LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ik moest huilen. Open brief.

Dierenmishandeling of ander dierenleed kan je hier bespreken.
jan bennink (een van de m

Ik moest huilen. Open brief.

Ongelezen bericht door jan bennink (een van de m »

Amsterdam 13-3-2003

Lieve Antoinette,

Ik schrijf deze brief op persoonlijke titel, dus absoluut niet namens het WNF, maar als Jan Bennink.

Ik respecteer je programma zeer.
En schrok me dus een absoluut ongeluk toen ons WNF-filmpje, dat Patrick Dorrestein en ik hebben gemaakt, als cynische illustratie werd gebruikt bij jullie item over de walgelijke zeehondenjacht in Canada.

Ik moest huilen. Ziet er niet uit: (man, 38, lelijk, tranen)

Huilen om die gruwelijke beelden. En om het kille nare beeld dat jullie schetsen van het WNF.

Ik weet absoluut zeker dat er niemand, maar dan ook niemand bij het WNF te vinden is die achter de zeehondenjacht staat.

Anders mag je mij komen neerknuppelen.

Ik weet ook dat het WNF maar 1 potje geld heeft waarmee slechts een aantal diersoorten per keer kunnen worden beschermd. Helaas. Dat is de keiharde waarheid. en geen leuke waarheid.

Jullie brachten in Radar deze waarheid zo keihard, kil en naar, dat het item uiterst negatief voor het WNF overkwam. Te negatief. Onterecht. Slecht.

Het WNF is een pracht-organisatie die integer is, heel veel goeds doet en absoluut alle steun waard is. Voor de berggorilla, de blauwe vinvis, enzovoort.

En ik weet zeker dat als het WNF geld genoeg zouden hebben, ze ook de huilers in Canada van harte zouden beschermen.

Gaarne tot repliek bereid,

Hartelijke groeten,

Jan Bennink mede namens Patrick Dorrestein
http://go.to/myads

Sicco en Corina van Strie

Re: Ik moest huilen. Open brief.

Ongelezen bericht door Sicco en Corina van Strie »

Hallo Jan,

Ik moet je zeggen dat ik steeds weer geniet van de mooie WNF commercials. Toch hebben wij ons lidmaatschap van het WNF opgezegd! Al had het WNF maar een simpele handtekeningenactie o.i.d. opgezet, dat had al zoveel gescheeld, de brief die ik zaterdag ontving naar aanleiding van het opzeggen van het lidmaatschap was zeer zwak en simpel opgesteld! Geld of geen geld, het WNF wat zo'n krachtig orgaan is had toch wel iets meer kunnen doen dan zo'n slap optreden?
Misschien dat we ooit wel weer lid worden van het WNF maar op dit moment is het onze steun, in onze ogen, niet waard!

Vera Eurlings

Ongelezen bericht door Vera Eurlings »

Hoi Jan,

Ook ik geniet van de commercials van het Wereld Natuurfonds,
maar ook ik vind het jammer dat het WNF geen duidelijk standpunt heeft ingenomen. Het innemen van een standpunt hoeft immers niet altijd gepaard te gaan met het geven van geld, ik kan mijn euro ook maar 1 keer uitgeven en de ene keer is het voor mijzelf en de andere keer voor een goed doel, maar ik weet wel wat mijn mening is en die zal ik dan ook verkondigen. Helaas dat die brief van het WNF weinig inhoud heeft en in mijn ogen dan ook een slap antwoord is. Ik ben teleurgesteld in het WNF,maar ik blijf je reclame mooi vinden en hoop dat ie mensen in ieder geval insprireert en laat nadenken over al het leven op aarde! Zolang dat gebeurt zal het uiteindelijk goed komen, ook al is dat vaak veel te laat. Verbeter de wereld begin bij jezelf!

Vera Eurlings

Ongelezen bericht door Vera Eurlings »

Hoi Jan,

Ook ik geniet van de commercials van het Wereld Natuurfonds,
maar ook ik vind het jammer dat het WNF geen duidelijk standpunt heeft ingenomen. Het innemen van een standpunt hoeft immers niet altijd gepaard te gaan met het geven van geld, ik kan mijn euro ook maar 1 keer uitgeven en de ene keer is het voor mijzelf en de andere keer voor een goed doel, maar ik weet wel wat mijn mening is en die zal ik dan ook verkondigen. Helaas dat die brief van het WNF weinig inhoud heeft en in mijn ogen dan ook een slap antwoord is. Ik ben teleurgesteld in het WNF,maar ik blijf je reclame mooi vinden en hoop dat ie mensen in ieder geval insprireert en laat nadenken over al het leven op aarde! Zolang dat gebeurt zal het uiteindelijk goed komen, ook al is dat vaak veel te laat. Verbeter de wereld begin bij jezelf!

