LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] paspoort nodig voor een kind van 5 jaar?
-
paspoort nodig voor een kind van 5 jaar?
Hallo,
Ik moest vorige week met mijn zoontje van 5 naar het ziekenhuis om foto's te laten maken van zijn voetje. Bij de inschrijfbalie vroeg de dame om een paspoort waar mijn zoontje opstaat. Die had ik niet, wij gaan nooit naar het buitenland en mijn man en ik hebben een id kaart
(die moesten wij aanschaffen voor verandering van hypotheek). De dame vertelde mij dat ze ons kon weigeren in het ziekenhuis omdat ik niet kon bewijzen dat hij echt mijn zoon was.
Wie weet of dit wettelijk vast staat, ik heb er n.l. nog nooit van gehoord. Alleen vanaf je 14de moet je je eigen kunnen legitimeren.
Weet iemand een antwoord?
groetjes
Ik moest vorige week met mijn zoontje van 5 naar het ziekenhuis om foto's te laten maken van zijn voetje. Bij de inschrijfbalie vroeg de dame om een paspoort waar mijn zoontje opstaat. Die had ik niet, wij gaan nooit naar het buitenland en mijn man en ik hebben een id kaart
(die moesten wij aanschaffen voor verandering van hypotheek). De dame vertelde mij dat ze ons kon weigeren in het ziekenhuis omdat ik niet kon bewijzen dat hij echt mijn zoon was.
Wie weet of dit wettelijk vast staat, ik heb er n.l. nog nooit van gehoord. Alleen vanaf je 14de moet je je eigen kunnen legitimeren.
Weet iemand een antwoord?
groetjes
Re: paspoort nodig voor een kind van 5 jaar?
Als het goed is heeft de Belastingdienst een eigen BSN nummer voor je zoontje verstrekt (het vroegere sofi-nummer). Met dat gegeven lijkt me genoegzaam aangetoond wie je zoontje is (dat is namelijk hetgene dat van een ID kaart of paspoort wordt geregistreerd).
-
Nou volgens deze dame kon het ziekenhuis ons weigeren om hulp te bieden. Omdat hij niet in mijn paspoort staat (die ik niet heb). Is toch te gek voor woorden, we betalen een dure zorgverzekering en nog moet je extra uitgeven om aan te tonen dat het mijn zoon is, anders weigeren ze hulp te bieden.
Vooralsnog hebben ze die hulp niet geweigerd. Je zoontje zal vast wel een verzekeringsbewijs hebben, of op jouw verzekeringsbewijs staan. Die dame kan wel hoog van de toren blazen, maar wettelijk gezien heeft ze m.i. geen poot om op te staan.
-
Mariska, die ID-kaart heb je niet alleen voor je hypotheek nodig, je moet je simpelweg kunnen identificeren als je daar door een bevoegd persoon of instantie om wordt gevraagd.
Veel mensen zijn nog steeds in de veronderstelling dat ze geen identiteitskaart nodig hebben als ze nooit naar het buitenland gaan. Helaas voor hen is dat een misvatting.
Het verhaal van je zoontje staat daar los van. Je hebt geen dure zorgverzekering om verlost te zijn van de identicatieplicht. Je hebt die verzekering om niet met hoge kosten te worden geconfronterd als je eens om medische hulp komt aankloppen.
Je zoontje zal verzekerd zijn, daar twijfel ik niet over, en die mevrouw aan de balie gaat mijns inziens wel in de fout door die identificatie te weigeren. Wanneer jij wettelijk vertegenwoordiger bent (ouder/voogd, maakt niet uit), dan identificeer je jezelf gewoon met je eigen kaart).
Simpel zat.
Veel mensen zijn nog steeds in de veronderstelling dat ze geen identiteitskaart nodig hebben als ze nooit naar het buitenland gaan. Helaas voor hen is dat een misvatting.
Het verhaal van je zoontje staat daar los van. Je hebt geen dure zorgverzekering om verlost te zijn van de identicatieplicht. Je hebt die verzekering om niet met hoge kosten te worden geconfronterd als je eens om medische hulp komt aankloppen.
Je zoontje zal verzekerd zijn, daar twijfel ik niet over, en die mevrouw aan de balie gaat mijns inziens wel in de fout door die identificatie te weigeren. Wanneer jij wettelijk vertegenwoordiger bent (ouder/voogd, maakt niet uit), dan identificeer je jezelf gewoon met je eigen kaart).
Simpel zat.
