Pagina 1 van 1
Geld terug bij aankoop (winkel)
Geplaatst: 24 apr 2007 20:22
door Diesje007
Hallo,
Het zal hier vast wel ergens staan maar kon er zo gauw niks over vinden.
Bij de Action (het filiaal) weigeren ze om geld terug te geven. Uiteraard is dit een regel vanaf het hoofdkantoor, maar is het niet zo dat er in de wet een bepaalde regel opgenomen is, dat een klant tot na een jaar zijn geld terug kan krijgen?
Ze geven daar namenlijk steevast een tegoedbon ipv geld terug.
Alvast bedankt voor het antwoord!
Re: Geld terug bij aankoop (winkel)
Geplaatst: 24 apr 2007 20:37
door bodejosm43
Tegoedbon is niet meer toegestaan, tenzij de klant er geen problemen mee heeft. Waar Action zegt dat het het beleid is van het hoofdkantoor, gaat het hoofdkantoor in de fout.
Jij hebt het over een jaar. Maar ik vind het op zich vreemd dat iemand pas na een jaar erachter komt dat een artikel niet naar wens is.
Re: Geld terug bij aankoop (winkel)
Geplaatst: 24 apr 2007 20:40
door Diesje007
Tja, zelf vind ik een jaar ook erg overdreven.
Maar zaterdag heb ik de stoelen gekocht en vandaag terug gebracht. Ik kreeg dus een tegoedbon.
Heb het HK al gemaild dat ik het er niet mee eens bent.
Vind het belachelijk dat ze als winkel zijnde je dus verplichten om bij hun een aankoop te doen!
Even de mail afwachten...
Re: Geld terug bij aankoop (winkel)
Geplaatst: 24 apr 2007 21:02
door SJZ
Als de spullen goed zijn, is de winkelier niet verplicht om ze terug te nemen.
Jij hebt dus nergens recht op. Zo'n tegoedbon is dus al een gunst. Geld terug krijgen is helemaal niet verplicht.
Re: Geld terug bij aankoop (winkel)
Geplaatst: 24 apr 2007 21:04
door MAXIEM
Dag diesje007,
Het verbaast me een beetje, dat je zo slecht op de hoogte bent als consument.

De wettelijke regels zal ik hier dus nog maar een keer plaatsen:
Koopovereenkomsten:
In het Burgerlijk Wetboek wordt gesproken over vier verschillende (koop)overeenkomsten:
1.Kopen in een winkel
2.Kopen via internet, bij postorderbedrijven, teleshopping (telefonisch) of fax ook wel kopen op afstand genoemd
3.Kopen aan de deur, ook wel colportage genoemd
4. Het afsluiten van een financiële dienst op afstand
Bij kopen in de winkel geldt: koop is koop. Er is geen bedenktijd. De verkoper dient het bestelde produkt te leveren en de koper dient het bestelde tegen de afgesproken prijs in ontvangst te nemen. Deze koop kan dus niet ongedaan worden gemaakt, tenzij er met de verkoper een (schriftelijke) afspraak is gemaakt dat dat wél kan. Soms staat er in de winkel een bord waarop de voorwaarden staan waaronder je het gekochte artikel wel mag terugbrengen tegen uitbetaling van de koopsom (bijvoorbeeld bij Blokker, Correct, V&D, HEMA en IKEA) of een tegoedbon kunt krijgen.
Bij aankopen via internet, bij postorderbedrijven, via teleshopping (telefoon) of fax gelden andere regels. Bij kopen op afstand geldt een wettelijk zichttermijn van zeven werkdagen. Binnen die zeven werkdagen kun je zonder opgaaf van redenen de koopovereenkomst eenzijdig ontbinden en/of het produkt terugsturen, mits het produkt niet is gebruikt en dit zonder betaling van een boete. Je krijgt dan indien van toepassing je geld terug (uiterlijk binnen dertig dagen) en er mogen geen annuleringskosten in rekening worden gebracht. Wel zijn de verzendkosten voor rekening van de koper. De bedenktijd voor goederen gaat in op de dag dat de koper de zaak (het bestelde produkt) ontvangt. Let op: bij diensten gaat de termijn in op de eerste dag waarop de overeenkomst feitelijk werkt en dus niet op de dag waarop je de aanvraag gedaan hebt.
Een wettelijk verplichte schriftelijke bevestiging van de bestelde goederen dient uiterlijk bij levering te worden verstrekt. Dit kan een bevestigingsbrief zijn maar bijvoorbeeld ook een e-mail of fax. Vaak ontvang je de bevestiging gelijktijdig met het bestelde produkt. Indien de leverancier niet tijdig heeft voldaan aan de wettelijke verplichting van de schriftelijke bevestiging, dan is de annuleringstermijn wettelijk opgerekt tot drie maanden.
