Pagina 1 van 2
Geen Upgrade Vista bij Dell !!
Geplaatst: 12 feb 2007 19:39
door delhell
Pas op !
Ik ben er ook ingetrapt.
Dell heeft geen nederlandse upgrade en zal deze ook nooit maken. Nederlandse kopers van een Dell hebben dus gewoon pech gehad.
Als je wilt upgraden naar Vista koop dan geen Dell.
Dat ze er een beleid op nahouden en nederland te klein vinden voor een upgrade is tot daar aan toe maar dan moeten ze dat wel duidelijk en helder op hun website zetten.
Nu zijn we dus bewust misleid en gaat hun winst (geen upgrade maken) ten kosten van ons.
Voor mij is het in ieder geval duidelijk. Dit was voor mij de laatste Dell en ik roep ook iedereen op geen Dell meer te kopen.
Klaag vooral ook bij Dell maar ook bij Radar, Kassa, de ombudsman, de consumentenbond etc. Hopelijk maken ze er een uitzending van of ondernemen ze actie voor ons.
Re: Geen Upgrade Vista bij Dell !!
Geplaatst: 13 feb 2007 17:58
door Meghan
ik vind dit toch wel typisch hoor
veel mensen (onder wie de meeste mensen die ik ken)
vinden de engelse versies van windows makkelijker te begrijpen dan de nederlandse, vanwege de stomme vertaalfouten die er altijd in zitten.
dus, upgraden naar vista kan gewoon
dan maar in het engels.
totaal geen reden om iedereen op te roepen geen dell meer te kopen, wanneer blijkbaar verder vrij weinig personen dr last van hebben.
wat is dr sowieso zo mis met xp??
Re: Geen Upgrade Vista bij Dell !!
Geplaatst: 13 feb 2007 18:48
door delhell
Dat is juist het probleem.
Dell geeft geen enkele waarschuwing of voorlichting dat alleen de engelse versie wordt geupgrade. Daar kom je pas achter nadat je je pc hebt ontvangen en je wilt upgraden.
En je kunt dus niet van nederlands naar engels upgraden. In ieder geval niet bij Dell.
Als je even een rondje maakt op internet blijkt dat heel veel mensen er last van hebben.
Re: Geen Upgrade Vista bij Dell !!
Geplaatst: 13 feb 2007 20:02
door Meghan
ja, meepraten is altijd het makkelijkst..
Re: Geen Upgrade Vista bij Dell !!
Geplaatst: 15 feb 2007 17:53
door Laaglander
@Meghan,
ik ken nu juist weer veel personen die windows graag in het nederlands gebruiken. Daarbij geef ik ze groot gelijk, we leven tenslotte ook in nederland. Ok toegegeven dat updates sneller beschikbaar zijn in het engels, maar met een beetje geduld ook in het nederlands. Wanneer je het in het engels gewend bent ook lastig om het terug te zoeken in het Nederlands, maar dat zou geen belemmering moeten zijn voor dell voor degene die dat zouden willen hebben om dit ook door te voeren voor de gebruikers die dit graag in het nederlands zien. Vista is ook in het nederlands uitgevoerd, dus zou Dell dat ook moeten leveren.
Re: Geen Upgrade Vista bij Dell !!
Geplaatst: 16 feb 2007 10:59
door tnieuw
Ik lees deze en vele andere reactie van mensen die geen Vista upgrade krijgen van Dell. Ook ik voel mij behoorlijk in de maling genomen omdat ik speciaal een nieuwe PC bij Dell heb gekocht om gebruik te maken van de "gratis" upgrade naar Vista. Ik koop al jaren PC’s bij Dell en altijd tevreden over de service maar dit slaat de plank toch mis.
Dit is dus een mislijdende actie van Dell om klanten een upgrade te beloven en deze dan niet na te komen. Misschien een goed moment om vanuit Tros radar actie te ondernemen tegen Dell.
Re: Geen Upgrade Vista bij Dell !!
Geplaatst: 17 feb 2007 09:46
door MXMCE
Wellicht wordt het probleem wat kleiner, als men voor windows vista -als beschikbare update- een dutch language pack download?
Of men kan proberen met de engelse upgrade 'code' met nederlandse upgrade media te installeren?
