Mag het briefgeheim geschonden worden in een instelling voor licht verstandelijk gehandicapten?
Mijn dochter zit in zo een instelling, vandaag nam ze een brief mee van het zorgkantoor ( ook nog eens bijna 10 dagen na dato, met een termijn die verloopt in 14 dagen na dagtekening) die open gemaakt is door haar persoonlijk begeleider.
Mijn dochter heeft al eerder geklaagt dat haar post was opengemaakt, maar eigenlijk had ik zo iets dat doen ze niet, en heb haar gezegt dat ze tegen de pb-er moest zeggen als de post open was, dat ze daar niet van gediend was, dat er briefgeheim is.
Nu kwam ze dus met de geopende enveloppe met daarop zo een sticky note met het handschrift van de pb-er met excusses dat ze de post heeft opengemaakt, maar dat het automatischme is en dat ze even was vergeten dat mijn dochter ouder was dan 18 jaar.
Kortom ben je geen 18 dan leest de pb-er gewoon je post en krijg je die niet voordat de pb-er dienst heeft ( kan dus 3 weken duren als ze vakantie hebben, alles word in het postvakje van de pb gedaan) en ben je ouder moet je eerst zelf aangeven dat je het niet goed vind, maar dan nog gebeurt dit.
Wat zijn de wettelijke regel hiervoor in instellingen voor jeugdigen of volwassen geestelijk gehandicapten?
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Briefgeheim instelling gehandicapte
Re: Briefgeheim instelling gehandicapte
Uit het verhaal wordt niet duidelijk of de dochter intern of extern in de instelling verblijft.
Maar los daarvan moet het toch mogelijk zijn om de post op het huisadres te laten komen.......
Maar los daarvan moet het toch mogelijk zijn om de post op het huisadres te laten komen.......
Ze zit intern, en daarom is ze dus ook daar ingeschreven, ze komt alleen de weekenden thuis. Veel post van officele instanties kan dus niet hier maar bij de instelling terecht. Al gebeld en geschreven met diverse instanties, maar het adres waar ze ingeschreven staat, daar komt de post. Wel behartig ik haar belangen en zijn we druk bezig een bewindvoering voor haar te krijgen, maar dan nog zal een aantal instanties de post naar het adres sturen waar ze ingeschreven is. Thuis ingeschreven worden kan niet, want dan mag ze weer niet verblijven in de instelling
Het lijkt mij niet zo moeilijk om bij de kantonrechter aannemelijk te maken dat een bewindvoering hier op z'n plaats is.
En als dat een feit is kan er geeist worden dat alle correspondentie via de bewindvoerder loopt.
Ik heb dit zelf als bewindvoerder ook zo geregeld voor een familielid.
De naam geeft het immers al aan.
Men voert het bewind "beheert" de zaken van een ander, in dit geval de dochter.
Succes
En als dat een feit is kan er geeist worden dat alle correspondentie via de bewindvoerder loopt.
Ik heb dit zelf als bewindvoerder ook zo geregeld voor een familielid.
De naam geeft het immers al aan.
Men voert het bewind "beheert" de zaken van een ander, in dit geval de dochter.
Succes
Wanneer de instelling waar uw dochter verblijft in dezelfde gemeente is als die waar u zelf woont, kunt u bij de gemeente uw eigen adres als een zogeheten "briefadres" in het bevolkingsregister laten opnemen.