Ik heb de afgelopen week nog het een en ander gelzen over de gang van zaken rond meteruitwisseling. Wanneer de oude meter vanwege ouderdom en derhalve mogelijke afwijkingen door de netbeheerder vervangen wordt moet men daaraan medewerking verlenen maar men is niet verplicht te stellen om een ander type meter te accepteren aldus de DTe. Dit komt er op neer dat wanneer, welke energieleverancier dan ook, de bestaande meter wil vervangen door een "Slimme meter" men daarin niet hoeft toe te stemmen. Nu kan alle komotie echter een storm in een glas water zijn omdat wij hier op het forum geneigd zijn om de negatieve invloeden als eerste op de voorgrond te schuiven.
De positieve aspecten van een prepaydmeter als ook de negatieve dienen wij ook hier redelijkerwijs te overwegen.
Mijn persoonlijke visie!
De geschillen welke er tussen leverancier en klanten bestaan berusten hoofdzakelijk op meterstanden, voorschotten en/of afrekeningen dus vloeien voort uit de administratieve besommeringen.
De vraag die nu naar voren komt is de volgende.

Wat zijn de gevolgen van het integraal invoeren van een prepaydmeter

Ik ben bang dat er nog steeds een jaarafrekening zal komen. Is dat niet het geval dan zal er jaarlijks of periodiek een aantal eenheden van de prepaydkaart worden afgeschreven. Men schrijft niet af van de prepaydkaart maar van de daaraan gekoppelde rekening bij energieleverancier. Men kan de meter op afstand uitlezen, de levering op afsand onderbreken en de kaartgegevens daaraan verbinden.
Bij verhuizing zou het simpel zijn. Men hoeft alleen de eigen prepaydkaart, waarop nog credits ofwel een tegoed staat, naar het nieuwe adres mee te nemen en aldaar in de meter te steken. Daarmee is tevens de verhuizing bevestigd. Geen afrekening op meterstanden van het voorgaande adres meer. Switchen tussen energieleveranciers is er dan niet meer bij omdat daarin geen enkel voordeel wordt behaald.
CM