LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overstappen met foute eindafrekening

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
beerbalou
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mei 2007 13:02

Overstappen met foute eindafrekening

Ongelezen bericht door beerbalou »

Hallo,

Ik ben deze maand overgestapt van Essent naar Greenchoice (eigen keuze, geen verkoper aan de deur geweest).

Nu heb ik bij Essent altijd al gezien op de verbruiksmonitor dat ik een veel te hoog voorschot betaal en dat ik recht heb op zo'n 1300 euro teruggave. Ik heb al een paar keer geprobeerd mijn voorschot te verlagen, maar aangezien dat al eens gebeurd is, wordt dit niet toegestaan. Deze non-flexibiliteit is ook 1 van de redenen dat ik hier weg wou (hun eigen systeem geeft nota bene aan dat ik veel te veel betaal).

Nu ben ik overgestapt en krijg ik de eindafrekening met de mededeling dat ik nog 300 euro extra moet betalen (terwijl ik eigenlijk terug zou moeten krijgen).

Na controle blijkt dat ze op de eindafrekening gewerkt hebben met de GESCHATTE waarde ipv met de tellerwaarden (en voor gas scheelt dat zon 1000 m3). Ik heb gevraagd om een nieuwe afrekening te maken met de correcte waarden, maar zij beweren dat dat onmogelijk is bij Essent en dat ik dat via de nieuwe leverancier moet doen.

Volgens Essent moet Greenchoice de correctie aangeven aan de netbeheerder en die geeft het op zijn beurt weer door aan Essent, zodat ik van hun alsnog het bedrag terugkrijg. Ik heb met een supervisor bij Essent gesproken en die hield heel hard vol dat dit de manier is om het te doen en dat ze bij Essent niet zo de gegevens aan konden passen omdat ik daar geen klant meer ben.

Klopt dit verhaal een beetje? Of moet ik toch echt bij Essent zijn?

Bedankt,
Alain

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: Overstappen met foute eindafrekening

Ongelezen bericht door Ron58 »

Klopt dit verhaal een beetje? Of moet ik toch echt bij Essent zijn?
Als dit (vreemde) verhaal zou kloppen dan zou ik die 300 euro toch mooi niet betalen, laten ze het maar verrekenen met de correctie die nog moet komen.

beerbalou
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mei 2007 13:02

Re: Overstappen met foute eindafrekening

Ongelezen bericht door beerbalou »

Dat heb ik ze ook gezegd, maar dat kon natuurlijk niet. Wat ze wel konden doen is een uitstel van betaling geven tot eind juni. Ik hoop in ieder geval dat het dan al opgelost is.

Ik heb inderdaad geen zin om nog eens extra 300 euro aan hun te geven terwijl ik geen klant meer ben, en juist geld tegoed heb.

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: Overstappen met foute eindafrekening

Ongelezen bericht door Ron58 »

Dat heb ik ze ook gezegd, maar dat kon natuurlijk niet.
Te gek voor woorden, dat energiebedrijven gewoon hun eigen regeltjes mogen maken die tegen elk normaal denken in gaan.
Ze weten dat je elke maand teveel betaalt, maar dat moet je maar slikken, net als dat je ook maar moet slikken dat je (als Greenchoice niet snel genoeg is) ook nog eens 300 euro daar bovenop moet betalen.

Persoonlijk (ik ben nu eenmaal een vreselijke stijfkop) had ik het bij die te hoge voorschotten niet laten zitten en zou ik die 300 euro ook niet betalen.
Men kan toch niet van je verlangen dat je in een jaar tijd 1600 euro extra ophoest terwijl men weet dat dit niet klopt?? Dat zal lekker worden, kun jij niet op vakantie door de stijfkoppigheid van dat stelletje .......

Ik weet niet of Essent je nog af kan sluiten als je niet betaalt, ze sluiten dan een klant van een ander bedrijf af.

anjella
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 apr 2007 18:13

Re: Overstappen met foute eindafrekening

Ongelezen bericht door anjella »

de 4 grote energiemaatschappijen ( essent nuon delta en eneco)
mogen niet mensen zomaar afsluiten en zeker niet als ze bij een andere maatschappij zitten voor de levering.

dat heeft de wet vast gesteld toen de markt open ging. ( liberalisering )
net zoals dat ze je levering weer moeten overnemen als je bent over gestapt naar een andere leverancier die failliet gaan.

succes met alles!!!!

