Pagina 1 van 1

Van Engelen keuken/badkamer

Geplaatst: 06 mar 2007 13:22
door Theofiel
Wij zijn bij Van Engelen geweest voor een nieuwe badkamer, en zijn daarnaast ook aan het kijken voor een nieuwe keuken. Verder zijn we voor de badkamer ook bij andere zaken geweest zoals de Baderie en Sanidrome.
De eerste fase bij Van Engelen (advies/uitzoeken) voelde goed aan, maar tegen de tijd dat de offerte op tafel kwam, kregen we daar toch een minder gevoel bij. De offerte wordt erg kaal aan je getoond, voor alle materialen wordt alleen de totaalprijs getoond, en niet de details per item. Bovendien laten ze geen merken zien bij de materialen, alleen typenamen. Ze zijn blijkbaar erg bang dat je met hun lijstje naar een (goedkopere) andere gaat. Overigens hadden wij juist het merendeel van het materiaal al bij anderen of op internet uitgezocht, en zonder advies van Van Engelen. Dus dit 'wantrouwen' tegens de klant is natuurlijk niet (altijd) terrecht. Verder werd er na het tonen en toelichting van de offerte gezegd dat ze ons heel graag als klant wilde (haha) en als we eruit wilde komen dan kon de verkoper met zijn baas gaan praten over een aanbieding om het rond te maken. We wisten niet dat deze oude, flauwe verkoopmethode nog bestond (grappig om te zien dat hij gewoon met een collega stond te praten, je leert veel van even naar het toilet gaan). Natuurlijk weet de verkoper precies wat zijn ruimte is en daar hoeft hij echt geen toestemming van een baasje voor, toch? De aangeboden korting was natuurlijk niet groot (zo'n 5%), maar er werd wel duidelijk gestuurd op nu tekenen zodat ze 'aan het werk' konden voor ons. Alle materialen kunnen nog gewisseld worden, je tekent voor het bedrag aan installatiewerk, een zeer aanzienlijk bedrag (bij ons bij 10.000 euro). Alleen maar even tekenen dus. Dat hebben we dus nog maar niet gedaan.
Van Engelen is een dure zaak, en ze geven zelf ook aan dat ze weinig korting geven. Dus de adviesprijs op alle materialen en de hoofdprijs voor het installatie werk. Ze geven aan dat hier tegenover een grote klant tevredenheid en 'levenslange' garantie staat (als er na 7 jaar een stripje los zit komen we dat gewoon weer gratis maken...).

We zijn benieuwd naar de ervaringen van anderen met van Engelen, met het offerte/onderhandelings proces, met de uitvoering van het werk en met de service achteraf (nog jaren later). Kortom: is deze zaak het het extra geld waard of kunnen we beter naar een goedkopere installateur?

Re: Van Engelen keuken/badkamer

Geplaatst: 09 mar 2007 09:26
door keukenspecialist
Wat ik niet begrijp is dat jij nog wilt weten of deze zaak het extra geld waard is. Waarom wil je dat weten? Offerte wordt niet naar je zin getoond, ze geven geen grondstofprijzen, ze gebruiken een oude, flauwe verkoopmethode, ze geven niet genoeg korting en ze zijn een dure zaak. Ik kocht als ik jou was daar dus helemaal niets, nog geen tegel.

Ik denk dat jij het beste naar een bouwmarkt kan gaan, ook goed spul! Zorg voor een beun de haas, kost niet zo veel en dan kun jij maar roepen dat Engelen duur was en dat jij het beter geregeld hebt. Als je het maar zelf regelt. En uiteraard kun jij dan vertellen dat jij korting kreeg bij de bouwmarkt. Veeeeeel meer dan bij van Engelen.

Koop toch aub die badkamer niet bij van Engelen. Bespaar die mensen hun tijd en ik denk dat ze meer verdienen door jou geen badkamer te verkopen!

KS

Re: Van Engelen keuken/badkamer

Geplaatst: 16 mar 2007 16:47
door Rahimbaks
Ook wij hebben in september 2006 bij de firma Engelen in Rotterdam een luxe keuken gekocht. niet bepaald goedkoop. aan kwaliteit en service hangt ook een prijskaartje, dachten wij.....de keuken is op 11 en 12 dec. 2006 geïnstalleerd en gemonteerd. complete drama. wij hebben een prachtig schetsontwerp meegekregen op basis waarvan wij hebben gekocht. de praktijksituatie was dus verre van het mooie plaatje. op 10 januari 2007 zou er een nabestelling plaatsvinden van al het verkeerd geleverd materiaal. levertijd zou ca. 3 weken duren.
op 12 en 13 maart jl (3 maanden later!!!) zou mijn keuken gedemonteerd en opnieuw gemonteerd worden. (alle keukenkastjes moesten leeg!) op 13 maart bleek dat het opnieuw geleverd materiaal exact hetzelfde was als het verkeerde materiaal die ik al had. Waar heb ik drie maanden op gewacht? Engelen kon het mij niet uitleggen. het trieste van het hele verhaal is dat vanaf het moment dat alles al betaald is (3 dagen voor levering moet Engelen het hele bedrag al binnen hebben!!), de service naar het vriespunt dook. voor alle vragen inzake nabestelling, levering, bezorging, plaatsing etc. etc. heb ik zelf moeten bellen. ook als het mis gaat is het normaal dat je zelf belt. terugbellen cq. terukoppeling is niet het standaard beleid van deze firma, alhoewel ze dit volmondig pretenderen wel te doen. Opruimen van alle verpakkingsmateriaal en al wat niet meer nodig is wordt graag aan de klant overgelaten! Na zoveel ellende heb ik nog steeds geen keuken zoals door mij gekocht. nog meer ergernis kan ik niet meer aan en heb de zaak nu voorgelgd aan de consumentenbond. de presentatie en ontvangst in de mooie showroom in Rotterdam stroken absoluut niet met de service die je van dit bedrijf zou verwachten. om te huilen......... :(

