LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stuiting - Enkele onduidelijkheden

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
RalphL
Berichten: 66
Lid geworden op: 11 nov 2006 13:29

Stuiting - Enkele onduidelijkheden

Ongelezen bericht door RalphL »

Stuiting:
Voor zover ik het goed begrijp: Na een termijn van 5 jaar nadat je zelf bekend bent geworden met de eventuele schade die je lijdt of kunt gaan lijden vervalt het recht om een claim in te dienen.

Ik vraag me het volgende nog af, waarvan ik met name benieuwd ben naar een antwoord op het eerste punt;
- Geldt dit ook voor een afgekochte polis? (Recent heb ik nl. een polis afgekocht, heeft stuiting nu nog zin of is afkopen het definitieve einde?)
- Geldt dit ook voor een polis waarvan de einddatum al verstreken is?
- Begrijp ik het goed dat nu iedereen met een lopende of afgelopen polis stuitingsbrieven aan de verzekeraar moet gaan sturen?
- De ingangsdatum van de verjaringstermijn lijkt mij gemakkelijk op te schuiven door te zeggen dat je pas later op de hoogte was van de evt. geleden schade. Dit is toch een ontzettend wazige definitie?

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Stuiting - Enkele onduidelijkheden

Ongelezen bericht door peewee »

RalphL,

Veel vragen. Ik zal proberen ze een voor een te beantwoorden.

1 en 2) door het tussentijd afkopen of het bereiken van de reguliere einddatum van de polis treedt geen verjaring in. Verjaring heeft daar namelijk niet mee te maken.
3) Op zich leidt de start van een collectieve rechtszaak (bijvoorbeeld straks die van de Vereniging Consument & Geldzaken/Stichting Woekerpolisclaim) tegen een bepaalde verzekeraar er automatisch toe dat verjaring collectief gestuit wordt voor alle polishouders bij DIE verzekeraar. Toch moet je hier mee oppassen, omdat er altijd een marge van onzekerheid is dat de rechter zo'n collectieve stuiting niet aanvaardt. Het antwoord op deze vraag is dus: JA iedere polishouder die geen risico wil lopen op verlies van schadeclaim-en andersoortige aanspraken, dient een stuitingsbrief naar zijn verzekeraar te verzenden (aangetekend !)

Verder ter aanvulling: een 5-jaarsverjaring geldt in de beleggingspolisaffaire alleen voor een claim op schadevergoeding. Nog belangrijker lijkt mij dat een polishouder ook de mogelijkheid heeft de vernietiging in te roepen van zijn polis wegens DWALING (artikel 228 boek 6 Burgerlijk Wetboek) Dwaling kent echter een nog snellere verjaringstermijn, namelijk van DRIE JAAR nadat de polishouder zijn (eigen) dwaling heeft ontdekt. Het inroepen van een vernietiging leidt ertoe dat de verzekeraar alle betaalde premie moet terugbetalen, verhoogd met de wettelijke rente. Zo'n terugbetalingsverplichting is (juridisch bezien) GEEN schadevergoeding, maar eigenlijk iets veel beters.

mariah
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 apr 2007 20:16

Re: Stuiting - Enkele onduidelijkheden

Ongelezen bericht door mariah »

zijn er ergens dan van die brieven te downloaden om ze naar de verzekreraar te sturen ,vind de brieven van stichting woekerpolis ingewikkeld! ben wel inmiddels lid van hun
gr

RalphL
Berichten: 66
Lid geworden op: 11 nov 2006 13:29

Re: Stuiting - Enkele onduidelijkheden

Ongelezen bericht door RalphL »

Peewee,
Ondanks de vele vragen hartelijk dank voor de antwoorden. Ik ga nu voor iedere polis een stuitingsbrief versturen. Omdat ze allemaal naar dezelfde verzekeraar moeten, vraag ik me af of ik ze bij elkaar in 1 brief kan stoppen (dit kost me 7 euro 50, aangetekend met ontvangstbevestiging) of dat ik beter losse brieven kan versturen (dit kost me dan 37 euro 50), maar goed, dat zijn relatief lage kosten.
Als een vernietiging van de overeenkomst wegens dwaling zoveel beter is dan een schadevergoeding, dan begrijp ik niet waarom ik daarvan niets hoor of lees, bijv. van organisaties als woekerpolisclaim e.d. Is het juridisch gezien dan toch niet interessant of maakt het geen kans of zo om het op dwaling te gooien?

Maria,
Gewoon de gegevens invullen, uitdraaien en versturen. Van je verzekeraar krijg je ook enkel standaard brieven! Door het versturen van een stuitingsbrief dek je je simpelweg in (een formaliteit). Er staat in de brief van woekerpolisclaim wel duidelijk vermeldt dat de brief ook dient ter stuiting en daar gaat het om.