-
ja ik heb me eigen identiteitsbewijs laten zien maar zij zei dat er froude gepleegd wordt en dat ik met mijn identiteitbewijs niet kan aantonen dat het om mijn eigen kind gaat. En ik dacht eigenlijk dat ik aan een rijbewijs genoeg had hier in nederland, daar heb ik het n.l. een aantal jaren mee gedaan hoor. Tuurlijk heb ik geen dure verzekering nodig om zo onder identificatie plicht uit te komen, maar volgens mij heeft een kind van 5 jaar nog geen identificatie plicht, of zit ik verkeerd?
Nee, maar ik betaal wel premie en als ik hulp nodig heb verwacht ik die te krijgen, dat bedoel ik te zeggen.
Ze heeft mij de hulp geboden omdat ik rustig bleef, maar er werd wel bij gezegt dat ze de hulp kunnen weigeren.
Nee, maar ik betaal wel premie en als ik hulp nodig heb verwacht ik die te krijgen, dat bedoel ik te zeggen.
Ze heeft mij de hulp geboden omdat ik rustig bleef, maar er werd wel bij gezegt dat ze de hulp kunnen weigeren.
-
Deze medewerker had toch gelijk. Zie: http://www.postbus51.nl/index.cfm/t/Hoe ... faultintro
Hierin staat onder andere: Bij de identificatieplicht in de zorg geldt dus geen leeftijdgrens. Het gaat erom dat kan worden vastgesteld wie het kind is en of het kind de verzekerde persoon is, niet wie de begeleider is.
Hierin staat onder andere: Bij de identificatieplicht in de zorg geldt dus geen leeftijdgrens. Het gaat erom dat kan worden vastgesteld wie het kind is en of het kind de verzekerde persoon is, niet wie de begeleider is.
-
Ja het is allemaal wel onduidelijk hoor. Ik vind het ook wel raar dat daar verder niks over bekend is gemaakt.
Bedankt voor je antwoord.
Bedankt voor je antwoord.
-
Het lijkt mij logisch dat iedereen zich moet kunnen identificeren.
Daarnaast is een geboortebewijs van het kind met het bijbehorende paspoort van de vader of moeder ook voldoende.
Daarnaast is een geboortebewijs van het kind met het bijbehorende paspoort van de vader of moeder ook voldoende.
-
hallo,
Nee dat is niet voldoende, het gaat om een foto en in een geboorte bewijs staat geen foto.
En zover ik gehoord heb is identificatieplicht vanaf 14 jaar. En identificatie plicht waar ik het over heb, geld volgens mij alleen in de zorg. Als ik aangehouden werd, was mijn rijbewijs ook goed hoor.
Nee dat is niet voldoende, het gaat om een foto en in een geboorte bewijs staat geen foto.
En zover ik gehoord heb is identificatieplicht vanaf 14 jaar. En identificatie plicht waar ik het over heb, geld volgens mij alleen in de zorg. Als ik aangehouden werd, was mijn rijbewijs ook goed hoor.
Volgens mij niet logisch dat er identificatie van kinderen gevraagd wordt. Plicht is er pas vanaf 14 jaar en alle kinderen zijn toch gratis verzekerd in Nederland. Wat maakt het dan uit of je met een ander kind komt? Hmmm, tenzij het natuurlijk is om te voorkomen dat een kind een verkeerde behandeling krijgt, maar dat blijkt niet uit de vraag...
-
inderdaad...er zijn van die eeliane types in ziekenhuizen.
-
Nee, het ging erom dat er froude gepleegd wordt, dus dat zeg maar turkse nederlander een nichtje uit turkije hier laat behandelen op hun eigen kind zijn naam.
Maar dan krijgt dat ziekenhuis toch nog hun geld, dus dan zal het wel van de zorgverzekering uitgaan
Maar dan krijgt dat ziekenhuis toch nog hun geld, dus dan zal het wel van de zorgverzekering uitgaan
Waar krijgt het ziekenhuis zijn geld vandaan dan?
iemand ooit gehoord van de eed die artsen moeten afleggen?
Staat in de mensenrechten, elk mens heeft recht op gezondsheidszorg!
Mensen ga de wet nou eens nalezen!
Staat in de mensenrechten, elk mens heeft recht op gezondsheidszorg!
Mensen ga de wet nou eens nalezen!
-
Het ziekenhuis heeft alle gegevens van onze zorgverzekeraar, dus dan krijgen ze toch hun geld?
Ja ik zal toch eens de wet door gaan lezen, want wie heeft er nou gelijk?
