LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BurgerBank

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
ijsselstein

BurgerBank

Ongelezen bericht door ijsselstein »

Mensen we klagen wat af, en verder komen we niet!

Het keer op keer te moeten horen/lezen dat de banken weer miljarden winst hebben gemaakt.

En evenzo vrolijk verhogen ze keer op keer de kosten, en aan de andere kant voeren ze de ene na de andere reorganisatie uit met als resultaat nog minder service en dat om steeds meer personeel buiten de deur te krijgen, met als doel nog meer winst te kunnen maken en voor wie?

Wordt het geen tijd dat we ophouden met zeuren, maar de koe bij de horens vatten.

Laten we als burgers een eigen BurgerBank oprichten.

Een BurgerBank die er uitsluitend voor en door de burgers is en die de winst laat toekomen aan de rekeninghouders van die eigen BurgerBank, aan U dus.

Ik vraag daarom oud bank medewerkers de die kennis hebben van het bank gebeuren en willen meehelpen bij het opzetten van een eigen BurgerBank.

Het motto zal zijn.
In zaken wint de daad het, van het nutteloos gepraat.
[email protected]

Chanmaster

Re: BurgerBank

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Ik zou het op prijs stellen wanneer u wijzer was maar helaas.
Om een bank te kunnen oprichten moet er kapitaal zijn. Indien er kapitaal is moet dat ook renderen!
Dan nog de vraag of u een officieel erkende bank zou mogen oprichten.
Ik denk van niet omdat het betalingsverkeer reeds behoorlijk in de behoeften voorziet.
De rente vergoeding is bruto.
Daar moeten dan de kosten van af om het betalingverkeer te financiereen. Waar wilt u al die kosten op afboeken?
Rente betreft in deze activa en de kosten werden tot voor kort als pasiva afgeboekt maar als gevolg van de lage rentevoet kan men daarin niet meer voorzien dus heeft men besloten om dit als activa te boeken met als gevolg dat de klant moet betalen.
Zelf een bank beginnen? Vergeet het maar.

Trapito

Ongelezen bericht door Trapito »

@Chanmaster,
Je stelt in je reactie een aantal vragen waar je zelf geen antwoord op weet of geen oplossing voor hebt. Dat wil dan natuurlijk nog niet zeggen dat het dan niet kan of onmogelijk is.
Wat IJsselstein voorstelt, is naar mijn mening zoals de Rabo ook begonnen is.
De Rabo heette vroeger Boerenleenbank en was een cooperatieve bank van en voor boeren.
Later is de Boerenleenbank samengegaan met de Raiffeisenbank. De naam werd toen RaBo (Raiffeisen-Boerenleenbank).
Wat ik begrijp wil IJsselstein ook iets dergelijks opzetten.
Ik vind het een ambitieus plan maar om nu te zeggen dat hij/zij niet wijs is gaat mij wat te ver.
Wat hij/zij moet hebben zijn gelijkgezinde mensen die kapitaal en lef hebben.
Geen mensen die voor elke oplossing een probleem bedenken maar mensen die voor problemen een oplossing bedenken.

Ik hoop dat ik het mis heb maar ik vermoed dat hij op dit forum in een verkeerde vijver zit te vissen.

ijsselstein

Een wel heel zeer terechte opmerking Trapito.

Ik zoek geen Chanmaster mensen die voor elke oplossing een probleem bedenken maar mensen die voor problemen een oplossing bedenken.

De niet creatieve onder ons (helaas de overgrote meerderheid), zijn altijd wel ongeloofelijk creatief in het bedenken waarom iets juist niet kan.

Ik schaar hen altijd onder de groep boekhouders eerst zien en vooraf kunnen uitrekenen en dan pas geloven.

Zie hier de reden dat er zo moeizaam veranderingen tot stand komen.
Als ik medestanders vind stort ik per direct 1000 euro.

En anderhalf miljoen kan binnen zes maanden worden vrijgemaakt.

Als produkt ontwikkelaar was ik ook (voor ieder nieuw produkt) altijd verplicht eerst zelf daar een bedrijf voor op te richten, waarna die zelfde mensen/bedrijven zich dan aanmelden om het bedrijf met produkt over tenemen.
Een uitzondering daarop was 3M, een bedrijf met visie voor de toekomst.