Bij mij werd een engelse business upgrade geleverd in het partner pack.
Deze heb ik met een NL OEM geinstalleerd.
(eerst zonder code, daarna nog een keer als 'upgrade, maar dan met code) en dat is succesvol geactiveerd.
Geen oplossing, maar wellicht een mogelijkheid
?
Re: Geen Upgrade Vista bij Dell !!
Geplaatst: 22 feb 2007 16:54
door NONO
En nu net dat Dell de koper mee laat denken en wellicht zelfs inspraak wil geven:
http://www.zdnet.nl/news.cfm?id=65684&mxp=121
Zelfs er over denkt om nu winkels te gaan openen:
http://www.eweek.com/article2/0,1759,20 ... X1K0000594
Blijkbaar kent het verkopen alleen maar via internet toch een grens.
Re: Geen Upgrade Vista bij Dell !!
Geplaatst: 09 mar 2007 12:57
door VistaNL
Ook ik heb een notebook bij Dell gekocht. Dit was in november 2006, tijdens de 'Windows Vista Express Upgrade' actieperiode. De notebook is uiteraard Vista capable en staat op de lijst van 'eligible' systemen.
Begin februari gebeld met Dell omdat de upgrade website de service tag van de notebook niet accepteert. Antwoord: de Nederlandstalige versie van Vista is nog niet beschikbaar, maar zodra deze er is zal de site uw service tag accepteren. Verwachting: vanaf maart.
Omdat het in maart nog steeds niet werkte gebeld met het nummer dat bij deze site vermeld staat. Antwoord (vrij vertaald naar het Nederlands): uw service tag staat waarschijnlijk niet goed geregistreerd, maar uw systeem komt wel degelijk in aanmerking voor deze upgrade. Bel met de Customer Care afdeling in uw eigen land.
Direct Dell Customer Care in Nederland gebeld, antwoord: nee helaas, als u een Nederlandstalige versie van Windows XP heeft, kan ik u niet verder helpen. Dell heeft besloten deze upgrade niet aan te bieden.
Nog enkele opties aangedragen (upgraden naar Engels, recovery DVD met Vista NL (geen upgrade), korting op Windows Vista), maar helaas: Dell weigert elke vorm van medewerking.
vraag: kan ik de koopovereenkomst ontbinden omdat het product niet voldoet aan mijn verwachtingen?
Re: Geen Upgrade Vista bij Dell !!
Geplaatst: 09 mar 2007 13:41
door jor
vraag: kan ik de koopovereenkomst ontbinden omdat het product niet voldoet aan mijn verwachtingen?
Hoewel het uitgesproken onbeschoft van Dell is moet het antwoord natuurlijk NEE zijn. dat zou wel heel makkelijk zijn. Helaas helaas.
Re: Geen Upgrade Vista bij Dell !!
Geplaatst: 09 mar 2007 14:11
door VistaNL
het antwoord natuurlijk NEE zijn. dat zou wel heel makkelijk zijn
Dat is mij te makkelijk...
Als ik de tekst op
http://www.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=1803 lees staat daar toch echt:
U hebt recht op een deugdelijk product. Dat betekent dat het gekochte product moet voldoen aan wat u ervan mocht verwachten.
En volgens mij heb ik aan mijn onderzoeksplicht voldaan: ik heb op de Dell site gelezen dat Dell het "Express Upgrade to Windows Vista" aanbiedt voor het type notebook dat ik gekocht heb. Er stond toen niks bij over specifieke talen.
Dell heeft daarentegen naar mijn mening niet voldaan aan hun informatieplicht.
Kortom: het product voldoet niet aan mijn verwachtingen en Dell is daarvoor aansprakelijk.
Kan iemand met een juridische achtergrond (en misschieen zelfs gespecialiseerd in consumenten recht) aangeven of ik de tekst op
http://www.consuwijzer.nl/ goed interpreteer?
Re: Geen Upgrade Vista bij Dell !!
