LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fujitsu Siemens

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Hanneske81

Fujitsu Siemens

Ongelezen bericht door Hanneske81 »

Jongstleden is de computer van mijn ouders (product: Scaleo T P293 0 512MB ) voor de vijfde maal uit de Fujitsu Siemens Computer reparatie terug gekomen. :evil:

De eerste keer is de computer in reparatie geweest voor een defect lampje en een zoemend geluid. Eenmaal terug bleek dat het geluid na de reparatie geheel defect was. De 2e keer is de computer in reparatie geweest voor defect geluid. Eenmaal terug bleken er diepe krassen op de behuizing te zitten. Ook was de computer niet zorgvuldig ingepakt. Er was een totaal andere doos als de originele gebruikt en ook ontbrak enig beschermingsmateriaal. Na veelvuldig telefonisch contact is de computer voor een derde maal in reparatie gegaan. Dit maal zou de behuizing vervangen worden. Echter blijkt na terugkomst dat ook de harde schijf vervangen is. Dit is zonder enig overleg en enige aanleiding gedaan. Ook is de behuizing vervangen echter zitten er nu niet een paar krassen op maar legio ronde krassen. Ook was dit keer weer de verpakking niet in orde. De computer stond los in de doos en was zonder enig beschermingsmateriaal vervoerd. In alle gevallen is de computer in goede stevige dozen met voldoende beschermingsmateriaal ter reparatie uitgestuurd. Ook bleek na het opstellen van de computer dat het media center van de computer niet meer goed functioneerde. Al met al is de computer maanden in reparatie geweest en nog steeds niet gemaakt. Dit is natuurlijk onacceptabel. :cry: Na de tweede maal de computer ter reparatie aangeboden te hebben is er ook een klachtbrief verstuurd. Naar aanleiding van deze brief heeft Fujitsu Siemens ons een half jaar extra garantie (bovenop de eerder aangekochte 3 jaar extra garantie) aangeboden.

Naar aanleiding van de problemen na de laatste retourzending vanuit Fujitsu Siemens Computers Custom Care Center hebben wij herhaaldelijk telefonisch contact gehad met de helpdesk van Fujitsu Siemens Computers. In deze gesprekken is het probleem van de krassen, de vervangen harde schijf en het defecte media center herhaaldelijk besproken. Uiteindelijk zijn we mondeling overeengekomen met een help desk medewerker dat er een monteur naar ons toe zou komen om de behuizing te vervangen. Er werd afgesproken dat er nader contact opgenomen zou worden vanuit Fujitsu Siemens over een datum om een monteur langs te sturen. Na meer als een week gewacht te hebben op tegenbericht is er vanuit onze kant telefonisch contact opgenomen met de help desk van Fujitsu Siemens Computers. Hier werden alle eerdere afspraken ontkent, en er werd zelfs duidelijk dat er betaald diende te worden op het moment dat de computer weer ter reparatie aangeboden zou worden. Bij aanschaf van de computer is er ook 3 jaar extra garantie bijgekocht. En na twee klachtenbrieven is hier nog eens een half jaar extra garantie bovenop gekomen vanuit Fujitsu Siemens Computers. Er zou toch aangenomen mogen worden dat een reparatie van deze aard binnen deze garantie valt. Bijkomende dat het natuurlijk onacceptabel is dat de computer zwaar beschadigd terugkomt uit de Fujitsu Siemens Computer reparatie en dat het al zo lang aan het slepen is. Het is zelfs zo erg dat mijn vader eens de computer zelf met de auto naar het reparatie centrum is wezen brengne en komen halen.

Nu is de monteur uiteindelijk langs geweest van de week en toen hij ging was de boel "gerepareerd". Mijn moeder startte later die dag de computer weer eens op en wat denkt u.... natuurlijk ineens geen beeld, dat valt telkens weg..... we zijn gewoon eigenlijk in staat om het hele ding bij het grof vuil te zetten maar aangezien dit alleen ten koste is van onszelf blijven we de strijd voortzetten! Maar WEER bellen naar Fujitsu Siemens.... en daarna maar bij Wehkamp waar we de computer gekocht hebben. Dit kan zo niet langer! :cry: :evil:

alfatrion

Re: Fujitsu Siemens

Ongelezen bericht door alfatrion »

Vraag om je geld terug. Hier heb je recht op wanneer dezelfde defecten zich opnieuw voor doen of producten niet hersteld terug komen. Als je kosten heb gemaakt die betrekking hebben op de defecten dan heb je ook recht om deze vergoed te krijgen.