Engel2007
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 apr 2007 20:15

Re: Overstappen met foute eindafrekening

Ongelezen bericht door Engel2007 »

Wanneer je naar Greenchoice overstapt word je ten alle tijde met geschatte standen afgerekend. Hiervoor kies je met een overstap, alleen maakt degene die jou als klant wilt dit nooit geheel duidelijk.

Voor een correctie moet je bij Greenchoice zijn!
Mijn ervaring met Greenchoice is dat zij dat niet makkelijk doen..

Veel succes!
Gr, engel

Engel2007
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 apr 2007 20:15

Re: Overstappen met foute eindafrekening

Ongelezen bericht door Engel2007 »

En Ron:

Je zal toch eens je informatie moeten nakijken voor je onzin begint te babbelen.

Een netbeheerder mag alleen afsluiten, niet het bedrijf waar je levering van krijgt (greenchoice). Mvr kan dus afgesloten worden bij het niet betalen van de Rekening die zij heeft ontvangen.

Leveranciers daarin tegen, hebben geen recht tot afsluiten.

beerbalou
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mei 2007 13:02

Re: Overstappen met foute eindafrekening

Ongelezen bericht door beerbalou »

Ik heb net nog eens contact met beide bedrijven gehad. Ik denk inderdaad dat Essent wel gelijk had.

Ik moet aan Greenchoice de standen doorgeven voor een correctie, zij geven het door aan de netbeheerder en die geeft het weer door aan Essent, zodat ik een teruggave zou krijgen.

Ik heb Greenchoice de standen doorgegeven en ze wilden die direct corrigeren, deden er niet moeilijk over (wat ook logisch is lijkt me, aangezien ik anders bij mijn volgende telleropgave onder de beginopgave zou zitten). Nu hoop ik gewoon dat het snel bij de netbeheerder komt en dat ik dan inderdaad toch nog geld terug krijg van Essent...

Bedankt voor alle info in ieder geval.

Groeten,
Alain

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: Overstappen met foute eindafrekening

Ongelezen bericht door Ron58 »

En Ron:

Je zal toch eens je informatie moeten nakijken voor je onzin begint te babbelen.
Sorry, maar wat voor "onzin babbel ik"??

Ik gaf juist aan het niet te weten.
De vraag was of Essent hem af kan sluiten als hij daar geen klant meer is en hij die 300 euro onterechte bijbetaling niet betaalt.
Zo kan hij het risico inschatten wat er gebeuren kan als hij zijn poot stijf houdt.
Mvr kan dus afgesloten worden


Mvr ?? Volgens mij heet hij Alain.

Wie kijkt er nu niet goed en babbelt onzin?

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Overstappen met foute eindafrekening

Ongelezen bericht door roerganger »

Gezien alle verwarring en gemaakte fouten bij overstappen, verhuizen en weet ik wat nog meer denk ik dat het zinvol is dat onze almachtige overheid eens een brochure gaat uitgeven waar precies in staat hoe dingen geregeld horen te zijn.

En ja, ik krijg mijn nota van de Hema (RWE dus), en daar zijn ook ontzettend veel dingen fout gegaan, vooral met de meterstanden.

Helaas voor de Hema en de Nuon heb ik zelf vroeger, heel lang geleden, toen men nog degelijk werd ingewerkt en men dus van alles van de hoed en de rand wist, bij een gas- en waterbedrijf gewerkt. Met als gevolg dat IK als klant regelmatig de medewerker van de Nuon (toen ik nog in Zwolle woonde Essent) uit moest leggen hoe de jaarafrekening in elkaar stak.

Door mijn achtergrond weet ik hoe belangrijk het is om tegenwoordig alle meterstanden op te schrijven, met handtekening van de woningbouw, vorige/nieuwe bewoner enzovoorts, die standen op te sturen naar zowel de leverancier als de netbeheerder, en vooral vast te houden. Want dat fouten per definitie in het nadeel van de klant worden gemaakt is geen toeval.

Of dacht u van wel?

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: Overstappen met foute eindafrekening

Ongelezen bericht door Ron58 »

Want dat fouten per definitie in het nadeel van de klant worden gemaakt is geen toeval.
Voor fouten in hun eigen nadeel nemen ze wél de moeite om ze uit te zoeken. :wink:

supercop1973
Berichten: 46
Lid geworden op: 02 nov 2006 10:48

Re: Overstappen met foute eindafrekening

Ongelezen bericht door supercop1973 »

Ik heb hetzelfde meegemaakt bij een overstap van NUON naar ELEKTRAN. NUON schatte mij 500 kw te hoog in. Gelukkig had ik ELEKTRAN 4 dagen voor de overstap mijn meterstanden doorgegeven.

