LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] renault megane distributieriem

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Joyyyyy
Berichten: 380
Lid geworden op: 19 jun 2007 00:35

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door Joyyyyy »

zo'n garantieplan wordt lastig

immers, een monteur kan fouten maken, de riem per ongeluk beschadigen tijdens montage waardoor die sneller breekt, ik noem maar wat

toon dan maar eens aan waar de fout ligt

kettingen kunnen niet zonder meer miljoenen kilometers mee

ook kettingen slijten, ze rekken op waardoor je op de zoveel tijd ketting en tandwielen moet vervangen

tov riem produceren ze meer geluid, al is dat wel aan te pakken

beide hebben hun voor en nadelen

keurmeester
Berichten: 246
Lid geworden op: 13 dec 2005 22:47

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door keurmeester »

m.wil,
Gewoon bij de Bovag informeren over de mogelijkheden
(dat zijn er heel veel)
Elke dealer is lid van de Bovag en moet/zal hun(evt bemiddeling/ geschillencommissie) mening respecteren.
zie voor evt. voorbeelden van vergelijkbare zaken de zoekfuntie(distrubutieriem)
gr. Leo 8)

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door magel725 »

Niet om het een of ander, maar ze betalen al 70% van de rekening uit coulance! Wees dan geen geldwolf om er 100% van proberen te maken. Zo kun je de volgende keer de dealer ook weer normaal in de ogen kijken. Goeiemorgen zeg.

Joyyyyy
Berichten: 380
Lid geworden op: 19 jun 2007 00:35

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door Joyyyyy »

en, uiteindelijk is de staat van je wagen je eigen verantwoordelijkheid, dus die 70 % is idd hele erg coulant

9 van de 10 garages zouden niets voor je doen

bert0570
Berichten: 69
Lid geworden op: 25 feb 2007 12:27

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door bert0570 »

Het lijkt mij idd een erg coulante regeling die de Renault dealer voorstelt. Het is maar de vraag of je dezelfde regeling aangeboden had gekregen bij een niet Renault dealer.

Het lijkt mij geen goed idee om bij alles wat je koopt maar een verzekeringsproduct aan te smeren. Ik weiger bij de BCC dit soort producten ook en vind dat mensen ook een stukje eigen verantwoordelijkheid zouden moeten dragen. Verzekeringsproducten zijn er met name voor om situaties waarin jij als particulier nooit de kosten kan dragen te verzekeren. Voor de verdere rest leveren verzekeringsproducten alleen maar een positieve bijdrage aan de omzet van verzekeringsbedrijven.

BMW heeft nog steeds een distributieketting.

Groeten,

Bert

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

In feite kloppen kilometers ook niet. Wat dacht je van de momenten dat je stilstaat met draaiende motor?/ Of draait de distributueriem dan niet??? Tuurlijk draait dat ding ook rond. Dat ding stuurt nokkenas aan en soms ook nog de brandstofpomp. Er wordt een ongeveer gegeven van 100000 kilometer en dat is voor een snaar weinig. Ga je te strak spannen dan rekt de snaar meer, wordt deze meer belast en breekt sneller. Zit de snaar te los dan klappert deze en kan deze door het klapperen eerder breken. Zit de snaar nu TE los dan draait je motor in de soep, omdat de snaar-en poelievertanding verspringen. Hierdoor komt de motor uit zijn instelling (van tijd af) en raken de zuigers de kleppen.

Over het algemeen zitten er op nieuwe autoos 1 of meer automatische snaarspanners. Dit betekend dus spanner terugstellen, snaartje vervangen, spannertje terug, motor met de hand 2 keer rond draaien zodat de spanner zijn weg en spanning vind, uitlijnpunten controleren en de snaarspanner borgen. Dat is alles en meer niet. Kan weinig fout in gaan.

Wat mij opvalt is dat die garagehouder toch behoorlijk veel houdt en geld verdent met vervangen van snaren. Elke demontage ook maar gelijk een nieuwe snaar. Nu is dat voor die 50 euro verstandig, maar voor zo weinig kilometers beetje overdreven. Als die snaar er toch af moet kost het enkelt een nieuwe snaar, want montagekosten zitten in de demontage-en montagekosten inbegrepen. Mijn snaar heb is vervangen bij 99168 kilometer. Na deze vervanging is de snaar er nog 1 keer vanaf geweest voor een lekker koppakking. De snaar is gewoon hergebruikt. Nu omdat ik bijna tegen de 2 ton aanloop, gaat er binnenkort weer een nieuwe snaar omheen. gewoon volgens kilometerstand. De fabriek stelt 100000 kilometer en dat haalt deze echt wel hoor. Wel moet je denken dat op het moment je snaar wordt hergebruikt dit geen problemen geeft, maar dat er wel kans is op eerder breken omdat de snaar iets anders gespannen is. Je zal dan voor de zekerheid eerder kunnen vervangen.

