LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] airco

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Nita
Berichten: 1156
Lid geworden op: 30 apr 2007 18:53

airco

Ongelezen bericht door Nita »

Omdat ik een airco wil laten plaatsen,heb ik een offerte aangevraagd van een GREE wandmodel"DUO"split.Iemand ervaring met deze airco?

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: airco

Ongelezen bericht door kiz »

Meer dan gemiddeld verbruik progressief belasten,
Hier ben ik het toch niet met je eens polderboy. Als SV gebruiker zónder gasaansluiting ben ik sowieso gehouden "duur" electrisch te koken, daar zou ik dan, bovenop het SV-naai-tarief nog een extra electra-naai-tarief overheen krijgen wegens "bovengemiddeld stroomgebruik"?
Dan kunnen ze beter weer subsidie verstrekken op de aanleg van zonnepanelen, dan kan ik tenminste een deel van m'n stroomgebruik zelf opwekken.
Maargoed, ik snap de regering wel... een heffing levert meer op.

Nita
Berichten: 1156
Lid geworden op: 30 apr 2007 18:53

Re: airco

Ongelezen bericht door Nita »

Polderboy,Ik moet eerlijk bekennen dat ik een van de weinige vrouwen ben die totaal geen verstand heeft van dit soort dingen.Ga echt wel zuinig om met energie,en ben milieubewust bezig. Maar. het hier zomers bloedheet.Er staat in de offerte niet wat deze dingen verbruiken aan stroom.Volgens de installateur valt dat erg mee.Als ik de airco in de avond tijdens de dal uren 1 of 2 uur aanzet is de warmte en de rook eruit.In de offerte staat alleen
Koelvermogen 4.500
Electr.aansluiting 230
50
Opgenomenvermogen 1.95
stroomsterkte 7.9
Afzekerwaarde 16 traag.
Luchthoeveelheid 580
Vooropgesteld dat ik je reactie snap,is het verbruik van deze airco echt zo hoog? :oops:
Laatst gewijzigd door Nita op 25 mei 2007 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Nita
Berichten: 1156
Lid geworden op: 30 apr 2007 18:53

Re: airco

Ongelezen bericht door Nita »

Bedankt voor je reactie Polderboy.Zoals ik al schreef,heb totaal geen verstand(van deze materie dan). :oops: Ik dacht al met al dat ik wel goed bezig was met het energie verbruik.Mijn jaarverbruik is 166Euro,waarvan 1.083 hoog en 1585 laag.Met alle bijkomende kosten is dit een bedrag van 478euro p.jr.Heb gelijk ook het verbruik van een vijverpomp bekeken(grote vijver)Heb daar wel een pomp in maar gebruik deze alleen bij zeer warm weer.Een ventilator...waar moet ik dan aan denken ,aan zo"n losstaand ding?.Waarom ik zo "vergevensgezind"ben t.a.v.roken,noem het opstandig de kop in het zand steken :(
Laatst gewijzigd door Nita op 25 mei 2007 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Nita
Berichten: 1156
Lid geworden op: 30 apr 2007 18:53

Re: airco

Ongelezen bericht door Nita »

verwijderd
Laatst gewijzigd door Nita op 31 mei 2007 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.

efb
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mei 2007 12:48

Re: airco

Ongelezen bericht door efb »

Ik las dat er wat opmerkingen zijn over de prijzen die niet genoemt worden op de website's.

Door de importeur van Gree zijn ze allemaal persoonlijk benaderd om de prijzen van het net te halen heb ik gehoord bij www.aangenaamkoel.nl.

Dit door dat ander installateurs de consumenten blijkbaar een poot willen uitdraaien.

Ik zag dat www.handelsonderneming-rjv in deze lijst er tussen stond en gezien me ervaring zijn ze heel eerlijk en heel goedkoop dus deze wordt ook ten onrecht benoemd want die kunnen er ook niets aan doen.

