N.a.v. van mijn oproep over Siematic dealers waarmee goede en slechte ervaringen zijn opgedaan, kreeg ik een aantal goede reacties. Hieronder onze ervaringen. Wij zijn zowel in de regio als een eind daarbuiten voor verschillende gesprekken langsgegaan.
Onze aanpak was om bij meerdere zaken langs te gaan (we hebben dat ook overal gewoon gezegd). Wij zijn gewoon een half uur gaan zitten en hebben bij meerdere zaken afspraken gemaakt, zelfs meerdere op 1 dag. Vooral in de regio maar ook één daarbuiten. Allen voor een Siematic keuken. Ons idee was om bij geen enkele verkoper andermans offerte of tekening neer leggen. Daar schiet je m.i. immers niets mee op. Ze gaan dan simpelweg kopieren van de ander, zonder zelf nog na te denken. Bovendien kan er dan ook geen vertrouwen ontstaan tussen koper en verkoper.
Voor ons waren een aantal criteria belangrijk (in hun onderlinge samenhang).
- Geen gedoe over absurde "kortingen", waarover eindeloos onderhandeld moet worden. Je koopt een keuken en geen korting. Wij zijn niet gek, we gaan naar meerdere aanbieders;
- Geen aanbetaling, oftewel betaling bij levering net als bij een huis, auto etc. Bij een faillissement kun je immers naar je geld fluiten. Kopie van een ID-bewijs mogen ze van mij maken.;
- Tekeningen en offerte (of in ieder geval een nauwkeurige kostenbegroting) moet je meekrijgen (we moeten immers op ons gemak thuis kunnen controleren en lezen wat wij later gaan tekenen);
- Creativiteit, vriendelijkheid, servicegerichtheid, etc. van de adviseur/verkoper (evt. positieve referenties van 3-en spelen daarbij natuurlijk ook een rol).
Allereerst een zeer slechte ervaring (de enige overigens)
Siematic Alexandrium, Rotterdam. Verkoper (volgens zijn kaartje "Topdesigner" (?)): xx (vanwege slechte ervaring naam weggelaten).
Dit was de eerste zaak waar wij zijn geweest. Na ons tweede gesprek bij deze zaak zag ik dat in een eerder topic (2006:
http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=38949) al niet erg positief werd gesproken over Siematic Alexandrium en ik kan veel dingen bevestigen. Ik kan een heel verhaal schrijven over hoe wij daar, naar onze beleving, niet zo netjes (laat ik het maar zo uitdrukken) behandeld zijn, maar ik zal het beperkt houden. Het eerste gesprek vroeg hij naar ons budget. Budget zegt m.i. niets over wat je werkelijk voor iets wilt uitgeven, maar goed. Wij vertelden dat onze interesse uitging naar de SL 909. Zonder te weten hoe groot de keuken was, welk werkblad en hoeveel apparatuur wij wilden, wist hij al meteen dat het tussen de 25k - 30k zou kosten. Vervolgens alles besproken, maar nog geen keuze gemaakt voor specifieke apparatuur. We hebben alleen aangegeven dat onze voorkeur uitging naar Siemens. Er stond nog niets concreets (behalve de hoofdlijnen) op papier, maar na 30 sec. "nadenken" "zat hij met 27 in zijn hoofd" en hij ging alleen een tekening maken als we er wel uit zouden komen met de prijs want tussen zijn "berekening en ons budget zou wel een een groot gat kunnen zitten. Ik moest daar om lachen, maar we hadden nog geen andere ervaringen dus gevraagd om alles uit te werken. En maar de standaard verkooptechniek, of wij wel een goed gevoel bij het gesprek hebben, of we tevreden zijn met de keuzes voor de opstelling, etc.