Wat mij trouwens opvalt is dat wij allemaal wel aan die snaar denken, maar wat dacht je van de spanroller(s). Moeten deze niet vervangen worden met de tijd. Lijkt mij wel he. Hier draait de snaar om rond. Het is een lager en als de lager het begeeft dan kost het je snaar en je motor.

speedo
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 jul 2007 21:12

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door speedo »

In verzekeringsvaktermen spreken we over 'als goed huisvader met een zaak omgaan'. U heeft volgens de voorschriften van het merk de riem laten vervangen. Als goed huisvader dus. Indien betreffende riem eerder defect kan raken dan de door Renault voorgeschreven 5jaar/120.000 km heeft u RECHT op een vergoeding. Want ook Renault moet zich als goed huisvader gedragen. Zo simpel is dat.

Wat heeft het anders voor zin dat Renault 5jaar/120.000 voorschrijft ??
Ook staat er in het instructieboekje NIET dat de riem wel eens eerder stuk kan gaan en dat het bijv beter is om de riem EERDER te vervangen.

Overgens heeft deze auto een gevoelige krukasbout (van de riemaandrijving) en daar kan van alles mee misgaan. Is bij Renault bekend. Als je alles goed doet (als monteur-riemvervanger) geen probleem maar een kleinigheid missen en de riem draait tzt in de soep. Dat kan hier het geval zijn geweest.

En let wel het is geen kattenpis wat u voor deze dienst (riem vervangen) betaalt heeft ! Het gaat niet om het vervangen van een lampje ofzo.

Voor mij staat het overigens vast dat betreffende berijder rijdt als een raket. Deze 16V motoren doen het namelijk uitstekend op LPG. De kleppen gaan meer dan 2 ton mee. Het staat voor mij vast dat deze auto in het buitenland langdurig 160 km/u en harder gereden heeft anders krijg je met deze 16V geen verbrande kleppen. En de installatie is waarschijnlijk geen LPI(Vialle) installatie, u heeft vermoedelijk een AG-autogas installatie. ZEER graag uw reactie.

Overigens de tip van een van de bovenstaanden om een volsyntetische olie te gebruiklen is zeer slim en zeer verstandig; doe ik ook.
Echter niet doen voor de 40.000 km omdat dan de motor nog niet ingelopen is. Motorinlopen is in feite 'inslijten'. Motoren op LPG slijten minder dan op benzine !!!. Als je dan ook nog syntetische motorolie(=betere smering) gebruikt van nieuws af aan, dan loopt(slijt) de motor nooit in en kan wat olie blijven gebruiken.

LPG-auto gebruikt ook benzine(starten). Het is verstandig om daar ook de betere, iets duurdere, soort voor te gebruiken (Shell V-power).
Mijn 16V doet het (zodoende) al 170.000km 100% probleemloos (Vialle LPI-installatie).

m.wil
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 jun 2005 18:10

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door m.wil »

Beste Speedo,

De auto is voorzien van een Vialle LPi installatie. geïnstalleerd via de Renault dealer bij aankoop van de auto.
En ter uwer informatie: ikzelf berijdt meestal de auto. Ik ben een vrouw van 51 jaar, rijdt niet in het buitenland en zeker niet te hard (zou ik niet eens durven).
Toen de distributieriem afgelopen juni knapte, reed mijn dochter op de autosnelweg 120 km. per uur.
Ik ben blij voor u dat u geen problemen heeft gehad met uw auto.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door magel725 »

Het verhaal van Speedo klinkt leuk, maar er klopt niet erg veel van. Teveel om op te noemen..

speedo
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 jul 2007 21:12

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door speedo »

Gezien de reactie van de berijdster is dit wel een heel vreemde Megane.
Hier is toch wel sprake van iets heel onverklaarbaars.
Deze motoren(1.6 16V) kunnen echt goed tegen LPG.
Ik heb daar namelijk eerst een studie van gemaakt toen ik van 8V overstapte op de nieuwe 16V. Ik ben niet gek.