jan bennink (een van de m

Ongelezen bericht door jan bennink (een van de m »

Bedankt dat jullie onze spotjes goed vinden.
Ik kan en wil, dat begrijpen jullie, niet echt reageren op de manier waarop het WNF haar standpunt naar buiten bracht en hoe het uiteindelijk in beeld is gebracht. Als communicatieprof weet ik wel hoe je uit een aantal uren interviewmateriaal en schokkende beelden een explosief mengsel kan samenstellen. Ik zeg niet dat dat gebeurd is, maar ik vermoed wel zoiets.
Dat zou ik radar-onwaardig vinden, een beetje willibrord frequin.

Het enige dat ik kan zeggen is dat ik begrijp waarom velen zo negatief op de uitzending hebben gereageerd. Ik was na het WNF stuk, ook zelf zeer in de war. (het gevoel van HOE KAN DIT?)Maar dat neemt niet weg dat in essentie het WNF een zeer goed doel is en blijft en dat het geen dier, ook geen zeehond, verder helpt als jullie massaal je lidmaatschap en steun opzeggen.
Doe mij een lol...
Vergeef het WNF die ongelukkige uitzending en wordt gewoon weer lid. Ik zweer je, ze zijn onze steun meer dan waard.

hartelijke groeten
Jan Bennink

Stefan

Ongelezen bericht door Stefan »

Beste Jan,
Het is blijkbaar zo dat wanneer iemand een keer een kritische noot kraakt over het eenzijdige "zeehonden-item" in radar, hij/zij meteen iedereen over zich heen krijgt. Ik ben het dan ook helemaal eens met jou kritiek (en ook met je opmerking bij een ander onderwerp dat je gisteren geplaatst hebt). En wat betreft de mensen die vinden dat het WNF iets moet doen aan het leed van 1 diersoort onthoud dan wel dat je nooit een dier alleen kunt beschermen maar dat je het ecosysteem moet beschermen ook als dat inhoud dat er dieren moeten worden weggevangen (lees: niet knuppelen maar gecontroleerde jacht als een soort wetenschappelijk aantoonbaar een te grote populatie heeft)

Wim

Ongelezen bericht door Wim »

Dames en heren,

Voor zover ik mij kan herinneren van de uitzending is er door de vertegenwoordiger van WNF Canada gezegd dat de huilers op dit moment niet in aanmerking komen voor steun en bescherming omdat er in die gebieden voldoende van deze beestjes aanwezig zijn.
Voor mij is het pure dierenmishandeling en WNF onwaardig om daar zo op te reageren.

Stefan

Ongelezen bericht door Stefan »

Beste Wim en anderen,
Er moet eens een onderscheid gemaakt gaan worden tussen zinloos "dierengeweld" en "zinvol" dierengeweld. Onder het eerste versta ik bijvoorbeeld het zinloos kwellen van dieren om een bontjas te verkrijgen en onder het tweede versta ik het geweld dat soms gedaan moet worden om een ecosysteem te beschermen. Nu zullen wel weer vele mensen over mij heenvallen. Stelt u zich nu eens het volgende voor: U bent een vos en loopt lekker over het platte land op zoek naar eten. Door het jachtverbod hoeft u niet meer te vrezen voor uw leven maar u bent met zovelen dat u uw voedsel elders moet gaan zoeken. U loopt weg van uw vertrouwde heide gebied naar een agrarisch gebied en alddar aangekomen treft u een waar Walhalla aan; overal nesten van grutto's en u begint te eten zonder erbij stil te staan hoe belangrijk de Nederlandse grutto stand is voor de wereldpopulatie van deze vogelsoort die toch al onder druk staat.

Nu zal eenieder zich afvragen wat ik hiermee bedoel. Het oplossen van het leed van een dier kan leiden tot verstoringen in het ecosysteem en gevolgen hebben voor verscheidene andere soorten (hetzij dieren, planten of iets anders). Ik blijf mij verbazen dat mensen zich blijven inzetten tegen dieren leed (op zich goed) van vertebraten en dan vooral de zoogdieren terwijl andere dieren en organismen als niet belangrijk worden geacht.

