Pagina 1 van 3

digitale fotocamera Kruidvat

Geplaatst: 10 mar 2007 16:24
door John6811
Op 22 februari 2007 heb ik een Samsung digitale fotocamera als kado voor mijn moeder gekocht. Op haar verjaardag bleek dat ze ook een digitale camera van mijn vader kreeg. Omdat ze voor de andere camera koos heb ik op 29 februari geprobeerd de camera terug te brengen naar het filiaal Langestraat Alkmaar waar het was gekocht. De originele kassabon had ik mee en de camera zat nog in de originele verpakking. In de winkel werd me op onbeschofte toon te kennen gegeven dat volgens de voorwaarden ik de klantenservice moest bellen waarna een afspraak zou worden gemaakt wanneer de camera terug kon worden gebracht. Nadat telefonisch kontakt is opgenomen met de klantenservice werd me verteld dat de camera helemaal niet terug kon worden gebracht, niet geruild en laat staan het geld terug werd gegeven. Dat laatste is nog steeds mijn bedoeling. Tijdens de koop is mijn niet gewezen op deze voorwaarden. Ik ben dan ook zeer teleurgesteld in deze behandeling. Ik heb als eerste een klacht via de mail naar Kruidvat gestuurd maar vrees op de afloop. Weet iemand wat mijn rechten zijn ? :(

Re: digitale fotocamera Kruidvat

Geplaatst: 10 mar 2007 20:28
door audiofreak1
Heel veel rechten. Zeker kan dit toestel retour. Recht van de consument.
Je hebt een bon dus recht van retour. Succes! En laat je niet afschepen door die Kruitvatmiepjes.

Re: digitale fotocamera Kruidvat

Geplaatst: 11 mar 2007 02:29
door ikbenik
Nadat telefonisch kontakt is opgenomen met de klantenservice werd me verteld dat de camera helemaal niet terug kon worden gebracht, niet geruild en laat staan het geld terug werd gegeven. Dat laatste is nog steeds mijn bedoeling. Tijdens de koop is mijn niet gewezen op deze voorwaarden. Ik ben dan ook zeer teleurgesteld in deze behandeling.
Koop=Koop!
Heel veel rechten. Zeker kan dit toestel retour. Recht van de consument.
Je hebt een bon dus recht van retour. Succes! En laat je niet afschepen door die Kruitvatmiepjes.

Dat is het recht van de consument helemaal niet.

Hoe je daarbij komt is me een raadsel.

Als je een product in de winkel koopt heb je alleen recht op je geld terug als er iets mis is met het product en deze niet gerepareerd of omgewisseld kan worden.

In alle andere gevallen heb je nergens recht op.


Je hoort wel vaker dat een consument het recht heeft met de ongeopende product samen met de aankoopbon binnen 7 of 14 dagen het product naar de winkel terug kan brengen en dan zijn geld terug.

Dus de bedenktijd zou volgens sommige mensen ook in de normale winkel gelden.

Dit is dus niet het geval.

Re: digitale fotocamera Kruidvat

Geplaatst: 12 mar 2007 11:38
door Captain Pervert
Inderdaad, koop is koop en als een winkel een artikel terugneemt (terwijl er met het product niets mis is) dan is dat service van zijn kant en niet zijn plicht. Wat niet wil zeggen dat ik het netjes vind zoals het bij Kruidvat is gegaan, maar ze zijn nergens toe verplicht.

Re: digitale fotocamera Kruidvat

Geplaatst: 12 mar 2007 11:51
door ikbenik
Inderdaad, koop is koop en als een winkel een artikel terugneemt (terwijl er met het product niets mis is) dan is dat service van zijn kant en niet zijn plicht.
Ik vind dat soort service een hele vreemde service.

Ik bedoel er het volgende mee:

Mensen kopen heel impulsief en denken niet na of ze het product kunnen gebruiken of dat het product wel voor hun bedoeld is.

In plaats van bij twijfel de winkelier te raadplegen kopen mensen heel onbesuist.

