Gekochte versnellingsbak blijkt niet goed
Geplaatst: 19 mar 2007 18:25
Zo'n anderhalf jaar geleden heb ik in mijn ford sierra een 2.9i V6 cosworth motorblok laten bouwen.
(origineel was het een standaard 2.0i 4 cilinder)
De originele versnellingsbak paste hierdoor niet meer.
Een belg is tegelijkertijd met eenzelfde project begonnen. (ombouw van de motor in een andere auto)
Hij heeft voor zichzelf een versnellingsbak en druklager op maat gemaakt.
Halverwege het project is hij er mee gestopt, en had dus de versnellingsbak over.
Bijna anderhalf jaar geleden heb ik de versnellingsbak over gekocht van hem.
(incl aandrijfas, druklager, drukgroep en koppelingsplaat)
Hij vertelde me dat de versnellingsbak er zo in 1 keer onder paste, hij was al helemaal op maat gemaakt.
Nadat ik hem heb laten monteren bij de garage bleek de startmotor er niet meer tussen te passen.
Dit foutje had hij over het hoofd gezien zei hij.
Om hem passend te krijgen moest de carterpan onder het motorblok aangepast worden. Hiervoor moest het hele motorblok weer uitgebouwd worden. (€€€)
De carterpan heeft de beste belg gratis voor me aangepast, omdat het zijn fout was. De kosten voor het uit- en inbouwen wilde hij niet vergoeden.
Goed, de versnellingsbak er weer onder gezet. Toen bleek dat de koppelingsplaat doorslipte. Dit kwam doordat de druklager niet overeen kwam met de drukgroep. (welke hij op maat gemaakt zou hebben)
De versnellingsbak moest er dus weer onderuit (€€€). Na 2 keer opnieuw monteren hadden we de goede combinatie van drukgroep/druklager gevonden.
Alles leek goed, ik kon na een half jaar weer normaal rijden.
Maar bij de eerste rit op de snelweg begon de auto hevig te trillen boven de 120 km/h.
De belg zei dat dit wel eens in de aandrijf-as zou kunnen zitten. Ik heb hiervoor een andere aandrijf-as moeten kopen, twv 150 euro.
Nadat we deze gemonteerd hadden bleek het probleem nog niet verholpen.
Na grondig onderzoek (ook bij een andere garage) blijkt dat de versnellingsbak niet goed op maat gemaakt is.
Hij zit er scheef onder, waardoor de aandrijf-as een hele rare hoek moet maken.
Dit zorgt er voor dat de as bij lage snelheid slingerd, en bij hoge snelheid trilt.
Het probleem is niet meer te verhelpen.
De kosten om hem opnieuw op maat te laten maken wegen niet op tegen de kosten van de versnellingsbak. De versnellingsbak op zich is dus economisch total-loss.
De kosten voor de versnellingsbak incl toebehoren is 1150 euro.
De kosten van het uitbouwen en opnieuw inbouwen van het blok, en tot 4 keer toe de versnellingsbak opnieuw monteren liggen rond de 700 ~ 800 euro.
Dan nog de koste voor de (voor niets) aangekochte aandrijfas twv 150 euro.
Totaal ben ik rond de 2000 euro kwijt aan de versnellingsbak.
De beste belg geeft niet thuis en wil de versnellingsbak niet terug nemen, terwijl hij weet dat hij me een niet-goede bak verkocht heeft.
Hij heeft de bak gewoon niet goed op maat gemaakt, terwijl hij dat wel gezegt heeft bij de verkoop. (alles heb ik als bewijs per e-mail.)
Wat zijn mijn kansen om de bak terug te doen en mijn geld terug te krijgen?
(origineel was het een standaard 2.0i 4 cilinder)
De originele versnellingsbak paste hierdoor niet meer.
Een belg is tegelijkertijd met eenzelfde project begonnen. (ombouw van de motor in een andere auto)
Hij heeft voor zichzelf een versnellingsbak en druklager op maat gemaakt.
Halverwege het project is hij er mee gestopt, en had dus de versnellingsbak over.
Bijna anderhalf jaar geleden heb ik de versnellingsbak over gekocht van hem.
(incl aandrijfas, druklager, drukgroep en koppelingsplaat)
Hij vertelde me dat de versnellingsbak er zo in 1 keer onder paste, hij was al helemaal op maat gemaakt.
Nadat ik hem heb laten monteren bij de garage bleek de startmotor er niet meer tussen te passen.
Dit foutje had hij over het hoofd gezien zei hij.
Om hem passend te krijgen moest de carterpan onder het motorblok aangepast worden. Hiervoor moest het hele motorblok weer uitgebouwd worden. (€€€)
De carterpan heeft de beste belg gratis voor me aangepast, omdat het zijn fout was. De kosten voor het uit- en inbouwen wilde hij niet vergoeden.
Goed, de versnellingsbak er weer onder gezet. Toen bleek dat de koppelingsplaat doorslipte. Dit kwam doordat de druklager niet overeen kwam met de drukgroep. (welke hij op maat gemaakt zou hebben)
De versnellingsbak moest er dus weer onderuit (€€€). Na 2 keer opnieuw monteren hadden we de goede combinatie van drukgroep/druklager gevonden.
Alles leek goed, ik kon na een half jaar weer normaal rijden.
Maar bij de eerste rit op de snelweg begon de auto hevig te trillen boven de 120 km/h.
De belg zei dat dit wel eens in de aandrijf-as zou kunnen zitten. Ik heb hiervoor een andere aandrijf-as moeten kopen, twv 150 euro.
Nadat we deze gemonteerd hadden bleek het probleem nog niet verholpen.
Na grondig onderzoek (ook bij een andere garage) blijkt dat de versnellingsbak niet goed op maat gemaakt is.
Hij zit er scheef onder, waardoor de aandrijf-as een hele rare hoek moet maken.
Dit zorgt er voor dat de as bij lage snelheid slingerd, en bij hoge snelheid trilt.
Het probleem is niet meer te verhelpen.
De kosten om hem opnieuw op maat te laten maken wegen niet op tegen de kosten van de versnellingsbak. De versnellingsbak op zich is dus economisch total-loss.
De kosten voor de versnellingsbak incl toebehoren is 1150 euro.
De kosten van het uitbouwen en opnieuw inbouwen van het blok, en tot 4 keer toe de versnellingsbak opnieuw monteren liggen rond de 700 ~ 800 euro.
Dan nog de koste voor de (voor niets) aangekochte aandrijfas twv 150 euro.
Totaal ben ik rond de 2000 euro kwijt aan de versnellingsbak.
De beste belg geeft niet thuis en wil de versnellingsbak niet terug nemen, terwijl hij weet dat hij me een niet-goede bak verkocht heeft.
Hij heeft de bak gewoon niet goed op maat gemaakt, terwijl hij dat wel gezegt heeft bij de verkoop. (alles heb ik als bewijs per e-mail.)
Wat zijn mijn kansen om de bak terug te doen en mijn geld terug te krijgen?