Note: Uit uitspraken van de Geschillencommissie blijkt, dat een klant het artikel wél uit de verpakking mag halen, hier is namelijk nogal eens onduidelijkheid over: "Voor zover de algemene voorwaarden van de ondernemer dit recht beperken -bijvoorbeeld door te stellen dat bij teruggave de verpakking ongeschonden moet zijn- zijn deze voorwaarden niet rechtsgeldig."
Bij verkoop aan de deur (colportage) wordt ook een afkoelingsperiode in acht genomen. Je hebt dan acht dagen de tijd om je te bedenken en de koopovereenkomst eenzijdig te ontbinden. Als het aankoopbedrag boven de € 35,- is dan dient de verkoper de overeenkomst te laten inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Doet hij dit niet dan heb je zelfs 3 maanden de tijd om de overeenkomst te ontbinden.
4. Bij het afsluiten van een financiële dienst op afstand (bijvoorbeeld het afsluiten van een verzekering of het afsluiten van een koopsomposlis) heeft de consument een bedenktijd van 14 kalenderdagen. Voor het afsluiten van een levensverzekering op afstand geldt een bedenktijd van 30 kalenderdagen.
Zie: Bedenktijd WFDartikel40
Zie ook:
1. Wetboek Online:
http://www.wetboek-online.nl/wet/index.html
(met name BW7 boek 7)
Vriendelijke groet, Maxiem.
Re: Geld terug bij aankoop (winkel)
Geplaatst: 24 apr 2007 21:16
door caruso
Wordt een beetje moe van wéér een nieuwe vraag over wéér hetzelfde gezever: "de winkel moet mijn geld teruggeven, ik heb spijt van mijn aankoop en nu ben ik héél boos dat de winkelier mij niet m'n zin geeft"
"En nu ga ik lekker zeuren en mopperen bij Kassa, Radar, Consumentenbond, rechtsbijstand, blablablabla....."
Re: Geld terug bij aankoop (winkel)
Geplaatst: 24 apr 2007 21:19
door Diesje007
Lees het topic dan niet als je je er aan loopt te ergeren!!
Re: Geld terug bij aankoop (winkel)
Geplaatst: 24 apr 2007 21:35
door caruso
Stel dan geen domme vragen, gebruik de zoekfunctie van dit forum!
Bespaart een hoop onnozel gedrag!
Re: Geld terug bij aankoop (winkel)
Geplaatst: 24 apr 2007 21:44
door Diesje007
Volgens mij is dit forum bedoeld om vragen te stellen.
En ik heb de zoekfunctie geprobeerd en die werkte niet bij mij vanmiddag!!
Re: Geld terug bij aankoop (winkel)
Geplaatst: 24 apr 2007 21:57
door MAXIEM
Dag diesje007,
Laat je niet tot reacties verleiden door caruso. Dat is precies zijn (trollen) bedoeling. Lekker ********noemt hij dit waarschijnlijk.
Vriendelijke groet, Maxiem.
Re: Geld terug bij aankoop (winkel)
Geplaatst: 24 apr 2007 22:14
door caruso
Kennelijk ook nog nooit van google gehoord?
Zoek maar op trollen, kom je MAXIEM tegen!
Re: Geld terug bij aankoop (winkel)
Geplaatst: 26 apr 2007 16:18
door NAK
Dag diesje007,
Laat je niet tot reacties verleiden door caruso. Dat is precies zijn (trollen) bedoeling. Lekker ********noemt hij dit waarschijnlijk.
Vriendelijke groet, Maxiem.
Jij moet caruso persoonlijk kennen.
Re: Geld terug bij aankoop (winkel)
Geplaatst: 26 apr 2007 16:48
door bot321
Tja, zelf vind ik een jaar ook erg overdreven.
Maar zaterdag heb ik de stoelen gekocht en vandaag terug gebracht. Ik kreeg dus een tegoedbon.
Heb het HK al gemaild dat ik het er niet mee eens bent.
Vind het belachelijk dat ze als winkel zijnde je dus verplichten om bij hun een aankoop te doen!
Even de mail afwachten...
Geld terug is alleen bij een ondeugdelijk artikel
anders geld gewoon gekocht is gekocht.
Dus ergen moet je blij zijn met een tegoedbon
want dan kun je iets kopen wat je wel mooi vind.
Re: Geld terug bij aankoop (winkel)
Geplaatst: 26 apr 2007 18:08
door Captain Pervert
Klopt. Een winkelier gaat pas over de schreef wanneer hij een tegoedbon geeft voor een artikel dat niet deugt. Maar dan praat je over garantie, en dan zijn hele andere regels en termijnen van toepassing.