Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat het gebruik van stikstof als vulmiddel in autobanden belangrijke voordelen biedt ten opzichte van de gangbare perslucht. Zowel op het gebied van milieu als veiligheid zijn de baten significant. Bovendien blijkt uit onderzoek dat ruim zestig procent van de automobilisten rijdt met onjuiste bandenspanning. Met alle gevolgen van dien. Reden voor Volvo Cars Nederland om voortaan de autobanden te vullen met stikstof.
Lezen blijft blijkbaar moeilijk.. IK zie nergens staan dat VOLVO zelf dat onderzoek gedaan heeft, alleen dat er WETENSCHAPPELIJK onderzoek gedaan is (wetenschappelijk wil zeggen dat er niet alleen een rondvraag egdaan is, maar dat er duidelijke parameters gezte zijn, een controlegroep bijzit op gewone lucht neem ik aan etc), en dat de uitslag van dat onderzoek voor volvo reden is dit zo te doen.... Overigens refereren meerdere bandengerelateerde sites aan onderzoek, ik kan helaas nergens het onderzoek zelf vinden...
Oevrigens hebben wij zelf stikstof in de banden van de paardentrailer, mede vanwege het onregelmatig gebruik. Nu 2 jaar... en goed op druk gebleven! mijn dagelijkse auto kan ik zeker rondom de periodes met grote temperatuurverschillen goed in de gaten houden. Na wisseling naar de zomerbanden afgelopen week bleken de zomerbanden, liggend in opslag 0,5 bar druk verloren te hebben...