39
door Ulbe
Ik ben het met Jeroentje eens, 55 tot 60 km/uur is een mooie "meerijdnelheid" binnen de bebouwde kom,

Nu nog even die smerige 2-takt motoren uitbannen en een zuinig en efficiënt Lean-Burn 4-takt motortje onder de brommers!, al dan niet werkend op diesel, of gas ( indien mogelijk )

Verbruik van minder dan 1:100 en toch vlot mee kunnen komen met het stadsverkeer!, dan is de brommer volwassen geworden!,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Geplaatst: 11 feb 2007 12:27
door LuCianO
Zullen we de auto's en motoren dan beperken tot 120km/uur want dat mag je max rijden in Nederland...

Was de EU grondwet maar van kracht, dan is alles gelijk getrokken voor heel europa en word je als brommer rijder volwassen behandeld, en mag je de verantwoordlijkheid ook echt nemen voor al die pk's/kw's!

Nadat je een theorie en praktijk examen hebt gedaan en dus hebt laten zien dat je het ook echt kan willen ze je nog beperkingen opleggen...

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Geplaatst: 11 feb 2007 12:39
door jeroentje271
Voor een bromfietscertificaat moet je toch alleen een paar vragen beantwoorden.

Opgeschoten gasten van 16 jaar kunnen geen verantwoordelijkheid nemen voor een 2wieler die 120 loopt. Toegegeven, ook onder automobilisten zitten heikneuters, maar een hoop automobilisten kunnen snelheid en vooral de kracht daarvan veel beter inschatten. Wees eerlijk, als een gemiddelde 16 jarige 120 kan rijden waar dan ook met zijn scooter, dan doet hij dat ook. En dan kunnen verrekte gevaarlijke situatie`s ontstaan.

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Geplaatst: 11 feb 2007 12:43
door LuCianO
Een theorie examen met 50 vragen waarvan je er maar uhm 5 fout mag hebben ofzo. Daarnaast moet je ook nog een praktijk examen behalen samen met een instructeur.

Ik bedoel geen snelweg snelheden maar 80 moet kunnen. Veel jongeren zullen 80 rijden waar dat niet mag ja, maar dat heb je met jonge automobilisten toch ook! Daarom moet je daar regels voor verzinnen net zoals bij het rijbewijs gewoon hun bromfietsrijbewijs inbeslag nemen.

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Geplaatst: 11 feb 2007 12:58
door jeroentje271
Zoals ik het begrijp, gaat dat praktijkexamen wel komen, maar is het er nu nog alleen een theorie-examen nodig om een rijbewijs te bemachtigen. Voor beginnende automobilisten is er al het puntenrijbewijs.

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Geplaatst: 11 feb 2007 12:59
door jeroentje271
Overigens rijdt een brommer buiten de bebouwde kom op het fietspad, 80 km/h is daar niet gewenst.

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Geplaatst: 11 feb 2007 13:12
door LuCianO
Je bent slecht ingelicht.

Vanaf 1 januari is het praktijk examen verplicht anders kan je nooit het bromfietsrijbewijs halen. En buiten de bebouwde kom moet een bromfiets juist op de autoweg rijden alleen dan 40(Dus +/- 35 Autoteller) Uit dit soort situaties komt het gevaar ook :(

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Geplaatst: 11 feb 2007 13:47
door jeroentje271
Theorie-examen
In het theorie-examen voor het AM-rijbewijs zitten vanaf 1 oktober meer vragen over het veilig besturen van een brommobiel. Het gaat dan met name over de toegestane maximum snelheid, de herkenning van het voertuig, de ge- en verboden voor een brommobiel en de gedragsregels. Enkele van deze onderwerpen maken op dit moment ook al onderdeel uit van het theorie-examen voor het bromfietscertificaat.

Praktijkexamen?
Op een later tijdstip –waarschijnlijk eind 2007 of begin 2008– moet voor het rijbewijs AM niet alleen een theorie- maar ook een praktijkexamen worden afgelegd.

Zo lees ik het letterlijk op site van het CBR.

Een brommer mag toch maar 30 binnen en 40 buiten de bebouwde kom?

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Geplaatst: 11 feb 2007 14:02
door LuCianO
Hm dacht dat het al ingevoerd was...

Een brommer mag toch maar 30 binnen en 40 buiten de bebouwde kom?

