LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] promeris antivlooienmiddel voor de kat

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
juli
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 jun 2007 14:06

promeris antivlooienmiddel voor de kat

Ongelezen bericht door juli »

hallo,

Omdat Frontline schijnbaar niet goed meer werkt tegen vlooien, kreeg ik ProMeris als een nieuw middel bij de dierenarts. Mijn kat die gezond is en een mooie vacht heeft, kreeg na toediening (met pipetje in de nek) van promeris een grote kale plek (7 x 9 cm) op haar nek met wondjes. Het jeukt blijkbaar, want zij krabt zich daar steeds.
Mijn dierenarts had dit nog niet eerder gezien als reactie op het middel, zei zij. Maar op internet heb ik nu eenzelfde ervaring van iemand gevonden met de kat, en enkele negatieve ervaringen met de hond.

De eerste drie dagen na de toediening stonk mijn hele huis naar dat spul. En mijn kat zat de hele tijd stilletjes in een hoekje. Toen had ik al naar de dierenarts gebeld, om te zeggen dat ik het rotspul vond. Maar daarna werd de nek van mijn kat pas kaal.
Ik mailde een foto ervan naar de dierenarts. Als het erger werd, moest ik maar komen voor een anti-allergieinjectie. Maar hoezo anti-allergie? Dit kan je toch niet zomaar meteen een allergische reactie noemen? Want dan ligt het aan de kat en niet aan het spul, toch? En zo'n injectie kost toch ook weer geld? Ik wil nog informeren wat dat dan voor injectie is, want corticosteroïde zie ik niet zitten.

Iemand adviseerde mij Sudocreme, een babycreme tegen wondjes en uitslag.
Dat helpt heel goed tegen de wondjes en de jeuk. Maar de plek is nog wel kaal en is ook wat groter geworden. Ik wil het nog een week aankijken. Maar ja, als het weer erger is, wat dan?

Wie heeft er ook deze ervaring met promeris? En weet iemand iets dat geholpen heeft?
En is het redelijk dat ik een vergoeding wil van dierenarts of fabrikant? Heeft iemand zoiets al geprobeerd?

Met groet,
Juli
Laatst gewijzigd door juli op 16 jun 2007 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.

petty1950
Berichten: 312
Lid geworden op: 19 jun 2006 01:01

Re: promeris antivlooienmiddel voor de kat

Ongelezen bericht door petty1950 »

http://www.forum.duitseherders.com/foru ... duo#570433

Lees dit maar eens.

Ik denk niet dat je iets met de dierenarts kunt want dan zul je moeten aantonen dat hij niet ter goeder trouw was. Hoogstws wist hij niets van de bijwerkingen. Is redelijk nieuw spul.
Sudocreme is prima spul. Ik gebruik het zelf ook voor mijn honden.
Hopelijk knapt je kat weer snel op want het is wel erg sneu :wink:

juli
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 jun 2007 14:06

Re: promeris antivlooienmiddel voor de kat

Ongelezen bericht door juli »

Hallo Petty,
bedankt voor je reactie. Ik had dit al gelezen voor ik mijn bericht plaatste. Dat verhaal is ook erg.
Met groet, Juli

suusje18
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jun 2007 15:25

Re: promeris antivlooienmiddel voor de kat

Ongelezen bericht door suusje18 »

heej,

Ik heb zelf ook promeris gebruikt, maar ben er wel erg tevreden over. Heb al twee weken geen last van vlooien en teken meer, en dat had ik met frontline wel. Mijn vriendinnen gebruiken het ook en die hebben er ook geen last van. ik heb wel gelezen dat bijvoorbeeld chihuahas er niet tegen kunnen, kan het zijn dat bepaalde kattenrassen er ook niet tegen kunnen?

groetjes suus

juli
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 jun 2007 14:06

Re: promeris antivlooienmiddel voor de kat

Ongelezen bericht door juli »

Hallo Suus,

bedankt voor je reactie.

Tja, ik weet het natuurlijk ook niet. In de bijsluiter wordt daarover niets gemeld. Mijn kat is een europese korthaar, dus zoals de meeste katten hier.

Gelukkig maar, dat jouw katten nergens last van hebben, want ze zouden een stuk lelijker geworden zijn en hoe kom je weer van het probleem af?

