Pagina 1 van 1

Televisie binnen twee maanden defect

Geplaatst: 25 mar 2007 12:52
door Eveline68
We hebben bij Wehkamp een televiesie gekocht (ouderwets model 55 cm voor € 159,--) maar na een paar weken ging hij regelamatig vanzelf uit. We hebben Wehkamp gebeld en ze vertelde ons dat we € 20 zelf moesten betalen en dat hij dan gerepareerd kon worden. We waren zeer verbaasd, want we hadden toch garantie? Maar omdat hij te goedkoop was moesten we die € 20 betalen voor het ophalen. Toen de televisie terug kwam zat er een vrolijke nota bij van € 75. We moeten nog even € 55 euro voorrijkosten betalen. Kan dit allemaal zomaar?

Re: Televisie binnen twee maanden defect

Geplaatst: 26 mar 2007 09:53
door ikbenik
Tja, dat krijg je er nu van als je alles zo goedkoop mogelijk wilt hebben.

Dit soort zaken krijg je steeds meer, omdat de consument zit te drammen dat de prijzen steeds goedkoper moeten zijn.
En die goedkopere prijs moet ergens vandaan komen.

En nee, officieël mag dat niet.
Garantie is inderdaad garantie, mits dat het geen eigen schade is.

Wat je wel moet doen is kijken hoelang garantie dat je er op hebt.

Re: Televisie binnen twee maanden defect

Geplaatst: 26 mar 2007 18:46
door Toolboy
Nee natuurlijk kan/mag dat niet .
Zelfs niet als het in de voorwaarden stond.
Ik heb wel eens vaker gelezen.,Bij een defect in de garantie termijn zijn de transportkosten voor de koper.?????

Niet betalen.
U heeft Recht op kosteloos herstel.

Re: Televisie binnen twee maanden defect

Geplaatst: 26 mar 2007 23:42
door ikbenik
Bij een defect in de garantie termijn zijn de transportkosten voor de koper.?????
De transportkosten van de winkelier naar de fabrikant komen voor rekening van de winkelier.

De transportkosten van de klant naar de winkelier zijn voor rekening van de klant.

Als ik het product bij de klant thuis ophaal, worden er geen kosten in rekening gebracht.
Echter als de klant het naar mij toebrengt, kan hij de benzinekosten niet bij mij declareren.
Ik heb trouwens nog nooit meegemaakt dat mensen dit wel vroegen.

Re: Televisie binnen twee maanden defect

Geplaatst: 26 mar 2007 23:52
door Toolboy
Hey Ikbenik dit heb ik niet zelf bedacht ,Ik heb het gelezen in garantiebepalingen.
Edoch hier heeft de koper niets mee van doen deze is geheel vrij gesteld van reparatie en verzendkosten in de garantie termijn.
En dat heeft niets met de aanschafprijs te maken.

Re: Televisie binnen twee maanden defect

Geplaatst: 13 apr 2007 03:46
door Emeg
In antwoord op het oorspronkelijke bericht. Neen dat kan niet zo maar, Wehkamp bluft, ze nemen een loopje met de wet en hopen dat de consument niet beter weet.

Als een televisie naar 2 maanden al defect is valt dat zonder meer onder de wettelijke garantie. De wettelijke garantie heeft niets te maken met de zogenoemde handelsgarantie die de leverancier of producent vaak beschikbaar stelt. De handelsgarantie kan nooit afbreuk doen aan de wettelijke garantie. Het bedrijfsleven heeft niet het recht de rechten die je als consument bij wet zijn gegeven ongedaan te maken.

Door een of andere flauwe smoes dat het hier gaat om een volgens Wehkamp te goedkoop produkt probeert Wehkamp onder de wet uit te komen. Artikelen in de uitverkoop gedumpt is een keuze van de verkoper, daar heeft de consument helemaal geen boodschap aan. De wettelijke garantie blijft altijd bestaan.

Wehkamp kan je nooit van je wettelijke rechten beroven. Er staan je 4 keuzemogelijkheden ter beschikking, een van die vier kan je gewoon van Wehkamp EISEN.

1. De verkoper levert het ontbrekende alsnog (hier niet relevant)

2. Het produkt wordt gratis hersteld of vervangen

3. De verkoper betaald een deel van de verkoopprijs aan u terug.

4. U heeft het recht de koop ongedaan te maken.

Als ik u was zou ik voor deze laatste keuze kiezen.

Zie ook:
http://www.kieskeurig.nl/kk/29BF387946E ... 3D7DA3.htm

groetjes, Emeg

Re: Televisie binnen twee maanden defect

Geplaatst: 13 apr 2007 03:51
door ikbenik
Wehkamp kan je nooit van je wettelijke rechten beroven. Er staan je 4 keuzemogelijkheden ter beschikking, een van de vier kan je gewoon van Wehkamp EISEN.

