AFM bekent dat professionele beleggers ook miskleunen.
Geplaatst: 06 mei 2007 22:16
De Telegraaf 5 mei 2007
Particuliere beleggers nog regelmatig misleid.
Particulieren worden regelmatig misleid bij complexere beleggingsproducten. Dat blijkt uit de analyse van toezichthouder AFM. Beleggers, zelfs professionele, komen niet goed door de dikke prospectussen heen. Reclames versluieren het zicht op problemen en zijn soms ronduit misleidend.
De AFM pleit voor nieuwe regelgeving om klanten beter te beschermen. Dat blijkt nodig, omdat de markt een enorme vlucht neemt: in 2003 werd nog 3 miljard euro aan gestructureerde beleggingsproducten zoals turbo's en speeders verkocht, eind vorig jaar ging er 30 miljard euro in om.
Gestructureerde producten reageren anders op beurstrends dan de traditionele beleggingsproducten, en gaan vaak tegen de intuitie van beleggers in. 'De risico's zijn dus groot', aldus de AFM. Ondanks hun karakter is een bijsluiter voor deze producten meestal niet verplicht.
Daarbij letten wel meer producenten, zoals de grootbanken, op een begrijpelijke uitleg van risico's. 'Uiterst professioneel', oordeelt directeur Theodoor Kockelkoren van de AFM. Enkele kleinere partijen en vooral buitenlandse aanbieders laten klanten enorme risico's lopen. Gezamenlijk niet meer dan 1% van alle beleggingsvormen. Maar dat zijn in totaal vele honderden. Kockelkoren: 'Verwijzen naar een adviseur aanbieden is echt nodig'.
Steeds meer beleggingsproducten worden echter via het internet aangeboden. Een adviseur is dan niet aan te spreken op zijn plicht klanten goed voor te lichten, aldus de Autoriteit Financiele Markten (AFM). Bedrijven zouden daarom eerst moeten testen of klanten beseffen met welke producten ze werken. Een gedegen test dient als entreepoort, aldus de AFM, daarna is het risico aan de belegger.
De particuliere beleggers, aldus het onderzoek, hebben doorgaans weinig kennis van deze complexe producten. 'Soms denken ze dat het spaarvormen zijn, terwijl ze beleggen', typeert onderzoeker Robbert Barth. Beleggers zelf moeten kritischer worden. Barth: 'Gun jezelf de tijd. En bedenk: gratis geld wordt nog nergens uitgegeven'.
Particuliere beleggers nog regelmatig misleid.
Particulieren worden regelmatig misleid bij complexere beleggingsproducten. Dat blijkt uit de analyse van toezichthouder AFM. Beleggers, zelfs professionele, komen niet goed door de dikke prospectussen heen. Reclames versluieren het zicht op problemen en zijn soms ronduit misleidend.
De AFM pleit voor nieuwe regelgeving om klanten beter te beschermen. Dat blijkt nodig, omdat de markt een enorme vlucht neemt: in 2003 werd nog 3 miljard euro aan gestructureerde beleggingsproducten zoals turbo's en speeders verkocht, eind vorig jaar ging er 30 miljard euro in om.
Gestructureerde producten reageren anders op beurstrends dan de traditionele beleggingsproducten, en gaan vaak tegen de intuitie van beleggers in. 'De risico's zijn dus groot', aldus de AFM. Ondanks hun karakter is een bijsluiter voor deze producten meestal niet verplicht.
Daarbij letten wel meer producenten, zoals de grootbanken, op een begrijpelijke uitleg van risico's. 'Uiterst professioneel', oordeelt directeur Theodoor Kockelkoren van de AFM. Enkele kleinere partijen en vooral buitenlandse aanbieders laten klanten enorme risico's lopen. Gezamenlijk niet meer dan 1% van alle beleggingsvormen. Maar dat zijn in totaal vele honderden. Kockelkoren: 'Verwijzen naar een adviseur aanbieden is echt nodig'.
Steeds meer beleggingsproducten worden echter via het internet aangeboden. Een adviseur is dan niet aan te spreken op zijn plicht klanten goed voor te lichten, aldus de Autoriteit Financiele Markten (AFM). Bedrijven zouden daarom eerst moeten testen of klanten beseffen met welke producten ze werken. Een gedegen test dient als entreepoort, aldus de AFM, daarna is het risico aan de belegger.
De particuliere beleggers, aldus het onderzoek, hebben doorgaans weinig kennis van deze complexe producten. 'Soms denken ze dat het spaarvormen zijn, terwijl ze beleggen', typeert onderzoeker Robbert Barth. Beleggers zelf moeten kritischer worden. Barth: 'Gun jezelf de tijd. En bedenk: gratis geld wordt nog nergens uitgegeven'.