Groetjes,

Juli

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: promeris antivlooienmiddel voor de kat

Ongelezen bericht door Soraya »

mijn katten reageren ook op andere middelen op verschillende manieren, Sommige bijwerkingen zoals kaal worden, is niet bekend bij de fabrikant, en als niemand dit aangeeft, zal het ook nooit op de bijwerkingen komen te staan. Dus maak een goede foto en stuur dit op naar de fabrikant.
Bij mij gaat het plekje vanzelf weer weg, zodra de haartjes er weer doorheen komen.

vronie
Berichten: 110
Lid geworden op: 10 aug 2006 04:15

Re: promeris antivlooienmiddel voor de kat

Ongelezen bericht door vronie »

Mijn katten reageerde ook niet goed meer op frontline.
Ik ben overgestapt naar advantage.,om de 5 weken geef ik mijn 4 katten (straks 5 :) met deze pipets geen vlo meer te bekennen.
Bij mijn dierenarts voor 4 pipets 16,95,bij de dierenwinkel 22,95?

juli
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 jun 2007 14:06

Re: promeris antivlooienmiddel voor de kat

Ongelezen bericht door juli »

Gisteren heb ik een brief en foto naar de fabrikant gemaild. De kale plek is 7 x 9 cm groot. De wondjes tot 5 mm.

Als alternatief voor een volgende keer heeft mijn dierenarts het merk Advocate. Daar heeft zij "weinig negatieve reacties mee meegemaakt". Dus niet "geen"!

Heeft iemand ervaring met Advocate?

En dat doe je toch niet op die nek, die nog niet hersteld is?

Groetjes, Juli

alwi
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 nov 2006 15:44

Re: promeris antivlooienmiddel voor de kat

Ongelezen bericht door alwi »

Vrijdag j.l. bij een bezoek aan de dierenarts om Frontline gevraagd maar dat verkopen ze niet meer, heb toen Promeris meegenomen.
Nadat ik de kat (Europese korthaar) behandeld heb (veel vloeistof) vind ik overal plukken haar. Zie er tegenop om ook mijn andere kat met Promeris te behandelen. Die heeft net een anti-allergie injectie gehad.
Via Google kwam ik op dit forum en ik ben dus niet de enige die zich zorgen over dit middel maakt.

juli
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 jun 2007 14:06

Re: promeris antivlooienmiddel voor de kat

Ongelezen bericht door juli »

Hallo Alwi,

Ik kan me je twijfel nu voorstellen. Kun je het je dierenarts voorleggen?

Mijn ervaring is dus heel slecht, ik ben daarom geen goede raadgever...
Want wat doet een ander middel?

Ik ben benieuwd naar je beslissing en ervaring.

Groetjes, Juli

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: promeris antivlooienmiddel voor de kat

Ongelezen bericht door Soraya »

advantage is best goed, alleen moet een dier er niet aan gaan likken: dan gaan ze kwijlen.
Maar ook niet op het wondje doen, gewoon wat hoger gaan zitten.
Ieder merk heeft bijwerkingen, dus lees ze eens door. Daarbij is het wel dat dit een chemisch iets is, en dat moet men niet vergeten. Er zijn weinig dingen die op een natuurlijke manier tegen vlooien en wormen gedaan kan worden.
Al hoe wel binnen houden al wel heel veel besmettingskansen beperkt, maar dan nog kan een vlo met iemand anders meereizen en bij de kat terecht komen.

alwi
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 nov 2006 15:44

Re: promeris antivlooienmiddel voor de kat

Ongelezen bericht door alwi »

Hallo Juli,
Heb net gebeld naar de dierenarts maar daar zijn nog geen klachten bekend over dit middel. Hiervoor gebruikte ik ook vaak voor mijn katten Bolfo Gold maar de dierenarts adviseerde me dat voor de allergische kat niet meer te gebruiken.
Met Bolfo Gold (gewoon in de dierenwinkel te koop) heb ik eigenlijk nooit problemen gehad.

juli
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 jun 2007 14:06

Re: promeris antivlooienmiddel voor de kat

Ongelezen bericht door juli »

Hallo Alwi,

Wel gek, dat je nooit problemen hebt gehad met Bolfo en dat de dierenarts het je dan toch afraadt. Vind je niet?