1. De verkoper levert het ontbrekende alsnog (hier niet relevant)

2. Het produkt wordt gratis hersteld of vervangen

3. De verkoper betaald een deel van de verkoopprijs aan u terug.

4. U heeft het recht de koop ongedaan te maken.

Als ik u was zou ik voor deze laatste keuze kiezen.
Volgens steeds meer mensen moet er nog een puntje bij:

5. De verkoper dient je de garantie te geven dat het product zeker in een x tijd zeker niet defect zal gaan.

Re: Televisie binnen twee maanden defect

Geplaatst: 13 apr 2007 11:38
door Big-V
Wehkamp kan je nooit van je wettelijke rechten beroven. Er staan je 4 keuzemogelijkheden ter beschikking, een van die vier kan je gewoon van Wehkamp EISEN.

1. De verkoper levert het ontbrekende alsnog (hier niet relevant)

2. Het produkt wordt gratis hersteld of vervangen

3. De verkoper betaald een deel van de verkoopprijs aan u terug.

4. U heeft het recht de koop ongedaan te maken.

Niet zonder meer. In eerste instantie moet je de leverancier in staat stellen de gebreken te herstellen. Doet hij dit niet, dan kan de koop worden ontbonden.

Re: Televisie binnen twee maanden defect

Geplaatst: 14 apr 2007 21:02
door bodejosm43
@Ikbenik, ondergetekende is het soms met je eens, soms helemaal niet.

Jij geeft de koper de schuld van het zo goedkoop mogelijk willen hebben van een televisietoestel.

Nou, zo goedkoop vind ik het niet hoor, ik heb mijn Philips kleuren-televisie (55 cm diagonaal) een jaar of 5 geleden gekocht voor 169 euro. Dat was toen een aanbieding, en momenteel is 159 euro voor een dergelijk type een gangbare prijs.

Bovendien: transportkosten horen binnen de garantietermijn gewoon voor kosten van de leverancier dan wel fabrikant te komen. Jij houdt er, zoals iedereen hier weet, heel eigen leveringsvoorwaarden op na, maar ik heb met al mijn apparatuur, voor zover daar iets mis mee was binnen de garantietermijn, nooit transportkosten betaald. En dat is niet omdat ik toevallig geluk had, zo hoort het te zijn.

Natuurlijk kan iets binnen enkele dagen na aankoop al stuk gaan. Het is dan aan de verkoper om te bewijzen dat dat de koper te verwijten is. Kan ie dat niet, dan dient ie binnen 6 maanden de koper op een van de boven beschreven manieren tegemoet te komen, Dat is geen vrijblijvend iets, dat is een wettelijke bepaling. Maar jij geeft er vermoedelijk weer een eigen draai aan.

Ja, ik weet het, jouw spullen worden allemaal op maat gemaakt, en dan is heel moeilijk te bepalen hoe dat nou zit met garantie enzo. Nou, zo moeilijk is het niet, ook bij jou mag de koper verwachten dat de bij jou gekochte spullen in orde zijn, en minimaal 6 maanden probleemloos zullen functioneren.

Als jij ervoor zorgt dat je goede componenten gebruikt, die binnen de configuratie ook nog eens op elkaar zijn afgestemd, dan valt jou weinig te verwijten. Ik ben het echter met je eens als een koper zelf gaat knutselen, en binnen een maand zijn processor gaat vervangen door een krachtiger type, en dan stomverbaasd zit te kijken als het moederbord dat niet aan blijkt te kunnen. DAN heb jij gelijk.

Re: Televisie binnen twee maanden defect

Geplaatst: 14 apr 2007 21:19
door Emeg
Niet zonder meer. In eerste instantie moet je de leverancier in staat stellen de gebreken te herstellen. Doet hij dit niet, dan kan de koop worden ontbonden.
Je hebt gelijk Big-V. De informatie op de site Kieskeurig waar ik de info vandaan heb gehaald blijkt niet geheel te kloppen

Groetjes Emeg

Re: Televisie binnen twee maanden defect

Geplaatst: 14 apr 2007 23:55
door ikbenik
Jij geeft de koper de schuld van het zo goedkoop mogelijk willen hebben van een televisietoestel.