Geplaatst: 03 apr 2007 20:25
door Fredradar
Bij mij precies het zelfde liedje. Laptop met XP gekocht in februari. Omruilen voor Vista zou geen enkel probleem zijn. Dat was voor mij het doorslaggevende argument om toch de laptop te bestellen en niet te wachten tot Vista beschikbaar was. Toen bleek dat mijn XP-versie Nederlandstalig was, begon de discussie met Dell. De verkoper deed z'n best om mij te laten geloven dat ik het allemaal verkeerd begrepen had. Na veel zeuren zegde de verkoper me telefonisch toe dat hij z'n best ging doen om mij een Nederlands talige Vista upgrade te bezorgen. Hij moest daarvoor wel een interne memo schrijven. Dat is nu twee weken geleden en sindsdien heb ik niets meer van Dell vernomen. Ik vrees het ergste.
Het kan toch niet waar zijn dat Dell hiermee wegkomt. Zulke praktijken verwacht je toch niet van een bedrijf met zo'n goede reputatie. Dit schaadt hun imago en dat gaat ze uiteindelijk veel meer geld kosten dan deze truc hun nu opbrengt.
Heeft iemand nog een goed idee hoe we deze praktijken meer in de openbaring kunnen brengen?
Kan Radar hierin iets betekenen?
Re: Geen Upgrade Vista bij Dell !!
Geplaatst: 03 apr 2007 21:00
door Captain Pervert
En volgens mij heb ik aan mijn onderzoeksplicht voldaan: ik heb op de Dell site gelezen dat Dell het "Express Upgrade to Windows Vista" aanbiedt voor het type notebook dat ik gekocht heb. Er stond toen niks bij over specifieke talen.
...er stond geen taal vermeld, waardoor je dus had kunnen weten dat het om een Engelse versie ging. Het product is van oorsprong dan ook Engels.
Het is zuur maar je kan beter je energie ergens anders in steken of gewoon wachten met Vista want driverondersteuning is nog altijd bagger voor veel hardware.
Re: Geen Upgrade Vista bij Dell !!
Geplaatst: 03 apr 2007 21:02
door Moppentappers
de update daarvoor is al in de test fase, ik denk dat je wel mag verwachten dat de update gewoon nederlands is
Re: Geen Upgrade Vista bij Dell !!
Geplaatst: 04 apr 2007 00:34
door magel725
Weer een geval van iemand die ergens de klok heeft horen luiden, maar de klepel niet gevonden heeft. Altijd hetzelfde.
Dat houdt in dat je kunt computeren op je laptop en dat je er niet op kunt fietsen. Dat je een programma niet geinstalleerd krijgt, of dat de taal of kleur niet naar wens is heeft hier NIETS mee te maken, tenzij de verkopende partij dat belooft heeft.
En volgens mij heb ik aan mijn onderzoeksplicht voldaan: ik heb op de Dell site gelezen dat Dell het "Express Upgrade to Windows Vista" aanbiedt voor het type notebook dat ik gekocht heb. Er stond toen niks bij over specifieke talen.
Dus wanneer er iets NIET bij staat, heb jij aan je onderzoeksplicht voldaan door verder NIET te vragen welke taal het dan is? Volgens mij heb je dan aan alles voldaan behalve aan de onderzoeksplicht. Dat gaat namelijk juist over het vragen naar antwoorden. Iets wat je dus niet hebt gedaan. Oh er staat niets bij, dan trek ik zelf wel een conclusie...
Dell heeft daarentegen naar mijn mening niet voldaan aan hun informatieplicht.
Dat heeft Dell wel. Dat jij niet de moeite neemt om dat vooraf na te gaan is niet de schuld van Dell.
Kortom: het product voldoet niet aan mijn verwachtingen en Dell is daarvoor aansprakelijk.
Kortom, het produkt voldoet wel aan je verwachtingen alleen het gebruik ervan komt niet overeen met wat je zelf vantevoren bedacht had, zonder navraag. Daar is Dell niet verantwoordelijk voor, maar jij.
Kan iemand met een juridische achtergrond (en misschieen zelfs gespecialiseerd in consumenten recht) aangeven of ik de tekst op
http://www.consuwijzer.nl/ goed interpreteer?
Bij deze. Maar waarschijnlijk zoek je iemand die het met je eens is en die je niet tegenspreekt. Interpreteer ik dat goed?
Re: Geen Upgrade Vista bij Dell !!
Geplaatst: 04 apr 2007 01:43
door ikbenik
Kortom: het product voldoet niet aan mijn verwachtingen en Dell is daarvoor aansprakelijk.
