Opdrachten van school (eisen enzo)
Geplaatst: 07 mei 2007 23:34
Dag mensen,
Misshien wel een 'domme' vraag. Maar zijn er eisen aan verbonden aan de opdrachten die leraren zelf bedenken? Ter illustratie laat ik een stukje van een opdracht hier onder zien. Bv het begrip 'beste stukken'. Tja als ik het goed begrijp gaat het hier om een zodanige CAO te maken dat ten voordeel is voor de werknemer uiteraard. Maar ja volgens mij kun je beste stukken op meerdere manieren intepeteren om maar wat te noemen! Ik zou zeggen brand los! Er zijn 5 CAO's (hier niet geplaatst) waarvan 1 wel 400 pagina's telt. Volgens de lerares hoeft dat niet worden uitgeprint. Nou ja, dat wordt dan uren naar een beeldscherm zitten staren, erg gezond voor je ogen. Maar goed dan moet je op tijd beginnen natuurlijk zie onder aan!
Omschrijving opdracht B, vergelijking CAO’s
De opdracht is geschreven voor een groep van 4 deelnemers. Voor een groep van 5 deelnemers geldt een aanvullende regeling.
Inleiding.
Jullie werken allemaal als medewerker CAO bij de FNV en zijn in die hoedanigheid bij de totstandkoming van verschillende CAO’s betrokken geweest. Uiteraard zijn jullie allemaal van mening dat jullie (individueel) deel hebben uitgemaakt van het team dat de “beste” CAO heeft afgesloten. In de kantine van het hoofdkantoor van de FNV zitten jullie toevallig gezamenlijk aan de lunch en komt dit onderwerp ter sprake. Wat is nu eigenlijk de beste CAO. Die van het Taxivervoer, de Horeca, de Elektrotechnische Detailhandel of de Contractcateringbranche? Het zal ook geen verbazing wekken dat jullie het niet met elkaar eens worden. Aan het tafeltje naast jullie luistert het Hoofd Onderhandeling CAO aandachtig mee. Hij is er zelf ook wel in geïnteresseerd welke CAO nu “de beste is”. Hij besluit jullie in interessante opdracht mee te geven om deze prangende vraag te beantwoorden.
Opdracht a, individueel
Ieder lid van de groep kiest een CAO om individueel te bestuderen. Daarbij dient een vergelijking gemaakt te worden met de wet- en regelgeving rondom het arbeidsrecht. Het zal geen verbazing wekken dat in de CAO vrijwel altijd ten gunste van de werknemer van de wet- en regelgeving rond het arbeidsrecht wordt afgeweken. In een enkel geval is de afwijking ten nadele van de werknemer. De opdracht is nu om de verschillen, met toelichting en onder verwijzing naar de relevante wet- en regelgeving, in kaart te brengen. De omvang van het individuele product is ongeveer 4 A4.
Opdracht b, gezamenlijk.
Nadat jullie individueel de CAO’s hebben geanalyseerd komt het moment van de vergelijking. Probeer op elk deelaspect de voor de werknemer meest gunstige CAO te vinden. Geef gemotiveerd aan hoe jullie voor elk deelaspect tot de conclusie zijn gekomen. Geef daarna gemotiveerd aan welke CAO, in zijn totaliteit, voor de werknemer de “beste” is van de vier.
De omvang van het gezamenlijke product is ongeveer 6 A4.
Opdracht c, aanvullende opdracht voor het eventuele vijfde groepslid.
Stel op basis van het werk van je groepsgenoten (en natuurlijk het meewerken dat je in de tussentijd hebt gedaan) een CAO samen die is opgebouwd uit de beste stukken van de afzonderlijke CAO’s. Geef bij elk stuk aan uit welke CAO de tekst afkomstig is. Zorg ervoor dat het stuk intern consistent is.
Inleveren producten;
Alle producten dienen uiterlijk donderdag31 mei 12.00 uur schriftelijk in het postvakje bij de coach te worden ingeleverd. In de daarop volgende week (blokweek 6) zal gedurende een werkcollege van 1 uur klassikaal feedback worden gegeven .De eventuele herkansing na feedback dient uiterlijk vrijdag 15 juni 12.00 bij de coach te zijn ingeleverd.
Daarnaast dienen de stukken – bij wijze van experiment – ook elektronisch te worden aangeleverd. Nadere berichtgeving hieromtrent volgt.
Slotopmerking.
Het is niet voor het eerst dat gezegd wordt dat het zaak is om tijdig met de opdracht te beginnen. Dit geldt zeker voor deze opdracht die er op het eerste gezicht bedrieglijk eenvoudig uitziet. Tijdig beginnen vergroot de kans op succes bij een eerste inlevering en vermindert hiermee de druk op het tweede gedeelte van het blok.