Ik reageer op deze manier omdat ik een objectieve waarneming belangrijk vind. Alleen het verslag van Radar is niet genoeg. Ik roep dan ook op: verkies het ecosysteem boven het individu of boven de individuele soort

Eugène van Veldhoven

Ongelezen bericht door Eugène van Veldhoven »

Beste Jan en collega, ik weet niet wat ik van je schrijven moet denken. Je komt niet met argumenten maar we moeten blijkbaar op je blauwe (betraande) ogen geloven hoe integer jullie en het WNF zijn. De feiten vooralsnog zijn echter niet overtuigend. Het komt op mij ontzettend soft over. Ik doneerde aan het WNF omdat ik het idee had dat er geknokt moet worden voor dieren, dat kan helaas niet altijd door zoete broodjes te bakken. WNF is een zeer grote organisatie, met naar ik aanneem navenante budgetten. Meer nog dan de kleine belangengroepen zouden jullie dus na moeten denken over waar jullie voor staan. Omdat jullie een ideeel doel nastreven ontslaat het jullie nog niet van de verplichting verantwoording af te leggen van wat jullie doen. Met argumenten graag, niet met sentimenten.
Komend jaar mijn geld maar eens aan een professionelere organisatie geven...

jan bennink

Ongelezen bericht door jan bennink »

beste eugene

je vergist je.

dit hele punt draait om sentimenten.

Het is juist het WNF dat rationeel en in de ogen van velen, zeker op deze site, te rationeel reageert op een jacht die ernorm veel emoties losmaakt.
Dus ik begrijp je niet.

Het WNF denkt juist enorm goed na, en reageert wellicht ongelukkig, maar wel heel eerlijk. Er zijn dieren die er qua soort erger aan toe zijn.
ZIj kiezen ervoor deze dieren prioriteit te geven boven de schattige maar talrijke zeehondjes.
Dat klinkt koud, zeker als je er een geslacht zeehondje overheen geprojecteerd ziet. Maar het standpunt zelf is valide, daar is juist heel erg goed over nagedacht.
Dus ik begrijp je weer niet.

Groeten JB

Ps ik ben NIET het WNF maar mezelf. en spreek niet namens hen. Ik ben maar een reclamemannetje. Maar ik meen wel wat ik zoal zeg.

ps 2 vergis je niet in die enorme budgetten. Dat valt behoorlijk tegen, zeker als je je zoals het WNF tot doel stelt de Wereld Natuur te beschermen.
en wat reclame budgetten betreft... Ga ook daar niet zoeken naar veel geld. het is elke keer weer een avontuuur om met kunst en vliegwerk, met veel inzet en veel (bijna) gratis materiaal, iets steekhoudens op de buis te krijgen.

Maar wel een fantastisch leuk avontuur.

PS3 gun mij mijn emoties.

geert

Ongelezen bericht door geert »

Beste Jan,
Droog je tranen nou eens en reageer eens inhoudelijk op het stuk van WWF Canada waarin ze keihard partij kiezen voor de zeehondenknuppelaars. Het is geen kwestie van prioriteit, het is een kwestie van mentaliteit. Het leed van individuele dieren zegt het WNF helemaal niks, pas als een soort bedreigd wordt komen ze op voor die soort.
Daarom zitten er ook zoveel jagers bij het WNF: je mag dieren " oogsten" zolang er maar in de optiek van het WNF " genoeg van zijn" .
Ik zag afgelopen weekend nog een film op RTL waar in Afrika een komplete olifantenpopulatie uitgemoord werd omdat de sociale structuren in de groep niet toelaten er maar een paar te doden, de groep " wordt daar langdurig onrustig van".
Het WNF keurt het goed dat er lustmoordenaars zijn die er tienduizenden Euro's voor willen betalen om die klus te mogen klaren, en het zwakke verweer van het WNF is dan vervolgens dat ze dat geld dan wel weer nuttig kunnen besteden aan de natuur. Dat is geen ethiek maar kwartetten: kijken welke soort je waar wilt hebben en hoeveel van elke soort. Van mij krijgt het WNF geent cent meer, ik heb m'n lidmaatschap al lang geleden opgezegd. Er zijn actievere en oprechtere organisaties die echt opkomen voor dieren als zwaksten in onze samenleving.

