Pagina 1 van 1

Garantie vraagje whirlpool wasmachine

Geplaatst: 04 mei 2007 22:27
door Hot water doctor
Hallo allemaal,

De kwestie die ik jullie wil voorleggen zal al best wel eens de revue gepasseerd zijn.
Maar eigenwijs als ik ben open ik toch maar weer een nieuw draadje.

Het gaat om een Whirlpool wasmachine van 2 jaar en 7 maanden oud. Deze machine is helaas door een witgoedmonteur totall loss verklaard. De hoofdprint schijnt defect te zijn, en gezien de reparatie kosten bla bla bla... duidelijk toch?

Twee jaar fabrieks garantie van whirlpool zijn voorbij, en als een soort van coulance wil Whirlpool mij tegemoet komen in de kosten. Dwz ik betaal 99,50 euro incl voorrijkosten en uurloon, excl. materialen. Wel hebben ze een maximum bedrag toegezegd van 175,00 euro incl alles.
Die machine heeft nieuw 414,00 euro gekost, en dan vind ik 175,00 euro nog een fiks bedrag.

Nu heb ik ook wel eens gehoord van dat men dan de winkelier aanspakelijk kan stellen, omdat hij mij een ondeugdelijk apparaat heeft verkocht. Het te verwachten levensduur verhaal...

Ik vraag me nu een beetje af of het idd de moeite loont om met de ''High quality, High service'' winkel in de slag te gaan.

Wat kan en mag ik eisen van de fabrikant en winkelier?

Ben zeer benieuwd naar jullie meningen.

Vr gr Theo de Hot water doctor

Re: Garantie vraagje whirlpool wasmachine

Geplaatst: 05 mei 2007 10:55
door Toolboy
@hwd

Ik vind het een mooi voorstel.

Er kan een heleboel gebeurd zijn met de machine in 2 jaar en 7 maanden.
En waarschijnlijk bedoeld u de besturings module,deze gaat echter niet zomaar kapot vaak is er dan elders een defekt bv versleten koolborstels.

Re: Garantie vraagje whirlpool wasmachine

Geplaatst: 05 mei 2007 11:40
door MAXIEM
Dag theo,

Wettelijke bescherming en fabrieksgarantie

Wettelijke bescherming geldt altijd, voor vrijwel alle consumentengoederen. Daarnaast wordt er vaak een fabrieksgarantie afgegeven. De fabrieksgarantieregeling mag de wettelijke garantie niet inperken. De verkoper moet zich aan beide houden. Ook na het verstrijken van de fabrieksgarantietermijn kunt je nog steeds verlangen dat de leverancier (de verkoper) een gebrek tegen betaling van het gebruiksdeel (laat) herstellen. Dit is dus ook zo na afloop van de fabrieksgarantie. Na afloop van de fabrieksgarantie is er dus óók sprake van wettelijke bescherming. Raakt een produkt defect na afloop van de fabrieksgarantie maar binnen de door de fabrikant gestelde economische levensduur (stel 5 jaar) van het produkt, dan dient de verkoper onder aftrek van het verbruiksdeel (de helft dus ongeveer) voor herstel od vervanging zorg te dragen. Dus: tel dat een wasmachine een economische levensduur heeft van 5 jaar en de motor gaat na 2,5 jaar stuk, dan moet de koper 5/10 deel van de reparatiekosten (stel € 300,-) is € 150 betalen of indien reparatie niet meer mogelijk of zinvol is: de helft van het aankoopbedrag.


http://www.wetboek-online.nl/wet/index.html

BW7:6a BW7:17 BW7:18 BW7:21 BW7:22

http://www.kvk.nl/topic/topic.asp?topic ... ectieID=59

Re: Garantie vraagje whirlpool wasmachine

Geplaatst: 07 mei 2007 20:24
door Hot water doctor
Toolboy,

Zou kunnen dat de koolborstels versleten zijn, maar dan nog. Trouwens dan helemaal! Zo´n jonge machine en dan al zoveel mankementen. Voor een jaar geleden is er ook al een nieuw betonblok ingelegd, was finaal doormidden gebroken.
Voor mij geen Whirlpool machine meer..

Maxiem,

Bedankt voor je uitvoerige antwoord, maar krijg het gevoel dat ik gewoon aan het betalen kom als ik de machine ga laten maken. Rest me alleen nog de vraag wat de economische levensduur is van mijn machine. Zal wel een jaar of drie zijn.

Gr Theo

Re: Garantie vraagje whirlpool wasmachine

Geplaatst: 07 mei 2007 21:58
door bot321
Geplaatst op 07 Mei 2007 19:24 door Hot water doctor

Voor mij geen Whirlpool machine meer
..