Captain Pervert

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Rechtstreeks besteld bij FJ of bij een winkelier? In dat laatste geval de hele zooi meenemen incl. bon. e.e.a. uitleggen en pas de winkel verlaten als je je geld terug hebt. Dat is je recht, want dit is wel een erg ellendig verhaal.

magel725

Ongelezen bericht door magel725 »

Na een dermate knullige behandeling lijkt het me ook gepast/verplicht van Fujitsu Siemens om de laptop om te ruilen voor een andere. Ze hebben nu hun kansen gehad en na 3 keer kan Wehkamp crediteren bij Fujitsu Siemens. Dat kan echter alleen wanneer de Wehkamp het telkens zelf heeft afgehandeld. Anders moet Fujitsu Siemens zelf een oplossing zoeken.

Hanneske81

Ongelezen bericht door Hanneske81 »

Bedankt voor jullie reacties! :D

We zijn van plan om contact op te nemen met Wehkamp.
Het eerste defect hebben we via Wehkamp geregeld, de andere rechstreeks via het Customer Care Centre van Fujitsu Siemens omdat dit ook in het bijgekochte garantiepakket valt.
alfatrion
Vraag om je geld terug. Hier heb je recht op wanneer dezelfde defecten zich opnieuw voor doen of producten niet hersteld terug komen. Als je kosten heb gemaakt die betrekking hebben op de defecten dan heb je ook recht om deze vergoed te krijgen.

Hoe kunnen we dit het beste doen? Middels eens brief? Waar kunnen we die rechten zwart op wit zien? Dat we daar naar kunnen verwijzen?

alfatrion

Hoe kunnen we dit het beste doen? Middels eens brief?
Dat kunt je het beste doen via een brief naar de verkoper, waarin je hen vraagt om een reactie. Als je geen reactie krijgt dan kun je alsnog een aangetekende brief er achteraan sturen. Mocht het nodig zijn dan kun je het achteraf altijd bewijzen dat je er om hebt gevraagd.

Als je geen rechtsbijstand hebt en de winkel niet is aangesloten is moet je rekenen op kosten vanaf 1000 euro. Daarvan kun je slechts een deel op de tegen partij verhalen als je wint.
Waar kunnen we die rechten zwart op wit zien? Dat we daar naar kunnen verwijzen?
conformiteitseis
http://www.burgerlijk-wetboek.nl/BW7/artikel17.htm

herstel en vervanging
http://www.burgerlijk-wetboek.nl/BW7/artikel21.htm

ontbinding en prijs vermindering
http://www.burgerlijk-wetboek.nl/BW7/artikel22.htm

Dat ze van het bovenstaande niet mogen afwijken.
http://www.burgerlijk-wetboek.nl/BW7/artikel6.htm

De site van de www.consuwijzer.nl is ook een aanrader. Hen kun je ook bellen voor advies.

ikbenik

Ongelezen bericht door ikbenik »

Wat niet klopt is dat de fabrikant er een zooitje van maakt en dat de winkelier dan voor de kosten mag opdraaien!

In dit geval kan alleen de eerste schade bij de winkelier verhaald worden.

Ik heb wel eens gehoord dat iemand buiten de winkelier om rechtstreeks naar de fabrikant ging om de problemen op te lossen. De winkelier was daar totaal niet van op de hoogte.

In dit geval is het als volgt:

Na de eerste reparatie is de TS buiten de winkelier om naar de fabrikant gegaan.
Dus het is dan een zaak tussen de TS en de fabrikant. De winkelier is hier géén partij in.
Dus alle schade moet op de fabrikant verhaald worden.
Nogmaals:
In deze zaak is Wehkamp géén partij!
Het is een zaak tussen Hanneske81 en Fujitsu Siemens Computers. De Wehkamp staat daar compleet buiten!

Dus als Fujitsu Siemens niet thuis geeft is het wel heel goedkoop om dan alle schade te verhalen bij Wehkamp.
Zo werkt het dus niet.
Doet Fujitsu Siemens moeilijk, dan moet Hanneske81 een proces beginnen tegen Fujitsu Siemens en niet tegen Wehkamp!

Als alle reparaties wel via Wehkamp gegaan waren, dan was Wehkamp wel aansprakelijk en dan kon Hanneske81 wel bij Wehkamp aankloppen.

alfatrion

Je hebt een punt, maar het zou onverstandig zijn om een dure rechtzaak tegen de fabrikant te beginnen, als je ook goedkoop naar de geschillencommissie kan.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Na de eerste reparatie is de TS buiten de winkelier om naar de fabrikant gegaan.
Dus het is dan een zaak tussen de TS en de fabrikant. De winkelier is hier géén partij in.
Rechtstreeks contact met fujitsuSiemens is gewoon onderdeel van het bijgekochte garantiepakket.
Volgens mij blijft de winkelier als verkoper gewoon aansprakelijk bij problemen bij uitvoer van die garantie.
Dus komt topic starter er niet uit met de fabrikant, dan kan de winkelier hierop aangesproken worden!

