ikbenik schreef:
Jij wilt dus een levenslange garantie.
DIE KRIJG JE NIET.
Punt.
Ik heb ook al diverse keren aagegeven dat wat jij wilt praktisch totaal onmogelijk is.
wat ben je toch weer uit je nek aan het kletsen! Niemand heeft het over levenslange garantie gehad!
Verder is wat ik wil helemaal niet van belang, maar de wet is van belang.
En overigens wil ik alleen maar dat de wet nageleeft wordt.
ikbenik schreef:
Dus dan mag de winkelier tot 6 jaar aan het product meebetalen, terwijl hij maar een heel klein gedeelte zelf winst op maakt.
En jij schijnt het maar niet willen begrijpen dat een winkelier op een product bijvoorbeeld €50,- verdient, dat hij dan de komende 6 jaar mee mag betalen, en wel meer dan €150,-!!!!
De winkelier kan onmogelijk de gehele technische levensduur aansprakelijk worden gehouden. Omdat dit praktisch onmogelijk is
.
In mijn branche is de economische levensduur van computers 3 jaar.
De technische levensduur is 6 tot 10 jaar.
Dus moet ik dan nog meebetalen aan een computer die 6 of 8 jaar oud is?
Dacht het niet.
Dat moet je dus wel!!!!!!!!!!! Je moet je aan de wet houden!!!!!!!!!! Als er een verwachte levensduur van 6 jaar is voor een bepaald product, dan ben jij als winkelier 6 jaar lang verantwoordelijk voor het correct uitvoeren van het consumentenrecht!!!!!!
Zo simpel is het.
En je moet helemaal niet aankomen met al die onzin van je, want je hoeft alleen maar een gedeelte mee te betalen voor de producten die voortijdig uit zichzelf stuk gaan. Dat zijn er maar heel weinig op de totaal verkochte producten. (en anders koop je de verkeerde producten in
) Dit zegt de wet, en daar moet je je aan houden. Dit hoort gewoon bij het ondernemersrisico. Als je het daar niet mee eens bent, dan moet je gewoon ophouden met je zaak, maar je moet je klanten niet gaan duperen omdat jij het niet met de wet eens bent!!!!!!!
Overigens is dit gewoon eerlijke wetgeving!
En uiteraard is er ook oneerlijke wetgeving, maar toch zal dan iedereen zich daar aan moeten houden.
Alle andere onzin die je aankaart slaat helemaal nergens op.
Als er b.v. geen onderdelen meer zijn of het product is niet meer te repareren, dan zegt het consumentenrecht duidelijk dat er een gelijkwaardig of beter product aan de klant mag worden gegeven, of dat er geld terug wordt gegeven. Afhankelijk van de leeftijd van het product mag er van de klant worden verwacht dat hij hieraan gedeeltelijk naar rato meebetaald.
Zo is het en niet anders!!!!
Kom dus niet meer met allerlei onzin aan, en besef toch eens dat dit helemaal niet onredelijk is, aangezien er maar relatief weinig producten uit zichzelf stuk gaan, en dat de winkelier hier echt niet van falliet gaat, als hij voor deze enkele gevallen meebetalen moet. Dat is ondernemersrisico. (dat weet je van tevoren) Je dient als ondernemer met deze dingen rekening te houden. (dus zorgen dat je marges en efficiency hoog genoeg zijn, en geen slechte producten verkoopt)
Wat de verwachte levensduur van de diverse producten is (daar gaat deze discussie ook helemaal niet over) , weet ook ik natuurlijk niet, maar het gaat erom dat dit niet hetzelfde is als de economische levensduur. In het consumentenrecht heb je met de te verwachten levensduur te maken, dus daar moet je je aan houden.
Overigens is het consumentenrecht enkele jaren geleden aangepast om te voldoen aan de Europeesche garantierichtlijn uit 1999. Hierin wordt bepaald dat de garantie-periode minimaal 2 jaar is. De Nederlandse wetgevers dachten de consument nog beter te moeten beschermen, en hebben daar dus de te verwachten levensduur van gemaakt, maar helaas hebben die stommerikken in de wetgeving het minimum van 2 jaar vergeten te vermelden. (dit had al een hoop onduidelijkheid en discussies kunnen voorkomen, want veel mensen worden afgescheept met de mededeling door de winkel dat er maar 1 jaar garantie op zit)(veel mensen weten niet beter en slikken dit dus maar) Echter is er wel degelijk een minimum van 2 jaar volgens de Europeesche richtlijn.
Op de rest van je onzin reageer ik niet meer.
Wet is wet, en daarmee punt uit!!!!!!
Discussie geloten!