LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Versnellingsbak nieuwe vw transporter

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
kinzo
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 nov 2006 22:13

Versnellingsbak nieuwe vw transporter

Ongelezen bericht door kinzo »

Ik heb nu 2,5 jaar een nieuwe vw transporter. Nu blijkt de synchromes van de derde versnelling niet helemaal goed meer te werken waardoor er voorzichtig geschakeld miet worden. Ik heb gehoord dat dit een veel voorkomende klacht is. Wie heeft dezelfde ervaring? De desbetreffende dealer zegt dat dit niet valt binnen de garantie, maar hier leg ik mij niet zonder meer bij neer.
'
graag een reaktie

Joyyyyy
Berichten: 380
Lid geworden op: 19 jun 2007 00:35

Re: Versnellingsbak nieuwe vw transporter

Ongelezen bericht door Joyyyyy »

na 2.5 jaar een bak kapot?

das wel erg snel

zit nie goed

zou importeur eens raadplegen ipv de dealer

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Versnellingsbak nieuwe vw transporter

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Inderdaad dealer erop aankijken. Je hebt namelijk buiten de standaard garantie bij de dealer ook nog fabrieksgarantie. Hier val jij zeker nog binnen. Gewoon teruggaan naar de dealer en vragen naar het telefoonnummer van de importeur. Ik meen dat deze Pon is, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Deze kan jou beslist verder helpen al zal hij in eerste instantie jou ook proberen door te schuiven naar iemand anders, zodat hij er van af is.

Gewoon doorzetten en je niet laten afbluffen door je dealer.

Bij verkeerd schakelen kan je synchromes kapot gaan, maar dan moet je de koppeling niet eens intrappen voor zo'n korte tijd.

Wat is de kilometerstand als ik mag vragen en ben jij de eerste eigenaar??

Wat mogelijk is is dat 1 van de synchromesveer kapot is en of de synchromesring.

In het kort versimpelt de werking:

Op het moment dat je schakelt, beweeg je in de versnellingsbak een schakelvork naar voren of naar achteren. Deze vork zit om een stalen ring genaamd: schakelmof welke middels spiebanen verbonden is met weer een getande ring, de synchronaaf, welke weer middels spiebanen "vast" op de as van de versnellingbak zit. Op het moment dat je deze schakelmof opschuift, druk je middels spies in je synchronaaf tegen een synchromesveer aan welke weer tegen de synchromesring aandrukt. Deze ring drukt tegen een, op de as losdraaiende, tandwiel aan waardoor deze afremt in toeren. Wanneer de snelheid hiervan laag genoeg is kun je de schakelmof over de synchronaaf en synchromesring-en veer en over de spiebanen van de versnellingstandwiel heen schuiven. Middels diverse spies in de synchronaaf worden de schakelmof, synchronaaf en tandwiel tijdelijk "vast" verbonden en is er geschakeld.

Het zit in weze iets complexer inelkaar, maar hiervan krijg je een beetje een beeld van wat er gebeurd. Als 1 hiervan niet goed functioneert of als er ergens op deze onderdelen een braam zit, dan loopt het schakelen slecht, erg slecht of gedeeltelijk niet.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Versnellingsbak nieuwe vw transporter

Ongelezen bericht door D1RK »

Is er de juiste hoeveelheid en type olie in de bak?
Ook onderhoud bij officiele dealer geeft meer kans dan elders!

Ze willen die nieuwe ringetjes graag voor garantie gratis verstrekken, als U de montage betaalde!
Dus eis reparatie incl montage, de onderdelen zijn erg voordelig, maar de montage.....

de 1.9 viercylinders hebben minder problemen dan de 2.5....
Tekort (minium) olie of bij koude motor veel schakelen veroorzaakt soms slijtage op bovenste as, en daar zitten de 3e versnelling!

Niet de KM stand maar welke kilometers, 10.000km stadsverkeer zijn zwaarder dan 100.000 autoweg!

Iets onder het maxium geeft vaker problemen, bij meerdere merken!
Ook word de controle van oliepijl versnellingsbak vaak vergeten, bak is droog dus lekte niet... volgende!

Joyyyyy
Berichten: 380
Lid geworden op: 19 jun 2007 00:35

Re: Versnellingsbak nieuwe vw transporter

Ongelezen bericht door Joyyyyy »

-het lijkt mij dat je van een nieuwe auto mag verwachten dat er de juiste olie in zit

-ringen gratis, sure begrijp ik best, dat kost geen 100 euro, montage echter, dan moet de bak eraf, uit elkaar, in elkaar,en weer terug, kost toch zon dagje werk schat ik zo, gemideld a 60 euro per uur (als het niet meer is want vrij specialistisch werk dus uitbesteden zal men eerder doen ) tel uit je kosten

-en als laatste, een bak verbruikt nauwelijks olie als er geen lekkage aanwezig is, dat hoef je echt niet 1 x per maand te peilen, hooguit 1 x per jaar

er lijkt me eerder sprake van een fabrikagefout (of te lomp schakelen)

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Versnellingsbak nieuwe vw transporter

Ongelezen bericht door D1RK »

€100,- is wel erg veel, zelfs als je ze allemaal vervang kost het minder!
Meestal word het een ruilbak, een dag demonteren en monteren, en afhankelijk van werkelijke schade aan tandwielen en ijzerdelen die zijn vrijgekomen betaal je!