Een week later terug voor een tweede gesprek. Daarvoor hadden we ´s ochtends het eerste gesprek in Delft gehad (zie hieronder). We kregen in Alexandrium een gigantische offerte van 31k, die in Delft voor dezelfde keuken ruim 40% lager was ondanks dat in Delft stelposten waren opgenomen voor de duurste apparatuur. Tijdens het gesprek aangegeven dat wij toevallig 2 uur eerder langs Siemens waren gereden in Zoetermeer en een keuze voor specifieke apparatuur hadden gemaakt. Hij had overigens zonder overleg in zijn offerte rekening gehouden met andere apparatuur (Atag oid, terwijl wij in het eerste gesprek Siemens hadden gevraagd). Dat paste hij aan en gek genoeg veranderde er niets aan de offerteprijs. Ik gaf hem aan dat wij er thuis eens rustig over na gingen denken. Daarop reageerde hij dat hij dat niet zo zeker wist want "hij maakte wel een mooie prijs". Maar ik weet het wel, zei ik hem. Ik gaf hem aan dat ik nog niet over een prijs ga praten als ik nog niet 100% tevreden ben over de keuken. Ondertussen had ik de kostenbegroting uit Delft in mijn achterhoofd, maar heb daar niet over gezegd. Uiteindelijk hield ik vol, waarop m.i. bot en beledigd werd gereageerd. Ik zei hem dat ik geen broodje kaas aan het kopen was, dat wij op een aantal punten nog niet tevreden waren/twijfelden en waarschijnlijk van alles en nog wat wilden veranderen. Hier werd niet eens naar geluisterd, want hij wilde de koop sluiten.
Ook viel mijn oog op letterlijk de kleine lettertjes van de offerte waarop stond dat je 25% bij de opdracht diende te voldoen en 75% 10 dagen voor levering.... Met alle respect, voor een huis of een nieuwe auto hoef ik ook pas te betalen op de dag van levering. Aanbetaling, pfffff. In een faillissement kun je naar je centen fluiten.
We kregen ook de tekeningen niet mee. Hoe moeten we dan vergelijken? vroeg ik. Ineens werd een a4tje met tekst op tafel gelegd. We mochten de tekeningen meenemen tegen betaling van € 250 dmv automatische incasso (werd verrekend bij evt. koop). Ik zei tegen hem dat ik alleen betaal voor tekeningen die ik aan de wand hang. Daarop reageerde hij dat als wij de tekeningen nog wilden bekijken en er niet voor wilden betalen, wij nog maar een keer langs moesten komen, etc, etc. Ondertussen kwam de receptioniste langs om te vragen of wij nog koffie wilden, maar ze werd door onze topdesigner dmv een boze blik weggestuurd. Wij waren inmiddels echt volledig verbaasd en zijn uiteindelijk behoorlijk geïrriteerd vertrokken.
Wij hebben vervolgens niet meer van ons laten horen (misschien niet netjes van onze kant, maar voor ons bleek uit het gesprek voldoende dat het niets meer zou worden). De verkoper belde mij later terug. Ik uitte daarover mijn verbazing, waarop hij (m.i. geirriteerd) vroeg waarom ik verbaasd was. Ik heb mij verontschuldigd voor het feit dat wij niets meer hebben laten horen, maar aangegeven dat naar ons idee uit het gesprek wel bleek dat het niets meer zou worden. Ik heb hem vervolgens op vriendelijke wijze uitgelegd en beargumenteerd dat ik hun werkwijze (wijze van behandelen, absurde offerte, etc.) onplezierig vond. Dat werd een lang gesprek, waarin hij niet luisterde naar mijn opmerkingen (lijkt mij toch waardevol) maar doorratelde dat er niets mis is met hun werkwijze. Nergens krijg je tekeningen mee; bij een architect van een huis moet je ook voor tekeningen betalen; 9 van de 10 mensen vinden hun werkwijze wel plezierig en wij zien nu juist die 10e die dat niet vinden, etc, etc.
Uiteindelijk maar aangegeven dat wij qua stijl gewoon niet bij elkaar passen. Hij rondde daarop het gesprek af met de mededeling dat hij al niet verwachtte dat wij terug zouden komen en dat hij alle stukken (tekeningen en offerte e.d.) toch al had weggegooid (waarom bel je dan nog?).