HackChamp

Ongelezen bericht door HackChamp »

Het Wnf is gewoon een geweldige organisatie !!
Niets maar dan ook niets op aan te merken..
Respect voor jan...

kees

Ongelezen bericht door kees »

Laat mij eens wat steviger reageren.
Met de huilers (lees heulers en jankers) van het WNF heb ik weinig compassie. Voor mij mag die jagersclub vandaag nog worden opgeheven, inclusief het boegbeeld ZKH. En voor al die 'biologen' hier, die het ecosysteem zo graag in bescherming nemen, ga eens na waar en waarom het volgens jullie allemaal fout is gegaan.
De natuur is niet te beschermen. De natuur beschermt zich zelf. Door miljoenen jaren heen is dat gebleken. Veel soorten van leven die ooit tot ontwikkeling zijn gekomen, zijn inmiddels ook weer weg (uitgestorven). Dat hoort erbij. Dat is de manier waarop de natuur zich ontwikkelt, handhaaft. Op dit moment (en dan kijk ik even niet op een eeuw of 50) lijkt het alsof de mens de natuur bruut verstoort. Dus als het WNF en de biologen met hun beperkte blik van één mensenleven echt iets aan de verstoring van de natuur willen doen, dan zou ik voorstellen om de helft van de wereldbevolking 'weg te vangen'. (Een uitdrukking die door sommigen wordt gebruikt voor doodschieten óf doodknupppelen als de organen nog wat opleveren). Er zijn namelijk veel te veel mensen als je de opvattingen van de 'natuurbeschermers' strikt volgt, maar die laten de mensheid graag buiten beschouwing, omdat ze er zelf toe behoren. (Het egoïsme viert hoogtij.)
Om voor mij onduidelijke redenen plaatst 'de mens' zich steeds boven de natuur. Ik hoor al jaren niet anders dan 'wij en de natuur'. Maar zo apart zijn we niet. We zijn een onderdeel van de natuur. Als er al onderscheid is, is het dat wij als mensen in staat blijken om álles op deze aardkloot kapot te maken als we dat willen. Gewoon voor de lol of omdat we menen dat er van 'die andere soort' te veel zijn. Geen enkele andere dier- of plantensoort is daar op dit moment toe in staat. Geen leeuw of olifant haalt het in zijn hoofd om iets levends om zeep te helpen omdat er te veel van zouden zijn. Alleen de mens heeft de illusie dat ie dé natuur kan beheersen, kan temmen. Dat maakt de mens in wezen dommer dan al het andere in de natuur, want die leven alleen maar, zonder oordeel over andere levende wezens. Denk daar eens over na.
Zelf kan ik helemaal niks doodmeppen. Ongewenste insecten houd ik buiten met horren en spinnetjes worden liefdevol op een papiertje buiten gezet. Maar ik besef in elk geval, dat ik slechts een radertje ben in het grote spel van de natuur dat al miljarden jaren speelt. Ik sterf uit. So what?

Jan Bennink

Ongelezen bericht door Jan Bennink »

Volgens mij is Jan helemaal niet Jan Bennink... :?

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Volgens mij ook niet.

Gast

Die organisatie deugd al jaren niet.Er zitten jagers en ex-jagers in dat clubje.Er zijn betere die meer voor de natuur doen .
Zo zijn er ook natuurverenigingen die gaan samenwerken met wegenbouwers of overheden die alleen maar met een vervangingspolitiek bezig.Een bos is niet te vervangen door hem maar ergens weer opnieuw aan te planten.Als het al gebeurt.
Hou de pers in de gaten en zie wat ze werkelijk doen.
Ook de steun aan bv de efteling die bomen wilt kappen in het naaste gelegen entwoud kan er bij mij niet in.
Ze zijn er niet mee eens maar ze blijven er wel mee samen werken.
Zie hier : http://www.groenfront.nl/entenwoud/index.html
Maar ja geld en grootheidswaanzin is belangrijker.
Er is al genoeg verziekt laten we nu nog wat we hebben zuinig op zijn.

Gast

Deugt is met een T Maar goed Kan gebeuren.

Gast

Maar deugen doen ze desalniettemin in het geheel niet! :x

belske

Ongelezen bericht door belske »

in principe Jan Bennink, zou radar jullie hebben moeten wakker schudden maar lees dat je er verder niet echt op in wilt gaan, beetje jammer sterker nog belachelijk. kwam je hier de boel rechtzetten met een bericht dan is dat wat mij betreft mislukt. Ook ik heb mijn lidmaatschap opgezegd bij wnf, vind het belachelijk dat zelfs een fatsoenlijke hantekeningen actie niet verwezenlijkt kon worden.

Tiocchi

Ongelezen bericht door Tiocchi »

Kees,

weliswaar iets van 2 jaar geleden, je berichtje, maar jouw stukje verwoordde exact mijn mening over "de mens en de natuur". Ik zou graag eens verder met je van gedachten willen wisselen, het is een verademing te lezen dat ik niet de enige ben met deze gedachten, meningen en opvattingen!

Reageer svp.

Gesloten