In Frankrijk worden ze zelfs vanuit de fabriek van LPG voorzien.
Voor alle duidelijkheid: er is geen technisch verband tussen kleppen die verbranden en een distributieriem die het niet lang genoeg volhoud.

Overigens rij ik al 30 jaar Renaults op LPG (30.000 km/jaar) als dit problemen zou opleveren was is ik er echt wel mee gestopt.

Magel725, wees eens concreet en doe niet zo vaag achterbaks,
Wat was er mis met mijn verhaal ?

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door magel725 »

Ik doe niet achterbaks, ik spreek je tegen. Dat zijn verschillende dingen. Als je het wilt weten:

[qoute]In verzekeringsvaktermen spreken we over 'als goed huisvader met een zaak omgaan'. U heeft volgens de voorschriften van het merk de riem laten vervangen. Als goed huisvader dus. Indien betreffende riem eerder defect kan raken dan de door Renault voorgeschreven 5jaar/120.000 km heeft u RECHT op een vergoeding. Want ook Renault moet zich als goed huisvader gedragen. Zo simpel is dat.[/quote]

Wat heeft een verzekering met een geknapte distributieriem te maken? De vergelijking gaat echt niet op. Bovendien garandeert Renault (of elk ander merk) geen minimum aantal km op een riem, maar een maximum aantal km.
Wat heeft het anders voor zin dat Renault 5jaar/120.000 voorschrijft ??
Ook staat er in het instructieboekje NIET dat de riem wel eens eerder stuk kan gaan en dat het bijv beter is om de riem EERDER te vervangen.


Het is ook een instructieboekje voor de klant en geen reparatiehandleiding van de dealer. Gemiddeld zal een riem 120.000km mee gaan, maar dat wil niet zeggen dat je automatisch gevrijwaard bent van ellende wanneer hij eerder stuk gaat. En ook een riem dient elke grote inspectie gecontroleerd te worden en overmatige slijtage valt dan meteen op.
Overgens heeft deze auto een gevoelige krukasbout (van de riemaandrijving) en daar kan van alles mee misgaan. Is bij Renault bekend. Als je alles goed doet (als monteur-riemvervanger) geen probleem maar een kleinigheid missen en de riem draait tzt in de soep. Dat kan hier het geval zijn geweest.
Dat kan ja. Het kan ook een meteoriet zijn geweest of een oma die het voor de grap heeft stukgemaakt. Gokken schiet niet op.
En let wel het is geen kattenpis wat u voor deze dienst (riem vervangen) betaalt heeft ! Het gaat niet om het vervangen van een lampje ofzo.
Een auto heeft nu eenmaal duurder onderhoud nodig dan alleen maar lampjes vervangen. Dat betekent niet dat alleen lampjes stuk mogen gaan en de rest niet.
Voor mij staat het overigens vast dat betreffende berijder rijdt als een raket.
Mis gegokt, terwijl het al vast stond voor je terwijl je het gokte. Rare denkwijze.
Deze 16V motoren doen het namelijk uitstekend op LPG. De kleppen gaan meer dan 2 ton mee.
Gebaseerd op je eigen beperkte ervaringen neem ik aan, want het is toch echt een eigenschap dat LPG slechter is voor je motor dan benzine. Dat smeert namelijk en LPG doet dat niet.
Het staat voor mij vast dat deze auto in het buitenland langdurig 160 km/u en harder gereden heeft anders krijg je met deze 16V geen verbrande kleppen.
Whoops, dus wel. Weer fout.
En de installatie is waarschijnlijk geen LPI(Vialle) installatie, u heeft vermoedelijk een AG-autogas installatie. ZEER graag uw reactie.
Ook weer fout. Het rijtje wordt langer en langer. Achterbaks hé?
Overigens de tip van een van de bovenstaanden om een volsyntetische olie te gebruiklen is zeer slim en zeer verstandig; doe ik ook.
Echter niet doen voor de 40.000 km omdat dan de motor nog niet ingelopen is. Motorinlopen is in feite 'inslijten'. Motoren op LPG slijten minder dan op benzine !!!. Als je dan ook nog syntetische motorolie(=betere smering) gebruikt van nieuws af aan, dan loopt(slijt) de motor nooit in en kan wat olie blijven gebruiken.
Het gaat om de viscositeit en niet om synthetische olie. Bovendien zou ik graag zien waar je vandaan hebt gehaald dat motoren op LPG minder slijten dan die op benzine. Het is namelijk algemeen bekend dat dat niet het geval is en je op LPG véél eerder aan motorrevisie toe bent.
LPG-auto gebruikt ook benzine(starten). Het is verstandig om daar ook de betere, iets duurdere, soort voor te gebruiken (Shell V-power).
Mijn 16V doet het (zodoende) al 170.000km 100% probleemloos (Vialle LPI-installatie).
Ook weer onzin. Het octaangehalte heeft TOTAAL NIETS te maken met smerende eigenschappen. V-power zou zelfs meer reinigende werking hebben dan een benzine motor en dat lijkt me juist een slechtere eigenschap wanneer je op LPG rijdt aangezien je je dan moet afvragen wat er met de, toch al weinige, smering gebeurt.