Whirlpool-Bauknecht slechte service dus verwacht
ook niks van BCC.
Gewoon overstappen op ander merk is het
goedkoopste want anders blijf je aanmodderen.

Re: Garantie vraagje whirlpool wasmachine

Geplaatst: 09 mei 2007 14:36
door martijnp
Je hebt recht op tegemoetkoming in de reparatiekosten volgens de geldende comsumentenwetgeving. Deze wetgeving gaat uit van het feit dat een apparaat een te verwachten economische levensduur heeft. Deze levensduur kan uitgedrukt worden in jaren, maar ook in gebruiksuren. De fabrikant kan deze termijn opgeven. Wil of kan deze dat niet doen, kun je branchevereniging UNETO-VNI vragen naar het gemiddelde. Voor wasmachines geldt in de regel een jaar of 6-7-8. Wel geldt dit uiteraard bij gemiddeld (3-4 x per week) wassen.

U dient BCC aan te spreken op het vroegtijdig optreden van het defect. BCC mag de storing laten verhelpen door de daartoe bevoegde reparatieafdeling van de fabrikant. Ook mag BCC u verzoeken de kosten, kontant of per pin, te voldoen aan de monteur. Hierna moet u samen kijken wie voor welk deel van de reparatiekosten verantwoordelijk is. Stel dat de fabrikant aangeeft dat de machine 6 jaar mee moet gaan. De economische levensduur bedraagt dan 72 maanden. U heeft het apparaat 31 maanden gebruikt. Vervolgens dienen de bruto (dus zonder coulance o.i.d.) reparatiekosten gedeeld te worden: 31/72ste deel voor u, 42/72 voor BCC. BCC kan deze kosten verhalen op de fabrikant, net als u deze kosten verhaalt op BCC. Daartoe is het belangrijk dat u of akkoord gaat met de coulanceregeling van de fabrikant, of bcc aanspreekt op het optreden van het defect. u kunt simpel uitrekenen wat het goedkoopste voor u is. Het is niet juist om, na coulance, nog een deel te reclameren bij de winkelketen. een aantal recente uitspraken van geschillencommissie UNETO-VNI bevestigen dit. De deling geldt op basis van de bruto reparatiekosten, bestaande uit voorrijkosten, onderdelen en arbeidsloon. Deze kosten gezamelijk, vormen de totale reparatiekosten. Een coulancevoorstel accepteren van de fabrikant, ontdoet de verkopende partij van zijn verplichting een deugdelijk product te regelen, omdat u direct zaken doet met zijn voorschakel.

De fabrikant is veelal in staat het aantal gebruiksuren uit de machine uit te lezen. Heeft u de machine echt meer gebruikt dan waar hij voor gemaakt is, vermindert dit uw rechten op tegemoetkoming in de reparatiekosten.

Daarnaast gelden dit soort regels alleen als:
-u kunt aantonen het apparaat op genoemde datum te hebben gekocht, alszijnde particulier en als consumentenkoop, middels een orginele verkoopovereenkomst. Een bankafschrift o.i.d. is geen verkoopovereenkomst.
-het defect moet zijn ontstaan bij normaal gebruik, en mag niet te verwachten zijn gezien het gebruik en de levensduur van uw apparaat. Een storing veroozaakt door een vreemd voorwerp in de pomp van uw wasmachine, maakt een procut uiteraard niet ondeugdelijk. Een set koolborstels die versleten zijn, na het opgegeven aantal gebruisuren, is eveneens geen tekortkoming in het product. Een printplaat die spontaan doorbrandt, terwijl de machine niet te veel en juist is gebruikt, is wel een niet te verwachten defect.

Re: Garantie vraagje whirlpool wasmachine

Geplaatst: 02 jul 2007 18:07
door maartje81
hallo

het verhaal klinkt bekend.ik heb 2 jaar en 2 maanden geleden whirlpool wasmachine gekocht en nu is hij heel erg kapot.wegens een coulanse regeling voorrijkosten en uurloon exclusief materiaal tot een maximum van 175 euro.moet wel ff 3 weken wachten voordat ze langskomen.nou dat doe ik niet laat een ander kijken wat er nou echt aan de hand is en dan kijk ik wel wat ik doe......

voor mij geen whirlpool.heb een whirlpool koelkast wat me bets bevalt maar nu geen whirlpool meer.ik ga sparen voor een miele heeft tenminste echte service.mijn moeder heeft die van haar al bijna 26 jaar en nog steeds garantie super toch!!

vriendelijke groeten maartje van vonno