In mijn branche valt dat echt op.
Als je dan een offerte maakt, wordt er naar de actieprijzen van Medion gewezen en willen de mensen die prijzen ook.
Bovendien: transportkosten horen binnen de garantietermijn gewoon voor kosten van de leverancier dan wel fabrikant te komen. Jij houdt er, zoals iedereen hier weet, heel eigen leveringsvoorwaarden op na, maar ik heb met al mijn apparatuur, voor zover daar iets mis mee was binnen de garantietermijn, nooit transportkosten betaald. En dat is niet omdat ik toevallig geluk had, zo hoort het te zijn.


Over de transportkosten van de winkelier naar de fabrikant wel.
Ik dacht echt dat de kosten van de klant naar de winkelier dat die voor rekening kwamen van de klant.
Ik stuur nooit iets op naar de klanten en de klanten ook niet naar mij.
Ik haal de spullen op bij de klanten, of de klanten brengen het naar mij.
Dus de transportkosten vanaf de klant naar mij toe komen nooit voor.
Natuurlijk kan iets binnen enkele dagen na aankoop al stuk gaan. Het is dan aan de verkoper om te bewijzen dat dat de koper te verwijten is. Kan ie dat niet, dan dient ie binnen 6 maanden de koper op een van de boven beschreven manieren tegemoet te komen, Dat is geen vrijblijvend iets, dat is een wettelijke bepaling. Maar jij geeft er vermoedelijk weer een eigen draai aan.


Daar geef ik geen eigen draai aan, zo zeg ik het ook de hele tijd.
Tot 6 maanden na de aankoop moet de verkoper met het bewijs komen, na de 6 maanden na aankoop moet de koper met het bewijs komen. Dat zeg ik al de gehele tijd.
Ja, ik weet het, jouw spullen worden allemaal op maat gemaakt, en dan is heel moeilijk te bepalen hoe dat nou zit met garantie enzo.
Niet moeilijk, gewoon 3 jaar garantie op de desktop computers.
Niet op de software.
Ik lever de systemen goed werkend af, maar als de mensen spyware of virussen op hun systemen hebben, moeten ze gewoon voor het herstel betalen.
Nou, zo moeilijk is het niet, ook bij jou mag de koper verwachten dat de bij jou gekochte spullen in orde zijn, en minimaal 6 maanden probleemloos zullen functioneren.

Als jij ervoor zorgt dat je goede componenten gebruikt, die binnen de configuratie ook nog eens op elkaar zijn afgestemd, dan valt jou weinig te verwijten.
Ik stel de systemen met hele grote zorg samen.

Waar ik met het volgende bedoel:

Volgens steeds meer mensen moet er nog een puntje bij:
5. De verkoper dient je de garantie te geven dat het product zeker in een x tijd zeker niet defect zal gaan.
is het volgende:
De consument krijgt een garantie. Mocht er in die periode iets kapot gaan wat gerelateerd is aan fabricage of montagefouten, dan wordt het product in die garantieperiode kosteloos vervangen.
Dat kan 1 jaar zijn of 3 jaar.
Dus op de desktopsystemen zit 3 jaar garantie. Dus als de computer kapot gaat, dan wordt het defecte onderdeel gratis vervangen.

Die garantie van 3 jaar wilt dus NIET zeggen dat de computer in die 3 jaar niet kapot KAN gaan.
En wat sommige consumenten willen is dat ik de keiharde garantie geef dat de computer NIET KAPOT ZAL GAAN in die 3 jaar.
En die garantie krijg je niet. Nooit niet.
Domweg omdat ik dat niet in de hand heb. Je kunt het niet voorkomen.
Dus de computer KAN in die 3 jaar wel degelijk kapot gaan.

Dat bedoelde ik ermee.

Re: Televisie binnen twee maanden defect

Geplaatst: 14 apr 2007 23:55
door ikbenik
Jij geeft de koper de schuld van het zo goedkoop mogelijk willen hebben van een televisietoestel.


In mijn branche valt dat echt op.
Als je dan een offerte maakt, wordt er naar de actieprijzen van Medion gewezen en willen de mensen die prijzen ook.
Bovendien: transportkosten horen binnen de garantietermijn gewoon voor kosten van de leverancier dan wel fabrikant te komen. Jij houdt er, zoals iedereen hier weet, heel eigen leveringsvoorwaarden op na, maar ik heb met al mijn apparatuur, voor zover daar iets mis mee was binnen de garantietermijn, nooit transportkosten betaald. En dat is niet omdat ik toevallig geluk had, zo hoort het te zijn.