En waarom moet de winkelier dan de producten terugnemen, omdat de mensen kopen zonder hun hersenen te gebruiken?

Dus omdat de klant impulsief koopt, moet de winkelier dan de schade ervan betalen?
Want daar komt het op neer.

Re: digitale fotocamera Kruidvat

Geplaatst: 12 mar 2007 11:56
door D1RK
Koop eerst maar eens een nieuwe kalender, dit jaar 2007 en 29 februari?

Mijn dochter was toen jarig, en ik heb het niet gevierd!

Tot volgend jaar als ze haar 7e verjaardag zal vieren, dus hoe oud is zij?

Re: digitale fotocamera Kruidvat

Geplaatst: 12 mar 2007 21:16
door John6811
Mensen, bedankt voor jullie reacties. Ook het bericht van 29 februari. 7 dagen na 22 februari is inderdaad 1 maart. Scherp hoor. Dat ik aan de rest van het bericht verder niets had laat ik maar in het midden.
De koop van het produkt was een weldoordachte keuze alleen kan het voorkomen zoals het bericht vertelde dat het kado ook door iemand anders werd gegeven. Pech als je het mij vraagt.
Ik ben van mening dat winkeliers deze service gewoon kunnen bieden. Kijk naar een Hema, V&D of Bijenkorf; geen enkel probleem om je geld terug te krijgen. Nu weet ik hoe een retailgigant zoals Watson (eigenaar Kruidvat) groot is geworden. De regie vanuit China doet ze geen goed.

Re: digitale fotocamera Kruidvat

Geplaatst: 12 mar 2007 21:32
door ikbenik
De koop van het produkt was een weldoordachte keuze alleen kan het voorkomen zoals het bericht vertelde dat het kado ook door iemand anders werd gegeven. Pech als je het mij vraagt.


Dit versta ik niet onder impulsief koopgedrag.
Ik ben van mening dat winkeliers deze service gewoon kunnen bieden. Kijk naar een Hema, V&D of Bijenkorf; geen enkel probleem om je geld terug te krijgen.
In mijn branche gaat dat gewoon moeilijk.
Voor mij in ieder geval wel.

Als iemand bij mij een printer koopt, heeft hij die mogelijkheid niet om terug te brengen.
Ik ben van mening dat winkeliers deze service gewoon kunnen bieden. Kijk naar een Hema, V&D of Bijenkorf; geen enkel probleem om je geld terug te krijgen.
De reden dat ik deze mening niet deel is dat sommige mensen iets kopen en later nadenken of ze het product wel nodig hadden.

Dus ze kopen een dure printer, en bedenken later dat ze met een goedkope ook goed uit zijn.

Of ze kopen een goedkope printer en vragen geen informatie over de printer en de mogelijkheden. En komen later erachter dat die toch niet aan hun wensen voldoet.

In zulke gevallen is:

Koop=koop.

Als men tegen mij zegt:
Doe mij de goedkoopste printer.

En 5 dagen later komen ze terug met de mededeling dat de printer niet aan hun wensen voldoet en mij vragen of ik die om wil ruilen voor een duurdere exemplaar, dan hebben ze pech.

De printer neem ik niet terug.
Ze kunnen wel de andere printer krijgen, tegen volledige betaling.

Want anders zit ik met een printer opgescheept die ik niet meer als nieuw kan verkopen.

Oftewel:
Doordat de klant in zo'n geval impulsief iets gekocht heeft, moet ik dus 1 printer zelf extra kopen.

Re: digitale fotocamera Kruidvat

Geplaatst: 13 mar 2007 08:17
door Jan9
De camera van John is niet gebruikt, een kleine moeite om die in te nemen.
Kruidvat is een grote keten en kan makkelijk deze service verlenen.
Nu komt John niet meer in de Kruidvat.

Re: digitale fotocamera Kruidvat

Geplaatst: 13 mar 2007 08:40
door D1RK
Beste John 6811,

Als je een dochter hebt die op 29 feb 1980 is geboren, mag je dit soort grapjes maken....