Ik was vanmiddag juist bij de dierenwinkel.
De man daar zei, dat het niet was aangetoond, dat Frontline niet meer werkt. Volgens hem zou Frontline dan zelf ook wel een nieuwe samenstelling ontwikkeld hebben.
Dat vond ik eigenlijk wel een goede redenering.

Volgens hem zijn mogelijk de dierenartsen met andere/nieuwe middelen begonnen, omdat Frontline tegenwoordig ook in de dierenwinkels te koop is. Hij heeft nooit klachten gekregen, dat Frontline niet zou helpen.
Hij had het ook over Bolfo, dat raadde hij mij aan, omdat hij nog nooit iets gehoord had bij dit middel over allergische reacties, terwijl bij Frontline een heel enkele keer wel. Maar zowiezo leek het hem beter, dat de wondjes in de nek van mijn poes eerst genezen zijn voor weer iets met zo'n pipetje te doen. Dat lijkt mijzelf ook.

En jou beviel Bolfo wel? En hoe reageerde je katten er op, ik bedoel: stinkt het erg? Hadden ze er last van? ProMeris stonk nl. heel erg, vond jij dat ook?

Misschien ga ik wel weer terug op Frontline...

Groetjes,

Juli

alwi
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 nov 2006 15:44

Re: promeris antivlooienmiddel voor de kat

Ongelezen bericht door alwi »

Heb met Bolfo Gold nooit problemen gehad maar omdat ik telkens met 1 kat een injectie haal voor de jeuk dacht ik laat ik nu maar iets bij de dierenarts meenemen. (behoorlijk prijzig € 18.55 voor 3 stuks).

Het duurde vrij lang voordat de inhoud opgenomen was in de vacht en mijn kat had een vieze, vette vlek op de plek waar ik het opgedaan had.

Afgezien van het haarverlies lijkt ze er verder geen last van te hebben.

Groetjes,
Alwi

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: promeris antivlooienmiddel voor de kat

Ongelezen bericht door Soraya »

@ juli, Zodra producten minder gaan werken en de dierenartsen het eigenlijk niet meer hier achter staan, komen ze in de dierenwinkel terecht. Daarbij moet je op een aantal andere fora gaan kijken, daar wordt je echt platgegooit met de vraag waarom de katten toch vlooien hebben ondanks frontline gebruik.

Je zou ook een stronghold kunnen proberen, dan zijn de dieren ook ontwormt. Wel iets duurder, maar minder door dan losse tabletjes bij de dierenarts. De vacht is dan eventjes vet, maar dat is na een paar dagen echt weg.

Mroosje
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 sep 2005 10:39

Re: promeris antivlooienmiddel voor de kat

Ongelezen bericht door Mroosje »

Ik vind het vreemd dat er bij Promeris niets over bijwerkingen als kaal worden/ allergische reactie te vinden was. Bij elk vlooienmiddel dat ik ooit gebruikt heb voor mijn katten heb ik dat kunnen lezen in de bijsluiter.
Ik heb 2 katten waarvan ik vorig jaar beiden zo'n ampul [Frontline] in de nek heb toegediend. 1 kat had nergens last van de andere wel: grote kale plek binnen twee dagen. Het zag er uit als een soort brandwond/ chemische peeling. Dik en rood. Gelukkig had mijn kat er geen pijn aan, wel jeuk. Vandaar dat er ook een paar kleine wondjes op kwamen van het krabben.
Ik heb het zelf behandeld met calendulazalf. Goed tegen de jeuk en werkt genezend. het is homeopathisch en er was weinig risico bij aflikken van de zalf. Gelukkig was het binnen een week veel minder en begon de plek te vervellen. Haar is teruggekomen binnen een paar maanden.

Tegenwoordig laat ik mijn katten inenten tegen de vlooien. daar reageerde de 'allergie' kat wel goed op. Je moet wat...

Regelmatig met de vlooienkam is natuurlijk de meest diervriendlijke manier aangezien daar geen vergif bij komt kijken, maar mijn katten krijg ik niet zo ver om stil te zitten..........

