Pagina 1 van 1

Hoe krom is recht??

Geplaatst: 19 mar 2007 12:10
door Snowman
Waarschuwing vooraf: Het is een lang verhaal, maar ik kan het helaas niet korter verwoorden. Het verhaal begint als volgt:

In september 2005 kreeg ik een colporteur van de Nederlandse Energie Maatschappij (NEM) aan de deur. Hij vertelde wat hij kwam hij doen en ik deelde meteen mee dat ik niet geïnteresseerd was, heb hem een goede dag gewenst en de deur dicht gedaan. Niks aan het handje zou je zeggen. Totdat ik op 21 Oktober 2005 een brief kreeg van Essent. Hierin stond dat zij het betreurden dat ik per 30 Oktober 2005 overstapte naar een andere energieleverancier. Ik heb meteen gebeld met de klantenservice en gemeld dat ik niet wegging bij hun. De medewerker meldde mij toen dat van de NEM bericht hadden ontvangen dat ik een switch wou maken. Ik heb de medewerker de situatie uitgelegd, en gevraagd of ze de switch niet konden tegenhouden maar als antwoord kreeg ik dat Essent niets voor mij kon doen en ik maar contact moest zoeken met de NEM. De switch ging dus gewoon door en wel per 30 Oktober 2005.

Ik heb meteen contact gezocht met de NEM, en daar werd mij meegedeeld dat ik maar een brief moest sturen en daarin het hele verhaal moest uitleggen. Zo gezegd, zo gedaan. Op 17 November 2005 ntving ik een welkomstbericht van de NEM. Tot mijn grote verbazing stond daar een naam op die in geen enkel opzicht leek op de mijne. Toen werd het mij duidelijk. De colporteur had waarschijnlijk mijn adres opgeschreven om zijn quotum te halen en daarbij een valse naam gebruikt. Meteen weer contact gezocht met de NEM, een nieuwe brief geschreven en maar afwachten wat hun antwoord zou zijn. Gelukkig liet dat niet lang op zich wachten. 5 Dagen later ontving ik een brief van de NEM waarin zij de gang van zaken betreurden. Ze erkenden dat er door de colporteur fouten waren gemaakt, en ze zegden toe mij weer terug te switchen naar mijn oude leverancier. Verder maakten ze netjes excuses en boden mij als compensatie aan om mijn energie te betalen zolang ik nog niet terug was bij Essent. Allemaal super netjes. Het duurde tot 23 Maart 2006 voor ik weer werd teruggeswitched, dus het was een aardige vergoeding die de NEM mij gaf. Probleem opgelost zou je zeggen. Nou niet dus ....

16 Maart 2006 ontving ik van Essent bericht dat ik weer aangesloten zou worden bij hun enwel per 23 Maart, en ze stuurden meteen een rekening voor de periode van 30 Oktober 2005 t/m 23 Maart 2006. Of ik even bijna 600 Euro wou betalen. Meteen gebeld met Essent en aangegeven dat ik dat niet hoefde. Ik was in die periode geen klant bij hun maar bij de NEM en die had toegezegd dat zij mijn energie voor hun rekening namen. Essent wuifde dat argument weg en stelde dat ik met terugwerkende kracht weer klant was bij hun en dus gewoon diende te betalen. Na een briefwisseling tussen Essent en mij (begonnen in Mei 2006 en eindigend in Juli , waarin Essent onvermurwbaar bleek, heb ik besloten het voorval bij de Geschillencommissie onder te brengen. In Augustus 2006 nam de Geschillencommissie mijn klacht in behandeling.

Op 22 November 2006 werd de klacht mondeling behandeld in Utrecht. De maanden ervoor waren gebruikt om al het papierwerk in orde te krijgen. Op 2 Maart jl. was eindelijk de langverwachte uitspraak van de Geschillencommissie daar. Tot mijn grote vreugde bleek mijn klacht gegrond. Essent diende hun correctiefactuur te crediteren, ik hoefde geen cent te betalen. Ik blij natuurlijk!! Vervolgens probeerde ik mijn gemaakte kosten en een schadevergoeding op Essent te verhalen. Helaas bleek dat een probleem. Essent stelde dat tijdens een geschil iedere partij zijn eigen kosten voor zijn/haar rekening neemt en dat die niet te verhalen zijn bij winst.

