LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Genoegen nemen met tegoedbon

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Astrid H

Genoegen nemen met tegoedbon

Ongelezen bericht door Astrid H »

Wat zijn rechten en plichten van een winkelier?
Mogen detaillisten zelf hun regels bepalen of is er regelgeving hieromtrent.

In mijn geval blijft de schade "beperkt" tot Euro 35,40.
Heb 4 theelichthouders gekocht met het vooruitzicht dat er nog meer van dezelfde geleverd konden worden. Deze stonden volgens de bloemist in de bestelling en werden eind deze week verwacht. Gegevens achtergelaten zodat ze me konden bellen als de nieuwe theelichthouders er zijn. Allemaal prima verlopen. Vanmiddag inderdaad telefoontje gehad en ik naar de winkel. 8 stuks erbij gekocht. Helemaal blij weer naar huis, totdat bij thuiskomst blijkt dat de laatste 8 totaal afwijken qua kleurstelling van de anderen. De eerdere 4 zijn qua kleur veel mooier. Bloemist gebeld en terug naar de winkel. Daar krijg ik te horen dat ik geen geld terug krijg, maar een tegoedbon ontvang voor de vanmiddag gekochte theelichthouders. De regels hieraangaande staan echter nergens: niet in de winkel en niet op de kassabon. Volgens de verkoopster moeten ze dan een hele lijst ophangen en daar hebben ze geen zin in.

Of ik dan niet de uitzondering op de regel mag zijn? Nee, want dat is niet eerlijk ten opzichte van de bewoners van het dorp. Ik kom niet eens uit dat dorp (ik kwam er toevallig langs, toen mijn oog viel op de bewuste theelichthouders) en ik ken er ook niemand.
Een beetje goodwill van de desbetreffende winkelier was toch wel op zijn plaats geweest, nietwaar? Maar volgens de verkoopster had ik dan de eerder gekochte theelichthouders maar moeten meenemen, zodat ik VOORAF had kunnen zien dat ze anders waren. Op het eerste gezicht lijken ze hetzelfde, maar als je ze naast of bij elkaar hebt staan, passen ze totaal niet bij elkaar.

Ik had nog begrip gehad voor de tegoedbon als de theelichthouders speciaal voor mij besteld waren, maar dat is niet het geval. Ze stonden al in bestelling toen ik dinsdag de winkel binnenliep.

Bovendien moest ik volgens de verkoopster blij zijn met de tegoedbon, want volgens haar had ik zelfs bij aankoop die middag een meevaller gehad (en dat zonder dat ik het wist...). De nieuwe exemplaren waren namelijk een Euro duurder ten opzichte van de anderen en ze hadden me de oude prijs gerekend. Nou, nou, wat ben ik toch een bofbips!
Zij wist alleen niet dat ik - toen ik stond te wachten omdat ze naar het magazijn liep - op de prijzen van de nieuwe artikelen heb gekeken. Die waren net geprijsd en in het schap gezet: tegen de oude prijs. Niets gematst en blij moeten zijn met de tegoedbon.

Mijn vraag nu is: moet ik genoegen nemen met de tegoedbon of mag ik mijn geld terugeisen? Mijns inziens heb ik recht op mijn geld retour omdat niet DUIDELIJK en VOORAF kenbaar is gemaakt dat er wél geruild mag worden, maar alleen tegen een tegoedbon. Ik snap dat e.e.a. niet geldt voor levende materialen, maar daar is in dit geval geen sprake van. En als ik bij een winkelier iets wil kopen, vraag ik nooit vooraf hoe het retourbeleid is. Meestal wordt dit duidelijk kenbaar gemaakt (bijv. afgeprijsde artikelen mogen niet geruild, ruilen mag maar binnen 8 dagen met kassabon, niet tevreden - geld terug etc.) Als dit allemaal vooraf had geweten, had ik natuurlijk nooit deze aankoop gedaan. Ik zit nu met een tegoedbon van ruim Euro 23,00 en 4 stuks theelichthouders waar ik geen andere bij kan krijgen, terwijl het de bedoeling is allemaal dezelfde neer te zetten. Totale schade Euro 35,40 plus het op en neer rijden (winkel is niet naast de deur).