Nog meer?

speedo
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 jul 2007 21:12

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door speedo »

Door het door hem gestelde wordt duidelijk dat Magel geen autotechnische opleiding heeft en geen verstand van LPG-installaties en Renault.

Nog even wat verduidelijking omtrent de volgende punten:

1.Volgens het N.Burgelijkwetboek(vwb consumenten bescherming -dat gaat duidelijk verder dan vwb 'handel' tussen bedrijven-) dienen alle partijen zich redelijk te gedragen(goed huisvader) en worden daar vooral juist rechten aan ontleend (anders zou je er niets aan hebben !!!!!). Dat gaat dus hier op voor betreffende particulier en de dealer/fa. Renault.
Als Renault zegt 5jr/120.000 zitten daar voor beide partijen DUS consequenties aan vast. Dit is idd een max hetgeen hier aan de orde is. Nergens staat te lezen dat dit (5j/120.000) een gemiddelde is. Er staat wat er staat dwz: voor deze termijn vervangen, punt.2.Vwb de gevoelige krukasbout is o.a. e.e.a. na te lezen op problemcar.nl ,en iemand die verstand van Renaults heeft -Magel niet- weet dit ook.

3.Er was in ieder geval iets mis met deze auto omdat de kleppen heel vroeg verbrand zijn. Is de auto uitgeleend ? Iemand(fabrikant/dealer/berijder) heeft met de auto iets gedaan wat niet klopt.

4.Motoren gaan op LPG juist LANGER mee dan op benzine. Een ieder kan dit controleren. Trek de peilstok uit een LPG-auto en u ziet dat de olie haast niet vervuilt. Doe hetzelfde bij een Diesel, zwart. Mensen uit het autovak (dus Magel niet) weten dat als je eden LPG-motor uit elkaar haalt deze motor van binnen gewoon schoon is. Het effect hiervan is dat de oliekanalen schoonblijven en er daardoor altijd voldoende olie toevoer is naar de slijtagedelen. Het draaiende gedeelte van een LPG-motor kan zo maar 1 miljoen km's mee gaan. In de Autoweek kom je die auto's wel tegen. Zoals een Mitsubishi Galant die 850.000 km met dezelfde motor probleemloos op LPG gelopen had. Ook grote Volvo's lopen zo maar 5 ton probleemloos op LPG.

LPG verbrand wel iets heter dan benzine en de kleppen(klepzittingen) kunnen bij sommige auto's hier niet tegen. Dat is alles. Deze auto's kunnen voorzien worden van een extra klepsmeer apparaatje (Flash-lube) en dan is dit probleem ook weer verholpen. Echter met een LPG-auto flink scheuren (dwz boven de NL-snelheidslimieten) geeft in de
praktijk toch wel vaak klepproblemen.


Duidelijk stelt Magel nog een keer dat hij geen autotechnische opleiding heeft/geen ervaring met (LPG-)auto's door nog eens te vragen naar de levensduur van een LPG -motor. In alle vakliteratuur is te lezen dat LPG-motoren (behoudens klepproblemen bij sommige merken) langer mee gaan. Dus hij heeft geen auto opleiding en leest zelfs de vakliteratuur niet en is niet in een autogarage werkzaam.
Zo komen de zwetsverhalen de wereld in.

5. Magel weet zelfs het verschil niet tussen gangbare olie en syntetische olie. Ik ga dit verder niet uitleggen, belangstellenden kunnen e.e.a. googelen. Ik kan er nog aan toevoegen dat vooral motoren met bovenliggende nokkenassen en hydr.klepstoters veel voordelen hebben bij deze -gebruikelijk dunnere, nul of 5 W, - syntetische olieen.
Dus sowieso, LPG of niet, is een synteet beter. Alle moderne vrachtauto's worden hier (dus) van voorzien en draaien er 100.000 km mee zonder olie verversen.