Dhr. van Hemert

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: airco

Ongelezen bericht door Ron58 »

Polderboy, over het algemeen ben ik het altijd wel met je eens in je reacties, maar een airco onzin noemen gaat me toch iets te ver.
Zeker met de steeds warmer wordende zomers kan dit een behoorlijke bijdrage leveren aan de leefbaarheid in huis of kantoor.
Je huis maar even aanpassen zodat de temperaturen lager blijven is vaak niet mogelijk.
Bij mijn vrouw op kantoor wordt het zomer's met de nodige pc's aan ver over de 40 graden, daar is niet meer te werken.

Verder vind ik het een stukje luxe waar men zelf voor moet kunnen kiezen, maar goed, dat is mijn mening, anderen zullen daar misschien ook anders over denken.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: airco

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Visueuze cirkel:
warmer
gebruik energievretende (37% van jaargebruik is niet echt zuinig) koelapparatuur
Meer CO2 uitstoot bij opwek
warmer
etc.

(Kanttekening bij opwek: Nita lijkt klant te zijn bij Dong energy. Die zet niet specifiek in op groene stroom maar op energiebesparing)

lijkt mij ook wel ideaal en in de werksfeer gebruiken we ze ook wel volop (al is het alleen maar om de computers probleemloos te laten functioneren 8) ) maar ik probeer het zelf voorlopig maar te riemen met een plafondventilator van een paar watt. Beter voor de beurs en het milieu.
Laatst gewijzigd door Ali Bensalah op 24 mei 2007 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.

puerto38
Berichten: 79
Lid geworden op: 01 jun 2006 14:50

Re: airco

Ongelezen bericht door puerto38 »

Tip: is het voor een ruimte koel te houden als je er zelf bent, dan is plafondventilator zeer goed alternatief.
Ik had op vakantie ene in slaapkamer en woonkamer, lekker koel en geruisloos en stukken goedkoper in aanschaf en qua electriciteit.

Nita
Berichten: 1156
Lid geworden op: 30 apr 2007 18:53

Re: airco

Ongelezen bericht door Nita »

Even iets rechtzetten Ali Bensalah;Ik gebruik groene stroom van Essent.Wat de airco betreft:ik zoek goedkopere alternatieven.Polderboy is een fanatiek strijder voor het millieu, heb ik uit zijn reactie begrepen .PRIMA.

Nita
Berichten: 1156
Lid geworden op: 30 apr 2007 18:53

Re: airco

Ongelezen bericht door Nita »

PS ,Er staat jaarafrekening GAS. (trouwens, nog steeds niet gekregen.)

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: airco

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Niet mee eens puerto. Ik weet niet of jij weet wat een airco doet, maar een plafondventilator brengt enkelt de lucht in beweging waardoor deze koeler op de huid aanvoelt. De temperatuur daalt hier beslist niet mee.

Een airco die doet iets heel anders en werkt met 2 verschillende luchttemperaturen.

Een airco bestaat uit 3 gedeeltes welke belangrijk zijn. Te weten een condensor (staat buiten), de verdamper (staat binnen) en een pomp welke het koudemiddel door het systeem pompt. Koudemiddel is in verwarmde staat altijd gasvormig. Dit is dus ook als het systeem uitgeschakeld staat. Wanneer je een auto met airco hebt dan heb je dit vast wel eens gezien. Bij een auto zit de condensor namelijk onder de motorkap ( dus buiten het voertuig) en de verdamper in het dashboard (dus in het voertuig).
Wanneer de installatie wordt geactiveerd, wordt het koudemiddel rondgepomt. Het gas zal eerst door de condensor gaan. Aan de condensor zit een ventilator. Deze ventilator zuigt de warme lucht van buiten aan en jaagt deze door de condensor heen. Het koudemiddel hierin wordt nu opgewarmt en verandert van gasvormig naar vloeibaar. Doordat het koudemiddel vloeibaar wordt, wordt deze ook ijskoud; dit komt door de reactie van het koudemiddel. Dit reeds geworden vloeibare koudemiddel wordt verder rondgepompt en komt uit bij de verdamper. Aan het begin van de verdamper zit een nevelaartje. Wanneer het ijskoude koudemiddel met hoge druk hierdoor heen wordt gepompt vernevelt deze het koudemiddel. Doordat het koudemiddel nu is verneveld, neemt het de warmte van de binnenlucht beter op. De binnenlucht wordt middels dezelfde of een andere ventilator door de verdamper heen gejaagd. De warmte in de lucht wordt nu opgenomen door het koudemiddel. Het koudemiddel warmt hier dus weer op en nog voor dat het de verdamper weer uit is, is deze weer gasvormig en wordt deze weer doorgepompt naar de pomp om vervolgens weer van voren af aan te beginnen. Doordat het koudemiddel warmte uit de lucht opneemt en koude afgeeft, koelt deze de lucht dus actief af. Dit is echter niet het enige dat airco doet. Naast lucht actief door koudemiddel af te koelen, haalt deze in hetzelfde proces ook nog eens het vocht uit de lucht. De verdamper staat in de ruimte waar het lucht moet worden afgekoeld. Deze lucht rondom deze is warm en vochtig. De verdamper wordt door het inwendig proces koud. Hierdoor onstaat er op de buitenwand condens. (Denk maar aan stoom welke tegen een koude muur slaat.) Deze condensdruppels worden middels een bak en een daarop aangesloten slang worden afgevoerd. (Hierdoor worden onder voertuigen met airco kleine of grotere plasjes water aangetroffen) Doordat dit proces plaatsvind zal de lucht door de airco niet alleen afkoelen, maar ook droger worden en dus niet meer klam en of drukkend aanvoelen. Het plaatselijke klimaat zal dus merkbaar verbeteren en meer leefbaar worden.