Wie weet raad?

Astrid H

Re: Genoegen nemen met tegoedbon

Voordat de discussie losbarst, zal ik zelf wel al aangeven dat het in mijn geval niet gaat om een spijt-aankoop. Ik heb de diverse topics op dit forum al gelezen, maar in mijn geval is het niet direct een spijt-aankoop en er is ook geen sprake van schade en/of defect.
Ik heb duidelijk vooraf kenbaar gemaakt dat ik uitsluitend de andere theelichthouders wilde hebben als deze gelijk zouden zijn aan de eerder aangeschafte exemplaren. Vorm en dergelijke zijn wel hetzelfde, maar de kleur dus niet.
Toen ik vanmiddag in de winkel stond, leken ze - in mijn ogen en wat ik me herinnerde van de eerdere aankoop - hetzelfde maar dat bleek dus achteraf niet het geval.
De kassa- en pinbon had ik nog in mijn bezit en de theelichthouders zaten nog ongebruikt in de verpakking, dus dat kan geen argument zijn voor de winkelier.

MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag astrid h,

Je schrijft: Ik heb duidelijk vooraf kenbaar gemaakt dat ik uitsluitend de andere theelichthouders wilde hebben als deze gelijk zouden zijn aan de eerder aangeschafte exemplaren.

Dat is dus de valkuil! Je had dit vooraf schriftelijk moeten vastleggen.
Verder zijn je opvattingen over retourneren, ruilen, tegoedbon, e.d. ook niet juist. Ik zal dat hier dus even op een rijtje zetten: :wink:

Koopovereenkomsten:

In het Burgerlijk Wetboek wordt gesproken over vier verschillende (koop)overeenkomsten:

1.Kopen in een winkel
2.Kopen via internet, bij postorderbedrijven, teleshopping (telefonisch) of fax ook wel kopen op afstand genoemd
3.Kopen aan de deur, ook wel colportage genoemd
4. Het afsluiten van een financiële dienst op afstand

Bij kopen in de winkel geldt: koop is koop. Er is geen bedenktijd. De verkoper dient het bestelde produkt te leveren en de koper dient het bestelde tegen de afgesproken prijs in ontvangst te nemen. Deze koop kan dus niet ongedaan worden gemaakt, tenzij er met de verkoper een (schriftelijke) afspraak is gemaakt dat dat wél kan. Soms staat er in de winkel een bord waarop de voorwaarden staan waaronder je het gekochte artikel wel mag terugbrengen tegen uitbetaling van de koopsom of tegen verstrekking van een tegoedbon (bijvoorbeeld bij Blokker, Correct, V&D, HEMA en IKEA)

Bij aankopen via internet, bij postorderbedrijven, via teleshopping (telefoon) of fax gelden andere regels. Bij kopen op afstand geldt een wettelijk zichttermijn van zeven werkdagen. Binnen die zeven werkdagen kun je zonder opgaaf van redenen de koopovereenkomst eenzijdig ontbinden en/of het produkt terugsturen, mits het produkt niet is gebruikt en dit zonder betaling van een boete. Je krijgt dan indien van toepassing je geld terug (uiterlijk binnen dertig dagen) en er mogen geen annuleringskosten in rekening worden gebracht. Wel zijn de verzendkosten voor rekening van de koper. De bedenktijd voor goederen gaat in op de dag dat de koper de zaak (het bestelde produkt) ontvangt. Let op: bij diensten gaat de termijn in op de eerste dag waarop de overeenkomst feitelijk werkt en dus niet op de dag waarop je de aanvraag gedaan hebt.
Een wettelijk verplichte schriftelijke bevestiging van de bestelde goederen dient uiterlijk bij levering te worden verstrekt. Dit kan een bevestigingsbrief zijn maar bijvoorbeeld ook een e-mail of fax. Vaak ontvang je de bevestiging gelijktijdig met het bestelde produkt. Indien de leverancier niet tijdig heeft voldaan aan de wettelijke verplichting van de schriftelijke bevestiging, dan is de annuleringstermijn wettelijk opgerekt tot drie maanden.