6. V-power (of ultimate) heeft in NL geen of een te verwaarlozen hoger Octaan getal. In Duitsland echter wel (98-100) maar doet verder niet ter zaken.
Waar het omgaat is de reinigende werking van deze benzine. Een LPG-motor draait weinig op benzine dus dat benzine-systeem kan wat vervuilen. Of het allemaal veel effect heeft weet ik niet maar het kleine bedragje dat je voor zo'n betere benzine-soort kwijt bent lijkt mij een goede investering.

Ik hoop verder van ganser harte dat op dit onderwerp alleen mensen reageren die een autotechnische opleiding genoten hebben en ook nog eens specifieke ervaring hebben.

Prettig weekend.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door magel725 »

Helaas heb je pech want ik heb wel degelijk een autotechnische opleiding gehad. Hang je onzin voortaan dus maar ergens anders uit het raam.

Joyyyyy
Berichten: 380
Lid geworden op: 19 jun 2007 00:35

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door Joyyyyy »

degene met het probleem is de laatste 3 4 berichten niet echt gebaat bij deze 1 op 1 discussie

prive uitvechten zou'k zeggen

bert0570
Berichten: 69
Lid geworden op: 25 feb 2007 12:27

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door bert0570 »

Je hebt gelijk Jovyyy.

Ik ga hier helemaal weg, er komt op dit forum zoveel inhoudelijke onzin langs dat je beter niets kunt lezen of ergens nog op reageren. Ik wens jullie allen het beste, dit wordt mijn laatste bijdrage.

Mzzl

Bert
Laatst gewijzigd door bert0570 op 26 jul 2007 22:27, 2 keer totaal gewijzigd.

Joyyyyy
Berichten: 380
Lid geworden op: 19 jun 2007 00:35

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door Joyyyyy »

pot en ketel

prive voortzetting graag

speedo
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 jul 2007 21:12

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door speedo »

Joyyyy schreef:
>volgens mij is men een aantal jaren geleden van de ketting afgestapt >omdat men in staat was deugelijke riemen te produceren en er is dan >ook helemaal niks mis met de distributieopstelling met riem ipv >ketting

Onzin.
De kunststofriem - een uitvinding van Hans Glass in 60er jaren- was op papier beter (en vooral voor de autofabrikant goedkoper!!) dan de tot dan toe gebruikelijke ketting. Echte de betrouwbaarheid en de kosten van het regelmatig vervangen v.d riem bleek later in de praktijk een probleem.

Een ordinaire stalen ketting hoeft NOOIT vervangen te worden. Het autovak heeft zich op deze materie verkeken. En komt daar nu op terug. Daarom krijgen de nieuwste motoren van o.a. Renault weer een stalen KETTING !! (zie de nieuwe 2.0 in de Clio e.d.) Ook de diesels krijgen steeds meer de oude vertrouwde prima functionerende stalen ketting terug.

De motor van de in NL meest verkochte auto (Toyota Aygo/C1/107) is van oorsprong een motor van Toyota dochter Daihatsu. Echter voordat die motor door Toyota in de Aygo gezet werd heeft Toyota eerst de kunststof distributieriem constructie vervangen door een doodnormale stalen ketting die nooit vervangen hoeft te worden.Waarom zou Toyota - de grootste/slimste autoproducent ter wereld- die moeite doen ? Domweg omdat de kunstofdistributieriem in de praktijk niet bevalt en sowieso de klant op kosten jaagt vanwege periodieke vervanging.

Iedereen in het autovak kent deze feiten en weet dat de kunsstofdistributie riem de grootste vergissing is geweest in het auto vak.

Beste Joyyyy, het is de bedoeling dat onwetende consumenten op dit forum hun ervaringen schrijven. Maar het is niet de bedoeling dat onwetenden doen alsof ze verstand van auto's hebben. Dit maakt de problemen alleen maar groter !! Dat schiet niet op.
Aboneer je eens op een vakblad of kijk eens op een vaksite zoals www.amt.nl. dan leer je nog eens wat.
www.problemcar.nl is ook wel leerzaam.

Die stalen distributie ketting gaat overigens wel een autoleven mee, net zoals bijvoorbeeld de gewone standaard versnellingsbak.
Of denk je dat Renault en Toyiota gek geworden zijn door nu weer de ketting te gaan gebruiken. Die gehele ketting constructie is namelijk wel wat duurder voor een automotoren fabrikant.