Chanmaster

Allereerst wil ik even antwoorden op de vragen welke voortvloeien uit commentaar op mijn betoog.
Ik stel geen enkele vraag in mijn sessie.
Ik haal als voorbeeld aan en niet meer dan dat.
U sprak over de Boerenleenbank maar die was ook co-operatief.
In die tijd kon dat nog maar tegenwoordig moet men als bank voldoen aan heel wat meer en andere eisen dan vroeger.
Er bestaat geen enkele behoefte aan een nieuwe bank.
De bestaande banken hebben het al moeilijk als gevolg van de lage rente waardoor inkomsten geedorven worden. Beleggingen leveren momenteel ook al niets meer op dus ontstaat er een tekort.
Iemand die het idee oppert om een deze tijd een bank te beginnen is niet goed bezig.

D1RK

Ongelezen bericht door D1RK »

De enige bank die je kunt beginnen is je eigen bank voor de TV...

Wegens de aktie van de Postbank krijgt Argenta (België) nu volop kansen, en daar hebben ze nu problemen, teveel nieuwe klanten...

Ook Dick Scheringa van DSB wil een Bank, internet sparen met hoge rente is er al, en de rest was in Mei 2006 belooft, en uitgesteld.

Dus elk moment kan deze op de markt komen....maar door de
twijfelachtige leningen en voorwaarden, en nu die Argenta die hetzelfde
doet en nu alle overlopers opvangt..

Het probleem is kosten.
Argenta heeft geen afschiften, zelf printen, voordeel je kunt per Dag, Week, Periode, Maand, Kwartaal of Jaar afschriften maken, of helemaal nooit!
De overige sturen een duur geprint afschrift, in een envelop, en nog porto kosten, en online internet is gratis....
In ruil voor 0,5% rente kunt U de printer en cartridge betalen....en die kost minder.

Omdat deze geen kantoren heeft, ook geen geldautomaten, ze betalen wel voor gastgebruik, maar ook geen diefstal en navul kosten van deze automaten...

Zelf vraag ik bij de benzine pomp vaak E50,- extra, pinnen kost hetzelfde, en zij hoeven dan geen geld naar bank brengen....
Die biljetten van E100,- em E50,- blijven in kassa, en klein geld kost geld.... dus de benzine pomp wil graag zo een loopje besparen...

Verder nog; Kijk eerst eens naar de huidige kleine banken!

CVB, via tussenpersonen in verzekeringen....
SNS leuk maar ook klein en niet overal...
ASN moet ook andere grote gebruiken voor diverse produkten...
Triodos, leuk, ook de Partij V D Dieren zit hier....

Naast deze 4 landelijke nog diverse plaatselijke, dus keuze genoeg,
en kijk eens wat deze voor problemen hebben om te overleven!

Dat Argenta goed gaat komt door de Hypotheken die ze afgelopen jaren verkochten en in België zeer bekend, dus Zuid Nederland weet wat ze doen.
Ook het aanbod op www.argenta.be zal hier later op de markt komen...

De DSB bank wacht nog, want de opstart kosten zijn hoog, en je moet
maar afwachten of het wat word.
Gezien de 4 kleine en het succes van Argenta geef ik Dick Scheringa hierin gelijk.

Ook heb ik ervaren dat Argenta met Hypotheken zelden problemen heeft, door vooraf strenger te selecteren, dus alleen de goede geld geven kun je ook lagere rente vragen, elk probleem kost geld, en als je weinig probleembetalers hebt, kun je gewoon lagere rente bieden!

Dus ook zonder BKR kun je daar geweigerd worden!

Dus blijf maar lekker op je eigen bank voor de TV zitten...

Carlos2

Ongelezen bericht door Carlos2 »

Dus blijf maar lekker op je eigen bank voor de TV zitten...
Daar zit ik inderdaag lekker.