Klopt maar dat zijn scooter kilometers als je +/- 40(Buiten bebouwde kom) rijd op je brommer dan ga je voor die auto +/- 30(Buiten bebouwde kom)

En dat levert dan gevaarlijke situaties op...

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Geplaatst: 11 feb 2007 14:06
door jeroentje271
En daarom, laat die dingen 55-60 km/h lopen, dan kunnen ze binnen de bebouwde kommeekomen met de auto en buiten de bebouwde kom ligt de snelheid op het fietspad niet achterlijk hoog.

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Geplaatst: 11 feb 2007 14:08
door LuCianO
Brommer moet alleen op het fietspad als de autoweg niet mogenlijk is, dus de stukken waar je 80 mag. Het is beter als een scooter daar ook met de auto's mee rijd. Dit levert beter rijgedrag op en minder boetes en minder gevaar voor mede weggebruikers...

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Geplaatst: 11 feb 2007 14:18
door jeroentje271
Dat brommers gevaarlijk zijn voor fietsers en voetgangers komt door het gedrag van de bestuurder, niet de plaats op de weg.

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Geplaatst: 11 feb 2007 14:31
door LuCianO
Brommer rijders zijn niet gevaarlijk! Dat is gewoon een stereotype...

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Geplaatst: 11 feb 2007 14:37
door hoeksteenvanhetmuurtje
Ik denk dat het volkomen terecht is dat brommertjes in toom gehouden moet worden. Als ervaren motorrijder verbaas ik me nogaleens over de gevaarlijke maneuvres die brommertjes uithalen.

Brommers rijden op de verkeerde plaats op de weg. een motorrijder weet dat je in het linkerspoor moet rijden, vanwege de zichtbaarheid.

Veel en bijna ieder motorrijder draagt beschermendekleding, omdat ze de gevaren van snelheden bover de 40 weten. Brommertjes gaan gerust 80 in een spijkerbroekje en een t-schirt.

Brommertjes kijken nooit in dode hoeken, en gaan gewoon rechtsaf.

En zo kan je een lijst maken met talloze zaken waarop brommertjes gewoon zeer strak gehouden moeten worden.

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Geplaatst: 11 feb 2007 14:37
door Anastasia
Als je 30 zou rijden veroorzaak je file's in de bebouwde kom,
maar bij 50 word je nog steeds ingehaald door auto's...

en bij 60 was dus 2x wettelijk maxium is ben je het voertuig officieel kwijt!

ze zouden weer terug naar fietspaden moeten, ook 2 tact met veel lawaai en hoog brandstof verbruik en stinkende rookwolken moeten verbieden.

Alle brommers een rem, geluid en snelheidstest elk jaar zou goed zijn, dus minder kans op opgevoerde, en die gestolen platen, als je daarmee betrapt word, een levenslang rijverbod!

Als je een 2tact extra belasting laat betalen wegen milieu vervuiling, en een jaarlijkse keuring wat extra werk voor de handel is, dus laat ze maar betalen, want een apk voor brommers is goed.

Niet alleen die snelheid is een probleem, meestal gaat dat wel goed, maar het lawaai is veel erger, ze houden dan de hele buurt wakker, en als mijn vader er iets aan doet, mag dat officieel niet!

Hoewel zijn aktie verboden was, was het wel erg rustig hier in de buurt!

Maak je maar geen zorgen, een brommobiel met stereo, en lichtshow is veel leuker en je blijft nog warm en droog met deze stille zuinige diesel!
Er is veel mogelijk, en niet iedereen zal een vrak kopen en zo ombouwen met zoveel luxe!

Afgelopen week zaten er zelfs 4 personen in deze rijdende stereo installatie, en niemand klaagde!
Warm en droog en je slipt niet onderuit in de sneeuw!

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Geplaatst: 11 feb 2007 14:40
door LuCianO
I rest my case.

Schijnbaar zitten hier geen jongeren, als je 2 jaar wacht kan je een motor kopen die 220 haalt met gemak. Alsof je dan wel ineens de verantwoordelijkheid kan nemen voor al die cc's en pk's

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Geplaatst: 11 feb 2007 16:43
door jeroentje271
Een motorrijder krijgt eerst een rijopleidingwaar men de fijne kneepjes leert gekoppeld aan een fors praktijkexamen alvorens hij alleen met een motor de weg opkan. Een 16 jarige jongen weet doorgaans niks over het verkeer.