Hoe krom is recht??
Geplaatst: 19 mar 2007 12:10
Waarschuwing vooraf: Het is een lang verhaal, maar ik kan het helaas niet korter verwoorden. Het verhaal begint als volgt:
In september 2005 kreeg ik een colporteur van de Nederlandse Energie Maatschappij (NEM) aan de deur. Hij vertelde wat hij kwam hij doen en ik deelde meteen mee dat ik niet geïnteresseerd was, heb hem een goede dag gewenst en de deur dicht gedaan. Niks aan het handje zou je zeggen. Totdat ik op 21 Oktober 2005 een brief kreeg van Essent. Hierin stond dat zij het betreurden dat ik per 30 Oktober 2005 overstapte naar een andere energieleverancier. Ik heb meteen gebeld met de klantenservice en gemeld dat ik niet wegging bij hun. De medewerker meldde mij toen dat van de NEM bericht hadden ontvangen dat ik een switch wou maken. Ik heb de medewerker de situatie uitgelegd, en gevraagd of ze de switch niet konden tegenhouden maar als antwoord kreeg ik dat Essent niets voor mij kon doen en ik maar contact moest zoeken met de NEM. De switch ging dus gewoon door en wel per 30 Oktober 2005.
Ik heb meteen contact gezocht met de NEM, en daar werd mij meegedeeld dat ik maar een brief moest sturen en daarin het hele verhaal moest uitleggen. Zo gezegd, zo gedaan. Op 17 November 2005 ntving ik een welkomstbericht van de NEM. Tot mijn grote verbazing stond daar een naam op die in geen enkel opzicht leek op de mijne. Toen werd het mij duidelijk. De colporteur had waarschijnlijk mijn adres opgeschreven om zijn quotum te halen en daarbij een valse naam gebruikt. Meteen weer contact gezocht met de NEM, een nieuwe brief geschreven en maar afwachten wat hun antwoord zou zijn. Gelukkig liet dat niet lang op zich wachten. 5 Dagen later ontving ik een brief van de NEM waarin zij de gang van zaken betreurden. Ze erkenden dat er door de colporteur fouten waren gemaakt, en ze zegden toe mij weer terug te switchen naar mijn oude leverancier. Verder maakten ze netjes excuses en boden mij als compensatie aan om mijn energie te betalen zolang ik nog niet terug was bij Essent. Allemaal super netjes. Het duurde tot 23 Maart 2006 voor ik weer werd teruggeswitched, dus het was een aardige vergoeding die de NEM mij gaf. Probleem opgelost zou je zeggen. Nou niet dus ....
16 Maart 2006 ontving ik van Essent bericht dat ik weer aangesloten zou worden bij hun enwel per 23 Maart, en ze stuurden meteen een rekening voor de periode van 30 Oktober 2005 t/m 23 Maart 2006. Of ik even bijna 600 Euro wou betalen. Meteen gebeld met Essent en aangegeven dat ik dat niet hoefde. Ik was in die periode geen klant bij hun maar bij de NEM en die had toegezegd dat zij mijn energie voor hun rekening namen. Essent wuifde dat argument weg en stelde dat ik met terugwerkende kracht weer klant was bij hun en dus gewoon diende te betalen. Na een briefwisseling tussen Essent en mij (begonnen in Mei 2006 en eindigend in Juli , waarin Essent onvermurwbaar bleek, heb ik besloten het voorval bij de Geschillencommissie onder te brengen. In Augustus 2006 nam de Geschillencommissie mijn klacht in behandeling.
Op 22 November 2006 werd de klacht mondeling behandeld in Utrecht. De maanden ervoor waren gebruikt om al het papierwerk in orde te krijgen. Op 2 Maart jl. was eindelijk de langverwachte uitspraak van de Geschillencommissie daar. Tot mijn grote vreugde bleek mijn klacht gegrond. Essent diende hun correctiefactuur te crediteren, ik hoefde geen cent te betalen. Ik blij natuurlijk!! Vervolgens probeerde ik mijn gemaakte kosten en een schadevergoeding op Essent te verhalen. Helaas bleek dat een probleem. Essent stelde dat tijdens een geschil iedere partij zijn eigen kosten voor zijn/haar rekening neemt en dat die niet te verhalen zijn bij winst.
En daar wringt bij mij de schoen. Ik heb flink kosten moeten maken om mijn gelijk te halen en nu kan ik die kosten nergens verhalen. Tevens ben ik door medewerkers van Essent beledigd, beschuldigt van wanbetaling etc.. Ik heb reiskosten gemaakt, vrije dagen moeten opnemen, juridisch advies moeten inwinnen en nog veel meer. Het is toch te zot voor woorden dat ik daarin niet gecompenseerd kan worden?? Mijn kosten zijn haast zo hoog als de correctiefactuur, dus heb ik nu echt wel gewonnen?? Zo voelt het niet in ieder geval. Rondvraag bij de Ombudsman en Het Juridisch loket leren mij dat ik geen poot heb om op te staan. En dat terwijl, als ik er een rechtzaak van zou hebben gemaakt, ik wel de mogelijkheid had om schadeloosstelling te verlangen. Als dit de smaak is van overwinning, dan had ik ook best zonder gekunt. Heb ik echt geen mogelijkheid om Essent te dwingen mijn kosten vergoeden?? Voor mijn gevoel is recht wel heel krom ....
