LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Garantie Konica Minolta Z3
-
Garantie Konica Minolta Z3
Hallo,
Wij hebben een Konica Minolta Dimage z3 fotocamera en die is ongeveer 1,5 jaar oud. Deze is defect, en mij werd verteld dat er maar 1 jaar garantie op dit soort digitale camera's zit. Mijn vraag is : hoe kan ik controleren, hoe lang ik recht heb op garantie !
Groetjes,
Gijsbertus
Wij hebben een Konica Minolta Dimage z3 fotocamera en die is ongeveer 1,5 jaar oud. Deze is defect, en mij werd verteld dat er maar 1 jaar garantie op dit soort digitale camera's zit. Mijn vraag is : hoe kan ik controleren, hoe lang ik recht heb op garantie !
Groetjes,
Gijsbertus
Re: Garantie Konica Minolta Z3
Je hebt recht op de lengte van de garantie, zoals die door de fabrikant/winkelier is gegeven. Dus minimaal 6 maanden, voor de rest is het aan de fabrikant/winkelier compleet vrij om deze te bepalen.Deze is defect, en mij werd verteld dat er maar 1 jaar garantie op dit soort digitale camera's zit. Mijn vraag is : hoe kan ik controleren, hoe lang ik recht heb op garantie !
Als zij aangeven dat op de camera 12 maanden garantie, dan heb je recht om maar 12 maanden garantie.
Dit kun je terugvinden op de aankoopbon/factuur. Dus je garantiebewijs.
Heb je deze niet meer, dan heb je zowiezo geen recht op garantie.
De digitale camera's hebben een economische levensduur van 2 jaar.
Dus in deze situatie heb je recht dat je niet voor alle kosten op hoeft te draaien. (wettelijk bepaald)
Je dient dan wel 18/24 deel zelf te betalen.
ikbenik,
Hou nu eens op met die onzin van economische levensduur!!!!!!!
Ik heb je al diverse keren uitgelegd hoe het consumentenrecht in elkaar steekt, en dat daar de gemiddelde levensduur gehanteerd wordt!!
Toch blijf je elke keer weer schrijven over de economische levensduur!
Je bent een erg irriterend en eigenwijs persoon, die hier op het forum het recht van kopers probeerd te verdoezelen, zodat zij gaan denken met niks of minder genoegen te moeten nemen, dan waar ze recht op hebben.
Jij hebt al toegegeven dat je zelf winkelier bent, en dat je je niet aan de wet zult houden, als het jou niet uitkomt!!!!!
Je moet gewoon ophouden hier op het forum, en al helemaal met je winkel!!!!!!!!
Hou nu eens op met die onzin van economische levensduur!!!!!!!
Ik heb je al diverse keren uitgelegd hoe het consumentenrecht in elkaar steekt, en dat daar de gemiddelde levensduur gehanteerd wordt!!
Toch blijf je elke keer weer schrijven over de economische levensduur!
Je bent een erg irriterend en eigenwijs persoon, die hier op het forum het recht van kopers probeerd te verdoezelen, zodat zij gaan denken met niks of minder genoegen te moeten nemen, dan waar ze recht op hebben.
Jij hebt al toegegeven dat je zelf winkelier bent, en dat je je niet aan de wet zult houden, als het jou niet uitkomt!!!!!
Je moet gewoon ophouden hier op het forum, en al helemaal met je winkel!!!!!!!!
Al houdt ikbenik er rare redeneringen op na, zijn 2 jaar komen wel aardig in de buurt van de periode die standaard gebruikt wordt. Geschillencommissie UNETO-VNI hanteert 2,5 jaar als afschrijftermijn voor een digitale camera. Het staat elke fabrikant of verkoper uiteraard vrij een langere termijn op te geven. Het liefst gebeurt dit schriftelijk, specifiek voor dat type camera en voor de aankoop. Ik kan je echter verzekeren dat geen verkoper of fabrikant dit meer doet. In de consumentenwetgeving gaat men uit van wat "redelijkerwijs verwacht mag worden". Deze vage termijn is in de praktijk natuurlijk niet bruikbaar. De economische afschrijftermijn is in de praktijk wel goed bruikbaar. In het algemeen gezegd kun je draagbare elektronica in 2,5 jaar afschrijven. Er zijn inmiddels ook uitspraken van de rechter waarin deze, of een nog kortere periode, wordt gehanteerd. Daarnaast is het aan de consument te bewijzen dat het defect niet door zijn toedoen of normale slijtage is ontstaan. Ook dit blijkt in de praktijk lang niet altijd het geval.