Note: Uit uitspraken van de Geschillencommissie blijkt, dat een klant het artikel wél uit de verpakking mag halen, hier is namelijk nogal eens onduidelijkheid over: "Voor zover de algemene voorwaarden van de ondernemer dit recht beperken -bijvoorbeeld door te stellen dat bij teruggave de verpakking ongeschonden moet zijn- zijn deze voorwaarden niet rechtsgeldig."

Bij verkoop aan de deur (colportage) wordt ook een afkoelingsperiode in acht genomen. Je hebt dan acht dagen de tijd om je te bedenken en de koopovereenkomst eenzijdig te ontbinden. Als het aankoopbedrag boven de € 35,- is dan dient de verkoper de overeenkomst te laten inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Doet hij dit niet dan heb je zelfs 3 maanden de tijd om de overeenkomst te ontbinden.

4. Bij het afsluiten van een financiële dienst op afstand (bijvoorbeeld het afsluiten van een verzekering of het afsluiten van een koopsomposlis) heeft de consument een bedenktijd van 14 kalenderdagen. Voor het afsluiten van een levensverzekering op afstand geldt een bedenktijd van 30 kalenderdagen.
Zie: Bedenktijd WFDartikel40

Zie ook:

1. Wetboek Online:

http://www.wetboek-online.nl/wet/index.html

BW7 boek 7 Koop op afstand:

46a 46b 46c 46d 46 e 46g 46h 46i 46j

Vriendelijke groet, Maxiem.
Laatst gewijzigd door MAXIEM op 15 feb 2007 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Astrid H

Maxiem,

Bedankt voor je reactie, je verhaal is op zich duidelijk maar is een schriftelijke overeenkomst met een bloemist voor de levering van wat theelichthouders niet wat overdreven? Gaat mij toch wat te ver.

Ik neem aan dat de winkelier toch ook alleen maar gebaat is met tevreden klanten.

Dan kan ik dus eigenlijk beter mijn tegoedbon weer inleveren in ruil voor de desbetreffende theelichten en ze dan bijvoorbeeld zelf gaan verkopen via een daarvoor bestemde internetsite. Is alleen de vraag hoe lang het duurt voordat ik ze kwijt ben natuurlijk. Dan krijg ik er wel weer contant geld voor terug en hoef ik ook niet meer terug naar die winkel....

MAXIEM

Dag Astrid H.,

Het lijkt overdreven en belachelijk, maar als je vooraf specifieke eisen hebt als klant, moet je dat altijd samen met de verkoper voor de koop op papier zetten. Dan krijg je geen onverkwikkelijke toestanden die jij vanmiddag hebt meegemaakt.

Winkeliers zijn vaak helemaal niet meer geïnteresseerd in tevreden klanten. Zeker niet als de zaken goed gaan. Achter jou staan er tien anderen te dringen om wat te kopen, dus het zal de firma een zorg zijn of je tevreden bent of niet.

Het lijkt me een goed idee om de theelichten op te halen met je tegoedbon en ze zelf te verkopen. Verder zou ik bij deze zaak nooit meer wat kopen, maar dat is natuurlijk je eigen keus.

Nogmaals groeten, Maxiem.

ikbenik

Ongelezen bericht door ikbenik »

Bij kopen in de winkel geldt: koop is koop. Er is geen bedenktijd. De verkoper dient het bestelde produkt te leveren en de koper dient het bestelde tegen de afgesproken prijs in ontvangst te nemen. Deze koop kan dus niet ongedaan worden gemaakt, tenzij er met de verkoper een (schriftelijke) afspraak is gemaakt dat dat wél kan.
Dit is zo duidelijk als het maar wezen kan.

Maar wist je dat veel mensen hierover een totale andere mening hebben?

Laatst las ik op een andere forum dat de winkelier altijd verplicht is om een product terug te nemen in een periode van 8 dagen ongeacht wat de reden is?