Over de transportkosten van de winkelier naar de fabrikant wel.
Ik dacht echt dat de kosten van de klant naar de winkelier dat die voor rekening kwamen van de klant.
Ik stuur nooit iets op naar de klanten en de klanten ook niet naar mij.
Ik haal de spullen op bij de klanten, of de klanten brengen het naar mij.
Dus de transportkosten vanaf de klant naar mij toe komen nooit voor.
Natuurlijk kan iets binnen enkele dagen na aankoop al stuk gaan. Het is dan aan de verkoper om te bewijzen dat dat de koper te verwijten is. Kan ie dat niet, dan dient ie binnen 6 maanden de koper op een van de boven beschreven manieren tegemoet te komen, Dat is geen vrijblijvend iets, dat is een wettelijke bepaling. Maar jij geeft er vermoedelijk weer een eigen draai aan.


Daar geef ik geen eigen draai aan, zo zeg ik het ook de hele tijd.
Tot 6 maanden na de aankoop moet de verkoper met het bewijs komen, na de 6 maanden na aankoop moet de koper met het bewijs komen. Dat zeg ik al de gehele tijd.
Ja, ik weet het, jouw spullen worden allemaal op maat gemaakt, en dan is heel moeilijk te bepalen hoe dat nou zit met garantie enzo.
Niet moeilijk, gewoon 3 jaar garantie op de desktop computers.
Niet op de software.
Ik lever de systemen goed werkend af, maar als de mensen spyware of virussen op hun systemen hebben, moeten ze gewoon voor het herstel betalen.
Nou, zo moeilijk is het niet, ook bij jou mag de koper verwachten dat de bij jou gekochte spullen in orde zijn, en minimaal 6 maanden probleemloos zullen functioneren.

Als jij ervoor zorgt dat je goede componenten gebruikt, die binnen de configuratie ook nog eens op elkaar zijn afgestemd, dan valt jou weinig te verwijten.
Ik stel de systemen met hele grote zorg samen.

Waar ik met het volgende bedoel:

Volgens steeds meer mensen moet er nog een puntje bij:
5. De verkoper dient je de garantie te geven dat het product zeker in een x tijd zeker niet defect zal gaan.
is het volgende:
De consument krijgt een garantie. Mocht er in die periode iets kapot gaan wat gerelateerd is aan fabricage of montagefouten, dan wordt het product in die garantieperiode kosteloos vervangen.
Dat kan 1 jaar zijn of 3 jaar.
Dus op de desktopsystemen zit 3 jaar garantie. Dus als de computer kapot gaat, dan wordt het defecte onderdeel gratis vervangen.

Die garantie van 3 jaar wilt dus NIET zeggen dat de computer in die 3 jaar niet kapot KAN gaan.
En wat sommige consumenten willen is dat ik de keiharde garantie geef dat de computer NIET KAPOT ZAL GAAN in die 3 jaar.
En die garantie krijg je niet. Nooit niet.
Domweg omdat ik dat niet in de hand heb. Je kunt het niet voorkomen.
Dus de computer KAN in die 3 jaar wel degelijk kapot gaan.

Dat bedoelde ik ermee.

Re: Televisie binnen twee maanden defect

Geplaatst: 22 apr 2007 22:38
door jo de belg
Ikzelf koop nooit meer apparatuur met garantie bij grootketens.
In Belgie heb je Makroketen, daar zijn alle verzendkosten ten hunner laste, maar je moet ze wel zelf terug brengen.
Daar wordt je dan ontvangen (na een uurtje aan te schuiven) door een persoon die meestal van het toestel in kwestie geen technische kennis heeft.Die noteerd uw klacht en stuurt dit samen door naar de leverancier.
Tot hier geen probleem maar nu blijkt dat deze verzending heen en terug gemiddeld tussen de drie à vier weken bedraagt.
Een vervangtoestel is uiteraard onmogelijk.
Na vier weken kreeg ik het bericht thuis gestuurd dat er een gebrek was dat onder de garantie viel.Maar aangezien er geen wisselstukken voorradig meer waren boden ze me een aankoopbon ter waarde van de aankoopprijs 11 maanden geleden aan.

Met andere woorden heb ik een maand zonder TV gezeten, de kosten van de huur van dig. decoder en telefoonlijn (30€/maand) kan je niet op hun verhalen ook al heb je er geen gebruik van kunnen maken.

Daarom koop ik nu alle waardevolle en bijna onmisbare toestellen bij een locale zelfstandige handelaar.
Akkoord het kost je wat meer, maar deze gaf de garantie op papier dat je bij defekt binnen de 24 uur je een vervangtoestel krijgt zolang dat de herstelperiode loopt zonder huurkosten of transportkosten.

Re: Televisie binnen twee maanden defect

Geplaatst: 24 apr 2007 08:12
door Jan9
Ook voor een goedkope tv gelden de algemene voorwaarden van de Wehkamp.
Je zou dus moeten kijken of ze daar een uitzondering maken voor goedkope tv`s.