Inderdaad vervelend voor de winkelier dat deze lijdend voorwerp is als de fabrikant geen goede service verleent aan het eigen product.

@ikbenik:
Heb je de garantie quiz in de laatste kassa uitzending gezien?

ikbenik

Volgens mij blijft de winkelier als verkoper gewoon aansprakelijk bij problemen bij uitvoer van die garantie.
Dus komt topic starter er niet uit met de fabrikant, dan kan de winkelier hierop aangesproken worden!

Niet helemaal.

Als je als consument altijd naar de winkelier bent gegaan, wel.

Anders niet.

Dus het is niet zo (en het nogal bezopen) dat je als consument altijd rechtstreeks naar de fabrikant bent gegaan en nooit via de winkelier hebt laten gaan, dat je bij problemen de winkelier aansprakelijk kunt stellen.

Jan9

Ongelezen bericht door Jan9 »

Ik heb ook de garantiekwis gezien, je hebt veel meer recht op garantie dan je denkt.
Als je het niet hebt gezien even kijken.

magel725

Er stond duidelijk in beeld dat je per definitie GEEN recht op garantie hebt. Als ik jou was keek ik nog een keertje.

Jan9

hahahaha ben jij het neefje van ikbenik?
Nou ik hoef eerst geen Fujitsu-Siemens.

magel725

Nee ik ken hem niet persoonlijk. Ook de rest van Nederland, die een eigen mening heeft, is niet allemaal familie van ikbenik en een groot deel heeft ook nog eens geen winkel. Zo ben je ook niet per definitie familie van jou als je een probleem hebt met een winkel.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Er stond duidelijk in beeld dat je per definitie GEEN recht op garantie hebt. Als ik jou was keek ik nog een keertje......
Bij die "strikvraag" had consument geen recht op garantie meer, maar wel recht op een deugdelijk product (=conformiteitseis), en winkelier moest een deel van de reparatie vergoeden.
m.i. trok de consument bij die vraag niet aan het kortste eind

magel725

Dat kan inderdaad zijn, en dat ontken ik ook niet. Ik zeg alleen dat je volgens de wet geen recht hebt op garantie.

Jan9

Ik heb geen probleem met een winkel.
Hanneske bericht over de problemen met een pc van Siemens.
Na het zien van Kassa ontdekte ik dat je in veel gevallen garantie hebt, meer dan ik dacht.
Daarom is het goed om de uitzending te bekijken mocht je hem gemist hebben.

ikbenik

Bij die "strikvraag" had consument geen recht op garantie meer, maar wel recht op een deugdelijk product (=conformiteitseis), en winkelier moest een deel van de reparatie vergoeden.
Die wetsregel wordt weer verkeerd uitgelegd.

Die wetsregel is gekomen omdat er teveel winkeliers na het verstrijken van de garantieperiode niets meer aan de producten deden.

De winkelier is ten aller tijden verplicht om het probleem op te lossen.

Als jij na 6 jaar met jouw computer teruggaat naar de winkelier omdat de computer kapot is gegaan, dan is de winkelier verplicht om het probleem op te lossen.
Echter mag hij gewoon uurloon en materiaalkosten in rekening brengen.

Na het verstrijken van de garantieperiode is de winkelier verplicht om het probleem op te lossen, immers heeft de klant recht op een werkend product.
Dat betekent dus niet dat de winkelier dan de kosten moet vergoeden.

Nogmaals:
Omdat er veel winkeliers waren die zeiden:

De garantieperiode is verstreken, daar doen we niets meer aan!

Daarom is deze regel gekomen om de winkelier toch te verplichten om het probleem op te lossen.

Dat betekent die regel, en niets anders.

ikbenik

Hanneske bericht over de problemen met een pc van Siemens.
Na het zien van Kassa ontdekte ik dat je in veel gevallen garantie hebt, meer dan ik dacht.
Daarom is het goed om de uitzending te bekijken mocht je hem gemist hebben.
De garantieperiode wordt bepaald door de winkelier en fabrikant en door niemand anders!

Jan9

En door de wetgever......
:lol:
Wat ik bedoelde is dat je soms garantie hebt terwijl je dacht van niet.
Dat is alles ikbenik.
Ik hoop dat het goed komt met de pc van Hanneske`s ouders.

Gesloten