ELEKTRAN zou het gaan doorgeven aan CONTINUON....en daar wacht ik nu op. :?

Je schijnt volgens ELEKTRAN 15 dagen de tijd te hebben na overstap om een en ander te laten aanpassen.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Overstappen met foute eindafrekening

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Mensen denk eens erg goed na met wat hier gezegd wordt. Afsluiten gebeurd NOOIT zomaar en kasn enkelt door de netbeheerder geschieden. Een energieleverancier heeft nimmer het recht om jou af te sluiten of jouw hoofdstop eruit te draaien. Zonder jou toestemming mogen zij ook nooit jouw woning, ook al komen zij voor een afsluiting, betreden. Willen zij dit voor elkaar krijgen dan moeten zij dat nog steeds doen via de rechter. Hun komen dan samen met een gerechtsdeurwaarder en politie. Wanneer zij vanaf buiten de energielevering kunnen staken dan mogen zij dat zonder jouw toestemming doen. Geloof mij dat is mogelijk alleen hievoor moeten zij voor jouw huis en tuin hun kabel opgraven en deze op de kabelmof onderbreken. Dit zijn werkzaamheden welke niet 1,2,3 gebeurd zijn en dus ook achterwege gelaten worden daar namelijk bij heraansluiting alles weer opnieuw moet worden opgegraven.

Water daarentegen mag NOOIT worden afgesloten. Dit is namelijk 1e levensbehoefte. Hiervan mag je nooit volledig worden afgesloten. Wel dien je te betalen en kunnen er bij weigering andere sancties volgen.

Een eindafrekening geschiedt volgens schatting, maar wanneer jij overstapt dienen zij de eindstanden op te nemen of op te vragen. Jij geeft aan het nieuwe bedrijf je beginstanden. Dit zijn de eindstanden welke jij hebt doorgegeven aan je oude energiebedrijf.

Een ander bedrijf hoeft nooit op te draaien voor de fout van een ander bedrijf.

Blijf gewoon bij je oude energiebedrijf. Deze is net als ENECO of NUON nog altijd diegeen die jouw volledige aansluiting levert. Ook komen zij nog altijd voor storingen of aanpassingen; zij zijn namelijk netbeheerders. OXXIO of Elektran zijn energieleveranciers. Zij kopen bij bijvoorbeeld ENECO een willekeurig hoeveelheid stroom in en deze betaal jij aan weer aan hen af. Zij staan verder volledig los van ENECO, NUON. Delta of anders. Zij hebben dus totaal niets maar dan ook niets te maken met je hoofdaansluiting van het energiebedrijf. Zolang jij aan jouw energiebedrijf de aansluitkosten betaald zullen zij nooit overgaan op afsluiten. Jij kan ook nooit naar een andere netbeheerder, maar wel naar een leverancier.

toinem
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 mar 2007 14:56

Re: Overstappen met foute eindafrekening

Ongelezen bericht door toinem »

Hallo,

Probeer je probleem met essent eens voor te aan de helpdesk van Greenchoice, mogelijk kunnen zij jou wel helpen.

Ik ben ook overgestapt van essent naar G.C. Essent had mijn meterstanden te laag ingeschat. (Terwijl ik de meterstanden nb gewoon had doorgegeven) Ik kan met de volgende jaarnota goedkoper afrekenen met GC, helaas gaat het niet om een zo groot bedrag als dat van jouw. Maar Essent maakt dus ook wel eens een vergissing in voordeel van de klant.

lammertc
Berichten: 133
Lid geworden op: 08 jun 2005 06:02

Re: Overstappen met foute eindafrekening

Ongelezen bericht door lammertc »

Stuur een nette brief naar Essent, waarin je ze 4 weken de tijd geeft om de zaak af te handelen zoals het hoort.
Als er geen of een afwijzende reactie komt, schakel dan de geschillencommissie in
WWW.SGC.NL
Tien tegen een dat je vóór de zitting een schikkingsvoorstel krijgt
(ervaring)

Lomax
Berichten: 71
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:21

Re: Overstappen met foute eindafrekening

Ongelezen bericht door Lomax »

Nieuwe meterstanden is iets dat geregeld moet worden door de nieuwe leverancier. Had ik ook en het is een kwestie van geduld, ik had eindelijke een nieuwe eindafrekening bij Greenchoice hebben ze voor gas alleen de niet gecorrigeerde meterstand gebruikt :( Mocht ik nogmaals 200 euro betalen ipv geld terug.
Ze zijn er nu mee bezig, kwestie van geduld dus ;)
(in ben eind november overgestapt van Greenchoice naar Elektran)

Gesloten