Dus men zegt dat de regels van wet koop op afstand ook in de normale winkel gelden?

Hierdoor ontstaat heel veel verwarring.

MAXIEM

@ikbenik,

Dank je voor het compliment. Ik ben net als jij zeer goed op de hoogte van de rechten en de plichten van zowel de koper als de verkoper. Aan beide zijden blijkt soms/vaak dat men er eigen regels op na houdt die niets met de werkelijkheid te maken hebben. Feit blijft dat ook de winkelier recht heeft op een goed belegde boterham. Jammer alleen dat de "grote jongens" het voor het mkb zo verstieren. :wink:

Collegiale groet.

ikbenik

@ Maxiem.

In het verleden hadden we behoorlijke meningsverschillen over de rechten.

Echter hoe meer ik ermee bezig ben, kom ik erachter hoe het werkelijk in elkaar zit.

Daarnaast heb ik ook vaak aangegeven dat sommige regels voor de kleine ondernemer gewoon heel moeilijk is om het na te volgen.

Echter ben ik er ook achter gekomen dat er wel degelijk fouten in de wetten zitten.

Ook wat betreft de Europese regelgeving.

Het probleem is dat men nu de consument dermate wilt beschermen dat alleen de grote dozenschuifconcerns overblijven.

Daarom heb ik ook vaak de noodklok geluidt om hiervoor aandacht aan te besteden.

Wat mij echt opvalt is dat de consumentenorganisaties eigen wetten gaat verzinnen en dan tegen de consumenten vertellen wat de wetten zijn.

In mijn ogen zijn de consumentenorganisaties de consument totaal verkeerd aan het voorlichten.

Daarnaast belicht ik de zaken heel vaak niet uit oogpunt van de wet, maar uit oogpunt van de praktijk.
Echter vergeet ik heus niet om de wet ook toe te lichten.

mvdbosch

Ongelezen bericht door mvdbosch »

Laatst las ik op een andere forum dat de winkelier altijd verplicht is om een product terug te nemen in een periode van 8 dagen ongeacht wat de reden is?

Dus men zegt dat de regels van wet koop op afstand ook in de normale winkel gelden?

Hierdoor ontstaat heel veel verwarring.
Dit is inderdaad een veelgehoord misverstand op het moment. Het is inderdaad zo dat je bij 'koop-op-afstand' een recht van retour (en geld terug) hebt binnen 8 dagen. Bij een normale aankoop in de winkel geld dit dus niet! Er zijn wel winkels die hier een soepel beleid in hebben (neem mycom of mediamarkt bijv. bij hun weet je dus nooit of je echt nieuw spul meekrijgt ;) ) maar dit is door hunzelf bepaald, de wet schrijft dit NIET voor.

MAXIEM

@dag m.vd.bosch,

De bedenktijd bij een koop op afstand is 7 werkdagen met recht op retour van de aankoopsom binnen 30 kalenderdagen.

Collegiale groet, Maxiem.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Zaterdag, zondag en de feestdagen zijn daarbij geen werkdag. Of is dit anders geregeld Maxiem?

MAXIEM

@alfatrion,

Het klopt wat je zegt. Zaterdag, zondag en de feestdagen, zijn geen werkdagen. Over de zaterdag is ooit juridisch gesteggeld en daar ligt dus een stukje jurisprudentie waarbij er uitspraken liggen dat ook de zaterdag niet gezien mag worden als een normale werkdag. Zelf zou ik altijd op safe spelen en de zaterdag wél als werkdag meerekenen.

ikbenik

Over de zaterdag is ooit juridisch gesteggeld en daar ligt dus een stukje jurisprudentie waarbij er uitspraken liggen dat ook de zaterdag niet gezien mag worden als een normale werkdag. Zelf zou ik altijd op safe spelen en de zaterdag wél als werkdag meerekenen.
Zelf werk ik altijd op zaterdag.
Dus de zaterdag is bij mij gewoon een werkdag.
Er zijn wel winkels die hier een soepel beleid in hebben (neem mycom of mediamarkt bijv.