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Stuiting - Enkele onduidelijkheden

Ongelezen bericht door peewee »

Ralph,

Wanneer je beleggingspolissen allemaal bij een en dezelfde verzekeraar lopen, volstaat één stuitingsbrief. Gewoon een voor een de polisnummers in de brief vermelden en eventueel de naam van het product erbij.

mariah
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 apr 2007 20:16

Re: Stuiting - Enkele onduidelijkheden

Ongelezen bericht door mariah »

hoi dus
een brief opstellen en stuiting vermelden en alle polisnummers erbij vermelden en dan aangetekend versturen

Odink
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 apr 2007 15:31

Re: Stuiting - Enkele onduidelijkheden

Ongelezen bericht door Odink »

Ik ben lid van de Stichting Verliespolis. Zij adviseren in hun mail een stutingsbrief op te vragen. Dit heb ik tot enkele malen toe gedaan. Ik krijg echter niet de toegezegde retourmail waarmee ik deze brief kan downloaden. Hoe kom ik nu in het bezit van deze brief ??

RalphL
Berichten: 66
Lid geworden op: 11 nov 2006 13:29

Re: Stuiting - Enkele onduidelijkheden

Ongelezen bericht door RalphL »

Wederom bedankt voor het advies Peewee.

Odink en Maria,
Bij Woekerpolisclaim kun je gewoon je polis-gegevens invullen en dan wordt de brief automatisch gegenereerd. Je kunt hem vervolgens converteren naar Word-formaat, uitprinten en opsturen, werkt perfect. De brief wordt echter wel voor 1 polis gegenereerd, zou je de brief voor meerdere polissen willen gebruiken (die dan uiteraard bij dezelfde verzekeraar lopen) dan zou je de brief in Word zelf kunnen uitbreiden.

RalphL
Berichten: 66
Lid geworden op: 11 nov 2006 13:29

Re: Stuiting - Enkele onduidelijkheden

Ongelezen bericht door RalphL »

Peewee,
Kijk eens op:
http://www.anwb.nl/published/anwbcms/co ... 053583.pdf
Daar heeft de ANWB een modelbrief staan ter vernietiging koopovereenkomst wegens DWALING. Je zou deze brief gemakkelijk zo kunnen veranderen dat die geschikt is voor een woekerpolis. Waarom heeft Woekerpolisclaim niet zo'n modelbrief???

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Stuiting - Enkele onduidelijkheden

Ongelezen bericht door peewee »

RalphL,

Het verschil tussen een stuitingsbrief en de brief op de ANWB website is dat de laatste een vernietigingsbrief is. Hiermee wordt direct al de vernietiging van de overeenkomst ingeroepen. Een stuitingsbrief is iets anders, met een stuitingsbrief voorkom je een naderbijkomende verjaring van een claim (bijvoorbeeld je claim tot vernietiging). Je verzekert je daarbij van de mogelijkheid om eventueel later de vernietiging in te roepen.

Ik vermoed dat de reden waarom de Stichting Woekerpolisclaim nu haar leden/donateurs nog niet oproept om al direct te gaan vernietigen, samenhangt met het feit dat er eerst jurisprudentie gecreeerd moet worden om duidelijkheid te krijgen dat vernietiging wegens dwaling inderdaad mogelijk is.

Uiteraard kun je de voorbeeldbrief van de ANWB omvormen tot een geschikte brief voor het inroepen van de vernietiging je polis of polissen. Reken er dan wel op dat je verzekeraar zich tegen die brief fel zal verweren (veel feller dan wellicht tegen een stuitingsbrief). Er ontstaat dan direct een soort welles-nietes spelletje waarmee veel juridische leken niet goed raad weten. Maar zoals gezegd, het is heel goed mogelijk om nu al de vernietiging in te roepen. De logische consequentie is dan dat je ook accuut stopt met premiebetalen. Het is niet logisch wanneer je nu vernietigt en toch zou doorgaan met premiebetalen. Vreemd is overigens wel dat in de ANWB informatie niets wordt gezegd over de mogelijkheid om ook de wettelijke rente te claimen.Misschien heeft het maken dat de voorbeeld brief een auto betreft waarbij al na korte tijd wegens dwaling de vernietiging van de koopovereenkomst wordt ingeroepen en er natuurlijk weinig rente geclaimd kan worden.
Laatst gewijzigd door peewee op 13 apr 2007 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.

eva3
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 aug 2006 21:22

Re: Stuiting - Enkele onduidelijkheden

Ongelezen bericht door eva3 »

Ik wil vandaag een 2 stuitingbrieven wegsturen , op aanraden van
Stichtingverliespolis moet ik niet het polisnummer maar mn relatienr
vermelden nou ik heb gezocht maar op geen van de
twee polissen staan relatienr,s moet ik de verzekeraars bellen voor zo,n nr
of kan ik toch volstaan met alleen mn polisnr,s?