Trapito

Ongelezen bericht door Trapito »

@ Chanmaster,

In je 1e reactie op dit topic lees ik toch echt drie vragen.
Bij twee ervan zet je zelfs nog een vraagteken achter de zin.
Maar OK, als dat geen vragen zijn, het is jou stukje.

Laat ik nou niet nog zo'n fout maken.
Zou jij mij kunnen vertellen hoeveel problemen je opnoemt en hoeveel oplossingen je aandraagt?

Verder schrijf je:
U sprak over de Boerenleenbank maar die was ook co-operatief.

Wat wil je daar nu mee zeggen?
Ik had toch geschreven dat het een coöperative bank was, van en voor boeren?

Noble

Ongelezen bericht door Noble »

@ chanmaster

Zoals ik eerder in één van mijn reacties heb geschreven is Chanmaster duidelijk GEEN type -1- mens. (zij die dingen láten gebeuren, waar de hele vooruitgang op draait..)

en de lijfspreuk van mensen als Chanmaster:
Iemand die het idee oppert om in deze tijd xxxxx te beginnen is niet goed bezig.
Natuurlijk zal het niet meevallen om e.e.a. voor elkaar te krijgen maar is dat niet met nagenoeg alle "nieuwe-op-te-richten-bedrijven" .
Er bestaat geen enkele behoefte aan een nieuwe bank.
Dat weet ik zo net nog niet.... kijk eens naar alle klachten in de Bank-Sector??? zijn die echt nodig?? of kan hier iemand op inspringen??

Mijn vraag: is de Argenta bank niet nét een stapje voor???

Zij pakken nú reeds alle "protest" klanten, en dat zijn er veel meer geworden dan dat de bedoeling was...

Deze hadden een mooie opstap geweest voor:
"De BurgerBank " ....

Indien "De BurgerBank" geen miljarden winst wil maken, geen mijoenen bonussen wil uitkeren aan bestuurders, is er ZEKER wel een levensvatbaarheid voor deze bank.

Wie is(zijn) de juiste persoon(en) om dit te starten.
Dit zou dan een clubje "principe" mensen moeten zijn voor wie de lol belangrijker is dan miljarden.

Voor een grote bijdrage kun je bij mij helaas niet aankloppen, voor ondersteuning ( openen- internetrekening) zeker wél...

Wat met de automatisering van "De BurgerBank"

wel, vroeger koste dit aan apparatuur GIGANTISCHE bedragen.
tegenwoordig zit dit computergeweld verpakt in veel kleinere/schaalbare oplossingen.
Dus óók dát hoeft geen bedreigende situatie op te werpen.

Zeg nooit NOOIT..... waar een wil is... is een weg....

Áls de opstart op het JUISTE moment plaats vind...

mijn mening:
Ijselstein komt met voorzet van een mogelijkheid...
Trapito, Venantius, D1RK , reageren daarop met echte pioneers visie's.

Nederland is nog niet hélemáál afgestompt, er leven nog "columbussen" :wink: :wink: :wink: :wink: + :wink:

Jaensj

Ongelezen bericht door Jaensj »

Kansloos, verspilde moeite, gebruik je energie voor meer kansrijke zaken. Zelfs het er over schrijven is eingelijk al te veel. Mij krijg je tenminste niet mee, mijn kapitaal breng ik liever naar een echte bank, inplaats van naar een stelletje amateurs. Bovendien waar spreek je over, de hele discussie is begonnen, om de prijs van een pasje, waar € 10,95 voor betaald moet worden. Het sop is de kool niet waard.

Noble

@ Jaens

Als...... als meer mensen dachten zoals jij, was er nu:

1 bank
1 bakker
1 internetprovider
1...
1....
1...

gelukkig zijn er ánders denkenden/doeners...
mijn kapitaal breng ik liever naar een echte bank,
bij de hoeveelste "echte" bank zit jij ???
en die andere banken zijn NIET echt ???

ps: speciaal voor jou....
en de aarde is plat en NIET rond... :wink:

Jaensj

Nog even dit, denk je echt dat de Argenta echt zit te wachten op een stelletje minder draagkrachtegen uit Nederland, die te zuinig zijn om
€ 10,95 in het jaar te betalen voor het pasje, Alle weglopers van de Postbank hadden een basispasje, met weinig saldo. De klanten die wat meer te makken hebben, merken niets van het betalen voor het pasje, want dat betaalden ze al jaren. Dus de burgerbank is gedoemt te mislukken, omdat er alleen maar klanten met weinig geld komen. Daarom zal het niet zolang duren dat de Argenta ook kosten in rekening brengt, ook de Belgen moeten brood op de plank, en rekeningen aanhouden die alleen maar geld kosten, kunnen ook de Belgen niet.