Je kunt als consument wel van mening zijn dat een compacte digitale camera 5 jaar mee dient te gaan, maar deze periode heeft geen wettelijke betekenis, tenzij je dit voor aanschaf ook gegarandeerd krijgt van de fabrikant of de verkoper.
Je kunt als consument wel van mening zijn dat een compacte digitale camera 5 jaar mee dient te gaan, maar deze periode heeft geen wettelijke betekenis, tenzij je dit voor aanschaf ook gegarandeerd krijgt van de fabrikant of de verkoper.
Is helemaal niet waar.Je bent een erg irriterend en eigenwijs persoon, die hier op het forum het recht van kopers probeerd te verdoezelen
Jij wilt dus een levenslange garantie.
DIE KRIJG JE NIET.
Punt.
Ik heb ook al diverse keren aagegeven dat wat jij wilt praktisch totaal onmogelijk is.
De fabrikanten gaan tot 2 à 3 jaar.
Dus dan mag de winkelier tot 6 jaar aan het product meebetalen, terwijl hij maar een heel klein gedeelte zelf winst op maakt.
Iedereen schijnt opeens de economielessen op school vergeten te zijn.
Daarbij is de consument helemaal niet bereidt om voor de hogere aanschafprijs te betalen om zodoende langere service te krijgen.
En jij schijnt het maar niet willen begrijpen dat een winkelier op een product bijvoorbeeld €50,- verdient, dat hij dan de komende 6 jaar mee mag betalen, en wel meer dan €150,-!!!!
Daarnaast is het ook zo dat jij niet weet wat nu de economische levensduur werkelijk inhoudt!!!!!
Dat is niet alleen de periode van afschrijving, maar ook de periode waarin het product de technische ontwikkeling ondergaat.
Dus de economische levensduur is wel degelijk afhankelijk van de technische ontwikkeling.
Voor alle duidelijkheid:
- De winkelier kan onmogelijk de gehele technische levensduur aansprakelijk worden gehouden. Omdat dit praktisch onmogelijk is.
- Bij producten wordt aangegeven hoe lang de gemiddelde levensduur is. Dit is vaak ook de economische levensduur.
- We leven in een consumptiemaatschappij. De consumenten zijn niet meer bereidt om voor de hogere prijzen te betalen van de kwaliteitsproducten, maar alles moet zo goedkoop mogelijk zijn.
Veel producten zijn niet gemaakt om gerepareerd te worden. Dus als een product kapot gaat, wordt die weggegooid en een nieuw product gekocht.
Dit wilde de consument graag, en de consument heeft gekregen waar hij naar vroeg.
Omdat de consumenten de producten heel snel omwisseld voor een betere exemplaar en dat het bijna niets mag kosten, maken de fabrikanten de producten zo dat het niet zo lang meegaat.
Hoe dit gekomen is, is simpel.
De producten die van betere kwaliteit zijn en wat duurder zijn, worden bijna niet verkocht.
De producten die van mindere kwaliteit zijn en veel goedkoper zijn, worden massaal door de consumenten gekocht.
En nu ga je mij verwijten dat de consument zich bedonderd voelt?
Dat je het hiermee niet mee eens bent, is niet mijn probleem. Dit is echter de keiharde realiteit.
De fabrikant bepaald de economische levensduur en de technische levensduur.
Dus de consumenten bepalen NIET de economische levensduur, de technische levensduur en de producteigenschappen.
Daarnaast wordt bijna altijd aan de richtlijnen van UNETO-VNI aangehouden.
Ik blijf hier net zolang dat ik wil, en ik hoef hier helemaal niet weg te gaan!Je moet gewoon ophouden hier op het forum, en al helemaal met je winkel!!!!!!!!
Even een aanvulling:
In de electronicamarkt is de economische levensduur vaak hetzelfde periode als de verwachte levensduur.Hou nu eens op met die onzin van economische levensduur!!!!!!!
Wat jij wilt, kan niet.
In mijn branche is de economische levensduur van computers 3 jaar.
De technische levensduur is 6 tot 10 jaar.
Dus moet ik dan nog meebetalen aan een computer die 6 of 8 jaar oud is?
Dacht het niet.
De fabrikanten en distributeurs houden een levensduur aan gelijk aan de economische levensduur.
