Pagina 1 van 1

Wanneer geld terug voor niet deugend product?

Geplaatst: 24 apr 2007 18:10
door marsja74
Goedenavond,
Kon zo geen ander onderwerp vinden waar ik mijn vraag kon plaatsen. Hoop dat ik hier goed (genoeg) zit.

Het gaat om het volgende. Een aantal weken geleden heb ik (vrij dure) Nordic Walking wandelschoenen gekocht.
Al bij de 1e keer bleek 1 schoen niet waterdicht te zijn, terwijl dat wel gegarandeerd wordt. Toen bij de 2e keer wandelen de ene schoen weer nat was ben ik terug gegaan naar de winkel.

Ik zou een nieuw paar krijgen, maar was op dat moment niet op voorraad.
De werkwijze blijkt nu zo te zijn: de "verkeerde" schoenen worden terug gestuurd naar Duitsland, daar worden ze beoordeeld en daarna kan er een nieuw paar uitgereikt worden.

Het is morgen al 5 weken geleden dat ik de schoenen weggebracht heb. Gisteren (vorige week al gebeld) polshoogte gaan nemen in de zaak. "Deze week, eind van deze week moeten ze er zijn". Heb gezegd dat ik deze week nog wil afwachten maar dat ik anders liever mijn geld terug wil.

Kan ik dat eisen?? Hoe lang heeft de winkelier de tijd om een vervangend product te regelen?? En kan ik anders mijn geld terugvragen??

ALvast bedankt voor de reactie.

mvg. Marsja

Re: Wanneer geld terug voor niet deugend product?

Geplaatst: 25 apr 2007 20:34
door magel725
Raar dat het niet meteen omgeruild werd. Maar waarom zou je nu geld terug willen? Als ze je alsnog goede schoenen leveren is er geen probleem lijkt me. Bovendien motvieert het de winkel niet echt om je probleem op te lossen wanneer ze je als klant kwijtraken.

Als laatste lijkt het me ook geen echte straf om een tijdje niet te Nordic Walken... Mensen lopen al duizenden jaren normaal en dat is altijd goed gegaan volgens mij.

Re: Wanneer geld terug voor niet deugend product?

Geplaatst: 26 apr 2007 11:00
door Snowman
Raar dat het niet meteen omgeruild werd.
Op zich is dit niet raar. De meeste schoenenwinkel hanteren een beetje de volgende procedure: Bij een aantoonbaar defect worden de schoenen doorgaans vervangen of gerepareerd (Mits het binnen een redelijke termijn geburd en het een fabricagefout betreft). Bij een niet direct aantoonbaar defect, zoals dit hier betreft, worden door de meeste retailers de schoenen naar het hoofdkantoor gestuurd om ze te laten beoordelen door mensen die dag in dag uit dat werk doen. (Zeg maar "de deskundigen"). De reden hiervoor is vrij simpel: Wanneer schoenen buiten gebruikt zijn, zijn ze na inname voor de winkelier onverkoopbaar. Om dus te kijken of de klacht gegrond is (en dus ook om een ellenlang welles/nietes verhaal te voorkomen) worden ze daardoor opgestuurd. Overigens vind ik 5 weken persoonlijk aan de lange kant. Misschien kan de winkelier eens bellen met het hoofdkantoor, dat kan doorgaans ook nog wel eens helpen.

Re: Wanneer geld terug voor niet deugend product?

Geplaatst: 03 mei 2007 22:53
door Marshall
@ marsja74

Opzich is het vervelend dat het zo is gelopen, maar de consumentenkoopwet werkt met 'redelijke' reparatieduur. Dat betekent, dat in overleg met de winkelier, en naar het soort product wordt gekeken wat redelijk is. Ikzelf zou even vragen aan de winkelier wat zij zelf een redelijke reparatietermijn stellen. Op basis daarvan kan je een winkelier verplichten zichzelf aan deze periode te houden. Mocht het zo zijn dat deze redelijke reparatietermijn wordt overschreden, is de winkelier verplicht jou een product te leveren wat aan dezelfde eisen/specificaties voldoet. Mocht dit niet mogelijk zijn voor de winkelier (geen voorraad), heb je wettelijk recht op het aankoopbedrag min eventuele kosten voor het gebruik (levensduur product op totale economische levensduur). Nou weet ik helaas niet wat de economische levensduur is van dit product, misschien is dit wel 1 of 2 jaar...

Success in iedergeval!