mijn saeco espressoapparaat was na een half jaar toe aan een ontkalk beurt. In de handleiding stond dat dit NIET met azijn mocht, maar alleen met een ontkalkingsmiddel dat niet giftig of schadelijk is.
Zodoende heb ik in de supermarkt een fles Ajax Pro gekocht voor ontkalken. Dit was de enige die ook in waterkokers mocht, dus ik dacht dat dat wel goed zat. De rest was allemaal voor sanitair o.i.d.
Nu heb ik volgens de handleiding de procedure uitgevoerd, een keer extra nagespoeld, koffie gezet. Deze was dus niet te drinken. Inmiddels heb ik denk ik nog meer dan 30x het reservoir bijgevuld en door laten stromen, maar dat ding stinkt nog steeds?! Het wordt ook niet minder.
Ik heb zojuist met de klantenservice gebeld, en het schijnt algemene kennis te zijn dat je moet ontkalken met espresso-apparaten-ontkalker.
Ik citeer even de handleiding:
Dit laatste genoemde spul is alleen te bestellen, dus zodoende ben ik op zoek gegaan naar een ontkalkingsmiddel van een type dat niet giftig of schadelijk is. (op de fles horen natuurlijk ook die tekentjes te staan van giftig)Opgelet, gebruik nooit azijn als ontkalkingsmiddel. [....] Gebruik een ontkalkingsmiddel van een type dat niet giftig of schadelijk is. Geadviseerd wordt om het ontkalkingsmiddel van Saeaco te gebruiken.
De klantenservice zegt dat ik het spul van Saeaco had moeten gebruiken, maar daar ben ik het niet mee eens, waarom staat er anders die zin over het giftig of schadelijk? Ook vinden zij het dus logisch dat ik een espresso-apparaten-ontkalkmiddel had moeten gebruiken. Ik wist niet dat dit bestond, maar dat staat niet in de handleiding omdat ze 'logisch' vinden.
Al met al is het mijn eigen schuld, en ze wilden niet nog een flesje van hun ontkalker sturen (wel tegen de normale prijs + 8 euro verzendkosten uiteraard). Ook lag de schuld bij de verkoper, want die had het mij moeten vertellen (...?). Helaas werkt dat zo niet als je het als cadeau krijgt.
Ik vind het erg slordig van ze, voor zo'n duur apparaat. Zeker omdat de telefoniste in de reeks "ja mevrouw, dat is uw eigen schuld" "wij schrijven die handleiding niet" "dan had u maar ons spul moeten gebruiken" en "kennelijk was het wel schadelijk" bleef hangen....
Nou, ik ga er nog maar eens een hoeveelheid water doorheen spoelen. Inmiddels had ik er al van in bad kunnen gaan! Ik vind het echt heel erg, want ik heb zo mijn best gedaan om alles volgens de handleiding te doen