DaPowerrr
Berichten: 67
Lid geworden op: 07 nov 2006 16:58

Re: Stuiting - Enkele onduidelijkheden

Ongelezen bericht door DaPowerrr »

Hoi,

Ik weet niet óf het de juiste werkwijze is, maar ik kon ook mijn relatienummer niet vinden en die van mijn vriend ook niet.

Toen heb ik per polis gewoon het polisnummer in het referentievakje gezet en apart (aangetekend) opgestuurd.

En onder aan de brief contactgegevens van betreffende polishouder.

Het lijkt mij dat vooral van belang is dat duidelijk is dat je stuit en op welk produkt. Dat is het volgens mij ook bij vermelding van het polisnummer.

Even wachten wat de échte kenners hier op t forum zeggen... ?

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Stuiting - Enkele onduidelijkheden

Ongelezen bericht door Chanmaster »

1 en 2) door het tussentijd afkopen of het bereiken van de reguliere einddatum van de polis treedt geen verjaring in. Verjaring heeft daar namelijk niet mee te maken.
Wanneer een tussentijdse beëindiging door het van rechtswege verlopen of afkoping heeft plaatsgevonden houden alle rechten of aanspraken op. Op verlopen overeenkomsten berust geen verhaalrecht of stuitingsrecht.

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Stuiting - Enkele onduidelijkheden

Ongelezen bericht door santygo »

.....houden alle rechten of aanspraken op. Op verlopen overeenkomsten berust geen verhaalrecht of stuitingsrecht.
Geachte chatboy, kunt u enig wetsartikel aandragen waarin dit beschreven staat?

eva3
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 aug 2006 21:22

Re: Stuiting - Enkele onduidelijkheden

Ongelezen bericht door eva3 »

Ehhh zijn dit de echte deskundige??

Ik hoop het niet !.. lijkt meer op penisnijd :roll:

Iemand die wel een antwoord heeft op mn vraag!

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Stuiting - Enkele onduidelijkheden

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Nog even dan.

Alleen voor nog lopende zaken geld de verjarings termijn.
De verjaringstermijn loopt af voor reeds verleden zaken welke jonger dan vijf jaren verleden zijn waar het gaat om stuiting. Maar heeft dan nog zin? Nee, dan heeft het geen zin behoudens u met een restschuld te maken heeft, dan kan stuiting alsnog worden toegepast.
Immers verloopt de termijn van drie achtereenvolgende jaren waarin wederzijds elke aanspraak verjaard is.

Ook_Handelaar
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2004 20:00

Re: Stuiting - Enkele onduidelijkheden

Ongelezen bericht door Ook_Handelaar »

Beste Chatboy, zoek a.u.b. professionele hulp.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Stuiting - Enkele onduidelijkheden

Ongelezen bericht door Chanmaster »

@Ook_Handelaar

U kunt tenminste uw visie geven en eventueel correctief handelen.
Ik ben zeer benieuwd!

Chanmaster

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Stuiting - Enkele onduidelijkheden

Ongelezen bericht door peewee »

Chatmaster,

Je hebt de klok horen luiden, maar weet niets eens waar de klepel hangt. Bemoei je dus niet met zaken waarvan je blijkbaar GEEN VERSTAND hebt.

Tijl Uilespiegel !

RalphL
Berichten: 66
Lid geworden op: 11 nov 2006 13:29

Re: Stuiting - Enkele onduidelijkheden

Ongelezen bericht door RalphL »

Peewee,
Bedank voor je duidelijke verhaal over de verschillen tussen stuiting en vernietiging wegens dwaling, ik kan dat zeer waarderen.
Maar zoals gezegd, het is heel goed mogelijk om nu al de vernietiging in te roepen. De logische consequentie is dan dat je ook accuut stopt met premiebetalen.
En dan heb ik het dus direct aan de stok met de verzekeraar en zou ik zelf naar de rechter kunnen stappen. Dat kan me dan veel meer gaan kosten dan dat het oplevert. Als ik net zoveel te besteden had als de gemiddelde verzekeraar zou ik wel een poging durven te wagen... Laat inderdaad Woekerpolisclaim maar eens uitzoeken of vernietiging wegens dwaling een mogelijkheid is. Dit zou echt een forse klap in het gezicht van de verzekeraars zijn!

Voorstel: Laten we de berichten van Chanslave niet meer lezen en er zeker niet meer op reageren.
Ik mis de mogelijkheid om posts van een bepaald persoon weg te filteren zodat die voor de lezer niet zichtbaar zijn (verbeterpunt van het forum?)

Gesloten