Dus:
Als de fabrikanten een levensduur van 3 jaar aanhouden, mag en kan je niet van de winkelier verwachten dat hij dan 6 tot 10 jaar aanhoudt.
Simpel, omdat de onderdelen dan niet meer leverbaar zijn.
Daarnaast heeft het totaal geen zin om deze periodes langer te maken.
Dit omdat als de producten gerepareerd worden, dan zal de consument hierbij heel erg vooruitgaan en dat de levensduur drastisch verlengt wordt.
Dus daarom ook heeft het geen zin om langere periodes aan te houden dan de economische levensduur.
Dit soort zaken staan ook zo in de wetsboeken.
Ook weer niet zonder reden.Ik kan je echter verzekeren dat geen verkoper of fabrikant dit meer doet.
Omdat er dan geheid winkeliers zijn die hier misbruik van maken om maar klanten binnen te halen.
Tuurlijk ben ik wel voor zo'n systeem.
Maar dan moeten de winkeliers en consumenten daar wel eerlijk mee omgaan.
Maar de rotte appels tussen de consumenten, winkelieren en fabrikanten moeten het zonodig weer voor de rest verpesten.
Dus daarom dat zulke zaken niet op de verpakkingen of op de aankoopbonnen niet meer vermeldt worden.
ikbenik schreef:
Verder is wat ik wil helemaal niet van belang, maar de wet is van belang.
En overigens wil ik alleen maar dat de wet nageleeft wordt.
ikbenik schreef:
Zo simpel is het.
En je moet helemaal niet aankomen met al die onzin van je, want je hoeft alleen maar een gedeelte mee te betalen voor de producten die voortijdig uit zichzelf stuk gaan. Dat zijn er maar heel weinig op de totaal verkochte producten. (en anders koop je de verkeerde producten in ) Dit zegt de wet, en daar moet je je aan houden. Dit hoort gewoon bij het ondernemersrisico. Als je het daar niet mee eens bent, dan moet je gewoon ophouden met je zaak, maar je moet je klanten niet gaan duperen omdat jij het niet met de wet eens bent!!!!!!!
Overigens is dit gewoon eerlijke wetgeving!
En uiteraard is er ook oneerlijke wetgeving, maar toch zal dan iedereen zich daar aan moeten houden.
Alle andere onzin die je aankaart slaat helemaal nergens op.
Als er b.v. geen onderdelen meer zijn of het product is niet meer te repareren, dan zegt het consumentenrecht duidelijk dat er een gelijkwaardig of beter product aan de klant mag worden gegeven, of dat er geld terug wordt gegeven. Afhankelijk van de leeftijd van het product mag er van de klant worden verwacht dat hij hieraan gedeeltelijk naar rato meebetaald.
Zo is het en niet anders!!!!
Kom dus niet meer met allerlei onzin aan, en besef toch eens dat dit helemaal niet onredelijk is, aangezien er maar relatief weinig producten uit zichzelf stuk gaan, en dat de winkelier hier echt niet van falliet gaat, als hij voor deze enkele gevallen meebetalen moet. Dat is ondernemersrisico. (dat weet je van tevoren) Je dient als ondernemer met deze dingen rekening te houden. (dus zorgen dat je marges en efficiency hoog genoeg zijn, en geen slechte producten verkoopt)
Wat de verwachte levensduur van de diverse producten is (daar gaat deze discussie ook helemaal niet over) , weet ook ik natuurlijk niet, maar het gaat erom dat dit niet hetzelfde is als de economische levensduur. In het consumentenrecht heb je met de te verwachten levensduur te maken, dus daar moet je je aan houden.
Overigens is het consumentenrecht enkele jaren geleden aangepast om te voldoen aan de Europeesche garantierichtlijn uit 1999. Hierin wordt bepaald dat de garantie-periode minimaal 2 jaar is. De Nederlandse wetgevers dachten de consument nog beter te moeten beschermen, en hebben daar dus de te verwachten levensduur van gemaakt, maar helaas hebben die stommerikken in de wetgeving het minimum van 2 jaar vergeten te vermelden. (dit had al een hoop onduidelijkheid en discussies kunnen voorkomen, want veel mensen worden afgescheept met de mededeling door de winkel dat er maar 1 jaar garantie op zit)(veel mensen weten niet beter en slikken dit dus maar) Echter is er wel degelijk een minimum van 2 jaar volgens de Europeesche richtlijn.
Op de rest van je onzin reageer ik niet meer.