Veel plezier en succes met de opdracht.
Misshien wel een 'domme' vraag. Maar zijn er eisen aan verbonden aan de opdrachten die leraren zelf bedenken? Ter illustratie laat ik een stukje van een opdracht hier onder zien. Bv het begrip 'beste stukken'. Tja als ik het goed begrijp gaat het hier om een zodanige CAO te maken dat ten voordeel is voor de werknemer uiteraard. Maar ja volgens mij kun je beste stukken op meerdere manieren intepeteren om maar wat te noemen! Ik zou zeggen brand los! Er zijn 5 CAO's (hier niet geplaatst) waarvan 1 wel 400 pagina's telt. Volgens de lerares hoeft dat niet worden uitgeprint. Nou ja, dat wordt dan uren naar een beeldscherm zitten staren, erg gezond voor je ogen. Maar goed dan moet je op tijd beginnen natuurlijk zie onder aan!
Omschrijving opdracht B, vergelijking CAO’s
De opdracht is geschreven voor een groep van 4 deelnemers. Voor een groep van 5 deelnemers geldt een aanvullende regeling.
Inleiding.
Jullie werken allemaal als medewerker CAO bij de FNV en zijn in die hoedanigheid bij de totstandkoming van verschillende CAO’s betrokken geweest. Uiteraard zijn jullie allemaal van mening dat jullie (individueel) deel hebben uitgemaakt van het team dat de “beste” CAO heeft afgesloten. In de kantine van het hoofdkantoor van de FNV zitten jullie toevallig gezamenlijk aan de lunch en komt dit onderwerp ter sprake. Wat is nu eigenlijk de beste CAO. Die van het Taxivervoer, de Horeca, de Elektrotechnische Detailhandel of de Contractcateringbranche? Het zal ook geen verbazing wekken dat jullie het niet met elkaar eens worden. Aan het tafeltje naast jullie luistert het Hoofd Onderhandeling CAO aandachtig mee. Hij is er zelf ook wel in geïnteresseerd welke CAO nu “de beste is”. Hij besluit jullie in interessante opdracht mee te geven om deze prangende vraag te beantwoorden.
Opdracht a, individueel
Ieder lid van de groep kiest een CAO om individueel te bestuderen. Daarbij dient een vergelijking gemaakt te worden met de wet- en regelgeving rondom het arbeidsrecht. Het zal geen verbazing wekken dat in de CAO vrijwel altijd ten gunste van de werknemer van de wet- en regelgeving rond het arbeidsrecht wordt afgeweken. In een enkel geval is de afwijking ten nadele van de werknemer. De opdracht is nu om de verschillen, met toelichting en onder verwijzing naar de relevante wet- en regelgeving, in kaart te brengen. De omvang van het individuele product is ongeveer 4 A4.
Opdracht b, gezamenlijk.
Nadat jullie individueel de CAO’s hebben geanalyseerd komt het moment van de vergelijking. Probeer op elk deelaspect de voor de werknemer meest gunstige CAO te vinden. Geef gemotiveerd aan hoe jullie voor elk deelaspect tot de conclusie zijn gekomen. Geef daarna gemotiveerd aan welke CAO, in zijn totaliteit, voor de werknemer de “beste” is van de vier.
De omvang van het gezamenlijke product is ongeveer 6 A4.
Opdracht c, aanvullende opdracht voor het eventuele vijfde groepslid.
Stel op basis van het werk van je groepsgenoten (en natuurlijk het meewerken dat je in de tussentijd hebt gedaan) een CAO samen die is opgebouwd uit de beste stukken van de afzonderlijke CAO’s. Geef bij elk stuk aan uit welke CAO de tekst afkomstig is. Zorg ervoor dat het stuk intern consistent is.
Inleveren producten;
Alle producten dienen uiterlijk donderdag31 mei 12.00 uur schriftelijk in het postvakje bij de coach te worden ingeleverd. In de daarop volgende week (blokweek 6) zal gedurende een werkcollege van 1 uur klassikaal feedback worden gegeven .De eventuele herkansing na feedback dient uiterlijk vrijdag 15 juni 12.00 bij de coach te zijn ingeleverd.
Daarnaast dienen de stukken – bij wijze van experiment – ook elektronisch te worden aangeleverd. Nadere berichtgeving hieromtrent volgt.
Slotopmerking.
Het is niet voor het eerst dat gezegd wordt dat het zaak is om tijdig met de opdracht te beginnen. Dit geldt zeker voor deze opdracht die er op het eerste gezicht bedrieglijk eenvoudig uitziet. Tijdig beginnen vergroot de kans op succes bij een eerste inlevering en vermindert hiermee de druk op het tweede gedeelte van het blok.
Veel plezier en succes met de opdracht.