En daar wringt bij mij de schoen. Ik heb flink kosten moeten maken om mijn gelijk te halen en nu kan ik die kosten nergens verhalen. Tevens ben ik door medewerkers van Essent beledigd, beschuldigt van wanbetaling etc.. Ik heb reiskosten gemaakt, vrije dagen moeten opnemen, juridisch advies moeten inwinnen en nog veel meer. Het is toch te zot voor woorden dat ik daarin niet gecompenseerd kan worden?? Mijn kosten zijn haast zo hoog als de correctiefactuur, dus heb ik nu echt wel gewonnen?? Zo voelt het niet in ieder geval. Rondvraag bij de Ombudsman en Het Juridisch loket leren mij dat ik geen poot heb om op te staan. En dat terwijl, als ik er een rechtzaak van zou hebben gemaakt, ik wel de mogelijkheid had om schadeloosstelling te verlangen. Als dit de smaak is van overwinning, dan had ik ook best zonder gekunt. Heb ik echt geen mogelijkheid om Essent te dwingen mijn kosten vergoeden?? Voor mijn gevoel is recht wel heel krom ....

Re: Hoe krom is recht??

Geplaatst: 19 mar 2007 12:23
door Dwaas
Beste Snowman,

Voor zover mij bekend kunt u een eventuele onkostenvergoeding wel op uw buik schrijven. Een dergelijk verzoek had u wellicht aan de geschillencommissie kunnen voorleggen en dan had deze dit verzoek en haar oordeel in haar definitieve uitspraak meegenomen. Als dat hierin niet is meegenomen, kunt u hier achteraf bij de geschillencommissie niet meer op terugkomen. Een soort hoger beroep bij de commissie bestaat wel, maar daarbij wordt niet inhoudelijk naar uw zaak gekeken. Dat is meer een procedurele beoordeling.

Ook een rechter zal naar alle waarschijnlijkheid niets met uw verzoek doen, omdat zij zich veelal conformeren aan een uitspraak van de geschillencommissie. Voorts kun je je afvragen of alle tijd, moeite en kosten die u er dan in moet steken op zullen wegen tegen de baten. Het lijkt mij dat u dan alleen maar weer afstevent op nog meer narigheid en de kater zal alleen maar groter zijn. Wellicht moet u zich erbij neerleggen dat recht soms krom is en is het een troost, zij het een schrale, dat u in elk geval wel gedurende de jaren steeds gelijk heeft gehad.

Vriendelijke groet,

De Dwaas

Re: Hoe krom is recht??

Geplaatst: 19 mar 2007 12:41
door kanovaarder
Het gehele verhaal gelezen te hebben denk ik dat u aan de verkeerde deur aan het kloppen bent.
Het is de colporteur van (en in opdracht van) de NEM waar een en ander fout is gegaan.
De aansprakelijkheid voor die fout ligt dus bij de NEM.
De kosten die u na deze fout heeft moeten maken moet u dan ook niet bij Essent maar bij die NEM neerleggen!!

Maak een goed overzichtelijk kostenplaatje en zet het gehele verhaal punt voor punt op schrift inclusief uitspraken van geschillencommissie(s).

Zoek daarna contact met;

Nedincasso (heet nu sinds kort Directincasso)
Postbus 95
6800 AB
Arnhem
Bezoekadres:
Nieuwe Stationsstraat 10 (gebouw WTC)
6811 KS Arnhem
Algemeen tel: +31 (0) 26 - 3724 404
Fax: +31 (0) 26 - 3723 360
Verkoop +31 (0) 26 - 3724 508
Email: [email protected]

Dit bureau werkt op basis van N0-cure No-pay en alleen de dossierkosten van € 31,50 zullen u bij geen succes in rekening worden gebracht.

en laat hen verder uw claim die u uiteindelijk toch op de NEM heeft behandelen.

Succes!

Grootvader

Re: Hoe krom is recht??

Geplaatst: 19 mar 2007 20:54
door *Jolanda*
Ik vind het een bijzondere uitspraak van de Geschillencommissie. In feite heeft de NEM u onterecht overgenomen en mogen zij u het verbruik dat u bij hen hebt gehad niet in rekening brengen. Volgens de afspraken tussen de energieleveranciers mag échte leverancier (in dit geval Essent) u het verbruik wel in rekening brengen. De NEM heeft daarom ook het verzoek tot het terugnemen van u als klant aan Essent gedaan, daarmee erkennen zij dat zij u onterecht regelen en daarmee mogen zij u ook geen verbruik in rekening brengen.

De medewerkers van zowel NEM als Essent hadden u hierover kunnen informeren, zo was voor u duidelijk geweest dat u het verbruik aan Essent had moeten betalen en dat de NEM de nota's moest kwijtschelden. Dit had u een hoop onkosten gescheeld.

Re: Hoe krom is recht??

Geplaatst: 19 mar 2007 21:04
door Chanmaster
Kanovaarder wat heeft u in hemelsnaam met NEDINCASSO?
U probeert op deze wijze een incassodienst te verkopen!
Wat in hemelsnaam heeft deze zaak in een incassodienst te zoeken?
Ik zie het verband niet!