Wet is wet, en daarmee punt uit!!!!!!
Discussie geloten!
wat ben je toch weer uit je nek aan het kletsen! Niemand heeft het over levenslange garantie gehad!Jij wilt dus een levenslange garantie.
DIE KRIJG JE NIET.
Punt.
Ik heb ook al diverse keren aagegeven dat wat jij wilt praktisch totaal onmogelijk is.
Verder is wat ik wil helemaal niet van belang, maar de wet is van belang.
En overigens wil ik alleen maar dat de wet nageleeft wordt.
ikbenik schreef:
Dus dan mag de winkelier tot 6 jaar aan het product meebetalen, terwijl hij maar een heel klein gedeelte zelf winst op maakt.
En jij schijnt het maar niet willen begrijpen dat een winkelier op een product bijvoorbeeld €50,- verdient, dat hij dan de komende 6 jaar mee mag betalen, en wel meer dan €150,-!!!!
.De winkelier kan onmogelijk de gehele technische levensduur aansprakelijk worden gehouden. Omdat dit praktisch onmogelijk is
Dat moet je dus wel!!!!!!!!!!! Je moet je aan de wet houden!!!!!!!!!! Als er een verwachte levensduur van 6 jaar is voor een bepaald product, dan ben jij als winkelier 6 jaar lang verantwoordelijk voor het correct uitvoeren van het consumentenrecht!!!!!!In mijn branche is de economische levensduur van computers 3 jaar.
De technische levensduur is 6 tot 10 jaar.
Dus moet ik dan nog meebetalen aan een computer die 6 of 8 jaar oud is?
Dacht het niet.
Zo simpel is het.
En je moet helemaal niet aankomen met al die onzin van je, want je hoeft alleen maar een gedeelte mee te betalen voor de producten die voortijdig uit zichzelf stuk gaan. Dat zijn er maar heel weinig op de totaal verkochte producten. (en anders koop je de verkeerde producten in ) Dit zegt de wet, en daar moet je je aan houden. Dit hoort gewoon bij het ondernemersrisico. Als je het daar niet mee eens bent, dan moet je gewoon ophouden met je zaak, maar je moet je klanten niet gaan duperen omdat jij het niet met de wet eens bent!!!!!!!
Overigens is dit gewoon eerlijke wetgeving!
En uiteraard is er ook oneerlijke wetgeving, maar toch zal dan iedereen zich daar aan moeten houden.
Alle andere onzin die je aankaart slaat helemaal nergens op.
Als er b.v. geen onderdelen meer zijn of het product is niet meer te repareren, dan zegt het consumentenrecht duidelijk dat er een gelijkwaardig of beter product aan de klant mag worden gegeven, of dat er geld terug wordt gegeven. Afhankelijk van de leeftijd van het product mag er van de klant worden verwacht dat hij hieraan gedeeltelijk naar rato meebetaald.
Zo is het en niet anders!!!!
Kom dus niet meer met allerlei onzin aan, en besef toch eens dat dit helemaal niet onredelijk is, aangezien er maar relatief weinig producten uit zichzelf stuk gaan, en dat de winkelier hier echt niet van falliet gaat, als hij voor deze enkele gevallen meebetalen moet. Dat is ondernemersrisico. (dat weet je van tevoren) Je dient als ondernemer met deze dingen rekening te houden. (dus zorgen dat je marges en efficiency hoog genoeg zijn, en geen slechte producten verkoopt)
Wat de verwachte levensduur van de diverse producten is (daar gaat deze discussie ook helemaal niet over) , weet ook ik natuurlijk niet, maar het gaat erom dat dit niet hetzelfde is als de economische levensduur. In het consumentenrecht heb je met de te verwachten levensduur te maken, dus daar moet je je aan houden.
Overigens is het consumentenrecht enkele jaren geleden aangepast om te voldoen aan de Europeesche garantierichtlijn uit 1999. Hierin wordt bepaald dat de garantie-periode minimaal 2 jaar is. De Nederlandse wetgevers dachten de consument nog beter te moeten beschermen, en hebben daar dus de te verwachten levensduur van gemaakt, maar helaas hebben die stommerikken in de wetgeving het minimum van 2 jaar vergeten te vermelden. (dit had al een hoop onduidelijkheid en discussies kunnen voorkomen, want veel mensen worden afgescheept met de mededeling door de winkel dat er maar 1 jaar garantie op zit)(veel mensen weten niet beter en slikken dit dus maar) Echter is er wel degelijk een minimum van 2 jaar volgens de Europeesche richtlijn.