Ik heb al geluiden gehoord dat men deze regels ook voor de normale winkel wilt laten gelden.

Maar daar trap ik niet in.

Ik lever de desktopcomputers helemaal op maat.

Dan heb je van die hufters die bestellen een tig computers en dan sturen ze die dan binnen 7 dagen terug.

Dat geintje betekent dan voor mij failliet.

Ik vraag me af hoevaak de echte hufters zulke truckjes bij de webwinkels gebruiken.

Ik vraag me af of speciale bestellingen (op maat gemaakte computers) als iemand die in grote aantallen besteld of er dan van de regels van koop op afstand afgeweken mag worden.

Ik bedoel hiermee dat als iemand bijvoorbeeld 30 computers via internet bij mij zou bestellen en na 4 dagen alle computers terugstuurd onder het motto van de wet koop op afstand.

Nu heb ik wel geen webwinkel, maar stel voor.
Dat betekent dus voor mij een gigantische schadepost.

Misschien weet Maxiem daar een antwoord op.

Geldt de wet koop op afstand alleen voor kleine orders of ook voor hele grote orders?

MAXIEM

Dag ikbenik,

Je schrijft: Geldt de wet koop op afstand alleen voor kleine orders of ook voor hele grote orders?

Dit staat als zodanig niet omschreven in BW7 boek 7. Waar het om gaat is, dat er een koopovereenkomst gesloten wordt tussen een particulier en een professionele verkoper. Als een particulier bij mij als verkoper 10 pcees zou kopen dan zou ik als professionele verkoper me wel tien keer bedenken om met zo iemand in zee te gaan zonder aanvullende verkoopvoorwaarden.

ikbenik

Dit staat als zodanig niet omschreven in BW7 boek 7. Waar het om gaat is, dat er een koopovereenkomst gesloten wordt tussen een particulier en een professionele verkoper. Als een particulier bij mij als verkoper 10 pcees zou kopen dan zou ik als professionele verkoper me wel tien keer bedenken om met zo iemand in zee te gaan zonder aanvullende verkoopvoorwaarden.
De reden dat ik dit vraag heeft te maken hoever dat een winkelier beschermt is, omtrent dit.

Voor kleine aantallen is dit nog wel logisch, maar als een klant via internet bij een internetwinkel 30 computers koopt en binnen 4 dagen de gehele partij terugstuurd, dan valt dit onder misbruik van de wet.

Voor Dell is dit nog wel overheen te komen, maar kleine internetshops betekent dit vrijwel een hele grote strop.

Sommige mensen zijn zo ziek in hun kop dat ze zulke geintjes uithalen.

En welke voorwaarden mogen er dan gehanteerd worden?

Dit zijn echte praktijksituaties die zich voor kunnen doen.

Kijk maar in de kledingbranche, dan worden zulke geintjes ook uitgehaald.

Als iemand bij mij 30 netwerkkaarten à €7,50 besteld via internet en binnen 4 dagen terugstuurd, dan is de schade nog wel te overzien.

Maar als iemand zo ziek in de kop is en 30 computers à €2500,- besteld en deze binnen 4 dagen terugstuurd, dan heeft een klein bedrijf gelijk een schade van €75.000,-!

Dus als dan de wet koop op afstand dan nagevolgd moet worden, dan betekent dit voor die kleine shop gelijk faillisement.
En dat kan tuurlijk de bedoeling niet zijn.

ikbenik

Als een particulier bij mij als verkoper 10 pcees zou kopen dan zou ik als professionele verkoper me wel tien keer bedenken om met zo iemand in zee te gaan zonder aanvullende verkoopvoorwaarden.
Klopt, maar als de wet koop op afstand nagekomen moet worden, dan kan de winkelier de rechten van de consument niet beperken.

Dus als de consument dan na 4 dagen die computers terugstuurt, hoort hij het complete aankoopbedrag terug te krijgen.

Dat is ook de reden dat ik nooit een webbestelling zal accepteren.