En nee, een stalenketting kan absoluut niet rekken.
Mensen die beweren dat stalen kettingen rekken geven hiermee aan dat ze van techniek geen verstand hebben.
Ze slijten natuurlijk wel wat maar dat doet elk draaiende dingetje in een auto(motor). Daarom is een goede olie zo belangrijk.

Bovenstaande beweringen kunt u in leren tijdens een autovakstudie en in de de autovakliteratuur nalezen/checken en/of googelen en er is voor insiders niets nieuws aan.
Veel plezier.

Joyyyyy
Berichten: 380
Lid geworden op: 19 jun 2007 00:35

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door Joyyyyy »

ik sluit me aan bij magel

een hoop poeha en hoog van de toren blazen van heer speedo

er staat wederom zoveel onzin , je geloof maar lekker wat je wilt geloven

1 opmerking, de rest ga ik niet eens op in, zinloos want heer speedo heeft uiteraard 100 % gelijk:

en stalen ketting kan volgens jou niet rekken

goh, toch vreemd dat ik in mijn leven diverse malen een distributiesetting met ketting heb vervangen, simpelweg omdat een ketting WEL uitrekt, nog een keer, WEL uitrekt en zodoende om de zoveel tijd tegelijk met de tandwielen vervangen dient te worden

let wel, met 'rekken, bedoel ik dat er tussen de verbindingen van de schakels op termijn door de belasting speling gaat optreden , als dat bij iedere schakelverbinding bijv 1/100 mm is dan heb je bij bijv 25 schakels uiteraard meer speling over de gehele ketting, dat wordt rekken genoemd

ik vrees dat ik hier te maken heb met een wijsneus die zijn kennis vooral haalt uit de boeken

het boeit me weinig wat er in theorie allemaal op papier staat, de praktijk is wat telt

speedo
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 jul 2007 21:12

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door speedo »

Joyyyy schreef:
>simpelweg omdat een>ketting WEL uitrekt, nog een keer, WEL uitrekt
>let wel, met 'rekken, bedoel ik dat er tussen de verbindingen van de >schakels op termijn door de belasting speling gaat optreden , als dat >bij iedere schakelverbinding bijv 1/100 mm is dan heb je bij bijv 25 >schakels uiteraard meer speling over de gehele ketting, dat wordt >rekken genoemd

Een ingesleten ketting is niet gerekt maar langer geworden (vanwege slijtage op de draaipunten) Echter het materiaal, de stalen schakels is NIET gerekt. Dus je moet het woord 'gerekt' niet in de mond nemen.

Vakmensen noemen dit EEN (DOOR SLIJTAGE) LANGER GEWORDEN KETTING, want dat is het. Het is GEEN gerekte ketting.

Lekker belangrijk dit geneuzel ? Ja. Het voorkomt communuicatie problemen, het geeft duidelijkheid over wat er aan de hand is.
Zo ontstaan er in het garagevak veel problemen/kosten omdat mensen bijvoorbeeld niet-starten en niet-aanslaan ook door elkaar halen.

>het boeit me weinig wat er in theorie allemaal op papier staat, de >praktijk is wat telt

Monteurs die niet lezen vergroten hun kennis niet en zouden geen vtgn mogen repareren.

Topmonteurs zijn mensen die EN de theorie kennen/lezen (de achtergronden) EN praktijk ervaring hebben.
En zich duidelijk uitdrukken.

speedo
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 jul 2007 21:12

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door speedo »

Joyy schreef:
>goh, toch vreemd dat ik in mijn leven diverse malen een >distributiesetting met ketting heb vervangen, simpelweg omdat een >ketting WEL uitrekt, nog een keer, WEL uitrekt en zodoende om de >zoveel tijd tegelijk met de tandwielen vervangen dient te worden

Idd er zijn merken waarbij de ketting domweg onderbemeten is/was en daardoor te vroeg de geest gaf. Ik heb daar zelf nooit mee te maken gehad maar ik meen begrepen te hebben dat kleine FIAT/SEAT-motoren (Panda's) een zwakke distributieketting-constructie hadden.
Maar dat heeft niks met het principe ervan te maken.

Zo zijn er ook motoren waarbij de nokkenas zelf slecht/onderbemeten is of tegenwoordig de moderne nokkenasverstelling zwak is; gaat ook kapot.
Als je een goed pincipe (stalen ketting) niet goed uitvoerd heb je nog niets.
Wat dat betreft mag je wel vertrouwen hebben in Toyota, Fiat is wat minder.

Gesloten