Op de rest van je onzin reageer ik niet meer.
Wet is wet, en daarmee punt uit!!!!!!
Discussie geloten!
Discussie is niet gesloten.want veel mensen worden afgescheept met de mededeling door de winkel dat er maar 1 jaar garantie op zit)(veel mensen weten niet beter en slikken dit dus maar) Echter is er wel degelijk een minimum van 2 jaar volgens de Europeesche richtlijn.
Omdat de minimale garantieperiode 6 maanden is en niet 2 jaar.
Dus als op een product 12 maanden zit, heb je na 13 maanden geen recht op garantie.
Dat jij dit niet wilt accepteren, is jouw probleem, maar dit zegt de wet nu eenmaal.
Na de garantieperiode heb je heus nog wel rechten, alleen vallen deze niet onder de noemer garantie.
Waar je helemaal gelijk in hebt is dat de economische periode niet hetzelfde is als de verwachte levensduur. Ik heb ook nooit anders beweerd.
Echter zijn deze periodes vaak aan elkaar gelijk.
Dus de economische levensduur is gelijk aan de verwachte levensduur.
Een ander punt:
Bij veel producten zijn de onderdelen na de economische levensduur niet meer te verkrijgen.Als er b.v. geen onderdelen meer zijn of het product is niet meer te repareren, dan zegt het consumentenrecht duidelijk dat er een gelijkwaardig of beter product aan de klant mag worden gegeven, of dat er geld terug wordt gegeven.
Dus dat de winkelier dan moet meebetalen omdat de fabrikanten de onderdelen niet meer leveren, is volstrekt idioot!
Even terug te komen op een ander feit:
De consument heeft pas recht op gratis vervanging of reparatie als het product niet beter wordt (betere specificaties) of dat de levensduur verlengt wordt.
Dus als de onderdelen niet meer leverbaar zijn (na de economische levensduur) en dat het oude product niets meer waard is, zal de koper een nieuw product moeten aanschaffen.
Even terug te komen op de computers:
Bij computers is de economische levensduur 3 jaar, dus na 36 maanden hoeft de winkelier niet meer mee te betalen.
In het geval van de TS hoeft de winkelier of fabrikant na 30 maanden niet meer mee te betalen aan de reparatie of vervangingskosten.
Want hoe moet je aan een product meebetalen als dat product niets meer waard is.
Nu heeft een product wel een emotionele waarde, echter is dat juridisch niet van toepassing.
ikbenik schreef:
Maar daar draait het hier toch helemaal niet om!!!
Nu is het echt einde discussie, want ik reageer niet meer op al jou onzin!
Hier is de titel van die Europeesche richtlijn:Omdat de minimale garantieperiode 6 maanden is en niet 2 jaar.
Dus als op een product 12 maanden zit, heb je na 13 maanden geen recht op garantie.
Dat jij dit niet wilt accepteren, is jouw probleem, maar dit zegt de wet nu eenmaal.
Na de garantieperiode heb je heus nog wel rechten, alleen vallen deze niet onder de noemer garantie.
Men praat dus gewoon over garantie. Die rechten na een half jaar vallen dus ook onder de noemer garantie.RICHTLöN 1999/44/EG VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
van 25 mei 1999
betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen
Maar daar draait het hier toch helemaal niet om!!!
Nu is het echt einde discussie, want ik reageer niet meer op al jou onzin!
Heel simpel gezegd vindt jij de Nederlandse wetboeken onzin!Nu is het echt einde discussie, want ik reageer niet meer op al jou onzin!
Als ik aangeef dat de minimale wettelijke garantie 6 maanden is (volgens de Nederlandse wetboeken) en jij geeft aan dat dit onzin is en dat de minimale wettelijke garantieperiode 24 maanden is, dan vindt jij de Nederlandse wetboeken compleet onzin!
Zoals ik al eerder aangaf, bepaalt de winkelier de garantieperiode en niemand anders.
Daarbij moet de garantieperiode minimaal 6 maanden zijn.
Daarnaast moet de garantieperiode gelijk of langer zijn als de fabrieksgarantie.
Voor de rest is de winkelier compleet vrij om deze periode zelf te bepalen.
Dus de fabrikanten/winkelieren bepalen de garantieperiodes en voor de rest helemaal niemand anders. En deze periode moet minimaal 6 maanden bedragen.