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: promeris antivlooienmiddel voor de kat

Ongelezen bericht door hharteman »

De cattery waar ik mijn katten onlangs gekocht heb gebruikt Stronghold van Pfizer.
Dit middel is verkrijgbaar bij de dierenarts.
Is gelijk voor ontworming.
1 pipetje per maand in de zomermaanden. en ik moet zeggen dat het perfect werkt.
Niet goedkoop..27 euro voor 3 pipetjes maar werkt geweldig.
Geen allergische reacties kunnen ontdekken aan mijn katten.

juli
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 jun 2007 14:06

Re: promeris antivlooienmiddel voor de kat

Ongelezen bericht door juli »

Hallo Soraya, je mailt: 'Zodra producten minder gaan werken en de dierenartsen het eigenlijk niet meer hier achter staan, komen ze in de dierenwinkel terecht.' Is dit iets wat je weet of wat je denkt? Als het waar is, zou het toch wel te gek voor woorden zijn?

En de vraag blijft natuurlijk, waarom ontwikkelt Frontline dan niet zelf een verbeterd product? Of komen beide producten van de zelfde fabrikant?

En Mroosje, je hebt gelijk, in de bijsluiter van ProMeris staat niets over kaal worden. Trouwens heb ik daar nooit op gelet, dat dit bij Frontline er wel op stond.

Bedankt voor de tip van Calendulazalf, dat ga ik zeker proberen.

Ik wil op zich alles wel een keer proberen, Stronghold, Bolfo Gold, etc., maar het probleem op dit moment is, dat mijn kat nog steeds die kale plek met wondjes heeft en daar ga ik geen enkel middel op doen. Een injectie tegen vlooien vind ik trouwens ook een goede tip.

--------------------------

Maar het gekke en erge is eigenlijk bij dit al, dat mijn kat helemaal geen vlooien hád. - Dus heb ik nog een vraag om reacties:

Mijn kat komt nooit buiten, het is een 'binnenkat'. Een aantal jaar geleden heeft iemand mij gezegd, dat het toch goed is in de zomermaanden een vlooienmiddel te geven, ook al vind ik geen vlooien (ik kam haar regelmatig). Reden was, dat er ook altijd nog andere parasieten kunnen zijn, luizen, mijten, etc. of zomaar een van buiten meegekomen vlo. Nu vraag ik mij af, klopt dit of is het onzin?
Heeft iemand hier verstand van?

---------------------------

Een week geleden heb ik een brief en foto naar de fabrikant van ProMeris gemaild.
Zelf heb ik nog geen reactie gehad, ook geen ontvangstbevestiging, maar eergister werd ik door de dierenarts gebeld, dat bij hen de fabrikant om het dossier had gevraagd van mijn kat, voor onderzoek. Dat had de dierenarts niet zomaar willen geven (wat ik natuurlijk helemaal goed vind) en belde mij daarom om toestemming.

Die toestemming heb ik gegeven. Maar ik had er wel een bevreemd gevoel bij. Waarom benadert de fabrikant mij niet persoonlijk? Als de dierenarts mij niet gebeld had, had ik van niets geweten!

Dit verhaal wordt dus vervolgd.

Groetjes allemaal,
Juli

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: promeris antivlooienmiddel voor de kat

Ongelezen bericht door hharteman »

Onze katten zijn ook binnenkatten en hadden ook ineens vlooien.
Door de zachte winter is er niets op natuurlijke wijze doodgegaan.
Je kunt op het moment spreken van epidemische vormen.

Als je bvb bij de dierenarts bent geweest en er dieren met vlooien binnen geweest zijn kan de kat ze ook hebben opgelopen.
Of iemand met anderen dieren die op visite komt kan ze binnenbrengen.

Binnenkat is geen garantie voor vlovrij.

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: promeris antivlooienmiddel voor de kat

Ongelezen bericht door Soraya »

Wat ik heb gezegd klopt echt, dat zodra het middel minder goed gaat werken de gewone markt op gaat.

En zolang er nog voldoende (onwetende) mensen het kopen en geen melding bij frontline maken dat het niet werkt, weet de fabrikant van niks, immers het wordt gewoon gekocht.

Vlooien kunnen met iedereen meeliften, ook met mensen die geen dieren hebben.

De injectie heeft ook weer bijwerkingen vertelde mijn dierenarts, o.a. verharding van die plek zodat er een blijvend bultje ontstaat (waar er geprikt is).

Gesloten