Polderboy schreef:
Volstrekt onnodige, zinloze verspilling van kostbare elektriciteit.

Daarvoor moet het nu al fors bekritiseerde "proefballonnetje" (voorstel van 15 burgers...) van Cramer desondanks doorgang vinden. Meer dan gemiddeld verbruik progressief belasten, zeker als het om dit soort zaken gaat.


Niet altijd zo. Zelf kan ik heel erg slecht tegen warmte. Wanneer ik niet in een koelere ruimte kan zitten dan houd bestaat de grote kans dat ik mijn hoofd niet bij elkaar kan houden en dat ik zou kunnen flippen. Een airco is bij mij een enorme must. Ik heb dus een dergelijk installatie in huis voor in de woonkamer/ keuken en slaapkamers. Sinds dat ik deze installatie heb, is voor mij het leven een stuk aangenamer. Helaas is dit nog niet overal te vinden op mijn werk, maar ik heb met mijn werkgever een afspraak.

Tevens juich ik een dergelijk installatie toe in zieken-en verzorgingstehuizen. Dat het energieverbruik zal toenemen is een feit, maar het is wel een feit waar ik niet mee zal zitten. Ik betaal er maandelijks extra voor dus kom maar op met die zomer.[/b]
Laatst gewijzigd door Maarten1234 op 24 mei 2007 18:33, 4 keer totaal gewijzigd.

Nita
Berichten: 1156
Lid geworden op: 30 apr 2007 18:53

Re: airco

Ongelezen bericht door Nita »

Maarten ,dat houdt dus in ,dat er geen alternatieven zijn.Ook ik functioneer niet meer 100% als het warm is.Weet het nu ook niet meer.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: airco

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Voor wie niet tegen warmte kan, zal het inderdaad lastig worden. Stil blijven zitten en zo min mogelijk aanhebben en doen is een optie, maar voor mensen zoals ik is deze installatie echt wel een enorme opluchting en een must.

Overigens heb ik de werking aangepast, want deze was niet volledig kloppend of het stond warrig.

Nita
Berichten: 1156
Lid geworden op: 30 apr 2007 18:53

Re: airco

Ongelezen bericht door Nita »

Heb je de airco"s laten instaleren door een erkend bedrijf .Voor welk merk heb je dan gekozen.Dan heb ik ook nog gelezen van een koelmiddel R 407 C.dat jaarlijks vervangen moet worden .Is dit schadelijk.Overigens werd mij ook verteld ........als je de airco een tijd niet gebruikt(s"winters) dat het gaat stinken.Heb je de a, al lang.Kortom ,wat kun je er meer over vertellen Maarten.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: airco

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Welk type precies weet ik niet. Dat zou ik uit moeten zoeken. Dat ding is ingebouwd en kostte mij een vermogen, maar wanneer jij een installateur belt, kan deze jou zo helpen.