De offertes kunnen wel via de e-mail verlopen, maar als men tot aanschaf wilt gaan, dan moet men eerst de orderbevestiging tekenen en men moet bij mij de bestelling persoonlijk af komen halen of ik lever het bij de mensen thuis af.
Ik stuur nooit iets op naar de klanten.

Puur om het risico te vermijden om onder de regels van koop op afstand te vallen.
Het risico bij grote aankopen is domweg te groot.

alfatrion

Ik vraag me af of speciale bestellingen (op maat gemaakte computers) als iemand die in grote aantallen besteld of er dan van de regels van koop op afstand afgeweken mag worden.
Dat lijkt me een uitzondering waar de bedenk termijn niet op van toepassing is. Zie 7:46d lid 4 sub B 1 BW
Ik stuur nooit iets op naar de klanten. Puur om het risico te vermijden om onder de regels van koop op afstand te vallen.
De meeste webwinkels bieden de mogelijkheid dat de klant het product komt op halen. Sommige van hen zijn van mening dat de wet koop op afstand dan niet van toepassing is. Dit is een misvatting. De consument heeft het aanbod van de winkelier op afstand aanvaard en daarom is deze wel van toepassing. Door in de algemene voorwaarden als voorwaarden te stellen dat de klant met de offerte naar de winkel komt en offertes aantoonbaar te weigeren als deze worden toegezonden wordt voorkomen dat de winkelier onder de wet koop op afstand valt. Daarna kan het product gewoon worden opgestuurd, indien de klant dat wenst.
Voor kleine aantallen is dit nog wel logisch, maar als een klant via internet bij een internetwinkel 30 computers koopt en binnen 4 dagen de gehele partij terugstuurd, dan valt dit onder misbruik van de wet.
Het lijkt mij dat als de wet iemand ergens recht op geeft dat het daarvan gebruik maken geen misbruik is. Ik kan me overgens niet voorstellen dat een consument dertig computer zou kopen. Dat is wellicht voldoende om aannemelijk te maken dat het hier gaat om een zakelijke klant.

@maxiem ik speel het helemaal op safe door het product door het product binnen 7 kalenderdagen terug te sturen. Er zijn winkelier die die in de algemene voorwaarden het voorvoegsel 'werk' er van afsnoepen.

MAXIEM

Nogmaals dag ikbenik,

In de voorbeelden die jij geeft zou ik als verkoper altijd aanvullende schriftelijke voorwaarden stellen zodat er geen sprake kan zijn van een ramp. Nergens in de wet staat dat je als koper en verkoper de wetgeving koop op afstand op alle onderdelen moet volgen. Je mag ook met elkaar iets afwijkends afspreken, bijvoorbeeld dat de bedenktijd niet van toepassing is. :wink:

alfatrion

Toch wel.
Artikel 46j BW7 Boek 7 Titel 1 Afdeling 9A

1/ Van deze afdeling kan niet ten nadele van de koper dan wel de wederpartij worden afgeweken.

2/ Lid 1 is niet van toepassing op artikel 46f lid 1.

3/ De toepasselijkheid op de overeenkomst van een recht dat de door de richtlijn voorziene bescherming niet of slechts ten dele biedt, kan er niet toe leiden dat de koper dan wel de wederpartij de bescherming verliest die hem krachtens de richtlijn wordt geboden door de dwingende bepalingen van het recht van de lid-staat van de Europese Unie of de andere staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte, waar hij zijn gewone verblijfplaats heeft.
Artikel 46f lid 1 gaat over de leveringsperiode, welke standaard op 30 dagen staat. Met koper wordt hier consument bedoeld.

MAXIEM

Dag alfatrion,

Je schrijft: 1/ Van deze afdeling kan niet ten nadele van de koper dan wel de wederpartij worden afgeweken.

Als beide partijen het met elkaar eens zijn dat er afwijkende voorwaarden m.b.t. de deal zijn, dan is er géén sprake van "niet te nadele van de koper dan wel de wederpartij". Wel moet je dit natuurlijk altijd schriftelijk met elkaar vasgtleggen en ondertekenen.

Gesloten