Slechte auto gekocht
Geplaatst: 17 mar 2007 00:45
hallo,
ik heb een tijd geleden (zo'n 5 maanden terug) een auto gekocht. ik ben maar een student, dus mijn max budge was zo'n 1500 euro, uiteindelijk vond ik een leuke voor 1300 euro.
goed ik heb dus een testrit gemaakt, de auto reed erg goed vond ik. verder waren er wel wat vreemde krassen op de (standaard) achterklepspoiler. ook was de auto 2 weken daarvoor APK gekeurd door (de buurman) garage, waarbij geconstateerd was dat er wat roest in de achterste wielkassen zat en een band wat kaal was (2,5>x>1,6). ook heb ik verder door gevraagd of er nog wat mis mee was (km-standen, andere grote reparaties), maar mij werd verteld dat die auto nog wel 3 jaar mee kon in principe.
dus ik ben overgegaan tot aanschaf, mede wegens de zeer recente apk keuring. de roest had ik gezien in de wielkast (hij trok de bekleding ff opzij) en ik dacht dat het niet zo erg was (deed zelf een lascursusje).
mijn verwachting was dat er voor zo'n 200 tot max 400 euro aan reparaties bij zou komen, wat me redelijk onvermijdbaar leek bij een oudere auto.
het betreft een nissan 100 nx uit 1991, met 160dkm op de klok, de verkoper is autocentrum2000 uit weert, wel een erkend handelaar, geen bovag.
maar toen:
de wielkassen waren veeeeeeel erger doorgeroest dan gezien (ff in geprikt, net peperkoek)
lekke schokdempers
lekke uitlaat
rotor, verdelerkap, bougiekabels bougies, olie (het verwachte standaard onderhoud)
gasveren achterklep (redelijk verwacht)
set nieuwe banden (bleek t nog goede wiel de reserveband te zijn..)
totale reparatiekosten tot hier zijn ongeveer 1300 euro, waaronder de schokdempers een goede verlagingsset werden (dempers+veren)
maar nu:
lager van de aandrijfas zeer versleten (2mm speling zeker)
gaten in de kokerbalken
reparatiekosten daarvan zijn zo'n 200 euro per stuk.
hiermee komen de totale reparatiekosten op zo'n 1700 euro, en nog zit er redelijk wat roest in het plaatwerk bij de wielkassen. de auto zal zo redelijk lastig verder te verkopen zijn en de reparatiekosten haal ik er nooit meer uit. alle reparaties zijn zelf of zwart gedaan uit kostenbesparing. feitelijk was de auto economisch total loss gezien de reparaties en zal de verkoper er echt niet meer dan 300 voor betaald hebben.
zoals jullie lezen zijn een aantal van deze dingen op zijn minst aandachtspunten bij de apk, en komen deze niet uit de lucht vallen. feitelijk zaten alle gebreken er al toen ik de auto kocht (uitlaat was bijv. tijdelijk gemaakt met firegum)
kan ik mijn schade nu verhalen op iemand? de verkoper danwel de keuringsgarage? hoe kan ik hier iets van terug zien?
ik heb contact gehad met een advocate (via t juridisch loket, juridisch advies voor 13,50) en die zei dat er dergelijke zaken geweest zijn, met wisselende uitslagen. feitelijk komt het er op neer dat zijn meldingsplicht (van de verkoper over de gebreken dus) zwaarder zou moeten wegen dan mijn onderzoeksplicht. om mijn zaak te sterken zou ik een herkeuring kunnen aanvragen bij de RDW (45 euro), maar het is niet helemaal zeker of die rotte kokerbalken echt afkeur zullen zijn of niet.
wie heeft hier ervaring mee?
ps. excuses voor het lange verhaal op dit tijdstip...
ik heb een tijd geleden (zo'n 5 maanden terug) een auto gekocht. ik ben maar een student, dus mijn max budge was zo'n 1500 euro, uiteindelijk vond ik een leuke voor 1300 euro.
goed ik heb dus een testrit gemaakt, de auto reed erg goed vond ik. verder waren er wel wat vreemde krassen op de (standaard) achterklepspoiler. ook was de auto 2 weken daarvoor APK gekeurd door (de buurman) garage, waarbij geconstateerd was dat er wat roest in de achterste wielkassen zat en een band wat kaal was (2,5>x>1,6). ook heb ik verder door gevraagd of er nog wat mis mee was (km-standen, andere grote reparaties), maar mij werd verteld dat die auto nog wel 3 jaar mee kon in principe.
dus ik ben overgegaan tot aanschaf, mede wegens de zeer recente apk keuring. de roest had ik gezien in de wielkast (hij trok de bekleding ff opzij) en ik dacht dat het niet zo erg was (deed zelf een lascursusje).
mijn verwachting was dat er voor zo'n 200 tot max 400 euro aan reparaties bij zou komen, wat me redelijk onvermijdbaar leek bij een oudere auto.
het betreft een nissan 100 nx uit 1991, met 160dkm op de klok, de verkoper is autocentrum2000 uit weert, wel een erkend handelaar, geen bovag.
maar toen:
de wielkassen waren veeeeeeel erger doorgeroest dan gezien (ff in geprikt, net peperkoek)
lekke schokdempers
lekke uitlaat
rotor, verdelerkap, bougiekabels bougies, olie (het verwachte standaard onderhoud)
gasveren achterklep (redelijk verwacht)
set nieuwe banden (bleek t nog goede wiel de reserveband te zijn..)
totale reparatiekosten tot hier zijn ongeveer 1300 euro, waaronder de schokdempers een goede verlagingsset werden (dempers+veren)
maar nu:
lager van de aandrijfas zeer versleten (2mm speling zeker)
gaten in de kokerbalken
reparatiekosten daarvan zijn zo'n 200 euro per stuk.
hiermee komen de totale reparatiekosten op zo'n 1700 euro, en nog zit er redelijk wat roest in het plaatwerk bij de wielkassen. de auto zal zo redelijk lastig verder te verkopen zijn en de reparatiekosten haal ik er nooit meer uit. alle reparaties zijn zelf of zwart gedaan uit kostenbesparing. feitelijk was de auto economisch total loss gezien de reparaties en zal de verkoper er echt niet meer dan 300 voor betaald hebben.
zoals jullie lezen zijn een aantal van deze dingen op zijn minst aandachtspunten bij de apk, en komen deze niet uit de lucht vallen. feitelijk zaten alle gebreken er al toen ik de auto kocht (uitlaat was bijv. tijdelijk gemaakt met firegum)
kan ik mijn schade nu verhalen op iemand? de verkoper danwel de keuringsgarage? hoe kan ik hier iets van terug zien?
ik heb contact gehad met een advocate (via t juridisch loket, juridisch advies voor 13,50) en die zei dat er dergelijke zaken geweest zijn, met wisselende uitslagen. feitelijk komt het er op neer dat zijn meldingsplicht (van de verkoper over de gebreken dus) zwaarder zou moeten wegen dan mijn onderzoeksplicht. om mijn zaak te sterken zou ik een herkeuring kunnen aanvragen bij de RDW (45 euro), maar het is niet helemaal zeker of die rotte kokerbalken echt afkeur zullen zijn of niet.
wie heeft hier ervaring mee?
ps. excuses voor het lange verhaal op dit tijdstip...