Als je nu het Oliepijl controleer, als iets minder is het fout garage die niet tijdig controleerde, anders fabrieksfout door vroegtijdige slijtage.

Niet op oplossing maar de oorzaak kun je nu nog vinden!
Controleer de pijlbout, als er niets uitkomt even kijken hoeveel mm het onder het randje zit!
Bij verversen de olie via fijne zeef de metaaldelen eruit filteren, want dat is bewijs voor coulance claim!

De Duitse Grundlichheid is niet meer!

Joyyyyy
Berichten: 380
Lid geworden op: 19 jun 2007 00:35

Re: Versnellingsbak nieuwe vw transporter

Ongelezen bericht door Joyyyyy »

ik wil alleen maar aangeven dat het makkelijk roepen is de ringen zelf te vergoeden, kosten niks,de arbeidsloon wel

een ruilbak in een auto van 2.5 jaar oud vind ik ook wat overdreven

een bak die zo kort meegaat (aangenomen dat er geen 150.000 gereden is in die 2 jaar, dan is er iets meer aan de hand en ik zou dan ook niet tevreden zijn met een ruilbak, tenzij gereviseerd en de kosten op zijn minst worden gedeeld

en, ga ervan uit dat de meeste mensen die hier hun klacht deponeren niet zo technisch zijn dat zij weten hoe je het oliepeil moet controleren op een versnellingsbak en andere technische zaken waarbij je wat verder moet kijken dan een lamp vervangen of een blik werpen op het zekeringkastje

zij brengen hun auto niet voor niks snaar de garage

kinzo
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 nov 2006 22:13

Re: Versnellingsbak nieuwe vw transporter

Ongelezen bericht door kinzo »

De kilometerstand is 78000 en ik ben de eerste eigenaar. Ook ben ik de enige de rijdt met deze bestelbus. Zelf ben ik wel gewend aan het gebrek, bij gewoon rustig schakelen valt het niet eens op, maar zodra je geforceerd gaat schakelen dan gaat het verkeerd. De dealer geeft aan dat de auto er oud meekan worden, maar ik ben bang dat ik bij een eventuele verkoop aansprakelijk gesteld wordt voor een verborgen gebrek. De dealer zegt overlegt te hebben met de importeur en zij zeggen dat het vorstel van het bijbetalen van 900 euro een vorostel is van de importeur.

Joyyyyy
Berichten: 380
Lid geworden op: 19 jun 2007 00:35

Re: Versnellingsbak nieuwe vw transporter

Ongelezen bericht door Joyyyyy »

second opinion vragen elders en kijken wat het kost

die 900 klinkt zo verkeerd niet

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Versnellingsbak nieuwe vw transporter

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Een versnellingsbak moet in feite soepel schakelen. Ook mag deze een beetje houterig zijn, maar het mag beslist niet zo zijn dat je niet of niet goed kan schakelen. Door een braam wordt de boel tegengewerkt. Dit kan mede veroorzaakt zijn door slecht schakelen vanwege te weinig of verkeerde olie. Een combinatie acht ik zeker niet uitgesloten. Je mag nimmer geforceerd schakelen, want dat verziekt de versnellingsbak juist en dan loopt inderdaad de boel vast vanwege bramen op de spiebanen.

Een ruilbak is een gereviseerde bak. Dat is goedkoper dan een hele nieuwe en werkt net zo goed. Vaak zie of merk je het verschil niet eens. De buitenkant zegt niets over de binnenkant waar het omgaat. Motorkap dicht en je ziet er niets meer van. De oude bak gaat dan terug naar de fabriek waar deze wordt nagezien en gerepareerd. Ik heb eens bij mijn auto een schakelprobleem gehad. Ik kon niet meer schakelen. Bij openen van de versnellingsbak bleek al snel dat er een lager kapot was. Deze lager en de beschadigde onderdelen werden besteld en binnen 3 dagen reed ik weer vroljk rond. In dit geval was een ruilbak duurder dan plaatselijk herstel.

KR1275
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 mei 2006 19:55

Re: Versnellingsbak nieuwe vw transporter

Ongelezen bericht door KR1275 »

Defecte versnellingsbakken zijn een bekend probleem bij VW, waarvan de meeste dealers wel degelijk op de hoogte zijn. Het gevolg hiervan is dat de vraag naar VW-bakken zo groot is, dat ze ook nog eens onbetaalbaar zijn. Reken op bedragen ver boven de 1000 euro! En de nieuwe bak zal spoedig hetzelfde euvel vertonen. Hoe VW aan het goede imago komt, is mij een raadsel. Meer schijn dan feit.

Gesloten