Dit is compleet volgens de Nederlandse Wetboeken.
Ga de wetboeken nog maar eens nalezen, want je weet er niets van!
Die 6 maanden is alleen voor de bewijslast.
Je hebt gewoon garantie voor de te verwachten levensduur van het product. Dat staat duidelijk in de wet!!!!!
Nu echt einde discussie. (3 maal is scheepsrecht )
Die 6 maanden is alleen voor de bewijslast.
Je hebt gewoon garantie voor de te verwachten levensduur van het product. Dat staat duidelijk in de wet!!!!!
Nu echt einde discussie. (3 maal is scheepsrecht )
Een tip:Ga de wetboeken nog maar eens nalezen, want je weet er niets van!
Ga de wetboeken nog maar eens nalezen, want je weet er niets van!
Even zoeken met Google naar "economische levensduur" kom ik deze teksten tegen.
En laten alle fabrikant nu net dat doen.Al houdt ikbenik er rare redeneringen op na, zijn 2 jaar komen wel aardig in de buurt van de periode die standaard gebruikt wordt. Geschillencommissie UNETO-VNI hanteert 2,5 jaar als afschrijftermijn voor een digitale camera. Het staat elke fabrikant of verkoper uiteraard vrij een langere termijn op te geven.
De eerste de beste, HP, was meteen een behoorlijke binnenkomer: 20 jaar. Olympus heeft het over 8 tot 10 jaar, Sony en Pentax geven 5 tot 10 jaar aan, Trust 5 à 6 jaar, Canon houdt het op zo'n 10 jaar en Fuji en Konica/Minolta op 10 tot 15 jaar. Bij Nikon wilde men geen uitspraak doen over de digitale levensduur in jaren, maar was men er – evenals bij de andere merken - wel van overtuigd dat digitale camera's bij een normaal gebruik net zo lang meegaan als analoge. En dan zit je bij Nikon over het algemeen niet slecht. bron
Jij hebt het hiermee over de technische levensduur en ik had het over de economische levensduur.De eerste de beste, HP, was meteen een behoorlijke binnenkomer: 20 jaar. Olympus heeft het over 8 tot 10 jaar, Sony en Pentax geven 5 tot 10 jaar aan, Trust 5 à 6 jaar, Canon houdt het op zo'n 10 jaar en Fuji en Konica/Minolta op 10 tot 15 jaar.
En laat nu de verwachte levensduur de economische levensduur mee worden bedoeld.
En die zijn meestal niet gelijk aan elkaar.
Hier gaat het om de economische levensduur. De fabrikanten hebben hier aangegeven hoe lang een digitale camera bij normaal gebruik zou moeten meegaan.
Een product beantwoord niet aan de overeenkomst wanneer het, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper en fabrikant over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. 7:17 jo 7:18 lid 1 BW
HP geeft aan dat digitale camera's van hen 20 jaar mee gaan. Als achteraf blijkt dat ik een camera heb gekocht waarbij deze eigenschap ontbreekt dan kosteloos herstel of vervanging eisen omdat het product dan niet beantwoord aan de overeenkomst. 7:21 BW
Jij accepteert het toch ook niet als je een jaar abondement neemt op de krant, je vooruit betaald en zij na drie maanden besluiten om maar niet meer te leveren?
Een product beantwoord niet aan de overeenkomst wanneer het, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper en fabrikant over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. 7:17 jo 7:18 lid 1 BW
HP geeft aan dat digitale camera's van hen 20 jaar mee gaan. Als achteraf blijkt dat ik een camera heb gekocht waarbij deze eigenschap ontbreekt dan kosteloos herstel of vervanging eisen omdat het product dan niet beantwoord aan de overeenkomst. 7:21 BW
Jij accepteert het toch ook niet als je een jaar abondement neemt op de krant, je vooruit betaald en zij na drie maanden besluiten om maar niet meer te leveren?
En weet je wat er in de praktijk gebeurd?HP geeft aan dat digitale camera's van hen 20 jaar mee gaan. Als achteraf blijkt dat ik een camera heb gekocht waarbij deze eigenschap ontbreekt dan kosloos herstel of vervanging eisen omdat het product dan niet beantwoord aan de overeenkomst. 7:21 BW
Dat HP 1 jaar garantie geeft en daarna alle kosten in rekening brengt.
En de winkelier mag dan wel 20 jaar dokken.
Toedeloe!