Helemaal mis!
Een product hoeft helemaal niet te voldoen aan de verwachtingen van de consument.
Een product moet aan de verwachtingen voldoen waarbij gelet moet worden op de eigenschappen die de verkoper tijdens de verkoop heeft kenbaar gegeven!
Dus de uitspraken van de winkelier zijn van toepassing, niet de mening van de consument.
Dus als Dell aangegeven heeft om een Nederlandse upgrade te leveren en later zeggen ze dat die er niet komt, dan is de situatie zo dat Dell een verwachting gegeven heeft die niet nagekomen is.
Re: Geen Upgrade Vista bij Dell !!
Geplaatst: 05 apr 2007 07:09
door alfatrion
Als de de website gericht is op de Nederlandse markt, dan mag de klant er in alle redelijkheid van uitgaan dat dat de update in het Nederlands is. Het is daarom ongeoorloofd van Dell om informatie over de taal achter te houden. In dergelijke geval weegt de mededelingsplicht van de verkoper zwaarder dan de onderzoekersplicht van de koper. Deze algemene vuistregel is bepaald in het arrest Van der Beek / Van Dartel.
Re: Geen Upgrade Vista bij Dell !!
Geplaatst: 05 apr 2007 07:31
door Captain Pervert
Ik weet niet of dat arrest wel van toepassing is.
Daarin kocht iemand een appartement waar de gemeente beslag op had gelegd, en de verkoper wist dit. De koper kon zich met succes op dwaling beroepen.
Maar er staat ook:
De rechtbank overweegt dat een essentiële eigenschap van een woning is dat de de gekochte woonruimte te zijner vrije beschikking komt, Van der Beek zou niet tot de koop of slechts tegen andere voorwaarden hebben besloten als hij wist dat die eigenschap afwezig was. Op grond daarvan vernietigt de rechtbank de overeenkomst tussen Van der Beek en Van Dartel.
Of de Nederlandse taal een essentiële eigenschap is, valt te betwisten. Dit gezien de Engelstalige achtergrond van zowel Windows als Dell en de computerwereld als geheel, plus het feit dat nagenoeg overal de Nederlandse versie van Windows ook als zodanig staat aangeduid.
Het is geen kant-en-klare zaak, en de tekst zal door een rechter geïnterpreteerd moeten worden.
Re: Geen Upgrade Vista bij Dell !!
Geplaatst: 05 apr 2007 08:29
door alfatrion
Essentieel wil aan geven dat het van wezelijk belang is voor de koper. De achtergrond van de bedrijven en de wijze waarop andere versies worden aangeduid is niet relevant voor de vraagstelling of taal voor de koper van essentieel balang is.
De taal is een essentiële eigenschap omdat mensen dat hoofdzakelijk gebruiken om met het product te werken. De verkoper mag er niet van uit gaan dat de doelgroep Nederlanders goed overweg kan met Engels. Niet alle Nederlanders kunnen dat en voor de groep die dat wel kunnen geld dat ze Nederland beter beheersen. Het is van minder belang om te weten of de processor een intel of AMD is, dan met welke taal het besturingssyteem werkt.
Waar het om gaat is dat de verkoper deze onjuiste voorstelling heel gemakkelijk had kunnen voorkomen door deze informatie te geven en daarom behoorde ze dat te doen.
dat wanneer een partij voor de totstandkoming van een overeenkomst aan de wederpartij bepaalde inlichtingen had behoren te geven ten einde te voorkomen dat de wederpartij zich omtrent het betreffende punt een onjuiste voorstelling zou maken, de goede trouw er zich in het algemeen tegen zal verzetten dat eerstbedoelde partij ter afwering van een beroep op dwaling aanvoert dat de wederpartij het ontstaan van de dwaling mede aan zichzelf heeft te wijten;
Re: Geen Upgrade Vista bij Dell !!
Geplaatst: 05 apr 2007 10:31
door ikbenik
Als de de website gericht is op de Nederlandse markt, dan mag de klant er in alle redelijkheid van uitgaan dat dat de update in het Nederlands is.
Daar zit dus het probleem.
In het algemeen heeft de consument een bepaalde verwachting afgaande op een aanname.
Men neemt maar iets aan en dat is dan gelijk de wet.