LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] advies voor pensioen opbouw??
-
advies voor pensioen opbouw??
Stel iemand is 30 jaar, heeft werk bij 3 werkgevers. Bij slechts 1 werkgever wordt pensioen opgebouwd, maar dus alleen over de uren die daar gewerkt worden. Zij wil nu ook over haar andere uren pensioen opbouwen, maar weet niet hoe en wat. Zij krijgt zoveel adviezen. (van levensloopregeling tot lijfrentepolissen etc.) Hoe kan zij het beste haar toekomstige pensioen veilig stellen??? En zo dat dit nu ook belastingtechnisch goed uitkomt. Wie geeft advies???
Re: advies voor pensioen opbouw??
Op een goede spaarrekening het geld wegzetten of gaan beleggen.
Levensloop kan ook een goede optie zijn.
Levensloop kan ook een goede optie zijn.
-
Ja..gespaard wordt er al. Maar belasting technisch is dit niet erg an te raden lijkt me. Je moet je pensioen toch ook anders kunnen opbouwen
-
Levensloop lijkt mij niet geschikt als pensioen. Ik zou een goede pensioenadviseur zoeken. Al je gegevens watbetreft inkomen en je huidige pensioen meenemen.
Als eerste navragen bij de andere twee werkgevers of ze mee kan doen in de pensioenregeling aldaar. Stel dat ze part-time receptie medewerkster is en haar collega's receptie hebben wel een pensioenregeling dan kan ze dus gewoon meedoen.
Als dat niet het geval is navragen waarom er geen regeling is. Het kan bv verplicht zijn dmv een bedrijfstakpensioenfonds. Dit is afhankelijk van het soort bedrijf.
Daarnaast kijken dmv jaarruimte berekeningen te maken of er middels een lijfrente iets op gebouwt kan gaan worden.
Als dat niet het geval is navragen waarom er geen regeling is. Het kan bv verplicht zijn dmv een bedrijfstakpensioenfonds. Dit is afhankelijk van het soort bedrijf.
Daarnaast kijken dmv jaarruimte berekeningen te maken of er middels een lijfrente iets op gebouwt kan gaan worden.
O nee? Waarom niet?Ja..gespaard wordt er al. Maar belasting technisch is dit niet erg an te raden lijkt me.
Waarom niet?Levensloop lijkt mij niet geschikt als pensioen.
@SJZ
Zo erg moeilijk is het niet hoor!
Over spaartegoed krijg je max 4% rente. En je betaalt boven ruwweg 20.000 euro ook nog 1,2% belasting. Niet echt een rendabele (2,8%, ex inflatie) manier om een pensioen op te bouwen.
Levensloop is er sowieso niet voor pensioen. Dat ziet op opname van vrije tijd voor de pensioendatum!!!! Sterker nog: je levensloopsaldo wordt zelfs voor je pensioendatum vrijgegeven. Eerst lezen, dan antwoorden!
Vraagsteller kan beter wachten tot 2008, dan kun je pensioen opbouwen bij een bank tegen een vaste rente met een fractie van de kosten van een verzekeraar, gewoon op een spaarrekening. En voordat er domme opmerkingen komen, dan ben je NIET 1,2% belasting verschuldigd.
Zo erg moeilijk is het niet hoor!
Over spaartegoed krijg je max 4% rente. En je betaalt boven ruwweg 20.000 euro ook nog 1,2% belasting. Niet echt een rendabele (2,8%, ex inflatie) manier om een pensioen op te bouwen.
Levensloop is er sowieso niet voor pensioen. Dat ziet op opname van vrije tijd voor de pensioendatum!!!! Sterker nog: je levensloopsaldo wordt zelfs voor je pensioendatum vrijgegeven. Eerst lezen, dan antwoorden!
Vraagsteller kan beter wachten tot 2008, dan kun je pensioen opbouwen bij een bank tegen een vaste rente met een fractie van de kosten van een verzekeraar, gewoon op een spaarrekening. En voordat er domme opmerkingen komen, dan ben je NIET 1,2% belasting verschuldigd.