Je zal toch een pc van hem gekocht hebben en hij gaat stuk.
Ik durf niet terug met het apparaat, levensgevaarlijk.
Hoezo?
Als een product kapot gaat, kun je gewoon bij mij terug komen.
Alleen mis jij het verhaal waar het om gaat.
Als van een notebook van Acer het moederbord kapot gaat en het moederbord is niet los leverbaar, dan kan ik deze niet vervangen.
Is dat nu zo moeilijk om dat te begrijpen?
En je neemt zomaar Quotes over zonder de essentie ervan weer te geven.
Even een uitleg van een quote:
De mening van de consumenten en consumentenorganisaties is niet van belang en daaraan mogen géén rechten worden ontleent.
Hiermee bedoel ik dat voor sommige zaken dit inderdaad klopt.
Ik hoor nog regelmatig dat sommige mensen zeggen dat de consumenten de garantieduur en de garantiecondities bepalen.
Wat dus niet zo is.
Een ander voorbeeld:
De economische levensduur van computers en randapparatuur is vastgesteld op 3 jaar.
Dan hoor je een consumentenorganisatie zeggen dat zij van mening zijn dat deze periode voor consumenten 5 jaar moet zijn.
En overal hoor je dan dat de economische levensduur van computers 5 jaar is voor de consumenten.
Als de consumenten vinden dat de economische levensduur van computers voor hun 5 jaar moet zijn, is dat een mening, géén recht!
Wat ik ook soms hoor is dat de consumenten de garantieperiode bepalen en tegen welke condities.
Weer helemaal mis.
Deze periodes worden bepaald door de fabrikant/winkelier, en tegen welke condities.
De meningen van de consumenten en de organisaties zijn hierin totaal niet van belang en mogen inderdaad ook geen rechten aan verbonden worden.
Dit klinkt misschien hard en negatief, maar het is gewoon de juridische uitleg van de Nederlandse wetboeken.
In de Nederlandse wetboeken is bepaald wie de garantietermijn bepaald en tegen welke condities dat gedaan moeten worden.
Dit soort zaken liggen allemaal in de wet vast.
Nog een veel gemaakte misverstand:
Als je in een normale winkel iets koopt heb je als consument het recht dat je een product binnen 7 dagen zonder opgave van reden met de kassabon terug mag brengen.
Dit is ook weer totaal niet waar.
Waar dit over gaat is over de wet koop op afstand. Dan heb je recht op een bedenktijd. Maar als je in een winkel iets koopt dan is
Koop=Koop.
Voor alle duidelijkheid:
In Nederland hebben we afspraken gemaakt.
Daaraan moeten de consumenten en de winkeliers zich aan houden.
Dus als de consument zelf regels gaan verzinnen (wat nog vaak voorkomt) dan hoeven de winkeliers zich daar totaal niet aan te houden.
Andersom geldt dat ook. Dus als de winkeliers zelf wetten gaan verzinnen (wat ook voorkomt) dan hoeven de consumenten daar niet aan te houden.
Dus als je als consument iets bij een webwinkel koopt en na 4 dagen wil je het product terug sturen, dan heb je recht op je geld terug.