Als ik zijn leidinggevende zou zijn, had ik hem ontslag aangezegd want dit is echt geen visitekaartje voor je winkel. Iedereen moet het voor zich weten maar mij zie je nooit meer bij Siematic Alexandrium, nog niet om gewoon te kijken. Het kan allemaal heel anders, beter, netter, vriendelijker, etc. Deze mensen verkopen korting en geen keukens, behandelen je alsof je een idioot en een nummer bent. Ze hebben op het gebied van menselijke interactie nog heel veel te leren.
Ik vrees voor alle mensen die door deze verkooptechnieken overrompeld worden en inderdaad wel tekenen.
Goede ervaringen
1. Koolschijn, Delft. Verkoper/adviseur: de heer xxx.
Voorafgaand aan het tweede gesprek bij Siematic Alexandrium dezelfde dag 's ochtends bij Koolschijn Delft langsgegaan. De heer Van Rijn begon het gesprek ook met en toelichting over hun werkwijze; een keuken koop je niet in 1 of 2 gesprekken etc, bij ons krijg je prijs waar de keuken hier de deur voor uitgaat. Hij was beargumenteerd kritisch over bepaalde details die wij voorstelden, hetgeen wij heel plezierig vonden. Zeer vriendelijk en netjes geholpen. Nemen goed de tijd voor je. Veel verstand van zaken. Geen gezeur over wat ons budget is. Het idee dat wij in Rotterdam hadden opgedaan laten uitwerken. De creativiteit werd hierdoor enigszins beknot, maar dat lag dus meer aan ons. Uiteraard gaf hij vervolgens alternatieven. Aan het einde van het eerste gesprek netjes de schets en een kostenbegroting mee (uitgesplitst naar keukenopstelling (kastjes ed), werkblad en apparatuur).
Tweede afspraak een heel andere keukenopstelling laten uitwerken (het idee uit Den Haag). Ondanks dat ik bij het maken van de tweede afspraak had aangegeven dat wij een heel ander idee wilden laten uitwerken, had hij toch de tekening van de eerste opstelling uitgewerkt die wij uiteraard gewoon meekregen. Aan het einde van het gesprek weer netjes de schets en een kostenbegroting mee (uitgesplitst naar keukenopstelling (kastjes ed), werkblad en apparatuur). Derde afspraak tekening meegekregen en rustig thuis alles vergelijken. Geen gezeur over direct tekenen. Gewoon een afspraak gemaakt dat wij hem binnen 2 weken zouden informeren over onze beslissing.
2. Nell en Stutterheim in Den Haag, tevens Naarden. Verkoper/adviseur: xxxx/xxxx.
Na het tweede gesprek bij Siematic Alexandrium en het eerste gesprek bij Koolschijn in Delft, dezelfde dag naar Nell en Stutterheim in Den Haag. Niets dan lof! Ook hier weer vriendelijk en zeer netjes geholpen. Ook weer geen vragen over ons budget. Heel goed gevoel aan over gehouden. Ook hier weer veel verstand van zaken. Startte discussie op over details om uiteindelijk het beste resultaat boven tafel te krijgen. Creatieve en leuke ideeen. Kwam met een een idee wat wij zelf ook al hadden, maar wat wij in eerste instantie te gewaagd vonden. Na wat advies en indrukken van familie en vrienden is dit het uiteindelijk wel geworden. Tweede afspraak vond in Naarden (het Arsenaal) plaats. Opnieuw een heel goed gevoel aan overgehouden. Voorafgaand aan het gesprek per e-mail een "praattekening" met bijbehorende offerte ontvangen. Na afloop van het tweede gesprek tekeningen en offerte mee en een leuke dag Naarden gehad. Ook hier weer geen druk om te tekenen. Geen aanbetaling bij opdracht, maar betaling bij levering. Naarden is een leuk vestingstadje en zeker de moeitje om daar eens te gaan kijken.
3. Wij zijn ook nog naar Duitsland gereden, een goede ervaring, zoals al vaker door anderen op dit forum beschreven. Ik wil toch ook benadrukken dat de Nederlandse ondernemers kunnen wat de Duitsers kunnen. Je moet alleen wel appels met appels vergelijken.
Uiteindelijk hebben wij obv afweging van de bovengenoemde criteria onze keuze gemaakt.