Noble

je zit in 't verkeerde topic..... Jaens.....

ijsselstein

Zoals door hem Jaensj zelf al is aangegeven het sop is de kool niet waard.

Jaensj

@ Noble en eisselstein Als mijn boodschap maar overkomt, en dat is gebeurd. Burgerbank is kansloos, en Argenta moet om niet in moeilijkheden te komen, tzt ook kosten in rekening brengen voor het aanhouden van een uitgeklede rekening. Ben je terug bij af.

Noble

van Jaens:
Als mijn boodschap maar overkomt
ja, jouw mening is duidelijk... en gelukkig niet de mijne, dan kon ik maar uit -1- bank kiezen.

ps:

Hoe zit het met je antwoord op:
van Jaens: mijn kapitaal breng ik liever naar een echte bank,
bij de hoeveelste "echte" bank zit jij ???
en die andere banken zijn NIET echt ???

Chanmaster

Zo, nu heb ik even tijd om dit bericht te plaatsen.
Hoewel mijn eerste reactie het idee regelrecht tot het ronde archief verwees en deze reactie door mij persoonlijk werd verwijderd in afwachting van dit bericht meen ik er goed aan te doen om een aantal scherpe vragen te stellen. Hier komen ze.

-1- In welk opzicht wijkt de door u te stichten bank af van de reeds bestaande banken?
-2- Van waar wilt u het startkapitaal betrekken?
-3- Hebt u zich reeds laten informeren over de kwalificaties welke men aan u stelt?

Elke bank het haar eigen kenmerkende eigenschappen welke onderling een ander gezicht laten zien maar inhoudelijk exact identiek aan elkaar zijn omdat banken nu eenmaal aan een protocol gehoudens zijn.
Laatst gewijzigd door Chanmaster op 14 mar 2007 20:00, 2 keer totaal gewijzigd.

Peter-O

Ongelezen bericht door Peter-O »

@ chanmaster
Iemand die werkelijk en serieus met dit soort ideeën bezig is heeft geen tijd om dit forum te bezoeken.
Hij of zij zal dit alleen al niet doen vanwege zijn/haar kwaliteiten.
Waar slaat dát nu weer op...iemand mét kwaliteiten komt hier niet??/ dus jij kunt niks??? weet niks?? vandaar dat je je hier thuis voelt???

Neem een voorbeeld aan Trapito..... en LEER wat chanmaster...dan zal ik jóuw stukjes serieus gaan lezen.

Ik denk net als Trapito dat de eind-streep halen een "prestigieus" plan is, maar beginnen niet ALLE goede bedrijven/instellingen/maanlandingen met zo'n plan/wens/droom ????

Noble zij het al..... zeg nooit nooit....

en áls het lukt... zet je mensen als Chanmaster bij de deur met een bezem, om het stoepje schoon te houden... want zélf initatief nemen kunnen ze niet.

Chanmaster

Zo nauw, letterlijk moet je mijn opmerking nu ook weer niet opvatten.
Ik wil ook helemaal niet zeggen dat het oprichten van een bank met een ander beleid een op voorhand verloren zaak is maar als bank heb je je nu eenmaal aan de etikette ofwel het protocol te houden waardoor je niets meer of minder bent en kunt dan elke andere bank.
Ik neem mijn bewoording terug of pas deze aan hetgeen terecht is.

Peter-O

Ongelezen bericht door Peter-O »

Ah, ok, no hard feelings :wink: , je reactie toont karakter en ik hoop daar nu meer van te zien/lezen... :lol: stoepveger zit er dus voor jou niet meer in..... sorry....

Gesloten