Jaarlijks laten hervullen????? Waar kom jij met die onzin vandaan. Welnee joh. Dat ding is hier nog nooit gevuld. Enkelt onderhouden en schoongemaakt, maar hervuld..nee nog nooit. Hoeft ook niet. Het is een gesloten systeem. Wanneer deze lek is dan loopt het gas weg en dan moet er inderdaad gerepareerd worden en daarna opnieuw gevuild worden. Dit gebeurd heel simpel door het systeem via een apparaat en fles vacuum te trekken. Het overgebleven gas wordt dan opgevangen. Wanneer er dan weer gevuld wordt dan kan dit gas weer gebruikt worden en wordt het verloren gas bijvgevuld.

Koudemiddel is nooit gezond. Onder hoge druk kan dit, bevriezingen op het lichaam geven.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: airco

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Laatst gewijzigd door Ali Bensalah op 26 mei 2007 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Trapito
Berichten: 147
Lid geworden op: 05 mar 2007 19:47

Re: airco

Ongelezen bericht door Trapito »

Tjonge wat een discussie zeg!

Nita vroeg dit:
Omdat ik een airco wil laten plaatsen,heb ik een offerte aangevraagd van een GREE wandmodel"DUO"split.Iemand ervaring met deze airco?
en uit de reacties maak ik op dat ze een milieucrimineel is als ze het lef heeft om dat ding aan te schaffen.

Ik heb een Miele stofzuiger van 1400 watt.
Mag ik nog wel stofzuigen van jullie of moet ik morgen maar met stoffer en blik aan de gang?

Nita, trek je al dat gelul niet aan en vraag je af of je het met je zelf (geweten) eens bent om een airco aan te schaffen.

Zuinig omgaan met de aardse bronnen is meer dan alleen de kWh meter. Men kan wel een laag energieverbruik hebben in de woning maar bijvoorbeeld wel een auto voor de deur hebben staan met een 2 liter motor. Of twee maal per jaar een vliegvakantie, ik noem maar wat. Dit is evengoed energiebverbruik, alleen niet zichtbaar op de kWh meter of de gasmeter.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: airco

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Eindelijk iemand die het met mij eens is. Wat ik bedoelde te zeggen was dat er wel degelijk een verschil zit in airco en plafondventilator.

Ik heb de globale werking er slechts bij gezet zodat hij ziet waar het verschil zit.

De vraag of iemand airco wilt is voor diegeen zelf. Verder legt het aan wat je ervoor over hebt voor een dergelijk apparaat. Ikzelf heb een gesplitste airco. Ik heb binnen en buiten een deel, werkt op krachtstroom (400Volt) Kosten 12000 euro. Je moet kijken wat voor jezelf het beste is en wat je aan geld hiervoor wilt uitgeven. Je hebt er zoveel verschillende prijsklasses en variaties in en je moet het er wel uithalen, want anders is het ook zonde van het geld.

Bij mij staat dat ding niet dag en nacht aan. Pas wanneer het het kwik boven de 24 graden komt en irritant wordt dan zet ik hem pas aan.

Trapito
Berichten: 147
Lid geworden op: 05 mar 2007 19:47

Re: airco

Ongelezen bericht door Trapito »

Een ventilator is prutswerk. Zolang je in de wind zit gaat het wel maar daarbuiten is het weer puffen.
Deze week een foldertje in de bus gekregen van Zibro. Een mobile airco, Energieklasse A voor bijna 300 euro. Heb er zwaar over zitten denken maar ik ben zo'n verschrikkelijke centelikker en dan denk ik weer: "Voor die paar dagen in een jaar dat ik het veel te warm vind?".
Nu kan ik nog wel redelijk tegen de warmte maar je zal daar toch moeite mee hebben. Ik ken wat mensen die niet goed kunnen zweten. Die hebben het zwaar met die warme dagen.
Ik geef ze groot gelijk als ze een airco aanschaffen.
Of ze er bij Radar nu mee eens zijn of niet.

Gesloten