Als dat inderdaad zo is wat jij zegt, waarom hanteren de fabrikanten dan dergelijke regels niet?
Als de fabrikanten ballen hebben, dan nemen ze hun verantwoordelijkheid en geven dan ook gedurende 20 jaar garantie.Een product beantwoord niet aan de overeenkomst wanneer het, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper en fabrikant over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten.
Maar nee hoor, 1 jaar garantie en daarna de volledige kosten in rekening brengen.
HP bedoeld dat de technische levensduur 20 jaar kan zijn, maar niet de verwachte levensduur.
En waarom wordt dan de verwachte levensduur (= de economische levensduur) dan op 2½ gezet?
En waarom houden ze dan deze periodes aan?
Omdat ze er mee wegkomen. Geen winkelier die een rechtzaak wil beginnen noch dat winkeliersbonden er iets tegen willen ondernemen. Het lijkt wel alsof zij liever hun machtspositie willen misbruiken dan om iets aan de fabrikanten te doen. De enige rechtzaak die tegen een fabrikant is gevoerd door een vereniging voor consumenten met een computer. Dat zegt wat.Als dat inderdaad zo is wat jij zegt, waarom hanteren de fabrikanten dan dergelijke regels niet?
Spreek die bond van jou er maar eens op aan!
Jij kunt niet voor HP spreken. HP is gevraagd hoe lang een digitale camera bij normaal gebruik zouden moeten meegaan. Hun antwoord daarop was: 20 jaar.HP bedoeld dat de technische levensduur 20 jaar kan zijn, maar niet de verwachte levensduur.
Aan uitspraken als "het product zou misschien, mogelijk, eventueel, als je Guus Geluk heet, wel 20 jaar mee kunnen gaan" heb je natuurlijk niet zoveel. Het gaat hier dus gewoon om de levensverwachting = gemiddelde levensduur = economische levensduur.
Brachten ze volgens jou niet na 1 jaar alles in rekening?En waarom wordt dan de verwachte levensduur (= de economische levensduur) dan op 2½ gezet?
En waarom houden ze dan deze periodes aan?
UNETO-VNI is een bond voor winkeliers en installateurs in de technische detailhandel. Dat zij een 2½ jaar hanteren wil nog niet zeggen dat zij hierin ook gelijk hebben.
Wat betreft het motief, daar kan ik alleen over speculeren. Het zou heel goed kunnen dat ze niet goed op de hoogte zijn van de regels. Regelmatiger worden er signalen afgegeven door o.a. de consumentenbond, stichting Ombutsman, computerconsument en de consumentenautoriteit waaruit blijkt dat winkelier niet goed op de hoogte zijn van hun wettelijke plichten. Het is niet voor niets dat de consumentenautoritiet navolging geeft aan thema's zoals 'garantie en conformiteit' en 'algemene voorwaarden'.
Nieuw is dat ze dit jaar oneerlijke handelspraktijken gaan aanpakken. De regels tegen oneerlijke handelspraktijken zijn namelijk stiekem al een maand van kracht, vanaf 13 december om precies te zijn. (Het artikel is een echte aanrader )
Waarom zou de consumentenautoriteit dit allemaal ondernemen als er niets aan de hand zou zijn?
Dat de winkeliers die termijnen hanteren van de Uneto is simpel.
Zouden ze de termijnen hanteren volgens de consumentenbond e.d., dan betekent dat de doodsteek.
Er zijn van een paar winkels bekent die de termijnen hanteerden van de consumentenbond, en ze gingen binnen een aantal jaar failliet.
De winkelier heeft niet alleen met de consumenten te maken, maar ook met de fabrikanten.
Het is bekend dat de consumenten gedurende de economische levensduur gratis reparatie of vervanging willen.
En zelfs gedurende de technische levensduur. Dit is namelijk onmogelijk, maar dat terzijde.
De fabrikanten willen deze periodes zo kort mogelijk hebben en hanteren deze periodes dan ook met harde hand.
Dus wat er nu gebeurd is dat de winkeliers een middenweg pakken.
En ik ben ook niet bij een winkeliersbond aangesloten. Wel bij een lokale ondernemersvereniging. Of dat mee telt weet ik niet.
Ik vroeg toen aan HP waarom dat ze op printers maar 1 jaar garantie hanteerden. En hun antwoord was dat ze de goede werking na 1 jaar niet meer konden garanderen.
Hehe, eindelijk. En dan moeten ze ook de computers uit de supermarkten gaan verbannen, en ook de banken geen computers laten leveren.
