LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] KESTEREN Incassodiensten

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Faya_Contessa
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 apr 2007 11:30

KESTEREN Incassodiensten

Ongelezen bericht door Faya_Contessa »

Ik kreeg onlangs een vordering toegestuurd van het incasso bureau Kesteren.
Een eerder herrinnering was aan mijn aandacht onglipt maar tweede herrinnering is er nooit gekomen! I.p.v. een 2de herrinnering sturen ze me direkt maar een vordering.

Het bedrag van de orginele nota was 18,80 maar door de buitengerechtelijke incassokosten die zij berekenen van 35 euro plus rente en BTW komt de rekening nu op 60,64.
Na een telefoontje waren ze bereid om de rekening terug te brengen naar 39,72
:evil: Dat is nog steeds het dubbele.....

Wie heeft een zelfde ervaring gehad? Misschien heeft iemand een tip over hoe ik van die belachelijke hoge kosten af kan komen!!!! :?

Alvast bedankt voor evt. reacties!

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: KESTEREN Incassodiensten

Ongelezen bericht door roro25 »

op tijd betalen.

Faya_Contessa
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 apr 2007 11:30

Re: KESTEREN Incassodiensten

Ongelezen bericht door Faya_Contessa »

Op tijd betalen, Goh daar zou ik zelf nou nooit op zijn gekomen! :idea:

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: KESTEREN Incassodiensten

Ongelezen bericht door roro25 »

blijkbaar niet, anders had je geen incassobureau achter je aan.

Maar goed dit zijn de wettelijke kosten die je dient te betalen bij niet tijdige betaling. dus hier kom je niet onderuit. Ze hebben uit coulance al de kosten laten zakken.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: KESTEREN Incassodiensten

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Die buitengerechtelijke incassokosten mogen ze alleen in rekening brengen, wanneer ze die kosten aantoonbaar reeds hebben gemaakt...

Om aanspraak te kunnen maken op buitengerechtelijke incassokosten is het noodzakelijk dat dit expliciet in de sommatiebrief is weergegeven. Ook voor wat betreft de buitengerechtelijke incassokosten bestaat de mogelijkheid in de algemene voorwaarden minimum bedragen of percentages overeen te komen. De rechter is hier evenwel niet aan gebonden en kan de gevorderde incassokosten matigen, indien zij hem buitensporig voorkomen.

Faya_Contessa
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 apr 2007 11:30

Re: KESTEREN Incassodiensten

Ongelezen bericht door Faya_Contessa »

Normaal gesproken zou ik het helemaal met je eens zijn, maar omdat ik nog maar één herinnering had ontvangen en heel kort daarop al een vordering, vind ik het toch anders. Helemaal omdat ik juist altijd mijn rekeningen betaal en ook gewoon op tijd. Maar goed iedereen mag zijn of haar mening op dit onderwerp geven. :)

madrid86
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 mar 2007 18:59

Re: KESTEREN Incassodiensten

Ongelezen bericht door madrid86 »

Mij lijken de incassokosten nog wel redelijk. Maar je kan altijd proberen alleen de hoofdsom te betalen, kijken of ze dit accepteren. Zo niet. Betaal dan die incassokosten ook maar.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: KESTEREN Incassodiensten

Ongelezen bericht door Walter van V »

Helemaal omdat ik juist altijd mijn rekeningen betaal en ook gewoon op tijd
daar wordt echt niet naar gekeken, alles gaat geautomatiseerd. overigens is volgens mij geen enkel bedrijf verplicht een minimaal aantal herinneringen te sturen voordat incassoprocedure van start gaat..Dat moment hangt af van de betalingsvoorwaarden.

Laten we wel wezen: u heeft en de nota zelf en de herinnering genegeerd/vergeten...Misschien een idee in de toekomst dit soort kleine bedragen direct bij de praktijk te betalen? Want persoonlijk vind ik het een beetje onzin dat dit bedrag per declaratie per post gegaan is....2 herinneringen verder en extra tijd nota openstaand en dus extra werk en de ontvanger heeft al meer kosten dan inkomsten eraan...

MAXIEM

Re: KESTEREN Incassodiensten

Ongelezen bericht door MAXIEM »

@@@

Zie:

Artikel 82 Burgerlijk Wetboek, boek 6:

1. Het verzuim treedt in, wanneer de schuldenaar in gebreke wordt gesteld bij een schriftelijke aanmaning waarbij hem een redelijke termijn voor de nakoming wordt gesteld, en nakoming binnen deze termijn uitblijft.
2. Indien de schuldenaar tijdelijk niet kan nakomen of uit zijn houding blijkt dat aanmaning nutteloos zou zijn, kan de ingebrekestelling plaatsvinden door een schriftelijke mededeling waaruit blijkt dat hij voor het uitblijven van de nakoming aansprakelijk wordt gesteld.

Wettelijk gezien dient er dus tenminste één aanmaning gestuurd te worden.

Groeten, Maxiem.

Faya_Contessa
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 apr 2007 11:30

Re: KESTEREN Incassodiensten

Ongelezen bericht door Faya_Contessa »

Bedankt voor alle info! :D

Toch blijf ik het vreemd vinden dat niemand het met me eens is dat incasso-kosten incl. btw met een totaal van een kleine 41 euro wel heel erg hoog is! Maar goed misschien ben ik wel naiëf :wink:

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: KESTEREN Incassodiensten

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Wacht even: ik ben het WEL met je eens.

Ik ben zelf van mening dat een incassobureau met haar tengels van openstaande schulden af moeten blijven, en dat dit soort zaken eigenlijk slechts door deurwaarders uitgevoerd zou moeten worden.

Juist omDAT incassobureaus vaak buitensporig hoge bedragen als opslag bovenop de oorspronkelijke nota tellen.

Hoe lager het openstaande bedrag, hoe hoger het bedrag in verhouding tot de hoofdsom wordt. Ik kan me heus wel indenken, dat een bedrijf niet voor 1.50 kan werken.

Het klassieke voorbeeld is de 2,90 euro die die sokken-professoren in rekening brengen voor ''gratis'' sokken. Wanneer je er niet op bedacht bent, loopt je rekening via intrum justitia op tot 70 euro of meer.

Uiteraard: een rekening die echt terecht is en open staat, die moet betaald worden, maar alles binnen de grenzen van het redelijke, vind ik.

Faya_Contessa
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 apr 2007 11:30

Re: KESTEREN Incassodiensten

Ongelezen bericht door Faya_Contessa »

Bedankt voor je reaktie! Ik was even bang dat ik de enige was die deze bedragen zo idioot hoog vind. :D

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: KESTEREN Incassodiensten

Ongelezen bericht door kiz »

Misschien een idee in de toekomst dit soort kleine bedragen direct bij de praktijk te betalen? Want persoonlijk vind ik het een beetje onzin dat dit bedrag per declaratie per post gegaan is....
Veel tandartsen (overigens ook andere (para)medici) hebben hun gehele administratie uitbesteed aan "Kesteren", het versturen van een declaratie voor een enkel consult (€ 18,80) gaat dus ook "geheel automatisch".

Gesloten