Twee jaar geleden in ziekenhuis meegemaakt dat een marokkaanse familie ipv van 2 kinderen opeens 5 kinderen bleek te hebben. Kwam naderhand uit toen 1 van de kinderen zich versprak. Een paar (gewoon uit marokko op vakantie) gingen ze met het ene pasje van een van de kinderen naar het ziekenhuisen lieten van alles doen en loog glashard over zijn identiteit ,en denk erom dat die een kosten hebben gemaakt hoor. En dat moeten wij betalen. Nu is er identificatieplicht zodat de juiste persoon de behandeling krijgt en de verzekeraar zeker weet dat ze voor de goede persoon de rekening betalen. Is daar wat op aan te merken dan?
-
Nou als je daar staat met een kind die niet normaal kan lopen, en je heb daar nog nooit van gehoord. En ze vertelt je dat ze mijn zoontje niet hoeven helpen, nou ik weet niet of je zelf kinderen heb maar dan sta je niet te juigen hoor. Ze liet ons doorgaan omdat ik rustig bleef. Als ze dit nou goed bekend maken okee, maar ik had hier nog nooit eerder van gehoord. De identificatie plicht die er ingevoerd is geldt vanaf 14 jaar. Maar deze identificatie plicht heeft het ziekenhuis zelf ingevoerd. Dan zouden ze dat toch een beetje beter moeten laten weten. Of niet? En zoals je leest heeft iedereen een andere mening, dus is het niet zo een gekke vraag toch?
Je hebt gelijk, ik was niet logisch aan het nadenken Overigens betalen wij daar uiteindelijk allemaal weer aan mee in de verzekeringspremie he, dus ik vind het eigenlijk wel ok dat er tegen fraude wordt opgetreden.Het ziekenhuis heeft alle gegevens van onze zorgverzekeraar, dus dan krijgen ze toch hun geld?
Wanneer er sprake is van een spoedgeval, dan wordt er ook heus wel medische zorg verleend (wanneer zonder acute zorg ernstige schade of zelfs dood optreedt), in de mensenrechten en ook in de eed gaat het in eerste instantie om deze gevallen. (Mensenrechten hebben overigens niets met de eed van Hypocrates te maken, maar dat terzijde)
Mensen hebben uiteraard ook de verplichting om te betalen voor de zorg dit geleverd wordt. Zorg kost geld en dat brengen we met zijn allen op. Dat staat ook in de wet.
Wanneer ik alle zorg direct moet krijgen vanwege de eed, ook wanneer ik niet betaal of fraude pleeg, dan stop ik direct met betalen voor mijn zorgverzekering
Ik vind wel dat aan deze identificatieplicht veel meer aandacht besteed had moeten worden en dat het redelijk en duidelijk moet zijn aan welke eisen dat identificatiebewijs zou moeten voldoen.
-
Hoofdstuk II. Toonplicht
Artikel 2
Een ieder die de leeftijd van veertien jaar heeft bereikt, is verplicht op de eerste vordering van een ambtenaar als bedoeld in artikel 8a van de Politiewet 1993, een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 ter inzage aan te bieden. Deze verplichting geldt ook indien de vordering wordt gedaan door een toezichthouder.
Bovenstaand is een stukje uit de WID.
Artikel 8a
1. Een ambtenaar van politie aangesteld voor de uitvoering van de politietaak, is bevoegd tot het vorderen van inzage van een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht van personen, voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitoefening van de politietaak.
2. Gelijke bevoegdheid komt toe aan de buitengewoon opsporingsambtenaar als bedoeld in artikel 142, eerste lid, van het Wetboek van Strafvordering, voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitoefening van zijn taak.
3. Gelijke bevoegdheid komt toe aan de militair van de Koninklijke marechaussee, voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitoefening van zijn politietaak, bedoeld in artikel 6, eerste lid, en aan de militair van de Koninklijke marechaussee of van enig ander onderdeel van de krijgsmacht die op grond van artikel 58, eerste lid, onderscheidenlijk artikel 59, eerste lid, bijstand verleent aan de politie.
Bovenstaand is een stukje uit de politiewet 1993. Deze 2 wets artikelen zijn gekoppeld met elkaar.
Een ziekenhuis is dus never nimmer nooit bevoegd om van jou ID te eisen. Echter wanneer jij dit weigert te tonen, mogen hun directe betaling verlangen. Dit geld ook voor als je niet verzekerd zou zijn, want die mensen heb je ook nog steeds.
Wanneer iemand bij mij op de bus stapt en ik heb mijn twijfels over een op naam staand stamkaart of de op de stamkaart staande pasfoto dan mag ik vragen naar ID. Weigert men dit dan te tonen dan ben ik bevoegd om jou te verzoeken de bus te verlaten of wel verzoeken een kaartje te kopen. Doe je dat niet dan mag ik je aanhouden ivm huisvredebreuk.