Dus wat ik ermee bedoel is dat een winkel alleen een product verkoopt waar men ook verstand van heeft, goede nazorg levert enz, enz.
Zouden ze de termijnen hanteren volgens de consumentenbond e.d., dan betekent dat de doodsteek.
Er zijn van een paar winkels bekent die de termijnen hanteerden van de consumentenbond, en ze gingen binnen een aantal jaar failliet.
De winkelier heeft niet alleen met de consumenten te maken, maar ook met de fabrikanten.
Het is bekend dat de consumenten gedurende de economische levensduur gratis reparatie of vervanging willen.
En zelfs gedurende de technische levensduur. Dit is namelijk onmogelijk, maar dat terzijde.
De fabrikanten willen deze periodes zo kort mogelijk hebben en hanteren deze periodes dan ook met harde hand.
Dus wat er nu gebeurd is dat de winkeliers een middenweg pakken.
Voor mij zijn dergelijke rechtzaken totaal niet te betalen.Quote:
Als dat inderdaad zo is wat jij zegt, waarom hanteren de fabrikanten dan dergelijke regels niet?
Omdat ze er mee wegkomen. Geen winkelier die een rechtzaak wil beginnen noch dat winkeliersbonden er iets tegen willen ondernemen.
En ik ben ook niet bij een winkeliersbond aangesloten. Wel bij een lokale ondernemersvereniging. Of dat mee telt weet ik niet.
En waarom zeggen ze dan 1 of 2 jaar garantie en na die periode de volledige kosten.Jij kunt niet voor HP spreken. HP is gevraagd hoe lang een digitale camera bij normaal gebruik zouden moeten meegaan. Hun antwoord daarop was: 20 jaar.
Ik vroeg toen aan HP waarom dat ze op printers maar 1 jaar garantie hanteerden. En hun antwoord was dat ze de goede werking na 1 jaar niet meer konden garanderen.
Nieuw is dat ze dit jaar oneerlijke handelspraktijken gaan aanpakken.
Hehe, eindelijk. En dan moeten ze ook de computers uit de supermarkten gaan verbannen, en ook de banken geen computers laten leveren.
Dus wat ik ermee bedoel is dat een winkel alleen een product verkoopt waar men ook verstand van heeft, goede nazorg levert enz, enz.
Ik kan je nog verder vertellen dat de hele "economisch/technisch levensduur" verhaal is een hoop gebakken lucht wat het IT fabrikanten betreft. Als fabrikant geef ik x aantal jaar fabrieks garantie op mijn produkten. Als dat period is voorbij dan krijg je geen reparatie zelfs als je wilt het volledige betalen. Dat sommige fabrikanten het wel doet is meer omdat dat ze wilt een stukje extra service verleenen dan dat ze zijn verplicht. Ik heb het meerdere keer gezegd op dit forum. Haal maar niet de gooie wil van de fabrikant door met verzonnen verplichtingen.
Wat het betreft moederborden een van de meest voorkomende vormen van schade is dat de chipset defect raakt. Dit is ook de duurste onderdeel van de moederbord. Moet ik als fabrikant dan en X aantal chipsets achterhouden in de verwachting dat ik zal ze een keer mischien moeten hebben voor en verplicht reparatie gebassert op een vaag economisch/technicsch levensduur regel. 'T is gewoon weer een absurditiet. Als mijn vooraad chips op is dan is het op. Als fabrikent gaan wij zorgen dat de benodigt onderdeelen in huis zijn om borden te repareeren dat valt binnen de fabrieks garantie periode. Daarna houdt het 100% me op.
Maar goed, dat een winkelier heeft net iets ander verplichtingen zal kunnen.
Wat het betreft moederborden een van de meest voorkomende vormen van schade is dat de chipset defect raakt. Dit is ook de duurste onderdeel van de moederbord. Moet ik als fabrikant dan en X aantal chipsets achterhouden in de verwachting dat ik zal ze een keer mischien moeten hebben voor en verplicht reparatie gebassert op een vaag economisch/technicsch levensduur regel. 'T is gewoon weer een absurditiet. Als mijn vooraad chips op is dan is het op. Als fabrikent gaan wij zorgen dat de benodigt onderdeelen in huis zijn om borden te repareeren dat valt binnen de fabrieks garantie periode. Daarna houdt het 100% me op.
Maar goed, dat een winkelier heeft net iets ander verplichtingen zal kunnen.