In september 2005 kreeg ik een colporteur van de Nederlandse Energie Maatschappij (NEM) aan de deur. Hij vertelde wat hij kwam hij doen en ik deelde meteen mee dat ik niet geïnteresseerd was, heb hem een goede dag gewenst en de deur dicht gedaan. Niks aan het handje zou je zeggen. Totdat ik op 21 Oktober 2005 een brief kreeg van Essent. Hierin stond dat zij het betreurden dat ik per 30 Oktober 2005 overstapte naar een andere energieleverancier. Ik heb meteen gebeld met de klantenservice en gemeld dat ik niet wegging bij hun. De medewerker meldde mij toen dat van de NEM bericht hadden ontvangen dat ik een switch wou maken. Ik heb de medewerker de situatie uitgelegd, en gevraagd of ze de switch niet konden tegenhouden maar als antwoord kreeg ik dat Essent niets voor mij kon doen en ik maar contact moest zoeken met de NEM. De switch ging dus gewoon door en wel per 30 Oktober 2005.
Ik heb meteen contact gezocht met de NEM, en daar werd mij meegedeeld dat ik maar een brief moest sturen en daarin het hele verhaal moest uitleggen. Zo gezegd, zo gedaan. Op 17 November 2005 ntving ik een welkomstbericht van de NEM. Tot mijn grote verbazing stond daar een naam op die in geen enkel opzicht leek op de mijne. Toen werd het mij duidelijk. De colporteur had waarschijnlijk mijn adres opgeschreven om zijn quotum te halen en daarbij een valse naam gebruikt. Meteen weer contact gezocht met de NEM, een nieuwe brief geschreven en maar afwachten wat hun antwoord zou zijn. Gelukkig liet dat niet lang op zich wachten. 5 Dagen later ontving ik een brief van de NEM waarin zij de gang van zaken betreurden. Ze erkenden dat er door de colporteur fouten waren gemaakt, en ze zegden toe mij weer terug te switchen naar mijn oude leverancier. Verder maakten ze netjes excuses en boden mij als compensatie aan om mijn energie te betalen zolang ik nog niet terug was bij Essent. Allemaal super netjes. Het duurde tot 23 Maart 2006 voor ik weer werd teruggeswitched, dus het was een aardige vergoeding die de NEM mij gaf. Probleem opgelost zou je zeggen. Nou niet dus ....
16 Maart 2006 ontving ik van Essent bericht dat ik weer aangesloten zou worden bij hun enwel per 23 Maart, en ze stuurden meteen een rekening voor de periode van 30 Oktober 2005 t/m 23 Maart 2006. Of ik even bijna 600 Euro wou betalen. Meteen gebeld met Essent en aangegeven dat ik dat niet hoefde. Ik was in die periode geen klant bij hun maar bij de NEM en die had toegezegd dat zij mijn energie voor hun rekening namen. Essent wuifde dat argument weg en stelde dat ik met terugwerkende kracht weer klant was bij hun en dus gewoon diende te betalen. Na een briefwisseling tussen Essent en mij (begonnen in Mei 2006 en eindigend in Juli , waarin Essent onvermurwbaar bleek, heb ik besloten het voorval bij de Geschillencommissie onder te brengen. In Augustus 2006 nam de Geschillencommissie mijn klacht in behandeling.
Op 22 November 2006 werd de klacht mondeling behandeld in Utrecht. De maanden ervoor waren gebruikt om al het papierwerk in orde te krijgen. Op 2 Maart jl. was eindelijk de langverwachte uitspraak van de Geschillencommissie daar. Tot mijn grote vreugde bleek mijn klacht gegrond. Essent diende hun correctiefactuur te crediteren, ik hoefde geen cent te betalen. Ik blij natuurlijk!! Vervolgens probeerde ik mijn gemaakte kosten en een schadevergoeding op Essent te verhalen. Helaas bleek dat een probleem. Essent stelde dat tijdens een geschil iedere partij zijn eigen kosten voor zijn/haar rekening neemt en dat die niet te verhalen zijn bij winst.
En daar wringt bij mij de schoen. Ik heb flink kosten moeten maken om mijn gelijk te halen en nu kan ik die kosten nergens verhalen. Tevens ben ik door medewerkers van Essent beledigd, beschuldigt van wanbetaling etc.. Ik heb reiskosten gemaakt, vrije dagen moeten opnemen, juridisch advies moeten inwinnen en nog veel meer. Het is toch te zot voor woorden dat ik daarin niet gecompenseerd kan worden?? Mijn kosten zijn haast zo hoog als de correctiefactuur, dus heb ik nu echt wel gewonnen?? Zo voelt het niet in ieder geval. Rondvraag bij de Ombudsman en Het Juridisch loket leren mij dat ik geen poot heb om op te staan. En dat terwijl, als ik er een rechtzaak van zou hebben gemaakt, ik wel de mogelijkheid had om schadeloosstelling te verlangen. Als dit de smaak is van overwinning, dan had ik ook best zonder gekunt. Heb ik echt geen mogelijkheid om Essent te dwingen mijn kosten vergoeden?? Voor mijn gevoel is recht wel heel krom ....