Het probleem is zoals IKbenIK al aangeeft...
Als het een dicht geplakte verpakking of in plastic is, dan kun je vrijwel altijd overal ruilen....
Maar mijn Camera zat in een doos, en of alles erin zit kun je niet controleren, een boekje tekort of kabeltje, de gratis geheugenkaart ontbreekt, en dus moet de winkel alles nalopen als het een dichtgevouwen niet verzegelde doos is!

Het notebook wat ik ooit kocht was dicht gemaakt met stickertje, maar de camera kon je zonder beschadiging openen!

Hoewel IKbenIK als gespecialiseerde winkel nog zou kunnen kontroleren of alles erin zit, Kruitvat medewerkers zijn minder deskundig dus kunnen dit moeilijker!

Het voorbeeld van de printer, als deze terug mag, worden het wel 2 nieuwe cartridge's erbij, en of alle software er bij zit, bij de Lexmark is vaak naast de Windows ook Linux en Mac Cd erbij....
Ook de boekjes, naast NL ook EN en soms nog meer, en zaten er nu wel of geen kabels bij?

Verder ook altijd op de kassa bon kijken, elke winkel heeft andere voorwaarden, en dat mag!

Re: digitale fotocamera Kruidvat

Geplaatst: 13 mar 2007 09:40
door MrDichter
Dus omdat de klant impulsief koopt, moet de winkelier dan de schade ervan betalen?
Want daar komt het op neer.

ikbenik stelde dit. maar als je een ongeopende verpakking trug neemt kun je die weer gewoon verkopen. hoezo kosten voor de winkelier.
het is behalve de verpakking niet aangeraakt.en het toont service.


ik heb met oud en nieuw een waterkoker gehaald voor me vrouw bij de kruidvat. ik had het daar ingepakt en reed nog naar een andere winkel daar zag ik een set met een koffiezet apperaat en een broodtoaster erbij die bijna zelfde prijs had.ik met het ingepakte doos naar de kruid vat en vertelde dat mijn ouders het ook al hadden gekocht en ik kreeg meteen geld trug. hun ebben zelf de kadooverpakking er van afgehaald.dat is pas service. waarschijnlijk om dat de belgen tog iets vriendelijker zijn dan wij nederlanders.

Re: digitale fotocamera Kruidvat

Geplaatst: 13 mar 2007 09:52
door ikbenik
Het voorbeeld van de printer, als deze terug mag, worden het wel 2 nieuwe cartridge's erbij, en of alle software er bij zit, bij de Lexmark is vaak naast de Windows ook Linux en Mac Cd erbij....
Ook de boekjes, naast NL ook EN en soms nog meer, en zaten er nu wel of geen kabels bij?



Dit soort geintjes kost de winkelier alleen maar geld.

ikbenik stelde dit. maar als je een ongeopende verpakking trug neemt kun je die weer gewoon verkopen. hoezo kosten voor de winkelier.

Ik lever heel vaak producten op bestelling.
hoezo kosten voor de winkelier.
het is behalve de verpakking niet aangeraakt.en het toont service.
Kan wel wezen dat het service toont, maar als ik zo ga doen en het kost alleen maar geld dan kan ik daarvan niet bestaan.
Het notebook wat ik ooit kocht was dicht gemaakt met stickertje, maar de camera kon je zonder beschadiging openen!

Als iemand bij mij een notebook koopt, kan hij deze nooit terugbrengen en zijn geld terugkrijgen.

Dat je dit niet begrijpt.

Re: digitale fotocamera Kruidvat

Geplaatst: 13 mar 2007 09:57
door MrDichter
ik snap niet dat als het niet geopend is wat voor kosten er dan aan zitten voor een winkelier.als jij voor je kameraad een pakje peuken moet kopen bij de winkel naast je en het moet cabalero zijn en je haalt marlboro ga je tog ook trug en zeg je is de verkeerde.

dan zeggen ze ze ook niet nee jij hebt het in je handen gehad en ik kan dat niet meer verkopen.
in dit geval weet ik dus dat ik bij jou in de zaak nooit iets moet kopen want daar heb je geen (goede) service...

