Uitleg verschil vaste telefoon - VOIP (+IPB)
Geplaatst: 22 mar 2007 08:56
Ik merk dat veel consumenten het verschil niet kennen tussen de vaste telefoon en VOIP (onder andere IPB).
Vandaar dat ik het nog eens allemaal op een rijtje gezet heb:
VOIP en internet gaan via hetzelfde netwerk.
Dus als er vertraging op het internet plaatsvind, dan treedt dit bij de VOIP-gesprekken ook op.
Bij VOIP gebeurd er precies hetzelfde als bij een bestand downloaden, een internet pagina oproepen enz.
VOIP betekent niets anders dan praten via internet.
VOIP heeft niet de dezelfde kwaliteit als van de vaste telefoonlijn.
Veel consumenten vinden dat VOIP de dezelfde kwaliteit moet hebben als van de oude vaste telefoonverbinding.
Echter mogen ze dit vinden, maar je kunt er niets aan veranderen.
Wat er nu gebeurd is dat veel consumenten gaan klagen, omdat ze veel teleurstellingen hebben.
VOIP heeft niet de dezelfde kwaliteit als de oude analoge telefoonlijn, is veel minder betrouwbaar als de oude analoge telefoonlijn.
Heeft ook een aantal ongemakken.
En dat is VOIP eigen.
Dat wordt heel vaak gesuggereerd, maar is dus niet zo.
VOIP = Voice Over Internet Protocol.
En internet-plus bellen is dat ook.
Veel mensen denken dat je bij IPB dus 2 verschillende lijnen hebt:
- internet
- telefoonlijn.
Echter is IPB niets anders dan internet en VOIP ineen.
Bij de "oude" telefoon en internet heb je ADSL en een telefoonlijn.
Bij IPB heb je alleen de internetlijn en vervalt dus de vaste telefoonlijn.
Een technisch verhaal:
Bij de vaste telefoonlijn (analoog en ISDN) heb je een rechtstreekse verbinding met je gesprekspartner. Dit is een heel eigen netwerk die heel betrouwbaar is en hoge geluidskwaliteit.
VOIP is totaal iets anders. Dit loopt in tegenstelling wat veel consumenten denken niet via de vaste telefoonnetwerk, maar via het computer/internet netwerk van de provider.
Bij VOIP heb je ook géén rechtstreekse telefoonverbinding, maar wordt het gesprek aan jouw kant in hele kleine stukjes gehakt en via pakketjes het computernetwerk opgestuurd.
Deze pakketjes gaan via diverse switshes/routers en netwerkverbindingen naar jouw gesprekspartner. Daar aangekomen worden de pakketjes weer samengevoegd tot 1 geheel en jouw gesprekspartner kan horen wat jij gezegd hebt.
Deze techniek wordt ook gebruikt bij het downloaden van bestanden en e-mail.
Echter als op het computernetwerk het heel druk is (internet, e-mail, internet-tv en VOIP-gesprekken) kan het gebeuren dat er vertraging optreedt. En dat kan resulteren dat je jouw gesprekspartner veel later hoort of dat er pakketjes zoekraken.
Vandaar dat ik het nog eens allemaal op een rijtje gezet heb:
VOIP en internet gaan via hetzelfde netwerk.
Dus als er vertraging op het internet plaatsvind, dan treedt dit bij de VOIP-gesprekken ook op.
Bij VOIP gebeurd er precies hetzelfde als bij een bestand downloaden, een internet pagina oproepen enz.
VOIP betekent niets anders dan praten via internet.
VOIP heeft niet de dezelfde kwaliteit als van de vaste telefoonlijn.
Veel consumenten vinden dat VOIP de dezelfde kwaliteit moet hebben als van de oude vaste telefoonverbinding.
Echter mogen ze dit vinden, maar je kunt er niets aan veranderen.
Wat er nu gebeurd is dat veel consumenten gaan klagen, omdat ze veel teleurstellingen hebben.
VOIP heeft niet de dezelfde kwaliteit als de oude analoge telefoonlijn, is veel minder betrouwbaar als de oude analoge telefoonlijn.
Heeft ook een aantal ongemakken.
En dat is VOIP eigen.
Quote:
VOIP is volgens mij een andere dienst dan internet-plus bellen. Men garandeerde ons dezelfde kwaliteit en dat zijn ze niet nagekomen.
Dat wordt heel vaak gesuggereerd, maar is dus niet zo.
VOIP = Voice Over Internet Protocol.
En internet-plus bellen is dat ook.
Veel mensen denken dat je bij IPB dus 2 verschillende lijnen hebt:
- internet
- telefoonlijn.
Echter is IPB niets anders dan internet en VOIP ineen.
Bij de "oude" telefoon en internet heb je ADSL en een telefoonlijn.
Bij IPB heb je alleen de internetlijn en vervalt dus de vaste telefoonlijn.
Een technisch verhaal:
Bij de vaste telefoonlijn (analoog en ISDN) heb je een rechtstreekse verbinding met je gesprekspartner. Dit is een heel eigen netwerk die heel betrouwbaar is en hoge geluidskwaliteit.
VOIP is totaal iets anders. Dit loopt in tegenstelling wat veel consumenten denken niet via de vaste telefoonnetwerk, maar via het computer/internet netwerk van de provider.
Bij VOIP heb je ook géén rechtstreekse telefoonverbinding, maar wordt het gesprek aan jouw kant in hele kleine stukjes gehakt en via pakketjes het computernetwerk opgestuurd.
Deze pakketjes gaan via diverse switshes/routers en netwerkverbindingen naar jouw gesprekspartner. Daar aangekomen worden de pakketjes weer samengevoegd tot 1 geheel en jouw gesprekspartner kan horen wat jij gezegd hebt.
Deze techniek wordt ook gebruikt bij het downloaden van bestanden en e-mail.
Echter als op het computernetwerk het heel druk is (internet, e-mail, internet-tv en VOIP-gesprekken) kan het gebeuren dat er vertraging optreedt. En dat kan resulteren dat je jouw gesprekspartner veel later hoort of dat er pakketjes zoekraken.