Re: Van Engelen keuken/badkamer

Geplaatst: 18 mar 2007 22:15
door honda
Beste rahimbaks,
Uw verhaal verwondert mij niet.
Toen Bruynzeel destijds geen tegels voor onze keuken kon leveren gingen wij de tegels plus rvs-profielen uitzoeken, en bestellen, bij de luxe keuken-/badkamerzaak Engelen. Hun showroom is erg mooi, en laat een breed assortiment zien in de hogere prijsklasse. Wij werden ook snel en vriendelijk geholpen. Wij dachten nog; we hadden beter bij deze zaak onze hele kueken kunnen kopen.
Maar: toen de tegelzetter bij ons arriveerde konstateerde hij meteen dat verkeerde (te dikke) profielen waren geleverd bij onze dunne keuken-tegels. Na enig wikken en wegen besloten wij dan maar geen profielen te laten plaatsen. Ok, foutje van Engelen, kan gebeuren. Wij stapten snel over deze tegenslag heen; het was niet de eerste keuken-tegenslag voor ons.

Maar nu komt het: ik wilde de onhandige 2 1/2 meter lange profielen de week daarna op een vrije dag snel terugbrengen. Het kostte me echt diverse telefoontjes om dit met de filiaal-manager (het moest via hem!) te regelen. Deze man had ook erg veel moeite om zich te ekskuseren voor het feit dat hij een beloofd (re-) telefoontje was vergeten; laat staan dat hij interesse had voor de vraag waarom er verkeerde profielen waren geleverd. En..het retour-geld zou meteen na inlevering van de profielen op mijn rekening worden gestort, maar dat bleek bijna 7 weken te moeten duren. Ik had dit geld echt niet meteen nodig. Maar de hele afhandeling door Engelen van deze foute levering vind ik bepaald niet getuigen van het niveau, wat je van een dergelijke dure zaak zou mogen verwachten.
Ik heb inmiddels het vermoeden gekregen, dat er in de keukenwereld (zeker de grotere zaken/alles loopt over teveel schijven) bij leveringen en montages sustematisch zoveel fout gaat, dat men zelf een hele grote fouten-marge heel normaal is gaan vinden. Men wordt niet warm of koud van wat voor fout dan ook. Als destijds niets-vermoedende keuken-klant ben ik daar zelf flink van geschrokken. En ik niet alleen, weet ik inmiddels uit alle verhalen in dit Forum.
Het laat zien dat er een duidelijke wetgeving moet komen die vooraf-betaling van bv meer dan 50% verbiedt; een wet die ook streng gekontroleerd moet worden en waarbij overtreding keihard bestraft moet worden.
Mijn ervaring: de Consumentenbond doet niet meer dan juridische advisering, en de GeschillenCommissie Wonen heeft op mij bepaald niet een onafhankelijke indruk gemaakt. Die zijn er vooral voor de onernemers.
Keuken-klanten lijken vogelvrij. En het gaat wel om een produkt wat een wezenlijk deel uitmaakt van je prive-leefomgeving en wat voor veel klanten ook een relatief grote financiele uitgave betekent.
De enige macht die je als konsument hebt: jouw eigen ervaringen gewoon open eerlijk en glashelder neerschrijven in dit forum.
Honda het is maar een keuken, een dun laagje chroom

Re: Van Engelen keuken/badkamer

Geplaatst: 19 mar 2007 08:10
door 16again
Het laat zien dat er een duidelijke wetgeving moet komen die vooraf-betaling van bv meer dan 50% verbiedt;
Die wet is er al lang!
CBW regels zijn na failliet Horn/Verkerk aangescherpt, waardoor de winkels feitelijk geen 100% vooruitbetaling mogen bedingen.

In de huidige praktijk blijkt dat de winkels zich niets aan trekken van wet en CBW voorwaarden. Tevens maakt dit duidelijk dat CBW niets doet om eigen regels te handhaven.

Zelfs keukenadvies.com vindt gehele vooruitbetaling normaal:
http://www.keukenadvies.com/cgi-bin/nie ... 506&show=0
Lijkt mij niet echt in het belang van de consument. Zit deze man te wachten op een nieuwe lichting gedupeerden, of wil er anders geen winkel met hem samenwerken?