Een politie functionaris in uniform mag ook naar ID gevraagd worden. Hij of zij is deze dan ook verplicht te tonen, want jij hebt het recht om te weten of jij te maken hebt met een officiële wetsdienaar. Ook is hij verplicht om jou in de gelegenheid te stellen om achternaam, personeelsnummer, disctrict en bureau kenbaar te maken en te laten noteren. Weigert hij zich te indentificeren dan mag je ervan uit gaan dat desbetreffend persoon geen officieel wetsdienaar is. Jekunt dan in principe weglopen. Hij of zij is in dat geval een gelijke aan jou. Echter je kan met vuur spelen.
Dit was even off-topic. Ik reageerde alleen even om te voorkomen dat men denkt dat je aan een ziekenhuis verplicht bent om ID te tonen. Zorg weigeren ziekenhuizen nooit. De roep om ID kaart is enkelt voor de verzekering. Dit is tevens ook voor inschrijven en te verrifieren of jij wel de persoon op het verzekeringsbewijs of pas bent. Op deze manier proberen zij fraude bij een verzekering te voorkomen en hebben zij garantie dat deze ook uitbetaald. Dit is uit dank door de mensen die misbruik hebben gemaakt en fraude hebben gepleegd.
Artikel 2
Een ieder die de leeftijd van veertien jaar heeft bereikt, is verplicht op de eerste vordering van een ambtenaar als bedoeld in artikel 8a van de Politiewet 1993, een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 ter inzage aan te bieden. Deze verplichting geldt ook indien de vordering wordt gedaan door een toezichthouder.
Bovenstaand is een stukje uit de WID.
Artikel 8a
1. Een ambtenaar van politie aangesteld voor de uitvoering van de politietaak, is bevoegd tot het vorderen van inzage van een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht van personen, voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitoefening van de politietaak.
2. Gelijke bevoegdheid komt toe aan de buitengewoon opsporingsambtenaar als bedoeld in artikel 142, eerste lid, van het Wetboek van Strafvordering, voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitoefening van zijn taak.
3. Gelijke bevoegdheid komt toe aan de militair van de Koninklijke marechaussee, voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitoefening van zijn politietaak, bedoeld in artikel 6, eerste lid, en aan de militair van de Koninklijke marechaussee of van enig ander onderdeel van de krijgsmacht die op grond van artikel 58, eerste lid, onderscheidenlijk artikel 59, eerste lid, bijstand verleent aan de politie.
Bovenstaand is een stukje uit de politiewet 1993. Deze 2 wets artikelen zijn gekoppeld met elkaar.
Een ziekenhuis is dus never nimmer nooit bevoegd om van jou ID te eisen. Echter wanneer jij dit weigert te tonen, mogen hun directe betaling verlangen. Dit geld ook voor als je niet verzekerd zou zijn, want die mensen heb je ook nog steeds.
Wanneer iemand bij mij op de bus stapt en ik heb mijn twijfels over een op naam staand stamkaart of de op de stamkaart staande pasfoto dan mag ik vragen naar ID. Weigert men dit dan te tonen dan ben ik bevoegd om jou te verzoeken de bus te verlaten of wel verzoeken een kaartje te kopen. Doe je dat niet dan mag ik je aanhouden ivm huisvredebreuk.
Een politie functionaris in uniform mag ook naar ID gevraagd worden. Hij of zij is deze dan ook verplicht te tonen, want jij hebt het recht om te weten of jij te maken hebt met een officiële wetsdienaar. Ook is hij verplicht om jou in de gelegenheid te stellen om achternaam, personeelsnummer, disctrict en bureau kenbaar te maken en te laten noteren. Weigert hij zich te indentificeren dan mag je ervan uit gaan dat desbetreffend persoon geen officieel wetsdienaar is. Jekunt dan in principe weglopen. Hij of zij is in dat geval een gelijke aan jou. Echter je kan met vuur spelen.
Dit was even off-topic. Ik reageerde alleen even om te voorkomen dat men denkt dat je aan een ziekenhuis verplicht bent om ID te tonen. Zorg weigeren ziekenhuizen nooit. De roep om ID kaart is enkelt voor de verzekering. Dit is tevens ook voor inschrijven en te verrifieren of jij wel de persoon op het verzekeringsbewijs of pas bent. Op deze manier proberen zij fraude bij een verzekering te voorkomen en hebben zij garantie dat deze ook uitbetaald. Dit is uit dank door de mensen die misbruik hebben gemaakt en fraude hebben gepleegd.