Re: digitale fotocamera Kruidvat

Geplaatst: 13 mar 2007 10:03
door ikbenik
ik snap niet dat als het niet geopend is wat voor kosten er dan aan zitten voor een winkelier.
Simpel, als ik een digitale camera verkoop is dat zo minimaal, dat als ik die terugneem dat ik die dan bijna niet kwijtraak.
in dit geval weet ik dus dat ik bij jou in de zaak nooit iets moet kopen want daar heb je geen (goede) service...
Blijf jij maar rustig weg!

Want als jij al niet wilt begrijpen is als jij een digitale camera bij mij koopt en dat het onzin is om deze na dagen dan weer terug te brengen.

Want koop=koop.

Dat je dat niet wilt begrijpen.

Want waarom moet jij je producten terug willen brengen?

Als ik een computer helemaal compleet lever, dan kunnen de mensen die nooit terugbrengen.

Is toch logisch!

Want waarom moeten ze de mogelijkheid hebben om de computer terug te brengen?

Omdat ze dan na 4 dagen er spijt van hebben?
Is hun probleem, niet de mijne.

Re: digitale fotocamera Kruidvat

Geplaatst: 13 mar 2007 10:17
door MrDichter
als iemand een pc of laptop koopt voor ze kinderen en die heb net 1)2 dagen zelf gekocht en is nooit opengeweest of uit de doos het is niet om dat het fout is of een inpulsiefe aankoop. het is nieuw ongebruikt en onbeschadigd en dus kun je die zonder extra kosten gewoon verder verkopen.

Re: digitale fotocamera Kruidvat

Geplaatst: 13 mar 2007 10:22
door ikbenik
als iemand een pc of laptop koopt voor ze kinderen en die heb net 1)2 dagen zelf gekocht en is nooit opengeweest of uit de doos het is niet om dat het fout is of een inpulsiefe aankoop.
Maar waarom moet je dan de mogelijkheid hebben om het terug te brengen?


Je koopt toch geen notebook om het terug te brengen?

Ik snap dat niet.

Dus jij straft een winkelier af omdat hij geen producten terugneemt.

Echter volgens de wet is het nog altijd:

koop=koop

En volgens de wet handeld de winkelier correct.

Re: digitale fotocamera Kruidvat

Geplaatst: 13 mar 2007 10:23
door MrDichter
je koopt het niet om trug te brengen maar om da de ander toevallig net 1 heeft
service heet dat een beetje ethiek

Re: digitale fotocamera Kruidvat

Geplaatst: 13 mar 2007 10:40
door Fiore
hou toch op met doordrammen, wettelijk gezien hoeft het niet en met ethiek heeft het ook niets te maken.. gewoon beter nadenken voor je iets koopt, hoef je daarna ook niet zo te zemelen

Re: digitale fotocamera Kruidvat

Geplaatst: 13 mar 2007 10:43
door MrDichter
ja en wettelijk mag je ook geen drugs bezitten, kopen of roken.
Wettelijk maar het mag wel mits je je aan de onngeschreven regels daaromtrent houd. je moet niet alles te wettelijk nemen en een beetje goodwil tonen.niet een achterbakse op gel beluste vrek

Re: digitale fotocamera Kruidvat

Geplaatst: 13 mar 2007 10:46
door ikbenik
je koopt het niet om trug te brengen maar om da de ander toevallig net 1 heeft
Weet je wat echt het probleem is?
Jij moet navraag gaan doen.

Als je iemand een notebook kado wilt doen, dan vraag je eerst of die persoon er al 1 heeft en of dat die persoon wel die notebook kan gebruiken.

Daarbij blijf ik erbij:

Heb je een product gekocht, dan is en blijft het jouw eigendom.

Koop=koop!


En omdat ik weiger om de producten waar niets mis mee is terug te nemen, deug ik als winkelier niet.

Ik weiger om service te verlenen aan diegene die een behoorlijk impulsief koopgedrag hebben of totaal verkeerd kopen.

Dit heeft niets met de houding van de winkelier te maken, maar met de houding en het gedrag van de kopers.