Mediamarkt en garantieontduiking
Geplaatst: 10 mei 2007 19:27
Mediamarkt blijkt een meester in garantieontduiking, zo blijkt uit twee recente ervaringen van mij.
1) Videocamera.
2,5 jaar geleden een Sony camcorder gekocht van 1.000 euro. Heb er tegen bijbetaling drie jaar verlengde garantie plus verzekering bij gekocht. Half jaar geleden gaat er van alles stuk (schroefjes beginnen uit te vallen, slecht beeld). Het servicecenter van MediaMarkt wil de camera opsturen, waarna Sony zal bepalen op het ja/nee onder de garantie valt. Of ik vast even 80 euro onderzoekskosten wil aftikken.
Nee dus. MM weigert de camera dan aan te nemen en de garantie te verlenen. Ik schrijf een brief naar het hoofdkantoor en daags daarna belt MediaMarkt Almere me op. Het was een misverstand en ik mag de camera komen brengen.
Als het aan MediaMarkt Almere had gelegen, had ik dus naar mijn bijgekochte garantie kunnen fluiten.
Maar het kan erger:
2) De beamer.
Drie jaar geleden een Epson beamer gekocht, voor 1.299 euro. Mediamarkt bood hem aan met vijf (!) jaar volledige garantie. Na twee jaar worden de kleuren gelig en uitgebeten. Lijkt op de symptomen van uitgeputte lamp, we gaan naar MM service center en die bevestigen dat er een nieuwe lamp moet komen. Alleen: dat is uitgesloten van garantie en zij leveren die niet. Volgens mij was die vijf jaar garantie allesdekkend, maar ik geef ze het voordeel van de twijfel en koop bij een specialist (Franklin in Duiven) voor E 224 een nieuwe lamp.
Helaas, dat blijkt niet de oplossing. Dus de oude lamp weer erin gezet en weer in de rij staan bij het servicecenter.
Ze nemen de beamer aan, en nu, twee maanden later, beweren ze dat het apparaat overleden is. Of we even 80 euro onderzoekskosten willen aftikken. We gaan erheen, MM zegt ineens dat die vijf jaar garantie destijds een bij te betalen optie was.
Onze stelling: dat was niet als zodanig gecommuniceerd maar zelfs áls dat zo is: je mag van een apparaat van 1.299 verwachten dat het langer meegaat dan twee jaar. Zeker daar onze beamer vanaf dag één onberoerd aan het plafond heeft gehangen, altijd ruim de tijd kreeg om af te koelen en het niet aan de lamp blijkt te liggen.
Dus doen we een beroep op de conformiteit. Ik wil best betalen voor een stuk afschrijving, maar dat moet wel redelijk zijn en áls MM de beamer vervangt door een type waar de op hun advies aangeschafte lamp niet in past, mag MM die 224 euro vergoeden.
Ik hou jullie op de hoogte hier, maar ben vooral benieuwd of meer mensen zo'n beroerde ervaringen hebben met de MediaMarkt. Ik heb in elk geval besloten er in afwachting van de afwikkeling geen cent meer te besteden. Vanmiddag had ik mini-DV tapes nodig en de MediaMarkt is bij mij om de hoek, maar ik ben een paar straten verder gelopen om ze bij een ander te kopen. Al zouden ze het dubbele kosten.
1) Videocamera.
2,5 jaar geleden een Sony camcorder gekocht van 1.000 euro. Heb er tegen bijbetaling drie jaar verlengde garantie plus verzekering bij gekocht. Half jaar geleden gaat er van alles stuk (schroefjes beginnen uit te vallen, slecht beeld). Het servicecenter van MediaMarkt wil de camera opsturen, waarna Sony zal bepalen op het ja/nee onder de garantie valt. Of ik vast even 80 euro onderzoekskosten wil aftikken.
Nee dus. MM weigert de camera dan aan te nemen en de garantie te verlenen. Ik schrijf een brief naar het hoofdkantoor en daags daarna belt MediaMarkt Almere me op. Het was een misverstand en ik mag de camera komen brengen.
Als het aan MediaMarkt Almere had gelegen, had ik dus naar mijn bijgekochte garantie kunnen fluiten.
Maar het kan erger:
2) De beamer.
Drie jaar geleden een Epson beamer gekocht, voor 1.299 euro. Mediamarkt bood hem aan met vijf (!) jaar volledige garantie. Na twee jaar worden de kleuren gelig en uitgebeten. Lijkt op de symptomen van uitgeputte lamp, we gaan naar MM service center en die bevestigen dat er een nieuwe lamp moet komen. Alleen: dat is uitgesloten van garantie en zij leveren die niet. Volgens mij was die vijf jaar garantie allesdekkend, maar ik geef ze het voordeel van de twijfel en koop bij een specialist (Franklin in Duiven) voor E 224 een nieuwe lamp.
Helaas, dat blijkt niet de oplossing. Dus de oude lamp weer erin gezet en weer in de rij staan bij het servicecenter.
Ze nemen de beamer aan, en nu, twee maanden later, beweren ze dat het apparaat overleden is. Of we even 80 euro onderzoekskosten willen aftikken. We gaan erheen, MM zegt ineens dat die vijf jaar garantie destijds een bij te betalen optie was.
Onze stelling: dat was niet als zodanig gecommuniceerd maar zelfs áls dat zo is: je mag van een apparaat van 1.299 verwachten dat het langer meegaat dan twee jaar. Zeker daar onze beamer vanaf dag één onberoerd aan het plafond heeft gehangen, altijd ruim de tijd kreeg om af te koelen en het niet aan de lamp blijkt te liggen.
Dus doen we een beroep op de conformiteit. Ik wil best betalen voor een stuk afschrijving, maar dat moet wel redelijk zijn en áls MM de beamer vervangt door een type waar de op hun advies aangeschafte lamp niet in past, mag MM die 224 euro vergoeden.
Ik hou jullie op de hoogte hier, maar ben vooral benieuwd of meer mensen zo'n beroerde ervaringen hebben met de MediaMarkt. Ik heb in elk geval besloten er in afwachting van de afwikkeling geen cent meer te besteden. Vanmiddag had ik mini-DV tapes nodig en de MediaMarkt is bij mij om de hoek, maar ik ben een paar straten verder gelopen om ze bij een ander te kopen. Al zouden ze het dubbele kosten.